پتنت 3D اپل ثبت اختراع شد؛ احیای گوشی های سه بعدی از یاد رفته!

رسانه کلیک - آیا به یاد دارید که چه زمانی گوشی‌های اندرویدی با صفحه نمایش سه بعدی به بازار عرضه شدند؟ حال طبق گزارشات اخیر، پتنت 3D اپل نشان دهنده امکان استفاده از این تکنولوژی در محصولات این شرکت است. 

پتنت 3D اپل ثبت اختراع شد؛ احیای گوشی های سه بعدی از یاد رفته!

داشتن فناوری سه بعدی در گوشی‌های تولیدی گذشته همانند HTC Evo 3D و LG Optimus 3D، یکی از ویژگی‌های قابل توجه این محصولات به حساب می‌آمد که به واسطه آن کاربران می‌توانستند بدون پوشیدن هیچ عینکی اقدام به تماشای محتوای سه بعدی کنند. از طریق این گجت‌ها شما توانایی عکاسی و تماشای فیلم‌‌های یوتیوب بصورت سه بعدی را داشتید. اما ایراداتی از جمله عدم وجود برنامه‌های سازگار سه بعدی کافی، عدم امکان به اشتراک گذاری عکس‌های سه بعدی با دیگر گوشی های هوشمند و سردردهایی که برخی از کاربران پس از خیره شدن به نمایشگر سه بعدی از آن رنج می‌بردند، وجود داشت. به همین دلیل بود که این فناوری به سرعت از رده خارج شد، اما به نظر می‌رسد که می‌تواند یک بازگشت موفقیت آمیز داشته باشد.

پتنت 3D اپل که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده است با نام اسپلیت اسکرین شناخته می‌شود و با توجه به اطلاعات مندرج، این ثبت اختراع نشان می‌دهد که این شرکت امریکایی به دنبال استفاده از فناوری از یاد رفته در آیفون و آیپد های خود است که کاربران بتوانند بدون استفاده از هیچگونه لوازم جانبی مثل عینک، اقدام به تماشای محتوای سه بعدی کنند. در این حق ثبت اختراع، اپل نشان می‌دهد که چگونه سینماها از این قابلیت به جهت نمایش این‌گونه محتوا به بینندگان استفاده می‌کنند.

همچنین به واسطه حضور این فناوری می‌توان اقدام به استفاده از واقعیت مجازی (VR) و محتوای واقعیت افزوده (AR) بر روی صفحه نمایش کرد. به گفته اپل: "ساخت این نوع فناوری در دستگاه‌های چند منظوره مانند تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها بدون ایجاد جلوه های دیداری مانند تاری حرکت، جبران کننده میزان روشنایی یا سایر جلوه‌هایی که می‌تواند برای بیننده ناخوشایند یا حتی سرگیجه آور باشد، دشوار است." این شرکت به جهت ارائه خدمات سه بعدی قصد دارد تا اینکار را با قابلیتی به نام اسپلیت اسکرین انجام دهد. در این حالت، هر چشم یک دید متفاوت از یک تصویر دارد و در نتیجه جلوه سه بعدی ایجاد می‌شود. همچنین اعلام شده است که در این حالت ردیف پیکسل‌ها به طور جداگانه‌ای کنترل می‌شوند.

بنابراین احتمالا شاهد عرضه یک تلفن هوشمند یا تبلت با قابلیت سه بعدی از اپل در آینده باشیم. البته این فناوری فعلا در اولویت شرکت نخواهد بود.

ارسال نظر