ده چیزی که در مورد خودتان نمی‌دانید

بدن انسان فوق‌العاده است. یک موجود شیرین و متحرک که مواد شیمیایی را با دقت و هماهنگی با هم ترکیب کرده و هر چیزی را از حافظه گرفته تا عضله می‌سازد. در ادامه به برخی از رمز‌آلودترین و در عین حال زیباترین چیزهایی که بدن انسان انجام می‌دهد اشاره خواهیم کرد.

ده چیزی که در مورد خودتان نمی‌دانید
  1. بدن شما چهار رنگ دارد

همه پوست‌ها، بدون رنگ‌دانه، به رنگ سفید کرمی هستند. رگ‌های خونی که در نزدیکی سطح پوست هستند، ته‌رنگی از قرمز را به این رنگ اضافه می‌کنند. رنگ دانه‌های زرد این بوم زنده را کمی تیره می‌کنند. دست آخر ملانین‌های قهوه‌ای‌ رنگ، که در پاسخ به اشعه‌های ماورای بنفش ایجاد می‌شوند، رنگ سیاه را در پوست ایجاد می‌کنند. این چهار رنگ با ترکیب‌ها و نسبت‌های مختلف رنگ پوست همه مردم جهان را شکل می‌دهند.

  1. جهان نیز با شما می‌خندد

درست همانند اینکه دیدن خمیازه‌کشیدن یک شخص، همین حالت را نیز برای شما ایجاد می‌کند، مطالعات اخیر نشان داده است که خندیدن نوعی تقلید اجتماعی به حساب می‌آید. شنیدن صدای خنده در حقیقت بخشی از مغز را فعال می‌کند که با حرکات صورت ارتباط دارد. تقلید نقش عمده‌ای را در تعاملات اجتماعی بازی می‌کند. رفتارهایی نظیر عطسه‌کردن، خندیدن، گریه‌کردن و خمیازه‌کشیدن می‌تواند باعث ایجاد ارتباط‌ های اجتماعی قوی بین گروه‌ها شود.

  1. مغز بزرگتر، دندان‌های بلااستفاده‌تر

تکامل همیشه هم کامل نیست. که اگر بود، ما به جای دندان عقل باید بال می‌داشتیم. گاهی‌اوقات خصوصیات بلامصرف در گونه‌های جانوری باقی می‌مانند صرفا به این خاطر که برای آنها خطری ندارند. اما دندان عقل همیشه هم برای جراحی‌های دندان بی‌دردسر نبوده است. در دوران‌های قدیم، دندان‌های عقل به عنوان مجموعه مفید سوم برای جویدن گوشت مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما همانطورکه مغز ما رشد کرد، ساختار فک ما نیز تغییراتی کرد و باعث شد برخی دندان‌ها بلااستفاده باقی بمانند.

  1. موهای سلولی باعث حرکت ماده لزج بینی می‌شوند

سلول‌های زیادی در بدن ما وجود دارند که شبیه اندامک‌هایی با موهای زیاد هستند. به این اندامک‌ها مژک گفته می‌شود که با عملکردهای مختلف نظیر هضم غذا و شنوایی به ما کمک‌ می‌کنند. در داخل بینی، مژک‌ها به تخلیه مایه لزج از حفره‌های بینی به داخل گلو کمک می‌کنند. هوای سرد باعث کندشدن فرایند تخلیه می‌شود و این مایع در داخل بینی باقیمانده و ما را مجبور به فین‌کردن می‌کنند. غشاء متورم مخاطی بینی باعث گرفته‌شدن صدا نیز می‌شوند.

  1. بلوغ باعث تغییر شکل مغز می‌شود

همه ما می‌دانیم که تغییرات هورمونی در بدن ما ضروری بوده و باعث رشد و آمادگی بدن برای تولید نسل می‌شود. اما این بلوغ چرا از لحاظ احساسی اینقدر ناخوشایند است؟ هورمون‌هایی نظیر تستسترون در واقع بر روی رشد سلول‌های عصبی مغز اثر گذاشته و تغییراتی که در ساختار مغز رخ می‌دهد می‌تواند نتایج رفتاری متعددی داشته باشد. با رشد و بلوغ ناحیه جلویی کورتکس مغز، ناراحتی‌های عاطفی، بی‌علاقگی و کاهش مهارت‌های تصمیم‌گیری از جمله عواقب آن هستند.

  1. هزاران تخم در تخمدان‌ها بلااستفاده می‌مانند

زمانیکه یک زن به اواخر دهه 40 یا اوایل دهه 50 عمر خود می‌رسد، دوران قاعدگی وی که سطح هورمون‌ها را کنترل کرده و تخمدان را برای لقاح آماده می‌کند، اثربخشی خود را از دست می‌دهد. تخمک‌های وی روز به روز از تولید استروژن‌ها کاسته و تغییرات فیزیکی و احساسی عمده‌ای را در سرتاسر بدن آغاز می‌کنند. فولیکول‌های وی دیگر قادر به آزادکردن تخمک به مانند سابق نخواهند بود. یک دختر بالغ به طور متوسط دارای 34،000 تخمک رشد نیافته می‌باشد، هر چند تنها 350 عدد از آنها قابل استفاده خواهد بود (در نرخ رشدی بالغ بر یک تخمک در ماه). سپس این تخمک‌های بلااستفاده فاسد شده و هیچ قابلیت باروری در آینده نخواهد داشت. اینگونه است که مغز دیگر نمی‌تواند آزادسازی تخمک را مدیریت کند.

  1. بخش اعظمی از غذای روزانه نصیب مغز می‌شود

اگرچه مغز تنها حدود 2 درصد از وزن بدنمان را تشکیل می‌دهد، اما 20 درصد اکسیژن و کالری روزانه را مصرف می‌کند. برای اینکه مغزمان را به طور مداوم با منابع موردنیازش سرحال نگه داریم، سه شریان مغزی دائما اکسیژن را به مغزمان پمپاژ می‌کنند. گرفتگی یا شکستن یکی از سه شریان باعث ناقص‌ ماندن تغذیه سلول‌های مغزی شده و در نتیجه انرژی موردنیاز به فعالیتشان کاهش می‌یابد. همین امر باعث می‌شود کنترل آن بخش از مغز از دست رفته و نهایتاً باعث بروز سکته مغزی می‌شود.

  1. استخوان‌ها برای متعادل نگه‌داشتن مواد معدنی، می‌شکنند

استخوان‌ها علاوه‌ بر اینکه نقش پشتیبان‌کننده اعضای بدن و ماهیچه‌ها را دارند، به تنظیم سطح کلسیم نیز کمک می‌کنند. استخوان‌ها از فسفر و کلسیم تشکیل شده‌اند. کلسیم موردنیاز ماهیچه‌ها و اعصاب است. اگر این عنصر در بدن دچار کمبود شود، برخی هورمون‌های خاص باعث شکستگی استخوان‌ها شده تا میزان مصرف کلسیم پایین آورده شود تا اینکه کنستانتره موردنیاز بیرونی وارد بدن شود.

  1. موقعیت بدن به حافظه شما کمک می‌کند

آیا جشن تولد خود را به خاطر می‌آورید؟ سعی کنید روی یک زانو بنشینید. خاطره‌ها به شدت با حواس ما در ارتباط هستند. یک بو یا یک صدا ممکن است خاطره‌های دوردست دوران کودکیمان را زنده کنند. این ارتباط می‌تواند کاملا واضح (مثل صدای زنگ دوچرخه که شما را یاد مسیر قدیمی مدرسه می‌اندازند) و یا کاملا مرموز باشد. مطالعات اخیر توانسته این ارتباط را رمزگشایی کند. مقاله‌ای که در ژانویه 2007 در مجله Cognition به چاپ رسید نشان می‌دهد که حالت بدن می‌تواند برخی از خاطره و رویدادها را به برای ما یادآوری کند.

  1. معده شما می‌تواند دارای یک اسید خورنده باشد

در وجود شما یک اسید بسیار خطرناک وجود دارد که هیچ بازرسی فرودگاهی نمی‌تواند از ورود آن جلوگیری کند. این اسید در معده شما قرار دارد. سلول‌های معده شما اسید هیدروکلریک ترشح می‌کنند. از این اسید برای آب‌کردن فلزات در دنیای صنعت استفاده می‌شود! این اسید بسیار قوی بوده و می‌تواند فلزات را از بین ببرد، اما سلول‌ها و غشاء داخلی معده به طرز معجزه‌آسایی می‌توانند این مایع سمی را در داخل سیستم گوارشی بدن ایمن نگاه داشته و باعث هضم غذا شوند.

ارسال نظر