چند روش کاربردی برای بررسی سلامت هارد دیسک در ویندوز 10 (بخش دوم)

رسانه کلیک - در مطلب قبلی 3 روش کاربردی برای بررسی سلامت هارد دیسک در ویندوز 10 را معرفی کردیم. در این مطلب نیز 2 روش کاربردی برای برطرف کردن مشکلات هارد دیسک و نگهداری صحیح از آن ارائه خواهم کرد.

چند روش کاربردی برای بررسی سلامت هارد دیسک در ویندوز 10 (بخش دوم)

استفاده از ابزار CHKDSK در ویندوز 10 برای بررسی سلامت هارد دیسک

ابزار CHKDSK ابزاری است که به شما این امکان را می‌دهد تا هارد دیسک خود را اسکن کنید و ارورها و خطاهای سیستمی را پیدا کنید. این ابزار هم ایرادها و مشکلات هارد دیسک را پیدا می‌کند و هم قادر به برطرف کردن آن‌ها است. البته اگر مشکل هارد بسیار بزرگ باشد این ابزار فقط مشکل را شناسایی می‌کند شما را از وجود آن باخبر می‌کند. از این ابزار می‌توانید هم برای بررسی سلامت هارد دیسک استفاده کنید و هم می‌توانید از آن برای از بین بردن سکتورهای خراب استفاده کنید.

برای استفاده از ابزار CHKDSK در اسکن کردن هارد دیسک ابتدا روی درایوی که می‌خواهید خطاهای آن را بررسی کنید کلیک راست کنید و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید. سپس در پنجره باز شده روی برگه Tools کلیک کنید و سپس روی گزینه Check now کلیک کید.

سلامت هارد دیسک با کلیک روی این گزینه یک کادر محاوره‌ای برای شما باز می‌شود که در آن دو گزینه وجود دارد که یکی برای برطرف کردن خطاها و دیگری برای اسکن کردن هارد دیسک برای پیدا کردن سکتورهای خراب است. هر کدام از این گزینه‌ها را بر اساس نیاز خود می‌توانید انتخاب کنید. در غیر این صورت می‌توانید برای شروع به کار روی گزینه Start کلیک کنید.

بررسی سلامت هارد دیسک این ابزار بسیار ابتدایی است و تمرکز آن فقط روی پیدا کردن خطاهای سیستمی و پیدا کردن سکتورهای خراب است. در واقع شما می‌توانید از آن فقط برای پیدا کردن خطاهای بزرگ روی هارد دیسک و همچنین برطرف کردن خطاهای کوچک هارد دیسک استفاده کنید.

استفاده از ابزار WMIC

ابزار WMIC یک واسط کاربری بر پایه خط فرمان است که به شما این امکان را می‌دهد که همه عملیات‌های را که یک کاربر با حساب کاربری مدیر سیستم یا Administrator می‌تواند انجام دهد را اجرا کند. برای مثال با استفاده از این ابزار شما می‌توانید سلامت هارد دیسک خود را بررسی کنید. از قابلیت S.M.A.R.T می‌توانید ویژگی و وضعیت هارد دیسک را مانند Pred Fail OK و از این دست بررسی کنید.

برای استفاده از ابزار WMIC به منظور بررسی سلامت هارد دیسک باید کلیدهای Win + R را هم‌زمان فشار دهید تا پنجره محاوره‌ای Run برای شما باز شود. سپس عبارت cmd را تایپ کنید و گزینه OK را انتخاب کنید.

ویندوز 10 عبارت wmic را تایپ کنید و کلیدEnter را فشار دهید. زمانی که خط فرمان در حالت آماده باش درآمد عبارت diskdrive get status را تایپ کنید. کلیدEnter را فشار دهید. بعد از چند لحظه وضعیت هارد دیسک برای شما نمایش داده می‌شود. به همین راحتی.

ویندوز 10

ارسال نظر