برنامه های آلوده برای گوگل دردسر ساز شد!

13 اپلیکیشن آلوده به بدافزار که عضوی از زنجیره ی بدافزاری به نام "آزمایش مغز" بودند، از گوگل پلی استور حذف شدند.به گزارش کلیک، با اتفاقات اخیر، امنیت پلی استور گوگل به شدت زیرسوال رفته است و با دقت بر نظرات کاربران در سایت ها و بلاگ ها ، متوجه می شوید ذهنیت مثبت کاربران از پلی استور گوگل در حاله ای از ابهام قرار گرفته است.

برنامه های آلوده برای گوگل دردسر ساز شد!

به گزارش کلیک، با اتفاقات اخیر، امنیت پلی استور گوگل به شدت زیرسوال رفته است و با دقت بر نظرات کاربران در سایت ها و بلاگ ها ، متوجه می شوید ذهنیت مثبت کاربران از پلی استور گوگل در حاله ای از ابهام قرار گرفته است.

اپلیکیشن هایی که از پلی استور حذف شدند، به خودی خود ظاهراً برای کاربران و خود سیستم عامل اندروید بی خطر به نظر می رسیدند، اما در اصل برای آسیب رساندن به کاربران و آلوده کردن سیستم عامل اندروید برنامه ریزی شده بودند.این اپلیکشن ها بر روی گوشی هوشمند کاربران نصب می شدند و درجایی از سیستم عامل نفوذ می کردند که بتوانند دسترسی کامل به سیستم عامل یا به اصطلاح "روت اکسس" داشته باشند.

این تنها اصل ماجرا بود! این اپلیکیشن ها با نصب شدن بر روی گوشی هوشمند کاربر، نه تنها خود به آلوده کردن دستگاه می پرداختند، بلکه واسطه ای بودند تا دیگر اپلیکیشن های مخرب و آلوده نیز بدون اطلاع کاربر به سیستم راه پیدا کنند و به طور زنجیره ای به آلوده کردن سیستم بپردازند. شاید بتوان آن را به یک غده سرطانی تشبیه کرد؛ البته از نوع خوش خیم! جالب است بدانید این 13 اپلیکیشن تماماً بازی بودند و چون کاربران علاقه مند برای سرگرمی های جالب و جذاب حاضرند دست به هر کارب بزنند، کار این اپلیکیشن های آلوده بسیار راحت بود.

در واقع، فکر نهفته در پشت این قضیه آن قدر حساب شده بوده است که این اپلیکیشن ها خود راجع به خودشان در پلی استور نظرات فریبنده درج کرده بودند تا کاربران دیگر با مشاهده این نظرات که عموم مردم نیز به این نظرات استناد می کنند، فریب بخورند و آن ها را بلادرنگ نصب کنند. اوضاع زمانی بدتر شد که مشخص شد گوشی های روت شده اندرویدی حتی با برگرداندن تنظیمات گوشی به حالت کارخانه یا "فکتوری ریست" نیز نمی توانند از شر این بدافزار ها خلاص شوند. در این شرایط، کاربران می بایست گوشی خود را با یک رام رسمی از شرکت اندروید فلش می کردند.

جالب است بدانید، این اپلیکیشن های آلوده درست زمانی شناسایی شدند که در حال نصب کردن زنجیره ای دیگر اپلیکیشن های آلوده بر روی سیستم کاربران بودند و اگر این اتفاق نمی افتاد، آسیب مهیبی به گوشی های کاربران وارد می شد.

در جدولی که منتشر شده است، لیست 13 اپلیکیشن حذف شده از پلی استور را می توانید مشاهده کنید. حتماً مطمئن شوید که هیچ کدام از این اپلیکیشن ها بر روی سیستم شما نصب نشده باشند.

مطمئناً هدف هکر ها از این داستان پول بوده است. هکر های"Brain Trust" ضامن نصب شدن تعداد زیادی از اپلیکیشن هایی می شوند که توسعه دهندگان ایجاد می کنند و بدین ترتیب، آن ها می خواستند تا قول ها و ضمانت های خود به این توسعه دهندگان را به واقعیت تبدیل کنند و از آن ها پول زیادی به جیب بزنند. جالب است بدانید بعضی از این اپلیکیشن ها با آمار 500 هزار بار دانلود و نصب از طرف پلی استور مواجه شدند و حتی امتیاز جعلی حدود 4.5 نیز به آن ها تعلق پیدا کرده بود!

این خبر شخصاً برای من بیشتر از این که جالب باشد، عجیب بود. البته با این اوضاع اپلیکیشن های اندروید که زرق و برق بسیاری هم دارند بعید نیست گاهی اوقات از این اتفاقات پر دردسر نیز اتفاق بیفتد. به هر حال، از این به بعد در دانلود و نصب اپلیکیشن ها بسیار دقت کنید تا گرفتار چنین دردسر های عظیمی نشوید؛ البته که بعضی اوقات حتی دقت بسیار زیاد نیز کافی نیست و می بایست کف دستتان را بو کنید!

منبع : Phonearena

ارسال نظر