آخرین خبرها از پرونده قضایی آذری جهرمی | وزیر ارتباطات سابق به زندان می‌رود؟

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده قضایی آذری جهرمی اعلام کرد او با شکایت جمعی از مردم و چند دستگاه اجرایی به اتهام نشر اکاذیب در دادسرا پرونده دارد و با قرار تامین کیفری آزاد شده است.

آخرین خبرها از پرونده قضایی آذری جهرمی | وزیر ارتباطات سابق به زندان می‌رود؟

ذبیح‌الله خدائیان در نشست خبری امروز قوه قضاییه به آخرین وضعیت پرونده شکایت 2 هزار اهوازی و مدعی‌العموم از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات اشاره کرد و گفت: «در خصوص این فرد، با شکایت جمعی از مردم و چند دستگاه اجرایی به اتهام نشر اکاذیب با قصد تشویش اذهان عمومی، استنکاف از دستور قضایی و استنکاف از اجرای اوامر حکومتی مقامات قانونی، پرونده‌ای در دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل شده است.»

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: «این فرد (محمدجواد آذری جهرمی) احضار و تفهیم اتهام شده و با قرار تأمین کیفری آزاد شده است. در آن مرحله آخرین دفاع از این فرد اخذ نشده بود. بعد از آن، مجدداً شکایت دیگری به دادسرا واصل شد و پرونده در جریان رسیدگی است.»

شکایت به دلیل عدم تمکین از فیلترینگ

پرونده شکایت از آذری جهرمی به سال 97 برمی‌گردد. در آن زمان جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی و دبیر کارگروه فیلترینگ از تشکیل پرونده قضایی برای وزیر ارتباطات دولت دوازدهم داد و احتمال انفصال او از خدمت را مطرح کرد. دلیل این شکایت، عدم توجه جهرمی به تذکرات متعدد در خصوص اجرای قوانین و مصوبات کارگروه فیلترینگ و همچنین شورای عالی فضای مجازی بود.

بیشتر بخوانید: چالش وزیر ارتباطات و صدا و سیما همچنان ادامه دارد!

جاویدنیا در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «علی‌رغم اینکه اجرای قانون، دستورات قضایی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی بر هر مسئولی واجب و لازم است، متأسفانه آقای وزیر به هیچ‌کدام از این تذکرات تمکین نکرده است.»

همچنین 2 هزار نفر از مردم اهواز، از وزیر ارتباطات به دلیل عدم ایجاد بستر امن و لازم برای فضای مجازی در کشور شکایت کردند.

جاویدنیا اضافه کرد: «این شکایت هم به این دلیل است که تعدادی از جوانان جذب گروه‌های تکفیری شده و در نهایت حادثه تروریستی رژه نیروهای مسلح رخ داد و عزیزانشان شهید شدند. البته مردم اهواز هم از وزیر ارتباطات و هم مدیران اینستاگرام و تلگرام طرح شکایت کردند. پرونده وزیر ارتباطات در دادستانی تهران است و منتظریم روند قضایی خود را طی کند.»

همچنین در سال‌های بعد وزارت آذری جهرمی، نهادها و گروه‌های مختلفی از او شکایت و با اشاره به دلیل شکایتشان اعلام کردند: «در ۵ سال اخیر وزارت محمدجواد آذری جهرمی، حکم فیلترینگ هیچ شبکه اجتماعی صادر نشده است.»

بیشتر بخوانید: بازپرسی از آذری جهرمی به دلیل عدم فیلتر اینستاگرام ؛ آزادی با قرار التزام

از جمله شکایت‌هایی که در سال‌های اخیر علیه وزیر سابق ارتباطات صورت گرفته، به شرح زیر است:

  • شکایت مردم اهواز در خصوص استفاده از فضای مجازی در حمله تروریستی به رژه اهواز
  • شکایت حدود ۱۵۰ نفر از طلبه‌های استان کرمان در خصوص فسادهای رخ داده در فضای مجازی
  • شکایت ۳ فرد حقیقی با یک مضمون در خصوص فسادهای فضای مجازی
  • شکایت در خصوص مصاحبه وزیر ارتباطات در مورد غصب فرکانس‌های باند ۷۰۰ و ۸۰۰ توسط صداوسیما
  • شکایت در خصوص توییت وزیر ارتباطات در مورد میزان پیشرفت ارتباطات پهن‌باند در ایران در دولت تدبیر امید
ارسال نظر