شرایط دریافت وام ۵۰۰ میلیونی با اقساط ۵ ساله چیست؟

بیشترین وام تعمیرات مسکن بانک‌ها متعلق به بانک سامان است که وام ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیونی با اقساط ۵ ساله به متقاضیان پرداخت می‌کند. اما نرخ سود آن عملا 24 درصد است!

شرایط دریافت وام ۵۰۰ میلیونی با اقساط ۵ ساله چیست؟

وام جعاله مسکن به مالکانی که می‌خواهند خانه شان را تعمیر کنند پرداخت می‌شود و معروف ترین آن را با رقم حدود ۴۰ میلیون تومان در بانک مسکن پرداخت می‌کنند. برای دریافت چنین وامی نیازی به سپرده گذاری در بانک ندارید و می‌توانید با پرداخت هزینه پنج میلیونی و خرید اوراق تسه، وام را دریافت کنید.

حساب قرض الحسنه باز کنید اما وام با سود ۱۸ درصد بگیرید!

ولی وام‌جعاله محدود به بانک مسکن نیست و خیلی از بانکها چنین وامی را در قالب طرح های تسهیلات خود پیش بینی کرده اند. اغلب آنها می‌گویند مشتری برای دریافت وام باید در حساب قرض الحسنه بانک سپرده گذاری کند، اما در نهایت وام با سود ۱۸ درصد به او پرداخت خواهد شد.

مبلغ این وام در بانک های مختلف بین ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان متغیر است و بانک‌ها مهلت بازپرداخت آن را بین دو تا پنج سال در نظر گرفته اند.

مالکان برای تعمیرات خانه دستشان برای دریافت این وام باز است و می‌توانند «با ارائه سند ملک» وام بگیرند.

وام تعمیراتی که برای خرید خانه هم کاربرد دارد

بعضی بانک ها این تسهیلات را علاوه بر تعمیرات، به خرید خانه هم اختصاص می‌دهند. برای نمونه وام خرید خانه برای زوج های تهرانی در بانک مسکن ۲۰۰ میلیون تومان است و متقاضی می‌تواند در کنار این وام، وام جعاله ۴۰ میلیونی هم بگیرد.

بعضی بانکها شرایط سفت و سختی دارند. مثلا می‌گویند حتما باید خانه کارشناسی شود تا مطمئن باشیم تعمیرات مورد نظر انجام شده. هزینه کارشناسی در اغلب بانک‌ها بر عهده متقاضی است. همچنین بعضی بانکها که مبلغ وام آنها بالاست، شرط کرده اند که باید بخشی از مبلغ تسهیلات در حساب بانک باقی بماند.

وام ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیونی بانک سامان با اقساط ۵ ساله و سود ۱۸ درصد

بانک سامان برای مشتریانش که بین سه تا شش ماه گردش حساب داشته باشند، وام تعمیرات مسکن پرداخت می‌کند. آنطور که در سایت بانک سامان آمده سقف این تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومان است اما در برخی منابع گفته شده سقف این وام به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

مشتریان بانک سامان می‌توانند حداکثر تا ۳۰ درصد ارزش ملک خود را وام تعمیرات بگیرند. ضامن وام می‌تواند متنوع باشد. وام جعاله بانک سامان با پشتوانه سپرده، گواهی سپرده، اوراق مشارکت دولتی و اوراق مشارکت بانک مرکزی پرداخت می‌شود.

البته در ازای سپردن ملکتان به رهن بانک هم می‌توانید این تسهیلات را دریافت کنید. مهلت بازپرداخت در نظر گرفته شده برای وام‌جعاله بانک سامان حداکثر پنج سال است و این وام با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود. با این وجود هزینه های جانبی زیادی دارد.

گفته می‌شود علاوه بر سود ۱۸ درصدی، حدود سه درصد بیمه نظارت و سه درصد هم سود ریسک اعتباری شامل حال این تسیهلات خواهد شد و عملا نرخ سود را به ۲۴ درصد می‌رساند.

همچنان کل مبلغ وام در اختیار مشتری قرار نخواهد گرفت و ۱۵ درصد آن باید در حساب بانک باقی بماند.

اطلاعات سایت رده نشان می‌دهد دریافت این وام حدود ۲۱.۷ میلیون تومان هزینه شامل حق کارشناسی، بیمه و تشکیل پرونده دارد. با در نظر گرفتن نرخ سود ۱۸ درصد برای وام ۳۰۰ میلیونی، مبلغ هر قسط حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اگر بانک سامان مبلغ تسهیلات را به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش دهد، در آن صورت اگر بخواهید با سقف مبلغ وام بگیرید، باید هر ماه ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قسط بدهید! این ارقام با در نظر گرفتن نرخ سود ۱۸ درصدی محاسبه شده است.

اگر نرخ سود ۲۴ درصدی را مبنا قرار دهیم، مبلغ اقساط وام‌ ۵۰۰ میلیونی می‌تواند به ماهی ۱۴ میلیون و۴۰۰ هزار تومان برسد!

البته الزامی وجود ندارد که مشتری حتما به اندازه سقف مبلغ در نظر گرفته شده تسهیلات بگیرد.

وام ۲۰۰ میلیونی با سود ۱۸ درصد در بانک سینا

سقف مبلغ وام تعمیرات مسکن در بانک سینا به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد. البته بانک سینا کمی شرایط سخت تری نسبت به دیگر بانکها برای پرداخت وام جعاله دارد. برای مثال مشتری باید حساب قرض الحسنه با سرمایه مشخص پیش بانک سامانه داشته باشد.

همچنین گفته می‌شود اعتبار شغلی برای دریافت این تسهیلات خیلی مهم است چراکه هر کسی از مبلغ اقساط آن بر نمی‌آید. وام‌جعاله بانک سینا با سود ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت پنج ساله پرداخت می‌شود و این یعنی بعد از دریافت وام باید ماهی حدود پنج میلیون تومان به بانک سینا قسط پرداخت کنید.

از جمله دیگر شرایط دریافت تسیهلات تعمیرات مسکن از این بانک مسدودی بخشی از تسهیلات است. شما شاید ۲۰۰ میلیون تومان‌وام بگیرید ولی همان روز اول باید۲۲.۵ درصد از کل وام‌دریافت شده را در حساب بانک سینا نگه دارید تا زمانی که کل مبلغ تسهیلات به طور کامل تسویه شود و این یعنی عملا۱۵۵ میلیون تومان تسهیلات به شما تعلق می گیرد ولی باید اقساط وام۲۰۰ میلیونی را پرداخت کنید. بررسی ها نشان می دهد برای مبالغ بالای ۲۰ میلیون تومان دیگر ضامن رسمی پذیرفته نیست و حتما باید سند ملک را به عنوان ضمانت در نظر بگیرید. همچنین برای مبلغ بالای ۵۰ میلیون تومان باید مفاصا حساب مالیاتی داشته باشید.

بانک صادرات؛ ۲۰۰ میلیون تسهیلات جعاله با سود ۱۸ درصد

مبلغ وام جعاله بانک صادرات ایران به طور معمول ۵۰ میلیون تومان است اما اگر تعمیرات اساسی احتیاج داشته باشید و کارشناس بانک این موضوع را تایید کند، می‌توانید تا ۸۰ درصد کل هزینه برآورد شده و تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام‌جعاله بگیرید. همچنین برای دریافت وام کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌توانید ضامن رسمی ارائه کنید ولی اگر می خواهید بیش از ۲۰ میلیون تومان وام بگیرید، لازم است تا سند خانه را در رهن بانک بگذارید.

آنطور که در سایت بانک صادرات آمده، مهلت بازپرداخت تسیهلات جعاله مسکن دو سال در نظر گرفته شده و سود تسهیلات ۱۸ درصد است. با این حساب اگر بخواهید وام‌۲۰۰ میلیونی جعاله از بانک صادرات بگیرید، با این مهلت بازپرداخت کوتاه، احتمالا هر ماه باید ۱۰ میلیون تومان قسط بدهید که کمتر کسی از پس پرداخت آن بر می‌آید.

برخی منابع می‌گویند مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله بانک صادرات سه ساله است که در این صورت اقساط ماهانه وام‌۲۰۰ میلیونی حدود هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد شد. در صورتی که موفق به دریافت تسیهلات شوید باید همان روز اول ۲۰ درصد وام یعنی حدود۴۰ میلیون تومان را در بانک سپرده گذاری کنید. این یعنی عملا وام‌ ۱۶۰ میلیونی دریافت می‌کنید ولی اقساط تسیهلات ۲۰۰ میلیونی پرداخت خواهید کرد!

نظر شما نسبت به این وام‌ها در بانک‌های مختلف با سود بازپرداخت آن چیست؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

منبع: منیبان

ارسال نظر