۱۰ ویژگی مخفی و جالب IOS 10 که اعلام نشدند

چند روزی از کنفرانس WWDC می گذرد اما برخی موارد مبهم همچنان باقی مانده اند؛ از جمله مواردی که در رونمایی از IOS 10 به آن ها پرداخته نشد.

۱۰ ویژگی مخفی و جالب IOS 10 که اعلام نشدند

به گزارش کلیک، به روزرسانی های iOS دیگر جذابیت گذشته خود را ندارد و از این رو بهترین موارد اغلب همان ویژگی های مختصری هستند که به بیرون درز می کنند ولی باعث می شوند آیفون یا آی پد شما خیلی بهتر کار کند. به طور مثال، برخی از ویژگی های مخفی در نسخه آزمایشی اولیه iOS 10 جذاب تر از آن چیزی است که خود اپل این اعلام کرده است.

پیش از پرداختن به این ویژگی ها، باید بدانید که iOS 10 در حال حاضر نسخه بتاست و ممکن است برخی از این ویژگی ها در نسخه نهایی لحاظ شوند. نسخه نهایی در یکی از روزهایی پاییز امسال عرضه می شود ولی نسخه بتای توسعه دهنده در حال حاضر در دسترس است و نسخه بتا برای استفاده عموم در جولای عرضه می شود.

بالاخره می توانید برنامه های کاربردی پیش فرض را که به آن ها نیاز ندارید پاک کنید.

از زمان عرضه اولیه اپ استور در iOS 2، کاربران همیشه در مورد امکان حذف برنامه کاربردی پیش فرض اپل سوال می پرسیدند. حال می توانید این کار را انجام دهید. وقتی آیکون یک برنامه کاربردی را لمس می کنید و مدتی انگشت تان را روی آن نگه می دارید، می توانید با لمس آیکون ضربدر، بیشتر این برنامه ها را که در صفحه اصلی قرار دارند پاک کنید. این برنامه ها عبارتند از:

ماشین حساب

تقویم

قطب نما

فهرست تماس

فیس تایم

برنامه دوست یابی

خانه

آی بوک

آی کلود درایو

آیتونز استور

ایمیل

نقشه ها

موسیقی

اخبار

یادداشت ها

پادکست ها

یادآوری ها

بورس

نکته ها

ویدئوها

یادداشت های صوتی

واچ اپ

آب و هوا

البته با این کار خود برنامه پاک نمی شود بلکه داده های کاربر پاک شده و آیکون آن از صفحه اصلی حذف می شود. بنابراین مثلا اگر برنامه نقشه را پاک کنید، وقتی کسی در قسمت پیام ها، مکانی را برای تان ارسال کند، اتفاقی رخ نمی دهد. در حال حاضر این امکان وجود ندارد که برنامه دیگری مثلا نقشه گوگل را به عنوان برنامه پیش فرض تنظیم کنید و بنابراین وقتی یک برنامه را پاک می کنید و برنامه دیگری سعی می کند تا به آن وصل شود، اتفاقی نمی افتد. برای برگرداندن برنامه، باید به اپ استور بروید، برنامه مورد نظر را جستجو کنید و روی لینک کلود بزنید تا به صفحه اصلی گوشی تان برگردد.

راهکار کامل مد نظر مردم نیست ولی راه خوبی برای خلاص شدن از دست برنامه های بیخودی مانند نکته ها، بورس، ویدئوها و غیره است که خیلی به کار نمی آیند و معمولا در صفحه سوم صفحه اصلی در فولدر «اپل جانک» قرار می گیرند.

فعال سازی قابلیت Read Receipts

در هر ریسه گفت و گو در قسمت پیام ها (Messages)، گزینه ای به نام Read Receipts وجود دارد که با فعال سازی آن، در صورت مشاهده پیام دریافتی، پیامی به طرف مقابل مبنی بر خوانده شدن پیامش ارسال می شود. این قابلیت زمانی بیشتر به کار می آید که می خواهید دوستان نزدیکترتان بدانند که شما پیام شان را دیده اید ولی نمی خواهید همه افراد از این مساله با خبر شوند. روی آیکون «i» در بالا سمت راست گفت و گو ضربه بزنید و سپس روی گزینه Send Read Receipts را فعال کنید.

برنامه کاربردی نقشه به صورت خودکار محل پارک تان را به خاطر می سپارد

برنامه های خیلی زیاد وجود دارند که به شما اعلام می کنند ماشین تان را کجا پارک کردید ولی اگر در استفاده از برنامه نقشه اپل مشکلی ندارید، سایر برنامه ها دیگر به کارتان نمی آیند. با استفاده از این برنامه به دنبال جای پارک بگردید، ماشین تان را پاک کنید، برنامه برای تان یک اعلان ارسال می کند و سپس یک پین روی نقشه می گذارد که نشان می دهد ماشین تان را کجا پارک کردید. وقتی می خواهید به سمت ماشین تان برگردید، مکان آن را برنامه نقشه اپل تحت عنوان «مقصد پیشنهادشده» نمایش داده می شود.

برای باز کردن قفل صفحه نمایش به کشیدن انگشت روی صفحه نمایش نیازی نیست

فرمان «Slide to Unlock» که از همان ابتدا بخشی از iOS بوده است دیگر وجود ندارد و برای باز کردن قفل دستگاه تان، می توانید کلید خانه را فشار دهید. اگر شناسه لمسی تنظیم باشد، به صورت خودکار گوشی را با اثر انگشت تان باز می کند. اگر این قابلیت فعال نباشد، با فشار دادن دکمه خانه صفحه ورود رمزعبور ظاهر می شود.

البته هنوز هم می توانید با کشیدن دست روی صفحه نمایش قفل آن را باز کنید. با این کار، صفحه ویجت باز می شود.

برنامه جدید «Wake Alarm» به بهبود روال خواب تان کمک می کند

این یکی از بروزرسانی های عجیب است. در بالای برنامه ساعت، تنظیمات Wake Alarm قرار دارد. با تنظیم اینکه چقدر می خواهید بخوابید و چه موقع قصد دارید بیدار شوید شروع می کند. علاوه بر ساعتی که باید بیدار شوید، هشداری در مورد زمان رفتن به رختخواب به شما می دهد.

برنامه عجیب غریبی است ولی اگر فرد بزرگسالی هستید که برای رفتن به رختخواب هم به یادآوری نیاز دارید (و راستش بعضی از ماها به قدری سرمان شلوغ است که واقعا به چنین چیزی نیاز دارید)، هم اکنون می توانید از آن استفاده کنید. اگر از این برنامه استفاده می کنید، یک قابلیت تجزیه و تحلیل خواب دریافت می کنید که نشان می دهد هر شب چقدر می خوابید و بنابراین می توانید مطمئن شوید که به برنامه تان پای بند هستید یا خیر.

با حذف خودکار موسیقی هایی که مدتی است گوش شان نکردید، می توانید فضای حافظه را خالی کنید

اگر کلی موسیقی روی گوشی تان دارید می دانید که خالی کردن حافظه موقعی که سیستم برای بروزرسانی یک برنامه به فضا نیاز دارید، کار طاقت فرسایی است. هم اکنون گزینه ای وجود دارد که به صورت خودکار، موسیقی هایی که مدتی است گوش شان نکردید پاک می کند. در بخش تنظیمات، موسیقی، بهینه سازی حافظه می توانید گزینه «حداقل فضا» برای موسیقی را انتخاب کنید. یکی از گزینه ها (۱ تا ۸ گیگابایت) را انتخاب کنید و iOS 10 آهنگ های قدیمی را پاک می کند تا به مقداری که برای موسیقی تعیین کردید برسد. بسیاری از برنامه های کاربردی پادکست ویژگی مشابهی دارند و اگر از یکی از آنها تا به حال استفاده کرده اید، این برنامه هم نیز مانند همان هاست.

دکمه مخصوص لغو اشتراک در برنامه ایمیل

برنامه اپل میل نیز مانند سایر برنامه های مدرن مثل جی میل و اوت لوک، یک دکمه مخصوص لغو اشتراک خبرنامه های دریافتی دارد. تا زمانی که این برنامه، ایمیل ارسالی را جزء خبرنامه بداند، این امکان وجود دارد که بدون کلیک روی لینک یا تنظیم فیلتر، گزینه لغو اشتراک را انتخاب کنید. فقط کافی است خبرنامه ای را در برنامه میل باز کنید و دکمه لغو اشتراک را بزنید و دیگر آن خبرنامه را دریافت نخواهید کرد.

شدت نور چراغ قوه قابل تنظیم است (و گزینه های لمسی سه بعدی بیشتری در مرکز کنترل وجود دارند)

این ویژگی نیز در نوع خودش جالب توجه و عجیب است. اگر آیکون مورد نظر در مرکز کنترل را فشار دهید، می توانید شدت نور چراغ قوه را تنظیم کنید. می توانید بین سه گزینه، شدت نور کم، متوسط و بالا انتخاب کنید. این یکی از موارد ریز عجیبی است که بیش از آنچه فکر می کنید به کار می آید. علاوه بر این، سایر برنامه های موجود در مرکز کنترل نیز گزینه های سفارشی لمس سه بعدی دارند که می توانید تنظیم تایمر را سریع تر انجام دهید، یا یکی از تنظیمات خاص روی دوربین دستگاه تان را باز کنید.

برنامه مرکز بازی دیگر وجود ندارد ولی سرویس مرکز بازی همچنان فعال است

مرکز بازی، برنامه کاربردی که به شما اجازه می دهد تمام بازی های موبایلی با امتیاز بالا، دستاوردها و فهرست دوستان را مشاهده کنید در iOS 10 وجود ندارد. البته به نوعی مرکز بازی همچنان در بخش تنظیمات در دسترس است. این نشان می دهد که مرکز بازی در حد سرویسی تنزل پیدا کرده که احتمالا بیشتر مردم از آن استفاده می کنند. همچنان شناسه کاربری تان را دارید و می توانید از آن برای انجام بازی های آنلاین و ارتباط با دوستان تان استفاده کنید. با این حال، هم اکنون خود این برنامه و دستاوردها و چالش های همراه با آن دیگر وجود ندارند.

باز شدن برنامه دوربین، مانع توقف پخش موسیقی نمی شود

یکی از ویژگی های آزاردهنده نسخه های قبلی iOS این بود که باز کردن برنامه دوربین به صورت خودکار موسیقی در هر حال پخش را متوقف می کرد. دیگر این ویژگی برای عکس های ثابت وجود ندارد (ولی وقتی فیلم ضبط می کنید، موسیقی متوقف می شود که عاقلانه هم به نظر می رسد). این مساله بسیاری از کاربران iOS 9 را اذیت می کرد.

به هنگام اتصال به شبکه های اینترنتی ناامن، به شما هشدار داده می شود

وقتی به شبکه بیسیم ناامنی متصل می شوید، هشداری دریافت می کنید مبنی بر اینکه این شبکه ایمن نیست. این مورد در خصوص شبکه های بیسیمی است که رمزعبور ندارند و باز هستند ولی این موضوع مثلا وقتی شبکه ای از پروتکل های قدیمی تر مانند WEP استفاده می کند، بعد از مدتی که از اتصال می گذرد مشخص می شود. صفحه وای-فای نیز به شما اعلام می کند که این شبکه فقط محلی است یا خیر، به اینترنت متصل است یا خیر و این اتصال ضعیف است یا قوی.

این ویژگی ها در مجموع استفاده از iOS را لذت بخش می کند. در نسخه نهایی احتمالا موارد بیشتری وجود دارد که باید کشف شان کرد.

ارسال نظر