هشدار نماینده مجلس درباره واردات ماینرهای از رده خارج چینی به کشور

«گروهی به عنوان نهنگ‌ها مأموریت پیدا کرده‌اند تمام ماینرهای از رده خارج شده چین را وارد ایران کنند. این اتفاق افتاده و بلای جان انرژی کشور ما شده است.»

هشدار نماینده مجلس درباره واردات ماینرهای از رده خارج چینی به کشور

پرویز محمدنژاد قاضی محله، نماینده مردم لنگرود در مجلس یازدهم در نشست علنی امروز (چهارشنبه 24 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی‌ وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهان و مبادلات داخلی آن در کشور گفت: «امروز تعداد بسیاری از کشورهای دنیا حضور رمزارزها را در داخل کشورشان ممنوع کرده‌اند. حتی کشورهایی مانند آمریکا که از فناوری‌های فوق‌العاده برخوردارند نیز ماینینگ را نیز ممنوع کرده‌اند. ماینینگ یعنی کارگری. امروز در غالب کشورهای دنیا کارگری می‌کنند و سودش را برخی از سوداگران می‌برند.»

در بحث برق شدیداً اتلاف داریم

نماینده مردم لنگرود در مجلس یازدهم ادامه داد: «ما در داخل کشور 60 هزار مگاوات تولید برق داریم که 11.5 درصد آن در مسیر مصرف اتلاف می‌شود. حدود 12 مگاوات در حوزه برق آبی تولید داریم، اما هیچ پایه برقی برای ما محسوب نمی‌شود. کما اینکه امسال به کمتر از 3500 مگاوات رسید. ضمن آنکه 30 تا 50 درصد نیز به دلیل اورهال نکردن دستگاه‌ها از بین می‌رود و در نهایت آورده ما از مجموعه 60 هزار مگاوات در حدود 27 هزار مگاوات است. این در حالی است که 12 هزار مگاوات نیز تراز منفی داریم که در همین سال جاری خود را نشان داد. لذا این سؤال مطرح است که از کدام محل باید یک پروژه بسیار عظیم مانند رمزارزها را تأمین برق کنیم؟»

بیشتر بخوانید: بیت کوین و مشکل بی برقی کشور؛ آیا ارزهای دیجیتال مقصر خاموشی‌های اخیرند؟

وی افزود: «بزرگترین خطری که رمزارزها برای برق ایجاد می‌کنند، مصرف دائمی است؛ چراکه مصارف خانگی، تجاری و صنعتی به صورت سینوسی هستند. لذا در شبکه ایجاد تنفس می‌کنند و تنها موجودی که وارد شبکه برق شده و به صورت ممتد کار می‌کند و در مسیر خود به تأسیسات برقی آسیب می‌رساند، همین رمزارزها هستند. لذا باید فکری اساسی برای آن‌ها کرد.»

تاکنون 200 هزار ماینر کشف شده است

محمدنژاد تصریح کرد: «در آینده نزدیک تمام ماینرهای بنجل، از کار افتاده و انبار شده چین که تا امروز حدود 200 هزار عدد از آن‌ها کشف شده، وارد ایران خواهد شد و حتی زباله‌های آن بدتر از زباله‌های اتمی است.»

بیشتر بخوانید: کشف ۵۳۸۰ مرکز غیرمجاز رمز ارز تا امروز

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم بیان کرد: «گویا گروهی به عنوان نهنگ‌ها مأموریت یافته‌اند تمام ماینرهای از رده خارج شده چین را وارد ایران کنند که این اتفاق افتاده و بلای جان انرژی کشور ما شده است. با این وجود تنها راه مقابله با این آسیب‌ها این است که مزارع رمزارز کنترل شده و اجاره‌ای فعالیت کنند؛ چراکه در این شرایط تحت کنترل بوده و می‌توان از آن‌ها مالیات گرفت و کنترل‌های لازم را اعمال کرد.»

گفتنی است در ماه‌های اخیر و به ویژه پس از قطعی برق مکرر و خاموشی‌هایی که در بسیاری از نقاط کشور پیش آمد، پای بحث استخراج رمزارزها به عنوان متهم اصلی به میان آمد. حتی مقرر شد فعالیت مراکز مجاز استخراج رمزارزها تا پایان شهریور ماه امسال متوقف شود، اما حتی این قانون هم تأثیری در کاهش خاموشی‌ها نداشت.

ارسال نظر