10 اتفاق مهم دانش و تکنولوژی در سال 2015

سال 2015 نیز مثل همه سال های دیگر سرشار از اتفاقات بزرگ و کوچک بود. در پایان این سال در کلیک، به 10 مورد از مهم ترین اتفاقات سالی که گذشت پرداخته ایم.

10 اتفاق مهم دانش و تکنولوژی در سال 2015

1- تاسیس هولدینگ آلفابت

بنیان‌گذاران شرکت گوگل، لری پیچ و سرگی برین، در سالی که گذشت شرکت جدیدی را با نام Alphabet تشکیل داده و گوگل نیز به عنوان زیرمجموعه این هولدینگ معرفی شد و ساندار پیچای نیز مدیر عامل گوگل معرفی شد. این خبر به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفت و عکس‌العمل بسیاری را برانگیخت. با تأسیس این شرکت، گوگل بزرگ‌ترین زیرمجموعهٔ شرکت مادر خواهد بود و چندین بخش از جمله گوگل مپس، یوتیوب و اندروید به صورت زیرمجموعه‎ای از شرکت گوگل باقی خواهد ماند. علاوه برای گوگل، بعضی از زیرمجموعه‌های تازه تر شرکت گوگل، مثل سرمایه‌گذاری و بخش تحقیقات، واحد تلفن‌های هوشمند به نام نست، بازوی هواپیماهای بدون سرنشین، شرکت گوگل ایکس به‌عنوان آزمایشگاه تحقیقاتی گوگل، کالیکو شرکتی که برای بهبود شرایط زندگی انسان‌ها فعالیت می‌کند و لایف ساینس که روی پروژه‌هایی چون تماس‌های هوشمند برای بیماران دیابتی کار می‌کند نیز از زیرمجموعه‌های الفابت خواهند بود.

alphabet-636x395

2- انتشار ویندوز 10

حدود 5 ماه پیش بود که سرانجام دهمین نسخه از سیستم عامل جدید مایکروسافت منتشر شد. این نسخه از ویندوز تحولی در در نسخات مختلف ویندوز به شمار می‌رود و بالاخره منوی استارت به صورت رسمی اما به شکلی جدید با تلفیق محیط مترو به آن بازگشته است. این نسخه همچنین قابلیت اجرا برروی موبایل، تبلت، لپ تاپ و رایانه‌های شخصی را داراست و بخشی نیز تحت عنوان اپلیکیشن‌های عمومی در آن در نظر گرفته شده که در همه موارد بالا قابل اجراست. طبق صحبت‌های ساتیا نادلا مدیرعامل فعلی شرکت مایکروسافت، پس از این سیستم عامل، این شرکت، سیستم عامل دیگری تولید نخواهد کرد و امکانات جدید بصورت سرویس و آپدیت برروی همین نسخه از ویندوز اجرا می‌شود.

Screenshot__40_.0

3- نخستین گوشی 4k جهان

سرانجام شرکت سونی نخستین تلفن همراه با نمایشگر 4k را در جهان ارائه کرد. این گوشی با قابلیت‌های منحصر بفرد Xperia z5 Premium نام دارد. این گوشی که در نمایشگاهی در شهر برلین کشور آلمان رونمایی شد دارای نمایشگری حیرت انگیز و با کیفیت است. شفافیت آن به قدری بالاست که گاهی احساس می‌کنید یک تکه کریستال در دست دارید.

sony_xperia_z5_premium_10.0

4-کارت گرافیک R9 Fury X

طی نمایشگاه E3، شرکت AMD کارت گرافیک جدید خود را با نام R9 Fury X رونمایی کرد. این کارت گرافیک برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن 5K طراحی شده در حالی که هنوز بسیاری از کارت‌های گرافیک از رزولوشن 4K پشتیبانی درست و کاملی به عمل نمی‌آورند. تراشه‌ای به اسم Fiji در این کارت گرافیک استفاده شده و همچنین بوسیله حافظه‌ای با پهنای باند بسیار بالا یا به اختصار HBM به سطح جدیدی از عملکرد دست پیدا می‌کند.

R9_FuryX_Cooler_BlackReflective_4c_5inch-1940x1439

5- Galaxy S6 Edge

سامسونگ در سال 2015 بسیار پرکار بود و تلفن‌های همراه متعددی به بازار عرضه کرد اما هیچ یک از آن‌ها به اندازی گالکسی اس 6 اج تاثیر گذار و حیرت انگیز نبود. این نخستین اسمارت فون دنیا بود که هر دو لبه آن به شکل خمیده در آمده و همگان را شگفت زده کرده است. این اتفاق آن‌قدر موفقیت آمیز بود که چند ماه بعد سامسونگ برادر بزرگتر این اسمارت فون را نیز ارائه کرد.

galaxy-s6-edge-exquisitely-crafted-desktop

6- موشک فالکن9

نام ایلان ماسک برای طرفداران حوزه علم و فناوری آشناست. یکی از مهم‌ترین شرکت‌های او شرکت اسپیس ایکس است که با نام شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی نیز شناخته می‌شود. این شرکت در سالِ ۲۰۰۲ در کالیفرنیا شکل گرفت و امروز در حال گسترش است. اسپیس ایکس یکی از سه شرکتی است که در آینده نزدیک برای ناسا سفینه‌های سفارشی خواهند ساخت تا جایگزین موشکهای روسی شوند. تلاش‌های ایلان ماسک در شرکت اسپیس ایکس پس از مدت‌ها نتیجه داد و پس از چندبار تلاش برای نشاندن راکت فالکون ۹ روی زمین، این کمپانی موفق شد تا در پرتابی، موشک خود را با موفقیت و سلامت کامل روی زمین بنشاند. این اتفاق، قدم جدید و بزرگی برای ایلان ماسک و همه مردم جهان به شمار می‌رود.

SpaceX-Falcon-9-rocket-Cape-Canaveral-Air-Force-Station-Photo-Credit-SpaceX-Posted-on-AmericaSpace

7-اندروید مارشمالو

اندروید ۶ نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید است که در سپتامبر ۲۰۱۵ توسط گوگل معرفی شد و برخی امکانات جدید و شکل‌های جدید را به این سیستم عامل اضافه کرد.

Android-6.0-Marshmallow-Tips

8- ویندوز هولوگرافیک و هولو لنز

هولولنز مایکروسافت یک هدست واقعیت مجازی است که ویندوز هولوگرافیک برروی آن نصب شده است و یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال 2015 به شمار می‌رود. البته این محصول هنوزعرضه عمومی نشده و در حال گذراندن آزمایش‌های خود است. با کمک قطعات جاگذاری شده در این محصول جهان واقعی و واقعیت افزوده به هم پیوند می‌خورد. گفتنی است هولولنز پیشرفته‌ترین هدست واقعیت مجازی است که تا بدین لحظه تولید شده است.

hololens-logo-1

9- کشف سیاره‌ای شبیه به زمین

در سالی که گذشت، ناسا اعلام کرد سیاره‌ای دیگر شبیه به کره زمین پیدا کرده است. البته این سیاره خارج از منظومه خورشیدی است و در جایی واقع شده که آب به حالت مایع وجود دارد. ناسا همچنین پیش‌بینی می‌کند در این سیاره‌ همچون زمین، اشکال سنگی وجود داشته باشد. ناسا همچنین متذکر شد که هرچند از لحاظ ظاهری شباهت‌های زیادی به زمین دارد اما هنوز مشخص نیست امکانات زیست محیطی در این سیاره وجود داشته باشد. اندازه این سیاره حدود 2 برابر کره خاکی ماست. این سیاره توسط تلسکوپ کپلر مشاهده شده و کپلر 22 نام گذاری شده است!

i_main.jpg.560x0_q80_crop-smart

10- ساعت‌های هوشمند صفحه گرد

سال 2015 سال ساعت‌های هوشمند صفحه گرد بود. موتورولا، هواوی، سامسونگ، تگ هوئر و بسیاری دیگر سعی در تولید ساعت‌های هوشمند صفحه گرد کردند و به نظر پیروز این میدان Gear S2 سامسونگ بود.

7832-e870c29b2d9ed908ba28986ef507b010

ارسال نظر