کلش آف کلنز حرام است

رسانه کلیک – یک روحانی در قم از وجود ۱۲ نماد شیطان پرستی در بازی محبوب کلش آف کلنز به منظور منحرف کردن نسل جوان خبر داد و دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی این بازی را حرام اعلام کرد.

کلش آف کلنز حرام است

به گزارش کلیک ، یک روحانی در شهر قم از وجود ۱۲ نماد شیطان پرستی در محبوبترین بازی موبایلی در میان کاربران ایرانی و بین الملل یعنی کلش آف کلنز (Clash of Clans) خبر داد و گفت: دشمن با استفاده از برنامه‌ها و بازی‌هایی مانند کلش آف کلنز که دارای حدود ۱۲ نماد شیطان پرستی است، به دنبال منحرف کردن فرزندان ما در خانه‌ها و در کنار پدرها و مادرها است.

وی افزود: وظیفه ما به خصوص مسئولان، فرهنگ سازی جدی برای ساخت و تولید بازی‌ها و برنامه‌هایی است که جذابیت بالایی دارند تا فرزندان ما بتوانند در این فضای ایجاد شده توسط دشمنان جدا شوند و آسیب نبینند.

این روحانی خاطر نشان کرد: اواخر سال گذشته بازی کلش آف کلنز که ساخت کشور فنلاند است به حکم دادستانی کل کشور فیلتر و ممنوع شد که دلیل این امر را ترویج خشونت و جنگ اعلام کردند.

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به خبرنگار کلیک در رابطه با حکم شرعی استفاده از کلش آف کلنز اعلام کرد: استفاده از بازی‌های رایانه‌ای مستهجن یا تخریب کننده ذهن که به دستور مسئولان ذی ربط ممنوع شده است، نادرست و در مورد کلش آف کلنز که ساخته دشمنان اسلام است، همان گونه که قبلا گفته شده بود، استفاده از این ممنوع و حرام است.

نظر مراجع تقلید شاخص در رابطه با بازی کلش آف کلنز چیست؟

رهبری: اگر در این بازی ها از فرد بازنده به فرد برنده چیزی پرداخت شود که ارزش مالی داشته باشد یا اینکه اعتبار و منابعی عاید شخص برنده شود، استفاده از این بازی حکم قمار را دارد. همچنین خرید و فروش اعتبار بدست آمده از این بازی جایز نیست.

مکارم شیرازی: در صورتی که بازی دارای محتوای فاسدی نباشد به خودی خود اشکال ندارد اما خرید و فروش اکانت های آن جایز نیست. همچنین خرید و فروش اکانت های بازی به صورت کلی باطل است و جایز نیست.

آیت الله سیستانی: به طوری کلی بازی های آنلاین که ادامه آن توسط کاربر نیاز به استمرار و پیگیری مجدد دارد و اکانت های آن از جمله مورد معامله قرار می گیرد، هر چند که فرد قصد خربد و فروش آن را نداشته باشد، اجازه داده نمی شود مگر اینکه فرد به مجتهد جامع الشرایط دیگری با رعایت علم و دانش مراجعه نماید.

زنجانی: اگر اعتباری که برنده به دست می آورد، قابل خرید و فروش باشد، مگر اینکه قصد خرید و فروش را نداشته باشد، بازی مذکور حرام است.

وحید: به منظور احتیاط از انجام بازی کلش آف کلنز باید اجتناب کنید.

جالب است بدانید که پلیس فتا نیز حدود یکسال گذشته در رابطه با استفاده بسیار زیاد از بازی کلش آف کلنز توسط نسل جوان جامعه ایران و پرداخت‌های کلان موبایلی برای خرید امتیاز و ارتقا هشدار داد.

طبق اطلاعات منتشر شده، بازی کلش آف کلنز حتی پس از ممنوعیت و فیلتر شدن، همچنان کاربران بسیار زیادی دارد اما میزان پرداخت‌های موبایلی برای ارتقا سریع در بازی کاهش یافته است.

ارسال نظر