گزارش اختصاصی از دمودی باشگاه کارآفرینی تیوان

رسانه کلیک - باشگاه کارآفرینی تیوان به رسم هر سال گزارشی از عملکرد و فعالیت های این باشگاه کارآفرینی را با حضور جامعه استارتاپی، کارآفرینی و سرمایه گذاران در قالب دمودی برگزار کرد.

گزارش اختصاصی از دمودی باشگاه کارآفرینی تیوان

این مراسم با صحبت های مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد و دیجیتال و هوشمندسازی استارت خورد. محمدی با اشاره به این نکته که اکوسیستم ایران متفرق است گفت:

«در تحلیل جامعه اکوسیستم ایران با مطالعه روی 566 استارتاپ در 40 شتاب دهنده و صندوق سرمایه گذاری به نتایج جالبی رسیدیم. نتایج حاصل از بررسی های خرد نشان می دهد تراکم این شبکه از مقدار پایینی برخوردار است. بدین معنی که حلقه های اکوسیستم ارتباط محدودی با هم دارند. بر اساس این شاخص، بیشتر استارتاپ ها صرفا با یک شتاب دهنده ارتباط برقرار کرده و میزان روابط پسا شتاب دهی در این شبکه بسیار پایین است.»

وی ادامه داد: «به نظر می رسد یکی از دلالت های ناشی از این دستاورد تمرکز دولت بر ایجاد ارتباط فی ما بین این حلقه ها و عدم تمرکز صرف بر توسعه حلقه های اکوسیستم است.»

تیوان

او در ادامه افرود: «از سوی دیگر نتایج این بررسی ها نشان می دهد اختلاف فاحشی میان تعداد استارتاپ ها و استارتاپ های موفق به جذب سرمایه توسط صندوق های سرمایه گذاری وجود دارد. این مساله نشان می دهد که بخش اساسی استارتاپ ها پس از خروج از مرحله شتاب دهی موفق به جذب سرمایه نشده و با شکست مواجه می شوند. به نظر می رسد ضروری است دولت به عنوان کنشگر اساسی در توسعه اکوسیستم استارتاپی بخش عمده ای از تمرکز خود را بر تسهیل فرآیندهای مرتبط با جذب سرمایه قرار دهد.»

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال در ادامه افزود: «نتایج حاصل از تحلیل شاخص های خرد نشان می دهد دو شتاب دهنده آواتک و ستاک (شریف) دارای بالاترین مقدار مرکزیت درجه و بینابینی هستند. نکته قابل توجه در این است که شتاب دهنده شریف هیچ مبلغی به عنوان پول در اختیار استاتارپ ها قرار نمی دهد و دارای بیشترین خروجی از منظر تعداد استارتاپ هاست. »

تیوان

محمدی با این جمع بندی به صحبت هایش پایان داد: «نکات کلیدی حاصل از این تحلیل عبارت از این سه نکته اند: عدم شکل گیری شتاب دهنده ها و صندوق های تامین مالی تخصصی و متمرکز، سرمایه گذاری روی حوزه های تکراری و نوآوری های پایین و در نهایت ضعیف بودن سرمایه گذاری بر استارتارپ های فناور محور. در نتیجه تلاش ما در این راستاست که با متنوع سازی اکوسیستم استارتاپی ایران با برنامه ای متفاوت گامی در جهت حل این بحران برداریم.»

در ادامه محمدرضا سبحان، مدیر عامل باشگاه کارآفرینی تیوان گزارش مختصری از فعالیت های یک سال اخیر تیوان را ارایه داد و از سرمایه گذاران حوزه های مختلف دعوت به همکاری کرد.

سبحان صحبت هایش را با ارایه آمار کوتاهی شروع کرد و گفت: «دو سال و 4 ماه از فعالیت ما می گذرد. در این مدت 700 نفر وارد تیوان شدند، 170 تیم تشکیل شده و 170 فرصت در اختیارشان قرار داده شده است. تعداد بالایی از این تیم ها رشد کرده و امروز در جایگاه خوبی هستند.»

سبحان با اشاره به آمار خانم هایی که تیوان را تشکیل می دهند، ادامه داد: «30 درصد از 100 درصد باشگاه ما را خانم ها تشکیل می دهد و این آمار نسبت به سال گذشته رشد دو برابری داشته و امیدواریم این آمار هر روز رشد بیشتری داشته باشد.»

او با اشاره به این نکته که تمرکز تیوان بیشتر بر آمورش است، افزود: «در کنار فضای اشتراکی که در اختیار تیم ها قرار می دهیم، معتقدیم باید بستری برای آموزش ساخته و رویدادهایی را برای شبکه سازی تیم ها تدارک ببینیم. این شبکه سازی را به شهرستان ها نیز بسط دادیم و به موفقیت خوبی رسیده ایم.»

او با اشاره به این نکته که تحریم ها در کنار سختی ها فرصتی برای بزرگ و نوآور شدن بوده، ادامه داد: «تلاش کردیم تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم. های‌وی با شعار بزرگ راهی برای آینده مراحل پایانی خود را می گذراند و به زودی با افتتاح این مرکز فضای کار اشتراکی بزرگی در اختیار تیم ها قرار خواهیم داد. با بهانه های وی سراغ صنایع بزرگ رفتیم و تعاملی با آنها ایجاد کردیم که ضمن پر کردن جای خالی نیروی فنی استارتاپی برای آنها، برای پیشرفت خودمان نیز تلاش کنیم. معتقدیم ارتباط صنعت و استارتاپ ها دوسویه بوده و بر پایه منافع طرفین است. در های وی فضاهایی در اختیار شتاب دهنده ها صنایع و وی سی ها قرار خواهیم داد.»

سبحان با اشاره به این موضوع که سعی تیوان بر این است که پلتفرم باشد و برای رسیدن به این هدف با ایده زعفران قرمز و ایجاد پلتفرمی برای ارتباط ایران با هند و پیشرفت در صادرات استارتاپی پا در این راه گذاشته، افزود: «امیدواریم با این حرکت دیوارهای تحریم را بشکنیم. ضمن اینکه حمایت هایی از جوانان افغانستانی نیز انجام داده ایم.»

او از پروژه نوان نیز نام برد و گفت: «نوجوانان باید با کسب و کارها آشنا شوند. برای این موضوع با راه اندازی نوان تلاش کردیم دری به روی نوجوانان یگشاییم و مهارت های نرم زندگی را به آنها بیاموزیم.»

ارسال نظر