12 مدل از لپ تاپ های متفاوت تاریخ

با گفتن کلمه "لپ تاپ"، معمولاً تصوری کلیشه ای از یک فریم پلاستیکی به دور یک قطعه شیشه ای و متصل به یک صفحه کلید به ذهن مردم خطور می کند.

12 مدل از لپ تاپ های متفاوت تاریخ

کلیک - در 20 سال گذشته شاهد لپ تاپ هایی بوده ایم که تلاش کرده اند تا قواعد را به هم بزنند؛ با این وجود، میزان موفقیت هر یک از آنها در این موضوع متفاوت بوده است. ما لیستی از 12 مدل از خلاقانه ترین لپ تاپ ها را جمع آوری کرده ایم. متاسفانه اکثریت مدلهای این لیست دیگر وجود ندارند، اما خوشبختانه بازماندگان آنها هنوز با ما هستند.
IBM با سه مدل، در رتبه اول لیست قرار دارد، در حالی که Dell و Toshiba با دو مدل در رده بعدی قرار دارند. تمام این دستگاه ها اثبات می کنند که وقتی سخن از امتحان چیزهای جدید در میان باشد، بازار کامپیوترهای بر پایه سیستم عامل ویندوز یکی از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین بازارها بوده اند و اکنون نیز هستند.

1. Toshiba Satellite U845W

امروزه وقتی یک مدل لپ تاپ موجود نباشد از آن به عنوان یک مدل نادر و کمیاب یاد می شود، اما U845W واقعاً یک مدل نادر در نوع خود است. این لپ تاپ تنها مدل با نسبت تصویر 21:9 بوده و هست، که مشابه نسبت تصویر صفحه نمایش سینما است. حدود چهار سال پیش وقتی که این دستگاه عرضه شد، بازخورهای بسیار خوبی را دریافت کرد اما در فروش چندان موفق عمل نکرد و موجب شد، شرکت توشیبا بدون هیاهو تولید آن را متوقف کند و از آن تاریخ هیچ تولید کننده ای شجاعت ( یا حماقت) عرضه مدل مشابه آن را نداشته است؛ اکنون نسبت تصویر 16:9 نسبت اصلی مورد استفاده است و نسبتهای 4:3، 16:10 و 21:9 به زباله دان تاریخ سپرده شده اند. با این وجود، نسبت تصویر 21:9 نیز به طور روز افزونی در حال رایج شدن در مانیتورها و صفحه نمایشهای چند کاربردی است.

Toshiba_Satellite_U845W_35323824_9

2. IBM ThinkPad 701

بیش از 20 سال پیش، شرکت IBM یک لپ تاپ بسیار کوچک به نام ThinkPad 701 را عرضه کرد. چیزی که آن را خاص می کرد داشتن یک صفحه کلید تاشده محصور در یک قاب بود که ظاهر آن را مانند یک دستگاه ورودی نسبتاً کوتاه و ضخیم نشان می داد ( که دارای یک افزونه حرکتی یا دکمه کوچک در بین کلیدها بود) ولی از پد لمسی حرکت نشانگر ماوس خبری نبود. منحصر به فرد بودن آن، موجب شده که این لپ تاپ مستحق قرار گرفتن در مجموعه طرح های موزه هنرهای مدرن (MOMA) نیویورک باشد. علی رقم قرار گرفتن در لیست پر فروش ترین ها در سال اول عرضه، انتشار لپ تاپ های با صفحه نمایش بزرگتر، نیاز به یک دستگاه گول زننده مکانیکی را کمتر کرد. Butterfly The، یک راه حل ساده و یگانه برای یک مشکل خاص بود.

150107104044-thinkpad-701-1024x576

3. IBM ThinkPad 755CV

مدل دیگری از IBM و یک ThinkPad افسانه ای دیگر است. این مدل نیز حدود 20 سال پیش در همان سال انتشار مدل 701 عرضه شد؛ و دارای چند ویژگی دیگر بود که تا آن تاریخ بی مانند به شمار می رفت. شما می توانستید پشت صفحه نمایش را جدا کنید و آن را به یک پروژکتور سقفی(OHP) متصل و سپس شروع به کار کنید. شما می توانستید اسلاید پاور پوینت جذاب خود را بر دیوار بیاندازید. این مدل در آن سالها احتمالاً چندین هزار پوند قیمت داشته است. نیاز به گفتن نیست که برای IBM و پس از آن لنوو جالب نیست که بخواهند یکی از ویژگی های یک مدل به تاریخ سپرده شده را بازگردانی کند. با این وجود به خاطر اعتبار لنوو، این شرکت همیشه در تبلت های خود پروژکتور قرار داده است. آیا احیای 755CV می تواند قدمی بسیار بلند برای لنوو محسوب شود؟

755cdv-overhead
4. IBM ThinkPad W700ds

IBM ید طولایی در نوآوری در بازار لپ تاپ ها داشته و W700ds سومین کاندیدا از مجموعه لنو است که در لیست ما به چشم می خورد. این دستگاه در سال 2008 عرضه شد، و یکی از معدود لپ تاپ های دارای دو صفحه نمایش بود که به بازار آمد و مطمئناً معروف ترین مدل آن بود. هدف گذاری آن برای بازار حرفه ای دستگاه های موبایل بود و اثبات شده بود که مورد پسند منتقدان است اما در بین مخاطبان هدف خود این محبوبیت را نداشت. در تئوری، صفحه نمایش ثانویه جانبی آن یک ایده جذاب به نظر می رسید، به ویژه وقتی با یک تبلت Wacom تعبیه شده در داخل خود ( و قلم همراه خود) و یک تنظیم کننده رنگ جفت می شد.

csm_thinkpad_w700ds_2_04_eef06d2452

5. Asus Taichi

ویندوز 8 قابلیت های لمسی را به مخاطبان گسترده تری معرفی کرد، اما در نهایت در به دست آوردن چیزی که مایکروسافت مشتاقانه در پی آن بود موفق نشد یعنی: وارد کردن صفحه لمسی به بازار دسکتاپ ها و لپ تاپ ها. Taichi وقتی که در سال 2012 ارائه شد یکی از مدلهای پرچمدار شرکت Asus بود. قبل از آن، مهندسان این شرکت تایوانی در این فکر بودند که این می تواند ایده جالبی باشد اگر مانیتورها را از پشت به هم بچسبانند تا وقتی لپ تاپ بسته می شود به یک تبلت تبدیل شود. قیمت سرسام آور و اندازه نسبتاً بزرگ آن به این معنا بود که متاسفانه مدل های بعدی آن با این ویژگی ساخته نخواهد شد.

81+xZMRIlDL._SL1500_

6. Acer Aspire Iconia 6120

قبل از Asus، شرکت Acer نیز تکنیک نمایشگر دو طرفه را بر روی لپ تاپ های ویندوز 8 امتحان کرده بود، به طوری که با ادغام دو صفحه نمایش به همدیگر، از صفحه کلید و پد لمسی کاملاًَ خلاص شده بود. این دستگاه به طور مشخص فراتر از زمان خود بود؛ این دستگاه نه تنها خیلی گران قیمت و سنگین بود بلکه باتری آن نیز عمر کوتاهی در حدود 2 ساعت داشت. بزرگترین ناکامی آن به دلیل محدودیت های اساسی در صفحه لمسی آن به عنوان صفحه کلید بود. تکنولوژی های اخیر مطمئناً قیمتها را به شدت کاهش داده اند، و به طور همزمان و مداوم سبکی و عمر باتری را بهبود می دهند.
شاید وقت آن فرارسیده که Acer و دیگر سازندگان دوباره حضور خود در بازار را پر رنگ تر کنند.

51-qWVWwGwL

7. Dell Adamo

احتمالاً عرضه MacBook Air باعث شد که شرکت Dell تحریک شود تا Adamo را طراحی کند. این لپ تاپ با کمتر از 10 میلی متر ضخامت، برای مدتی باریک ترین لپ تاپ PC در بازار بود، و نظر شرکت این بود که " هرکسی که این دستگاه را ببیند یک ارتباط احساسی با آن برقرار خواهد کرد. این لپ تاپ دارای یک صفحه کلید عجیب فاصله دار از سطح بود، چیزی که برای کار در یک سطح صاف عالی بود اما برای کار بر روی زانو یا در یک سطح صاف کوچک مناسب نبود. اگر به این موارد قیمت زیاد آن را نیز اضافه کنیم، به آسانی خواهیم فهمید که چرا تولید Adamo XPS خیلی بی سر و صدا در سال 2011 متوقف شد.

Dell-Adamo-XPS

8. Dell XPS 12 2012

در سال 2012، به واسطه سیستم عامل ویندوز 8 شرکت مایکروسافت، ما شاهد تولیدات آزمایشی زیادی در بازار لپ تاپ ها بودیم. قابلیت هایی مانند: چرخان بودن، جدا شدن، تاشو بودن و تکنیک های دیگر مورد استفاده قرار می گرفتند تا لپ تاپ ها را از صفحه کلیدهای خسته کننده به دستگاه های مطلوب تری تبدیل کنند. شرکت Dell شانس خود را در زمینه خلاقیت با تولید XPS 12 آزمایش کرد، لپ تاپی که صفحه آن توسط یک لولا در داخل فریم خود می چرخید، به طوری که بتوان از پشت آن در مواقع لزوم به عنوان تبلت استفاده کرد. اما این لپ تاپ در جلب نظر مخاطبان موفق نبود زیرا برای استفاده شدن به عنوان یک تبلت، بسیار بزرگ و جاگیر بود.

toshiba-ac100_1

9. Toshiba AC100

کاندیدای بعدی ما لپ تاپ دیگری است که خیلی زود دچار افول شد. AC100 اولین لپ تاپی بود که دارای اندروید بود، قبل از اینکه Chromebook وارد بازار شود. در اکتبر 2010 این دستگاه کوچک با شکست مواجه شد که دلیل آن طراحی ضعیف آن نبود، بلکه به دلیل سیستم عامل آن یعنی اندروید 1/2 بود که قابلیت اصلاح و بهبود نداشت. این دستگاه بسیار سبک و قدرتمند و دارای یک ورودی HDMI و عمر باتری مناسب و حتی اتصال 3G بود. علی رغم اینکه این دستگاه اکنون چیزی بیش از یک پاورقی در کتاب بزرگ صنعت کامپیوتر نیست، اما Toshiba AC100 یکی از ناشناخته ترین لپ تاپ های عرضه شده باقی خواهد ماند.

classy

10. Canon NoteJet series

قبل از پایان هزاره قبل، ادغام و کوچک سازی، جزو استراتژی های محرک سازندگان لپ تاپ بود، به طوری که آنها ادغام های شگفت انگیزی را انجام می دادند. Notejet های شرکت Canon یکی از این موارد بود؛ قدیمی ترین کاندیدای لیست ما در سال 1993، دارای یک پرینتر جوهر افشان از نوع تک رنگ بود. این لپ تاپ از یک CPU ی 486 استفاده می کرد و تقریباً به اندازه یک بسته کاغذ A4 بود. همچنین می توانست با یک مودم اختصاصی به یک ماشین فکس تبدیل شود. به گفته نیویورک تایمز، این دستگاه، پیش قراول یا نسل اولیه کامپیوترهای موبایلی بود که ویژگی های زیادی را عرضه می کردند، و اکنون مدیر عامل ها در دفترهای کار خود از آن بهره مند هستند. این NoteJet یک نمونه خاص در نوع خود بود.

acer-aspire-iconia-2x14-420-90

11. OLPC

وقتی نیکولاس نگروپونته پروژه یک لپ تاپ برای هر کودک را در سال 2005 اعلام کرد، بسیاری این کار را به عنوان شروع یک تحول اساسی می دیدند، تحولی که کامپیوتر را وارد زندگی میلیاردها انسانی می کرد که از دستیابی به اینترنت محروم بودند. اما این دستگاه در سونامی نوت بوک ها گرفتار شد، به طوری که بعد از آن شاهد طوفان اندروید و همچنین تبلت/ گوشی های هوشمند بودیم که بدشانسی بزرگی برای OLPC بود، به طوری که آن را به دستگاهی زاید تبدیل کرد. چیزی که از آن به یاد داریم این است که آن لپ تاپ دارای برخی ویژگی های بسیار خوب ( مانند توانایی راه اندازی با یک فلش مموری و صفحه نمایش گردان ) و طراحی مناسب، به ارزش تقریبی 100 دلار بود.

main_j2j_olpc_picture

12. Microsoft Surface Book

دستگاه Surface Book شرکت مایکروسافت تنها لپ تاپ معاصری است که در لیست ما قرار دارد. این لپ تاپ حقیقتاً قابل تبدیل است و برخی از تکنولوژی های شگفت انگیز را در خود جای داده است، به طوری که ادامه روند پیشرفت آن کار بسیار دشواری خواهد بود. تقریباً همه چیز این لپ تاپ منحصر به فرد است، از نسبت تصویر 3:2 آن گرفته تا قطر 5/13 اینچی، کارتهای گرافیکی مجزا که در صفحه کلید قرار دارند و یک لولای تکیه گاه پویا همگی باعث شده که مایکروسافت از تمام امکانات خود استفاده کند تا محصولی را تولید کند که آن را " حد نهایی لپ تاپ" می نامد. این دستگاه همانند تمام موارد موجود در لیست ما اولین نسل لپ تاپ از نوع خود است. با این وجود، احتمالاً این دستگاه به دلیل تعریف های زیادی که قبلاً از آن شده است به زندگی خود ادامه خواهد داد.

surface-book-photo-1

منبع: Techradar

ارسال نظر