کدام اطلاعات با IP افشا می‌شود؟ | کدام محفوظ می‌ماند؟

آدرس IP هر کاربر موقعیت جغرافیایی او را تا حدی مشخص می‌کند اما مکان دقیق او مخفی می‌ماند.

کدام اطلاعات با IP افشا می‌شود؟ | کدام محفوظ می‌ماند؟

ناظران اینترنت از ‌IP شما چه چیزهایی نمی‌فهمند؟

از روی آدرس IP‌ که با آن وب‌سایت را بازدید کرده‌اید نمی‌توان تشخیص داد که شما در کدام خیابان یا آپارتمان زندگی می‌کنید.

وب‌سایت‌ها قادر به مشاهده اطلاعات بدست آمده از IP شامل شهر (محل کلی استقرار کاربران) و مشخصات ISP (شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی) هستند. از سوی دیگر، آدرس آی پی فقط می‌تواند اطلاعاتی در مورد موقعیت تقریبی کاربر، آن هم نه به صورت دقیق به اشتراک بگذارد.

بیشتر بدانید: 6 روش برای پیدا کردن آدرس IP کامپیوتر

آنچه ناظران از اطلاعات با IP می‌توانند بفهمند

مشکل اینجاست که ناظران اینترنت می‌توانند فعالیت‌های آنلاین مربوط به یک IP خاص را ببینند. سپس می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد کاربری که از این IP به اینترنت وصل شده است پیدا کنند. برای مثال مشخص می‌شود که کاربری با آدرس IP خاصی به وب‌سایت‌های زیر دسترسی داشته است:

  • به اشتراک گذاری عکس آنلاین
  • وب‌سایت‌های سلامتی
  • ویکی‌پدیا
  • گروه مذهبی خاص
مسئول شبکه شرکت می‌تواند بر فعالیت اینترنت کارمندان نظارت داشته باشد، ISP هم می‌بینید که مشترکینش از چه وب‌سایت‌هایی بازدید کردند و چه فعالیت‌های آنلاینی داشته‌اند یا یک شبکه تبلیغاتی آنلاین می‌تواند با بررسی فعالیت‌های آنلاین یک IP آدرس از آن برای تبلیغات هدفمند استفاده کند.
پیدا کردن IP برای ناظران اینترنت کار سخت و پیچیده‌ای نیست، و از روی این آدرس و بررسی فعالیت‌های آنلاین می‌توانند به شخص خاصی برسند؛ بنابراین باید آدرس IP مان را مخفی نگاه داریم و از آن محافظت کنیم.

مخفی کردن IP

استفاده از VPN یا یک فیلترشکن و پروکسی معتبر، روش رایجی برای پنهان کردن IP و عبور از فیلترینگ است. با روشن کردن VPN، سرویس های VPN نه تنها فعالیت مرورگر ما بلکه تمام فعالیت‌های شبکه را از دستگاه ما ناشناس می‌کنند. با این کار آدرس IP ما مخفی شده و داده های تبادل شده رمزگذاری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه IP خود را مخفی کنیم
برگرفته از: خبرگزاری صدا و سیما
ارسال نظر