فوت و فن های کارشناسی قیمت خودرو | چطور قیمت یک ماشین را کارشناسی می‌کنند؟

رسانه کلیک - قیمت روز خودرو کارکرده برحسب چه معیارهایی سنجیده می‌شود؟ آیا یک فرد عادی می‌تواند به‌تنهایی از پس قیمت‌گذاری خودرو برآمده و قیمت خودرو خود را کارشناسی کند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات پیشنهاد می‌کنیم مقاله حاضر را مطالعه کنید.

فوت و فن های کارشناسی قیمت خودرو | چطور قیمت یک ماشین را کارشناسی می‌کنند؟

قیمت خودرو کارکرده را چگونه برآورد می‌کنند؟

همان‌طور که می‌دانید قیمت روز خودرو کارکرده با خودروی نو متفاوت است؛ اما چه معیارهایی برای تعیین قیمت اتومبیل‌های کارکرده وجود دارد؟ اگر قصد فروش خودرو خود را داشته باشید، احتمالا آن را به نزدیک کارشناس خبره برده و حدود قیمت خودرو خود را می‌سنجید. مهارت کارشناس در تعیین قیمت تاثیر بسیار دارد اما آگاهی شما از این موارد نیز در فرایند قیمت‌گذاری بی تاثیر نیست ازاین‌روی پیشنهاد می‌کنیم قبل از مراجعه به کارشناس با معیارهای کارشناسی خودرو آشنا شوید.

در کارشناسی خودرو کارکرده به چه نکاتی توجه می‌شود؟

کارشناسان معمولا برای قیمت‌گذاری معیارهای مشخصی دارند. برای مثال رنگ بدنه یکی از شاخص‌های بسیار مهم در تعیین قیمت خودرو کارکرده محسوب می‌شود؛ اما این تنها یک نمونه از معیارهای مهم در این زمینه به شمار می‌رود در ادامه این مطلب شما می‌توانید با سایر پارامترهای مهم در تشخیص قیمت بیشتر آشنا شوید.

کارشناسی رنگ و بدنه

بخش رنگ و بدنه به قدری در تعیین قیمت خودرو مهم است که شاید به جرات بتوان آن را مشهورترین معیار قیمت‌گذاری خودرو دانست؛ اما این کار آن‌قدرها هم ساده نیست و در بعضی مواقع بدون دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال نمی‌توان پی به وضعیت رنگ بدنه برد. کارشناسان با کمک عددی که توسط این وسیله در صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود می‌توانند وضعیت رنگ بدنه را تشخیص دهند. البته این عدد همیشه دقیق نیست و دستگاه‌های دیجیتال می‌توانند دارای ضریب خطای نسبی نیز باشند اما این میزان خطا به‌قدری نیست که نتوان رنگ کارخانه را از رنگ مجدد تشخیص داد. به‌هرحال کارشناسان خبره برای تشخیص رنگ تنها به این دستگاه اکتفا نکرده و از تجربه و دانش خود نیز استفاده می‌کنند.

قدم بعدی در این مرحله پی بردن به میزان رنگ‌شدگی در نقاط مختلف بدنه خودرو است. در این مرحله کارشناس موظف است تا میزان آسیب قطعات بدنه بعد از صافکاری و نقاشی را برآورد کند. همچنین او باید از سلامت قطعاتی مانند سینی‌های جلو و عقب، ستون‌ها، سر شاسی‌ها و رکاب‌ها اطمینان حاصل کند. در اینجا لازم به ذکر است که بررسی میزان درز‌های مختلف بین قطعات بدنه نیز در زمره وظایف کارشناس جهت تعیین قیمت خودرو قرار دارد.

اگر خودرو دارای آسیب‌هایی مانند چپی بودن یا تعویضی بودن قطعات اصلی در بدنه باشد، مطمئنا درصد بسیاری از قیمت آن کاسته خواهد شد. در حالت کلی هرچقدر که خودرو از حالت اولیه خود دور شده باشد، به همان اندازه از قیمت اصلی آن کسر خواهد شد. حال ممکن است این تغییر حالت تنها به دلیل کهنگی یا قرار گرفتن بیش‌ازاندازه بدنه زیر آفتاب به‌مرور زمان رخ‌داده باشد و هیچ نقطه از بدنه تصادفی نباشد.

کارشناسی رنگ و بدنه

کارشناسی فنی

میزان کارکرد خودرو و سلامت بخش‌های فنی آن در خرید و فروش خودرو اهمیت بسیار دارد. به همین دلیل است که بعد از بررسی رنگ و بدنه، کارشناس به سراغ قسمت‌های فنی خودرو رفته و وضعیت سنسور‌ها و خطا‌های آن‌ها، کارکرد صحیح بخش‌های مختلف و میزان کارکرد اتومبیل را به کمک دستگاه دیاگ مشخص می‌کند.

دستگاه دیاگ عملکرد فنی خودرو را تشریح و تحلیل می‌کند. داده‌های به‌دست‌آمده در این مرحله می‌تواند نقش تعیین‌کننده در میزان افت قیمت خودرو، میزان وقت و هزینه‌های لازم برای برطرف کردن مشکلات و همچنین میزان رضایتمندی خریدار داشته باشد.

تست رانندگی

در هنگام خرید و فروش خودرو مسائل دیگری مانند جلوبندی، راندمان موتور و گیربکس، تعلیق، میزان سر و صدای اتاق و کیفیت کلی سواری اتومبیل اهمیت دارند که باید به وسیله تست رانندگی سنجیده شوند؛ اما ازآنجایی‌که شنیدن برخی صداهای اضافی نیاز به تخصص دارد، بهتر است در این مرحله نیز از کارشناس بخواهید تا با چند دقیقه رانندگی با ماشین در تشخیص موارد فنی کمکتان کند.

این مرحله از کار به کارشناسی تکمیلی خودرو معروف است که برخلاف دو مرحله قبلی در حالت سکون ممکن نیست و باید حتما خودرو رانده شود.

مدل خودرو

مدل خودرو خود یکی از تاثیرگذارترین معیارهای محاسبه قیمت خودرو محسوب می‌شود. معمولا کارشناسان معیارهای مختلفی برای این کار دارند برای مثال ممکن است با گذشت یک سال از تولید خودرو 12 درصد از قیمت آن کاسته شود. این درصد با گذشت زمان بیشتر بالاتر خواهد رفت.

سن و طول عمر خودرو

اگر به یاد داشته باشید گفتیم که گاه در کارشناسی قیمت خودرو این میزان صافکاری و رنگ در اثر تصادف نیست که موجب افت قیمت می‌شود. بلکه تغییرات در ظاهر خودرو به دلیل سن و گذشتن طول عمر مفید حاصل شده است. ازآنجایی‌که خود این موضوع برای خریدار در آینده می‌تواند بسیار هزینه‌ساز باشد، قیمت اتومبیل‌های کارکرده قدیمی به مراتب از خودروهای کارکرده‌ای که تنها یکی دو سال از عمرشان گذشته کمتر خواهد بود.

در ادامه این بحث بد نیست بدانید که وضعیت داخلی خودرو نیز در تعیین قیمت آن بسیار تاثیرگذار است. اگر خودرو شما نو بوده اما دارای تشک‌های پاره با کف‌پوش‌های پوسیده باشد قطعا این موارد در کاهش قیمت در نظر گرفته خواهند شد.

سن و طول عمر خودرو

تعیین و تخمین قیمت خودرو

در این مرحله که آخرین مرحله تعیین قیمت خودرو کارکرده است، کارشناس تمامی اطلاعات به‌دست‌آمده را جمع‌بندی کرده و قیمت روز خودرو را مشخص می‌کند.

چرا مراجعه به یک کارشناس خودرو ماهر اهمیت بسیاری دارد؟

نقش کارشناس در تعیین قیمت خودرو انکارناپذیر است. یک کارشناس ناوارد می‌تواند موجب افت ارزش واقعی خودرو شده و به فروشنده ضرر مالی بزند. درواقع کارشناسی خودرو، آشکار‌کننده میزان ارزش و قیمت واقعی آن است. پس انتخاب یک کارشناس ماهر در خرید و فروش خودرو از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ممکن است شما به‌عنوان یک فرد عادی در ظاهر هیچ ایرادی در ماشین ندیده و وضعیت خودرو را ایده آل بدانید اما بسیار پیش آمده که ظاهر خودرو فریبنده و قیمت پیشنهادی نیز بالا بوده است حال‌آنکه بعد از بررسی‌های کارشناس مشخص شده است که این ماشین به ظاهر ایده آل سرشار از ایرادات فنی است که تعمیر آن‌ها خود هزینه بالایی خواهد داشت. بنابراین یا خریدار باید از فکر خرید آن بیرون بیاید و یا قیمت پیشنهادی بسیار پایین‌تر از آنچه قبلا بوده پیشنهاد شود.

بی‌تجربگی و نبود علم کافی در تشخیص عیوب خودروهای کارکرده تنها بخشی از ماجراست. شما به عنوان یک فرد عادی شاید با قیمت روز خودرو در بازار آشنا نباشید؛ اما یک کارشناس با تجربه قطعا با علم به این موضوع روی خودروهای کارکرده قیمت می‌گذارد.

چگونه از قیمت روز خودرو مطلع شویم؟

اگر قصد خرید خودرو کارکرده را دارید، شما می‌توانید لیست قیمت روز خودروهای کارکرده را از سایت های معتبر موجود در اينترنت تهیه کنید. این سایت ها با در نظر گرفتن شاخص‌های مطرح شده در بالا قیمت حدودی را مشخص می‌کنند. به این ترتیب یک عیار کلی از قیمت روز خودرو در ذهنتان خواهد ماند. قیمت روز خودرو در سایت کلیک یکی از منابعی است که شما می توانید از آن برای مشاهده آخرین قیمت خودروهای داخلی استفاده نمائید..

اما چنانچه قصد خرید خودرو صفر کیلومتر را دارید، لیست قیمت اتومبیل‌های صفر کیلومتر نیز در اکثر سایت های معتبری مانند کلیک، به روز می شوند. این لیست معمولا شامل قیمت روز خودرو در بازار آزاد و لیست قیمت خودرو درب کارخانه است.

جمع‌بندی

در پایان امیدواریم با مطالعه این مطلب با چگونگی کارشناسی قیمت خودرو آشنا شده باشید. دانستن مطالب بالا می تواند کمک زیادی در فروش یا خرید خودرو کند برای مثال اگر قصد فروش خودرو کارکرده خود را دارید، بهتر است قبل از بررسی‌های کارشناس، خود برخی عیوب مانند خرابی برف‌پاک‌کن‌ها یا دکمه‌های اتوماتیک شیشه‌ها را تعمیر کنید. در غیر این صورت به احتمال زیاد باید با قیمت پایین فروش خودرو خود کنار بیایید.

ارسال نظر