ارائه کارت پایان خدمت شرط دریافت وام برای مردان

اگرچه دولت و مجلس بر افزایش وام ازدواج و تسهیل دریافت وام‌ها اصرار دارند، اما بانک‌ها با ایجاد شرط‌های مختلف مثل ارائه کارت پایان خدمت، در این امر سنگ‌اندازی می‌کنند.

ارائه کارت پایان خدمت شرط دریافت وام برای مردان

یکی از موضوعاتی که مجلس و دولت در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ روی آن توافق نداشتند، میزان تسهیلات بود. پافشاری مجلس بر افزایش میزان تسهیلات در آن زمان موجب شد که رئیس کل بانک مرکزی، به رهبری نامه بنویسد.

رهبری نیز به مجلس نسبت به افزایش تسهیلات تذکر داد. پس از این تذکر، مجلسی‌ها بودجه وام را کاهش دادند. اما به نظر می‌رسد مشکل تسهیلات همچنان وجود دارد.

مبلغ وام ازدواج بر اساس قانون بودجه امسال به ۱۲۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله افزایش پیدا کرد و این وام برای زوج‌های زیر ۲۵ سال نیز ۱۵۰ میلیون تومان شد. بانک مرکزی نیز بخشنامه وام ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.

اما بر اساس گزارش ایسنا، در حال حاضر بانک‌ها می‌گویند فعلا بخشنامه جدید ابلاغ نشده و مبلغ وام ازدواج همان ۷۰ میلیون تومان است. علاوه بر خلف وعده برای پرداخت وام ازدواج ۱۲۰ میلیون تومانی، به نظر می‌رسد ممنوعیت دیگری نیز برای وام‌گیرندگان وجود دارد.

سنگ‌اندازی بانک‌ها برای وام‌گیرندگان

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از شبکه بانکی نشان می‌دهد که اغلب بانک‌ها، داشتن کارت پایان خدمت سربازی را برای وام گیرندگان مرد، شرط دریافت تسهیلات اعلام می‌کنند.

اپراتور یکی از شعب بانک ملی در تهران می‌گوید داشتن کارت پایان خدمت سربازی برای مردانی که می‌خواهند وام بگیرند الزامی است. به گفته او این شرط فقط برای دریافت وام ازدواج نیست و شامل همه‌ نوع تسهیلات بانکی می‌شود.

شرط تمام شدن سربازی برای کسانی که قصد دریافت وام از بانک ملت را دارند نیز وجود دارد. اپراتور این بانک می‌گوید: «برای پرداخت وام بانک استعلام می‌گیرد و داشتن کارت پایان خدمت الزامی است.»

مدیران یکی از بانک‌های دولتی نیز می‌گوید در بخشنامه‌ها آمده که وام‌گیرندگان مرد باید سربازی رفته باشند.

با الزام این شرط، وام‌گیرندگان، مخصوصا کسانی که به دنبال دریافت وام ازدواج هستند دچار مشکل می‌شوند. اگر چه دولت اعلام کرده که دریافت وام تسهیل می‌شود و وام ازدواج نیز افزایش می‌یابد، اما به نظر می‌رسد شرایط دریافت این وام‌ها روز به روز سخت‌تر و تسهیلات دوردست‌تر می‌شود.

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال نظر