چگونه تماس تصویری پیام‌رسان سروش برای مشترکان اپراتورها مانند اینترنت معمولی محاسبه شد؟

رسانه کلیک - مدتی قبل یکی از کاربران فضای مجازی در توییتر از تمام شدن حجم بسته اینترنت تلفن همراه خود پس از دو تماس تصویری در بستر پیام‌رسان بومی سروش خبر داد؛ مشکلی که کاربران اپراتورهای مختلف تلفن همراه را درگیر خود کرد.

چگونه تماس تصویری پیام‌رسان سروش برای مشترکان اپراتورها مانند اینترنت معمولی محاسبه شد؟

پس از بررسی‌ها مشخص شد دلیل عدم اعمال تخفيف بر ترافیک سرویس مکالمه تصویری یکی از پیام رسان‌های داخلی، استفاده پیام رسان مذکور از پروتکل‌هایی غیر از پروتکل‌های پیش فرض نظیر http و https در سرویس خود بوده و از آنجا که تعرفه محتوای داخلی تامین کنندگان (نیم بها) توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) اعلام می شود؛ در خصوص مورد اخیر این موضوع به اپراتورها اعلام نشده بود، لذا این سرویس با تعرفه محتوای خارجی محاسبه شده است.

نکته قابل توجه در این است که همواره تعرفه تامین کنندگان محتوا به همان صورت که رگولاتوری به اپراتورها اعلام می کند، محاسبه می شود.

«مجید حقی» معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری درباره اتفاق رخ داده گفت: مشکلات ناشی از این بود که پیام‌رسان سروش سرویس ویدیو کال را براساس پروتکل خاص خود ارائه می‌کند که این پروتکل در اپراتورها شناسایی و بر اساس تعرفه ترجیحی محاسبه نشده است. زمانی که از ترافیک داخلی پیام‌رسان بومی صحبت می‌کنیم تمام پروتکل‌های مربوط به آن نیز باید شامل تعرفه یک سوم حجم اینترنت شوند. این اتفاق در خصوص پیام رسان سروش انجام نشده است.

حقی در پاسخ به این سوال که آیا سیستم ویدیو کال سروش بومی نیست که مشمول تعرفه ترجیحی نشده است، گفت:« ویدیو کال و ویس کال یا هر سرویسی که از منشا IPهایی که معرفی شده ارائه شوند، تولید داخلی محاسبه و به محض شناسایی در اپراتور تعرفه ترجیحی برایش در نظر گرفته می‌شود. توصیه ما این است اگر پیام رسان بومی قصد دارد سرویس جدیدی ارائه دهد، هم سازمان تنظیم مقررات و هم اپراتورها را در جریان بگذارد تا کام مشترکان از اتفاقاتی این چنین تلخ نشود.

وی ادامه داد: بهتر است پیش از اینکه سرویس جدید به فضای بهره‌برداری عمومی برسد، هماهنگی‌های لازم و اطلاع‌رسانی در این خصوص در همان نقطه صفر به بقیه زنجیره ارائه سرویس ارائه شود.

لازم به ذکر است، بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع، مشکل در شبکه تمامی اپراتورها حل شد.

ارسال نظر