واکسن برکت بزنیم یا سینوفارم؟

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: افرادی که ریسک خطر بالا یا بیماری خاص دارند یا دارو‌های سرکوب ایمنی مصرف می‌کنند، از واکسن‌های کشته شده مانند برکت یا سینوفارم استفاده کنند، زیرا تفاوتی بین این دو نیست.

واکسن برکت بزنیم یا سینوفارم؟

عاطفه عابدینی در خصوص احتمال ابتلا و مرگ پس از تزریق واکسن گفت: وقتی واکسیناسیون برای فرد انجام می‌شود، فرد نباید در دوره کمون بیماری‌اش باشد، نباید به تازگی تماس نزدیک با یک فرد آلوده داشته باشد و یا اینکه نباید علائم خفیف کووید را قبل از تزریق داشته باشد.

علائم شدید بیماری کرونا در بعضی افراد

وی اضافه کرد: مثلا برخی افراد می‌گویند: «صبح همان روزی که برای تزریق واکسن رفتم تب خفیف داشته‌ام یا یکی از افراد خانواده به تازگی مبتلا به کرونا شده‌اند، اما فعلا علائم خفیفی دارند»؛ این افراد پس از تزریق واکسن علائم شدید در آن‌ها بروز پیدا می‌کند، زیرا سیستم ایمنی آن‌ها خیلی تحریک می‌شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در خصوص افرادی که پس از تزریق دز اول به کرونا مبتلا می‌شوند گفت: برخی افراد دز اول واکسن را تزریق می‌کنند و بعد از کمتر از دو هفته مبتلا به کووید می‌شوند. معمولا در دز اول واکسن به تأثیر حداکثری خود نرسیده و حتی در افراد مسن همان دو هفته بعد از تزریق نیز برای اثرگذاری واکسن کافی نیست و تولید آنتی بادی طول می‌کشد.

عابدینی گفت: پس از تزریق دز دوم واکسن نیز حداقل سه هفته باید بگذرد که واکسن تاثیرگذاری خوبی داشته باشد. در ضمن یادآوری می‌کنم واکسیناسیون ابتلا را کم نمی‌کند بلکه میزان مرگ و بیماری شدید را کاهش می‌دهد.

واکسن برکت بزنیم یا سینوفارم؟ کدام بهتر است؟

این فوق تخصص ریه در زمینه‌ی انتخاب واکسن برای تزریق گفت: به افرادی که ریسک خطر بالا یا بیماری خاص دارند یا دارو‌های سرکوب ایمنی مصرف می‌کنند، توصیه می‌کنیم که از واکسن‌های کشته شده مانند برکت یا سینوفارم استفاده کنند، زیرا تفاوتی بین این دو نیست. یا مثلا در خانم‌های جوان زیر ۳۰ سال تزریق آسترازنکا کمی خطرناک است و بهتر است از انواع دیگر استفاده کنند.

عابدینی ادامه داد: شعار سازمان جهانی بهداشت را نباید فراموش کنیم که هر واکسنی که در دسترس ماست باید تزریق کنیم و با وجود اینکه انتخاب واکسن به سن، بیماری زمینه‌ای و مواردی دیگر ارتباط دارد، اما به هر صورت هر واکسنی تا حدودی ایمنی را در مردم ایجاد می‌کند و مهم واکسینه شدن درصد مطلوبی از جامعه برای ریشه‌کنی ویروس است.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: تزریق واکسن با مصرف دارو منافاتی ندارد یعنی افراد در صورت مصرف دارو برای بیماری خود می‌توانند واکسن را نیز تزریق کنند. اما یک سری دارو‌ها برای افراد پیوندی هست که کمیته علمی دستورالعمل داده که این افراد فاصله بین واکسن و دارو را چطور باید تنظیم کنند که بهترین تأثیر را از واکسن بگیرند.

بیشتر بدانید: دلیل گران‌تر بودن واکسن‌ برکت نسبت به سینوفارم چیست؟

حقایقی درباره واکسن کرونای سینوفارم

نتایج یک مطالعه در مجارستان نشان داد که واکسن کرونای سینوفارم در زمینه ایجاد محافظت علیه بیماری کرونا در بین افراد مسن، کمتر اثربخش بوده است.
این مطالعه روی ۴۵۰ داوطلبی که دو دوز واکسن سینوفارم را تزریق کرده بودند، نشان داد که سطح آنتی‌بادی قابل اندازه‌گیری در حدود ۹۰ درصد از افراد زیر ۵۰ سال وجود داشت، اما این رقم با افزایش سن افراد کاهش یافت.

طبق این مطالعه، احتمال دارد واکسن سینوفارم در ۲۵ درصد افراد ۶۰ ساله و ۵۰ درصد افراد ۸۰ ساله آنتی بادی علیه کرونا ایجاد نکند!

به گفته نویسندگان این مطالعه، چندین فرد مسن قادر به تولید هیچ آنتی‌بادی محافظت‌کننده نبودند و این نشان می‌دهد که باید اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا در بین آن‌ها انجام شود.

البته سطح آنتی‌بادی بطور قطع نمی‌تواند نشان‌دهنده محافظت از بدن در برابر کرونا باشد، اما در ماه‌های گذشته شواهدی منتشر شده که آنتی‌بادی را یکی از راه‌های محافظت بدن در برابر بیماری کرونا نشان می‌دهد.

واکسن سینوفارم روی کدام گروه‌های سنی آزمایش شده؟

واکسن چینی سینوفارم یکی از نمونه‌های توسعه یافته توسط سینوفارم است که در بیش از ۵۰ کشور مورد استفاده قرار گرفته. پژوهش‌های این شرکت دولتی چینی نشان می‌دهد که تمام افراد در فاز سوم آزمایش‌ها سنی کمتر از ۶۰ سال داشته‌اند و به گفته پژوهشگران این شرکت، مدارک کافی برای اعلام اثربخشی واکسن روی افراد مسن وجود ندارد. با وجود این، کارایی واکسن سینوفارم را ۷۸ درصد اعلام کرده‌اند.

این اولین باری نیست که پژوهشی از کارایی نه چندان مناسب واکسن کرونا سینوفارم خبر می‌دهد، اما این واکسن نه تنها در بسیاری از کشور‌ها به افراد تزریق شده، بلکه چندین ماه پیش مجوز استفاده اضطراری هم از سازمان بهداشت جهانی گرفته است.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر