نگاهی به پیشرفت فناوری: محصولات و سرویس‌هایی که ده سال پیش وجود نداشتند

رسانه کلیک - ۱۰ سال پیش بسیاری از محصولات، نرم‌افزار‌ها و سرویس‌هایی که امروز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، وجود نداشتند. طی این ۱۰ سال ما شاهد تولید محصولات و سرویس‌های متنوعی در حوزه فناوری شده‌ایم.

نگاهی به پیشرفت فناوری: محصولات و سرویس‌هایی که ده سال پیش وجود نداشتند

جهان ۱۰ سال پیش یک مکان کاملا متفاوت بود. یک دهه پیش شما نمی‌توانستید برنامه Uber را بر روی گوشی خود نصب و اجرا کنید یا در دنیای وب از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید و یا حتی برای اجاره کردن مکان خاصی از برنامه Airbnb استفاده کنید. در این مطلب نگاهی به اختراعات و ابداعات دنیای فناوری و تکنولوژی از سال ۲۰۰۷ تا به امروز پرداخته‌ایم.

  • The iPad

1th pic

هنگامی که استیو جابز هفت سال پیش iPad را معرفی کرد توضیح داد که این دستگاه بهترین تجربه از مرور اطلاعات را برای کاربر فراهم می‌کند. این دستگاه فوق‌العاده عالی است چرا که هر لحظه و هر مکان می‌توانید از آن استفاده کنید. جابز در ژانویه ۲۰۱۰ با اعلام مزیت‌های iPad از بهتربودن این دستگاه نسبت به لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند خبر داده بود. نسخه اول iPad هفت سال پیش قیمتی در حدود ۴۹۹ تا ۸۲۹ دلار داشت. از آن زمان به بعد، چندین نسخه iPad در قیمت‌های مختلف به بازار‌های جهانی عرضه شده است. در حال حاضر شرکت اپل نسخه جدیدی از iPad را با عنوان iPad Pro در اندازه‌های ۱۰٫۵ اینچ و ۹٫۷ اینچ و در قیمت‌های ۶۴۹ دلار و ۳۲۹ دلار به بازار‌های جهانی عرضه می‌کند.

  • Google Chrome

2th pic

شرکت گوگل در ۱ سپتامبر سال ۲۰۰۸، از مرورگر اینترنتی کروم رونمایی کرد. ساندار پیچای معاون مدیر کل محصولات گوگل سال ۲۰۰۸ در بلاگ شخصی خود نوشت: "در سطح مرورگر‌های اینترنتی ما مرورگری را طراح کرده‌ایم که بسیار ساده،روان و سریع است." مانند صفحه اصلی و کلاسیک گوگل، مرورگر گوگل کروم کاملا پاک و پر سرعت است. شما با استفاده از این مرورگر می‌توانید در سریعترین زمان ممکن به کند و کاو در دنیای وب بپردازید.

  • Snapchat

3th pic

برنامه Snapchat تابستان سال ۲۰۱۱ برای اولین بار در فروشگاه AppStore قرار گرفت. این برنامه توسط چند تن از دانشجویان دانشگاه استنفورد در سپتامبر ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. کاربران در Snapchat می‌توانند عکس بگیرند، فیلم ذخیره و متن اضافه کنند و آنها را با لیست دوستان در اسنپ‌چت به اشتراک‌ بگذارند در واقع می‌توان گفت کمی شبیه به برنامه اینستاگرام است؛ البته ‌مانند اینستاگرام در ویدیو محدودیت زمانی دارد. در اسنپ‌چت شما ویدیوی خود را تا ۱۰ ثانیه می‌توانید ذخیره کنید، دلیل آن هم حجم بالای ویدیو و سرعت بارگذاری و نمایش آن است. جمعیت کاربری اسنپ‌چت بین افراد ۱۳ تا ۲۳سال است. مجله اشپیگل آنلاین مدعی شده که ۸۰درصد کاربران اسنپ‌چت داخل آمریکا هستند.

  • Airbnb

4th pic

ایده اولیه برنامه Airbnb در سال ۲۰۰۷ شکل گرفت. زمانی که Joe Gebbia (یکی از مدیران اصلی برنامه) به هم‌اتاقی خود Brian Chesky ایمیل ارسال می‌کند تا آپارتمانی را که در اختیار دارند به اجاره واگذار کنند و پول بیشتری بدست بیاورند. پس از تلاش‌های متعدد، برنامه Air Bed & Breakfast در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک پلتفرم آنلاین در زمینه اجاره مکان و یا پیداکردن مکان‌های ارزان برای اقامت، راه‌اندازی شد. در آوریل ‏‎۲۰۱۴‎، با سرمایه‌گذاریTPJ Capital‎ ‎ در این شرکت ارزش آن به حدود ‏‎۱۰‎‏ میلیارد دلار ‏رسید و تا مارچ ۲۰۱۵ ارزش شرکت Airbnb به رقم ۲۰ میلیارد دلار رسید.‏‏‏ این شرکت فعالیت خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهد و کاربران را به مراکز اقامتی متصل می‌کند. کاربران سایت شامل دو دسته افراد هستند: مهمان‌ها و میزبان‌ها. هر کاربر علاوه بر ایمیل و تلفن ‏معتبر باید اسکن کارت شناسایی را برای ساختن پروفایل وارد کند و میزبان ها باید قیمت ملک خود را ‏به علاوه قوانین و عکس‌ها را به صورت آنلاین ارائه دهند. هر کاربر مهمان میتواند پس از اقامت ‏نظرات ‎و رتبه مورد نظر خود را در قسمت مربوط وارد کند تا راهنمای دیگر مسافران باشد. تقریبا ۹ سال است که از زمان راه‌ا‌ندازی برنامه Airbnb می‌گذرد و حالا ارزش این برنامه چیزی در حدود ۳۱ میلیارد دلار است. شرکت Airbnb از جمله شرکت‌های استارتاپ سودآور ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.

  • Spotify

5th pic

این برنامه در سال ۲۰۰۶ توسط موسسان این سایت به نام‌های Daniel EK و Martin Lorentzon در استکهلم سوئد شروع به فعالیت کرد. پایگاه اصلی این سایت در شهر لندن است اما تیم توسعه دهنده هنوز در استکهلم مشغول به فعالیت هست. این برنامه در نهایت اکتبر ۲۰۰۸ در بعضی از کشورها در دسترس عموم قرار گرفت. واژه لاتین اسپاتیفای (Spotify) از ترکیب دو کلمه SPOT و IDENTIF تشکیل شده که معنی کشف و شناسایی بهترین قطعات موسیقی رو می‌دهد. مهمترین هدف اسپاتیفای همان پخش موسیقی بصورت آنلاین است چرا که این برنامه میلیون‌ها آهنگ در آرشیو خودش دارد. این برنامه یک سرویس فری‌میوم است، یعنی ویژگی‌های اساسی همراه با تبلیغات، رایگان هستند در حالی که ویژگی‌های اضافی شامل کیفیت پخش بهتر و دانلودهای موسیقی آفلاین از طریق پرداخت اشتراک ارائه داده می‌شود. از زمان راه‌اندازی این برنامه تا به امروز، اسپاتیفای ۱۴۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد.

  • Oculus

6th pic

Oculus همان ابزاری است که امروز به عنوان رهبر هدست‌های واقعیت مجازی از آن یاد می‌شود. از جمله کسانی که برای جمع‌آوری بودجه ساخت هدست واقعیت مجازی خود از کیک‌استارتر اقدام نمود پالمر لاکی بنیانگذار Oculus بود. وی توانست با حمایت ۱۰ هزار نفر، ۲٫۵ میلیون دلار بودجه در کیک استارتر جمع آوری کند اما درنهایت فیسبوک آن را از آن خود کرد. بنیانگذار شرکت Oculus «پالمر لوکی» تنها ۲۲ سال دارد. وقتی هنوز یک نوجوان بود اولین دستگاه واقعیت مجازی خود را در پارکینگ خانه ساخت و زمانی که به سن ۱۹ سالگی رسیده بود این دستگاه یک استارت آپ شناخته شده و معتبر بود. تقریبا در حدود یک سال از زمانی می‌گذرد که فیسبوک رسما اعلام کرد که استارت آپ Oculus VR را به بهای ۲ میلیارد دلار خریداری کرده است. شرکتی که در حوزه واقعیت مجازی فعال است و اخیرا نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. شما هم‌اکنون می‌توانید هدست‌های واقعیت مجازی Oculus Rift و Touch را به قیمت ۴۹۹ دلار خریداری کنید. شرکت فیس‌بوک برنامه‌هایی را برای عرضه هدست‌های واقعیت مجازی به قیمت ۲۰۰ دلار در سال ۲۰۱۸ دارد.

  • Stripe

7th pic

برنامه Stripe با هدف رقابت با پرداخت‌های آنلاین رسما در سپتامبر سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. در حال حاضر شرکت‌هایی از Target و NFL از تکنولوژی Stripe برای تامین پرداخت در وبسایت‌ها و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. در حدود ۹ سال است که از زمان راه‌اندازی تکنولوژی و برنامه Stripe می‌گذرد و حالا ارزش این تکنولوژی ۹ میلیارد دلار است. این بدین معنی است که Stripe یکی از استارت‌آپ‌های با ارزش فناوری‌ مالی محسوب می‌‌شود.

  • Instagram

8th pic

برنامه اینستاگرام اولین بار در اکتبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. در اولین روز انتشار برنامه، ۲۵۰۰۰ کاربر از سراسر دنیا در این برنامه ثبت‌نام کردند سال ۲۰۱۱ اینستاگرام به عنوان برنامه برتر سال برای گوشی‌هوشمند آیفون معرفی شد. در سال ۲۰۱۲ مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک با پرداخت مبلغ ۱ میلیارد دلار شرکت اینستاگرام را خریداری کرد. برنامه اینستاگرام اکنون دارای ۲۰۰ میلیون کاربر فعال است که بصورت روزانه فعالیت می‌کنند. لایو ویدیو، شمار زیادی از افکت‌های Snapchat برای بخش Story اینستاگرام، ارسال پیام از طریق دایرکت، استیکر‌ها و افکت‌های تصویر جذاب از جمله ویژگی‌های بارز برنامه اینستاگرام محسوب می‌شوند.

  • Kickstarter

9th pic

کیک استارتر یک پلتفرم کراودفاندینگ بوده که شش سال پیش (سال ۲۰۰۹ میلادی) فعالیت خود را شروع کرده است و نه تنها پروژه های زیادی روی خود دیده است، بلکه حامیان زیادی نیز از این پروژه ها حمایت کرده اند. کیک استارتر به نوعی با حمایت از ایده های خلاقانه و نو، امید را در جامعه افزایش داده است و به افراد خلاق کمک کرده است که زودتر هنر خودشان را نمایش دهند. این سایت در حال حاضر یکی از بزرگترین پلتفرم‌های جذب سرمایه جمعی در کنار GoFundMe, IndieGogo و… است. حدود ۲۵۷,۰۰۰ پروژه روی کیک استارتر ثبت شده است که ویژگی همه آنها خلاقانه بودنشان است. در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۵,۱ بیلیون دلار برای پروژه های کراودفاندینگ در تمام پلتفرم‌ها جذب شده است. سال ۲۰۱۴ این رقم به ۱۶ بیلیون دلار رسیده است.

  • Android

10th pic

در آگوست ۲۰۰۵، گوگل شرکت اندروید واقع در پالو آلتو کالیفرنیا را خرید. شرکت کوچک اندروید که توسط اندی رابین، ریچ ماینرز، نیک سیرز و کریس وایت پایه‌گذاری شده بود، در زمینه تولید نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی برای تلفن‌های همراه فعالیت می‌کرد. اندی رابین مدیر عامل اجرایی این شرکت پس از پیوستن اندروید به گوگل به سمت قائم‌مقام مدیریت مهندسی این شرکت و مسئول پروژه اندروید در گوگل منصوب شد. اندی روبین و تیمش مشغول ساخت سیستم‌عاملی بر پایهٔ هستهٔ لینوکس برای گوشی‌های موبایل شدند و اولین نسخهٔ آزمایشی اندروید در ۵ نوامبر ۲۰۰۷ عرضه شد. تا به امروز ۲ میلیارد دستگاه در سراسر دنیا وجود دارد که بر روی سیستم عامل اندروید اجرا می‌شوند.

  • Lyft

11th pic

نرم‌افزار Lyft به عنوان یک برنامه اشتراک‌گذاری حمل و نقل اولین بار در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد. ایده برنامه توسط شرکت Zimride (شرکتی که بوسیله جان زیمر و لوگان گرین احداث شده است) تغییر پیدا کرد. ظاهرا بزرگترین ویژگی که برای کاربران Lyft ارائه شده این است که تا اتومبیل را به طور کامل برنامه‌ریزی کنید تا در یک زمان خاص برای مدتی خاص منتظر بماند. این ویژگی به ویژه زمانی موثر است که زمانبندی از اولویت ویژه ای برخوردار باشد مانند رفتن به فرودگاه یا وارد شدن به یک رویداد خاص در یک زمان خاص. بر اساس یک مدل‌سازی رایانه‌ای که ازسوی محققان دانشگاه ام‌آی‌تی انجام شده، وجود ۳ هزار وسیله نقلیه در نیویورک که از طریق برنامه‌های موبایلی Uber و Lyft مسافران را جابه‌جا می‌کنند به‌ زودی موجب خواهد شد تا شهروندان هیچ نیازی به استفاده از ناوگان تاکسیرانی شهر نیویورک که دارای ۱۴هزار تاکسی است نداشته باشند.

  • Pinterest

12th pic

Pinterest خود را یک «پین‌بورد مجازی» می‌داند و این تعریف برخلاف بیشتر توصیف‌هایی که سایت‌ها از خود ارایه می‌دهند، کاملا بجا و مناسب است. این سایت مانند یک بولتن‌بورد دبیرستان، تخته‌ای از تصاویری است که شما می‌توانید از سایت‌های دیگری که از آنها دیدن می‌کنید، سنجاق یا پین کنید. این برنامه اولین‌بار در مارس ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. تا به امروز این برنامه ۱۷۵ میلیون کاربر فعال دارد و ارزش این مجموعه ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است. اگر در جستجوی ایده‌ای خوب برای چیدمان میزکاری و یا مدیریت طراحی‌های خود می‌گردید، ما به شما Pinterest را پیشنهاد می‌دهیم.

  • Sqaure

13th pic

جک دورسی مدیرعامل توییتر در اکتبر ۲۰۱۰ نرم‌افزار Square را راه‌اندازی کرد. ایده کار از آنجا شکل گرفت که دوست جک به دلیل ناآشنا بودن با مراحل و فرایند‌های کارت‌های اعتباری American Express نمی‌توانست فروش انجام دهد. Square به عنوان یک سرویس پرداخت تلفن‌همراه عمل می‌کند که می‌تواند با کارت‌های اعتباری تعامل داشته باشد و از اطلاعات آن‌ها برای پرداخت‌ها در پلتفرم موبایل استفاده کند. امروز شرکت Square یک شرکت ۹٫۷۵ میلیارد دلاری است که ۱۳٫۶ میلیارد دلار در سه ماهه سال گذشته پرداخت داشته است.

  • ۴G

14th pic

شبکه ۴G که امروزه بیشتر کاربران از آن استفاده می‌کنند حدود ۷ سال است که راه‌اندازی شده است. این شبکه وعده داده بود اینترنت موبایل را بسیار سریعتر و بهتر بهینه‌سازی کند. در واقع می‌توان گفت شبکه ۴G، نسخه ارتقا یافته شبکه ۳G است. گوشی هوشمند HTC Evo Sprint اولین گوشی هوشمندی است که از شبکه ۴G پشتیبانی می‌کند. این گوشی در مارس ۲۰۱۰ به بازار‌های جهانی عرضه شد. به دنبال آن شرکت سامسونگ در ژوئن همان سال اولین گوشی هوشمند ۴G خود را به بازار عرضه کرد. اپراتور Verizon تا دسامبر ۲۰۱۰ شبکه ۴G را راه‌اندازی نکرد. همچنین این شبکه تا عرضه iPhone 5 در سال ۲۰۱۲ در سری محصولات اپل پشتیبانی نمی‌شد.

  • Uber

15th pic

Uber یک سرویس درخواست تاکسی (ماشین با راننده) است که به وسیله ی آن می توانید در اکثر کشورهای دنیا (به خصوص در شهرهای توریستی) از طریق تلفن همراه خودتان (اندروید و آی او اس) راننده اختصاصی درخواست کنید. این برنامه نزدیک‌ترین‌ راننده به مکان شما را ارسال می کند. راننده ارسالی به صورت کاملا اختصاصی در اختیار شما قرار می گیرد و در طول مدتی که به شما سرویس می دهد، ماشین را با نفر دیگری به اشتراک نمی گذارد. یکی از ویژگی های Uber این است که برای تسویه حساب به پول نقد نیاز ندارید و از طریق کارت اعتباری که قبلا در حساب خود در این سرویس معرفی کرده اید می توانید پرداخت خود را انجام دهید. این برنامه در مارس ۲۰۰۹ توسط سرویس black-car که UberCab نیز گفته می‌شود راه‌اندازی شده است. گارت کمپ، اسکار سالازار، کنراد ولان اولین نسخه از برنامه Uber را طراحی و توسعه دادند.

  • Venmo

16th pic

برنامه Venmo اولین بار در سال ۲۰۰۹ کار خودش را شروع کرد. این برنامه نوپا در اولین فعالیت‌های خودش به عنوان یک استارت‌‌آپ موسیقی ظاهر شد اما بنیان‌گذاران برنامه تصمیم گرفتند که حوزه فعالیت برنامه را به پرداخت موبایلی تغییر دهند. ایده این تغییر از آنجا شکل گرفت که بنیان‌گذار اصلی برنامه یعنی آقای ایگرام مقدون اسماعیل تصمیم گرفت که برای تعطیلات به شهر نیویورک برود در طول سفر او کیف پولش را گم می‌کند. Venmo در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت Braintree به مبلغ ۲۶ میلیارد دلار خریداری شد پس از آن در سال ۲۰۱۳ شرکت PayPal کل مجموعه Venmo را از شرکت Braintree خریداری کرد. در کل سه ماهه هر سال چیزی در حدود ۶٫۸ میلیارد دلار پرداخت در برنامه Venmo انجام می‌شود.

  • WhatsApp

17th pic

برنامه WhatsApp یک سرویس پیام رسانی چت برای تلفن‌های همراه است که در شرکت سهامی واتس‌اپ ساخته شده است. واتس‌اپ را دو شهروند آمریکایی به نام‌های برایان اکتون و جان کوم که از کارمندان سابق شرکت یاهو بودند بنیان نهادند. پیام‌رسان WhatsApp سامانه‌ای نرم‌افزاری برای گوشی‌های هوشمند اندروید، آیفون، نوکیا، و بلک‌بری است. این پیام رسان از ارتباط دیتا و یا WLAN (وای-فای) برای فرستادن پیام استفاده می‌کند. واتس‌اپ و نرم‌افزارهای شبیه به آن امروزه با گسترش اینترنت همراه، جایگزینی برای اس ام اس یا پیام‌های متنی کلاسیک شده‌اند. واتس اپ در سال ۲۰۱۳ در سراسر جهان ۴۵۰ میلیون کاربر داشته که حداقل ماهی یکبار آنلاین بوده‌اند. در سال ۲۰۱۲ برنامه واتس‌اپ مورد توجه بنیان‌گذار فیسبوک یعنی مارک زاکربرک قرار گرفت و پس از آن در سال ۲۰۱۴ مارک با پرداخت ۱۹ میلیارد دلار این سرویس پیام‌رسان را خریداری کرد.

  • Slack

18th pic

Slack (اسلک) یک نرم‌افزار همکاری تیمی مبتنی بر Cloud است که توسط استورات باترفیلد راه‌اندازی شده است. اسلک به عنوان یک ابزار داخلی در شرکت Tiny Speck برای توسعه Glitch آغاز به کار کرد. نام Slack مخفف "Searchable Log of All Conversation and Knowledge" به معنی "لاگ قابل جستجو از مکالمات و دانش" است. اسلک در آگوست ۲۰۱۳ آغاز به کار کرد. در ژانویه ۲۰۱۵، اسلک اعلام کرد شرکت Screenhero را خریداری کرده است. در مارس ۲۰۱۵, برنامه اسلک طی چهار روز هک شد و برخی از اطلاعات کاربران در دسترس هکرها قرار گرفته است. اطلاعات مذکور شامل آدرس ایمیل، نام کاربری، رمز عبور رمز شده، و در برخی موارد شماره تلفن و شناسه اسکایپ بوده است. در واکنش به این اتفاق، اسلک احراز هویت چند فاکتوره (Multi Factor authentication) را به سرویس خود اضافه کرد. بر اساس گزارشات شرکت Slack، ارزش این مجموعه با رشد ۵۰۰ میلیون دلاری به ۵ میلیارد دلار رسیده است. شرکت‌های آمازون، گوگل، Salesforce و مایکروسافت درصدند که شرکت Slack را خریداری کنند.

ارسال نظر