کلیدهای دیجیتال اپل امکان باز کردن درب اتومبیل را بدون نیاز به سوییچ فراهم می‌کند

رسانه کلیک - به تازگی غول فناوری آمریکایی طی کنفرانس WWDC 2021 اعلام کرد که کلیدهای دیجیتال اپل در iOS 15 برای تمامی کاربران قابل استفاده خواهد بود. 

کلیدهای دیجیتال اپل امکان باز کردن درب اتومبیل را بدون نیاز به سوییچ فراهم می‌کند

طی سال‌های اخیر، استفاده از کلیدهای دیجیتال به جهت باز کردن درب اتومبیل‌ها، از جمله پروژه‌های مورد استقبال غول‌های فناوری بوده است. به عنوان مثال گوگل در مراسم Google I/O از جدیدترین راهکار خود به جهت باز کردن درب خودروها بدون نیاز به همراه داشتن سوییچ اتومبیل رونمایی کرد. حال با برگزاری کنفرانس WWDC 2021، یکی از موضوعات داغ مطرح شده، استفاده از کلیدهای دیجیتال اپل و پشتیبانی از آنها در iOS 15 است که می‌تواند رقیبی برای فناوری جدید گوگل باشد.

البته استفاده از این کلید‌ها در سال گذشته توسط اپل معرفی شده بود. اما حالا با انتشار جدیدترین نسخه سیستم‌عامل گوشی و تبلت‌های این شرکت، استفاده از فناوری قفل‌گشایی اتومبیل توسط گوشی‌های هوشمند گسترش یافته است. این قابلیت در حقیقت از طریق تکنولوژی UWB، آیفون کاربر را به اتومبیل خود متصل می‌کند تا در هر زمان و بدون نیاز به همراه داشتن سوییچ، فرد بتواند اقدام به باز کردن درب اتومبیل خود کند.

درحال حاضر، دو فناوری NFC و UWB به عنوان دو روش اصلی برای اجرای پروژه کلیدهای دیجیتال هستند که هر دو آنها جوانب مثبت و منفی خود را دارند.

برای مثال، یکی از معایب استفاده از NFC، نیاز آن به نزدیک شدن و یا حتی برخورد گوشی کاربر با بخش خاصی از خودرو است تا بتواند با دستگاه ارتباط کاملی برقرار شود.

مزیت استفاده از این فناوری می‌تواند حضور آن در اکثر گوشی‌های هوشمند، حتی تلفن‌های پایین‌رده باشد. بنابراین بکارگیری NFC برای اکثر مردم، راه‌حلی قابل دسترس‌تر است.

از طرفی فناوری UWB دارای محدوده پشتیبانی وسیعی به اندازه ۱۰۰ فوت است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا قبل از ترک خانه، اقدام به روشن کردن خودرو و تنظیم دمای آن کنند (البته تا زمانی که مزاحمتی در مسیر ارسال و دریافت امواج بین خودرو و گوشی هوشمند وجود نداشته باشد).

حال نقطه ضعف این تکنولوژی می‌تواند عدم حضور آن در دستگاه‌های قدیمی‌تر باشد. درحال حاضر فقط تعداد محدودی از پرچمداران شرکت‌ها همچون گلکسی اس ۲۱ پلاس/اولترا و یا آیفون ۱۱ به بالا از این فناوری استفاده می‌کنند. بنابراین استفاده از این روش ملزم به تعویض گوشی کاربر به یک دستگاه جدید و گران‌قیمت بوده که راه‌حل معقولی به نظر نمی‌رسد.

حال باید دید که شرکت‌های تولیدکننده تلفن‌های هوشمند و خودروسازان چطور با این مسئله کنار می‌آیند و چه راه‌حل مناسبی برای همه‌گیری این تکنولوژی کاربردی ارائه خواهند داد.

ارسال نظر