10 اتفاق جالب دستگاه‌های اندرویدی در سال 2015

همانگونه که در جریان هستید سال 2015 میلادی تمام شده و رسما وارد سال 2016 شده‌ایم. در سال 2015 اتفاقات متعددی در صنعت موبایل رخ داد، اما در این بین برخی از این اتفاقات نسبت به سایر رویدادها جالب توجه‌تر و بحث‌برانگیزتر محسوب می‌شوند.

10 اتفاق جالب دستگاه‌های اندرویدی در سال 2015

کلیک - ما در این مقاله اختصاصی قصد داریم که 10 نمونه از جالب‌ترین اتفاق‌های مرتبط با دستگاه‌های هوشمند اندرویدی که در سال 2015 شاهد رخ دادن آن‌ها بودیم را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. این اتفاق‌ها شامل زمینه‌های گوناگونی می‌شوند، اما در هر شرایط با دنیای دستگاه‌های هوشمند اندرویدی در ارتباط خواهند بود. بنابراین با کلیک همراه باشید تا مروری بر جالب‎‌ترین اتفاق‌های دنیای دستگاه‌های اندرویدی در سال 2015 داشته باشیم.

1- سامسونگ از تولید پرچمداران بهره‌مند از بدنه‌ پلاستیکی دست برداشت!

یکی از عواملی که سبب شده بود پرچمداران سامسونگ یعنی سری گوشی‌های هوشمند گلکسی اس این شرکت با فروش مناسبی مواجه نشوند، استفاده از بدنه‌ نه چندان با کیفیت و پلاستیکی در طراحی آن‌ها محسوب می‌شد. این موضوع در حالی بود که کمپانی‌های فعال در صنعت موبایل، حتی گوشی‌های هوشمند میان رده‌ خود را به بدنه‌های فلزی مجهز می‌کردند. بنابراین بهره‌مند شدن پرچمداران سامسونگ تا قبل از سال 2015 یک معضل اساسی در طراحی این محصولات به شمار می‌رود، اما خوشبختانه سامسونگ در سال 2015 گوشی‌های هوشمند گلکی اس 6 و گلکسی اس 6 پلاس خود را به بدنه‌ای متفاوت و ساخته شده از شیشه و فلز مجهز کرد.

1

این گوشی به طور کامل از شیشه و فلز ساخته شده است. البته منظور از شیشه، در واقع همان پنل‌های مقاوم گوریلاگلاس است که میزان استفاده‌ از آن‌ها طی چند وقت اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است. استفاده از این سبک طراحی در گوشی‌های هوشمند منجر می‌شود که حساسیت آن‌ها در قبال جذب اثر انشگت و چربی دست کاربر افزایش یابد، اما در سمت مقابل میزان دوام و مقاومت دستگاه را افزایش داده و ظاهر آن را درخشان‌تر و منحصر به فردتر می‌کند. بنابراین کنار گذاشتن استفاده از بدنه‌های پلاستیکی در پرچمداران سامسونگ از جمله مهم‌ترین و جالب توجه‌ترین اتفاق‌های سال 2015 میلادی محسوب می‌شود.

2- عرضه‌ی دو نکسوس از سوی گوگل و همکاری این شرکت با کمپانی چینی هوآوی

گوگل در سال 2015 میلادی رسما دو گوشی از سری محصولات نکسوس خود را معرفی و روانه‌ی بازار کرد. این دو گوشی نکسوس 5 ایکس و نکسوس 6 پی نام دارند، اما نکته‌ی جالب توجه‌تر این موضوع مربوط به تولید نکسوس 6 پی توسط کمپانی هوآوی و همکاری گوگل با این شرکت چینی بوده است. در واقع این اولین باری بود که گوگل به منظور تولید یکی از سری گوشی‌های نکسوس خود با شرکتی چینی وارد همکاری شد.

2

در ابتدا تصور می‌شد که همکاری هوآوی و گوگل به منظور تولید نکسوس 6 پی با موفقیت به سرانجام نمی‌رسد و هوآوی پتانسیل لازم به منظور تولید با کیفیت نکسوس س6 پی گوکل را ندارد. اما پس از عرضه‌ی این محصول مشخص شد که به واقع پتانسیل‌های کاری هوآوی بسیار بالاتر از آن چیزی است که ما تصورش را داریم. هوآوی به قدری نکسوس 6 پی گوگل را عالی طراحی کرد که برخی از کارشناسان رسما مدعی شدند این گوشی هوشمند باکیفیت‌ترین گوشی در سری محصولات نکسوس گوگل محسوب می‌شود. این موضوع سبب شد که گوگل هم برای همکاری بیشتر با هوآوی ترغیب شود و ظاهرا این دو شرکت در سال 2016 نیز به منظور تولید یکی دیگر از سری محصولات نکسوس گوگل با یکدیگر وارد همکاری می‌شوند.

3- پیشرفت چشمگیر هوآوی و ورود محصولات این شرکت به بازارهای غربی

همکاری مابین گوگل و هوآوی منجر شد که مهر تاییدی به فعالیت‌های و کیفیت محصولات شرکت هوآوی زده شود. میزان استقبال کاربران در بازارهای غربی هم از نکسوس 6 پی گوگل رضایت‌بخش بوده و این امر سبب شده که برند هوآوی برای این کاربران شناخته شده‌تر و قابل اعتمادتر شود. هوآوی در سال 2015 پیشرفت‌های چشمگیری داشت و یکی از این پیشرفت‌ها مربوط به آغاز عرضه‌ی برخی از محصولات این شرکت چینی در بازارهای غربی بوده است. هوآوی در سال گذشته گوشی هوشمند پی 8 لایت (Huawei P8 Lite) و همچنین هوآوی اسنپ‌تو (Huawei SnapTo) را در بازارهای ایالات متحده عرضه کرد و پس از آن سری محصولات آنر (Honor) خود را نیز در کنار گوشی هوشمند میت 8 روانه‌ی بازارهای غربی کرد. این موضوعات نشان می‌دهد که هوآوی برای آینده‌ی خود در بازارهای غربی و به ویژه ایالات متحده برنامه‌ریزی دقیقی دارد که استارت پیاده‌سازی آن در سال 2015 زده شد.

3

هوآوی در سال 2015 از نظر فروش محصولات نیز پیشرفت چشمگیری داشته و رسما اولین کمپانی چینی شده که توانسته در طول یک سال بیش از 100 میلیون نسخه از گوشی‌های هوشمند خود را به بازار عرضه کند. این موضوعات سبب شد که هوآوی رسما پس از شرکت سامسونگ و اپل به عنوان بزرگ‌ترین کمپانی عرضه کننده‌ی گوشی در دنیا شناخته شود. انتظار داریم که این روند در سال 2016 میلادی نیز حفظ شده و هوآوی برای این سال برنامه‌ریزی بسیار دقیق‌تری را در سر داشته باشد. همچنین باید اشاره داشته باشیم که سایر برندهای چینی نظیر شیائومی نیز در سال 2015 پیشرفت‌های شایان ملاحظه‌ای را داشته‌اند.

4- ورود بلک‌بری به دنیای دستگاه‌های هوشمند اندرویدی

مدتی بود که شایعاتی در رابطه با تمایل فعالیت کمپانی بلک‌بری در زمینه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند اندرویدی به گوش می‌خورد. اما این شایعات نهایتا در سال 2015 عملی شدند و بلک‌بری رسما با طراحی و تولید گوشی هوشمند بلک‌بری پریو (BlackBerry Priv) وارد دنیای دستگاه‌های هوشمند اندرویدی شد. این گوشی هوشمند از سیستم روی چیپ (SoC) اسنپدراگون 808 کوالکام بهره می‌برد و صفحه نمایش آن وضوح تصویر 1440 در 2560 پیکسلی را ارائه می‌کند. همچنین بلک‌بری این گوشی هوشمند را به صفحه کلید اختصاصی و نوستالژیک QWERTY مجهز ساخته است.

4

بنا به گزارشات به دست آمده میزان استقبال کاربران از این گوشی هوشمند هم نسبتا رضایت‌بخش بوده است. بنابراین کمپانی بلک‌بری با معرفی این محصول در سال 2015 رسما به دنیای گوشی‌های هوشمند اندرویدی وارد شد و انتظار داریم که در سال 2016 نیز این روند ادامه پیدا کند و بلک‌بری از یک یا چند گوشی اندرویدی جدید دیگر رونمایی کند.

5- عرضه‌ تبلت اندرویدی برند گوگل با نام پیکسل سی (Pixel C)

5

کمپانی گوگل در سال 2015 میلادی به طور رسمی تبلت پیکسل سی را معرفی و عرضه کرد. این تبلت اندرویدی در ماه سپتامبر سال 2015 معرفی شد و در واقع شاید هدف اصلی از عرضه‌ی آن رقابت مستقیم گوگل با سری محصولات سرفیس پرو مایکروسافت بوده است. این تبلت به طور پیش فرض به سیستم عامل اندروید 6.0 مارشمالو مجهز بوده و صفحه نمایش آن نمایشگری 10.2 اینجی و با وضوح تصویر 1800 در 2560 پیکسل است. معرفی و عرضه‌ی تبلت اندرویدی اختصاصی کمپانی گوگل با نام پیکسل سی را هم می‌توان به عنوان یکی از جالب‌ توجه‌ترین اتفاق‌های سال 2015 میلادی در نظر گرفت.

6- پیشرفت چشمگیر گوشی‌های مقرون به صرفه

سال 2014 را شاید بتوان سال گوشی‌های هوشمند مقرون به صرفه دانست. در این سال گوشی‌های هوشمندی همچون وان‌پلاس وان از جمله محصولاتی بودند که با قیمت مناسب و کیفیت عالی روانه‌ بازار شدند. اما در سال 2015 شاهد پیشرفت هرچه بیشتر گوشی‌های مقرون به صرفه بودیم. در واقع در این سال علاوه بر پیشرفت سخت افزاری که در گوشی‌های مقرون به صرفه ایجاد شد، تعداد آن‌ها متعددتر گردید.

6

برخی از مقرون به صرفه‌ترین گوشی‌های هوشمندی که در سال 2015 معرفی شدند، موتو جی 2015، زنفون 2 ایسوس، OneTouch Idol 3 آلکاتل و گوشی هوشمند وان‌پلاس ایکس بودند. تمامی این محصولات از نظر کیفیت ساخت گوشی‌های هوشمند عالی هستند و قیمت آن فوق‌العاده مناسب و مقرون به صرفه در نظر گرفته شده است. به بیان کلی باید بگوییم که در سال 2015 میلادی گوشی‌های هوشمندمقرون به صرفه از نظر سخت افزاری پیشرفت‌های بیشتری داشته و از نظر تعداد هم بیشتر شده‌اند.

7- افت چشمگیر کمپانی اچ‌تی‌سی و پرچمدار سال 2015 این شرکت

متاسفانه برخلاف کمپانی‌های چینی همچون شیائومی و هوآوی که در سال 2015 عملکرد بسیار عالی را از خود به ثبت رساندند، سایر شرکت‌های فعال در صنعت موبایل نظیر ال‌جی، مایکروسافت، سونی، اچ‌تی‌سی و ... در این زمینه چندان خوب عمل نکردند. اما در بین این شرکت‌ها، باز هم عملکرد کمپانی اچ‌تی‌سی و به ویژه پرچمدار سال 2015 این شرکت یعنی گوشی هوشمند وان ام 9 (HTC One M9) به هیچ وجه رضایت‌بخش نبوده است.

7

افت دارآمدهای اچ‌تی‌سی در سال 2015 به قدری بود که حتی برخی از کارشناسان پیش بینی کردند این شرکت تایوانی در آینده‌ی نزدیک و نهایتا ظرف 5 سال آینده ورشکست می‌شود. میزان استقبال کاربران از گوشی هوشمند وان ام 9 این کمپانی به واقع ناامید کننده بوده است. متاسفانه برخلاف سال‌های گذشته، گوشی هوشمند وان ام 9 اچ‌تی‌سی کیفیتی برتر را به همراه نداشت و در بسیاری از زمینه‌ها نسبت به سایر پرچمداران اندرویدی ضعیف‌تر بود. همچنین این گوشی از نظر طراحی تقریبا هیچ نوآوری را شامل نمی‌شد و سب طراحی کاملا مشابه‌ای با پرچمداران قبلی اچ‌تی‌سی را ارائه می‌کرد. نهایتا اچ‌تی‌سی که دریافت این موضوع از سوی کاربران مورد انتقاد واقع شده، سریعا دست به اقدام شد و گوشی هوشمند وان‌ A9 خود را طراحی و روانه‌ی بازار کرد. خوشبختانه آمار به دست آمده نشان می‌دهد که میزان استقبال کاربران از این گوشی هوشمند متفاوت رضایت‌بخش بوده است.

8- یشرفت ساعت‌های هوشمند اندرویدی و شروع فعالیت کمپانی‌های متفرقه در زمینه‌ی تولید ساعت‌های هوشمند اندرویدی

در سال 2015 میلادی کمپانی‌های گوناگون از نسخه‌های جدید ساعت‌های هوشمند اندرویدی خود رونمایی کردند. سیستم عامل اندروید ور (Android Wear) گوگل هم در سال 2015 با پیشرفت‌های متعددی مواجه شد و به روز رسانی‌های شایان ملاحظه‌ای برای این سیستم عامل اختصاصی ارائه شد. بنابراین ساعت‌های هوشمند اندرویدی در سال 2015 چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت دچار پیشرفت شده‌اند و در این موضوع جای هیچ بحثی باقی نمی‌ماند.

8

در پیشرفت ساعت‌های هوشمند اندرویدی و همچنین استقبال چشمگیر کاربران از این محصولات منجر شد که در سال 2015 برخی از شرکت‌هایی که تا پیش از این در زمینه‌ی تولید دستگاه‌های هوشمند اندرویدی هیچ پیش زمینه‌ای نداشتند، به تولید ساعت‌های هوشمند بپردازند. یکی از این کمپانی‌های شرکت Fossil محسوب می‌شود که در سال 2015 ساعت هوشمند اندرویدی Fossil Q Founder را معرفی و روانه‌ی بازار کرد. همچنین می‌توان به ساعت هوشمند Tag Heuer Connected اشاره داشت که یک ساعت اندرویدی هوشمند شیک و منحصر به فرد 1500 دلاری است. بنابراین همانطور که اشاره شد در سال 2015 برخی از کمپانی‌هایی که تا پیش از این هیچ فعالیتی در زمینه‌ی تولید دستگاه‌های هوشمند نداشتند، به تولید ساعت‌های هوشمند اندرویدی پرداختند و پیش بینی می‌شود که در سال 2016 میزان فعالیت این شرکت‌ها و همچنین سایر کمپانی‌ها در این زمینه افزایش یابد.

9- رونمایی سونی از اولین گوشی مجهز به صفحه نمایش 4K خود

در سال 2015 میلادی شاهد تجهیز بسیاری از گوشی‌های هوشمند به صفحه نمایش‌های با وضوح تصویر 1440 در 2560 پیکسل بودیم. در این بین کمپانی سونی که همواره اشاره داشته که تجهیز گوشی‌های هوشمند به نمایشگرهای با وضوح تصویر افراطی و نظیر QHD به هیچ وجه عملکرد معقولانه‌ای به شمار نمی‌رود، به منظور جلب رضایت برخی از مشتریان و کاربران خود نسخه‌ای از گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 را به صفحه نمایشی با وضوح تصویر 4K مجهز ساخت. این گوشی هوشمند که اکسپریا زد 5 پریمیوم (Xperia Z5 Premium) نام گرفته اولین گوشی هوشمند کمپانی سونی است که نمایشگر آن وضوح تصویر افراطی را ارائه می‌کند.

9

پیش بینی می‌شود که در سال 2016 هم اغلب پرچمداران اندرویدی به صفحه نمایش‌های با وضوح تصویر 1440 در 2560 پیکسلی مجهز شوند، چرا که استفاده از پنل‌های 4K در گوشی‌های هوشمند منجر به افزایش چشمگیر مصرف انرزی باتری دستگاه شده و سری جنله‌های عملکرد آن را تحت تاثیر سوء قرار می‌دهد.

10- گوگل یا Alphabet !

10

در ماه آگوست سال 2015 همگی ما با خبر احتمال تبدیل شرکت گوگل به زیرمجموعه‌ی کمپانی Alphabet و همچنین احتمال تغییر نام این شرکت به Alphabet کاملا غافلگیر شدیم. هنوز واقعیت‌های زیادی در رابطه با این اتفاق پنهان مانده و صحبت‌های روشنی در رابطه با آن ارائه نشده است. برخی از افراد مدعی شدند که گوگل قصد دارد نام خود را رسما به آلفابت تغییر داده و خود را زیرمجموعه‌ای از این شرکت کند. برخی دیگر هم اشاره داشتند که در واقع آلفابت زیرمجموعه‌ای اصلی از شاخه‌های شرکت گوگل می‌شود که کنترل بخش‌هایی همچون لابراتوآرهای ایکس گوگل (Google X Lab) و نست‌لبز (Nest Labs) را در اختیار خواهد گرفت. با این وجود که هنوز رمز و رازهای بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد، اما خبرهای مرتبط با آن از جمله جالب‌ توجه‌ترین خبرهای سال 2015 میلادی بوده است. تصور کنید که نام گوگل به طور ناگهانی به آلفابت تغییر داده شود!

منبع: androidauthority

ارسال نظر