نصب ۱۶۷ سایت مانیتورینگ در کشور

قرار است طبق منشور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هر سال بین ۱۳ تا ۱۵ سایت به این تعداد افزوده شود و در نهایت تا پایان سال ۹۹ تعداد ۱۶۷ سایت مانیتورینگ داشته باشیم.

نصب ۱۶۷ سایت مانیتورینگ در کشور

به گزارش کلیک و به نقل از وزارت ارتباطات، علی اصغر عمیدیان، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام این خبر گفت: در جهت ساماندهی منابع کمیاب ملی از جمله طیف فرکانس و شماره، به عنوان یکی از پروژه‌های تعریف شده در قالب اقتصاد مقاومتی، ۶ پروژه و ۲۰ زیرهدف تعیین شده است.

عمیدیان افزود: برای انجام کارهای توسعه‌ای، نیاز به منابع است و منابع بخش ارتباطات کشور هم طیف و فرکانس هستند که به دلیل محدودیت، نیازمند ساماندهی است. از این جهت باید این منابع ارزشمند و کمیاب را در راستای منافع ملی برنامه‌ریزی کرده تا مانع هدر رفت و استفاده نادرست از آن شد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: مجوز استفاده از فرکانس برای بهره برداران کوچک و بزرگ صادر شده‌است، در حال حاضر، در ۹ نقطه کشور مراکز عمده نظارتی فرکانس به همراه تعدادی مراکز ریموت مشغول فعالیت هستند.

وی اظهار داشت: تا پایان سال گذشته، ۸۷ ایستگاه ثابت در کشور وجود داشته که قرار است طبق منشور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هر سال بین ۱۳ تا ۱۵ سایت به این تعداد افزوده شود و در نهایت تا پایان سال ۹۹ تعداد ۱۶۷ سایت مانیتورینگ داشته باشیم که به این ترتیب، پوشش موثر جغرافیایی نیز از ۵۴ درصد به بالای ۹۰ درصد خواهد رسید.

عمیدیان، برنامه سال جاری در راستای ساماندهی منابع طیف فرکانسی را راه اندازی ۱۵ سایت مانیتورینگ عنوان کرد.

معاون وزیر ارتباطات بیان کرد: در زمینه نظارت سیار نیز، رگولاتوری ۲۲ سامانه پایش و جهت یاب فرکانس فعال دارد و در این خصوص نیز در آینده ۹ سامانه دیگر نصب و راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه رگولاتوری در چارچوب ملزومات این سرویس‌ها، در حال تهیه مقرراتی برای این شبکه‌ها است، افزود: بر این اساس، یک پروژه با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دست اجرا داریم و در حال تدوین مقررات و شناسایی منابع برای ارتباط این دستگاه‌ها، تضمین امنیت و رعایت حریم خصوصی آنها هستیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: باید منابعی که به طور قانونی مدیریت آن به عهده رگولاتوری است در اختیار این نهاد قرار گیرد، باندهای فرکانسی ۷۰۰ و۸۰۰ مگاهرتزی که در حال حاضر مورد استفاده صدا و سیما قرار دارند، در صورتی که این باندها تخلیه شود می‌توان برای ارائه خدمات ارتباطی در مناطق کم جمعیت و روستاها از آن بهره برد. تعیین تکلیف این فضای فرکانسی، در راستای ارتباطات رسانی به مناطق محروم و روستاها و دسترسی این مناطق به ابزارهای ارتباطی، می تواند تاثیر عمیقی در ارائه بهتر این خدمات داشته باشد .

این مقام مسئول همچنین از ارتقا تجهیزات سایت‌های پایش فرکانس HF )فرکانس ۲ تا ۳۰ مگاهرتز ) در کشور خبر داد و گفت: در حال به روز رسانی تجهیزات تحلیلگر طیف فرکانس و ارتقای توان مراکز مانیتورینگ شیراز، قزوین و مشهد هستیم.

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد: در زمینه سنسورهای ارزان قیمت مانیتورینگ هم به دنبال طراحی و ساخت نمونه صنعتی در داخل کشور بوده و در حال مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده دانش بنیان هستیم که در صورت دستیابی به تفاهم به زودی با پیمانکار قرارداد بسته خواهد شد.

عمیدیان در مورد رفع تداخل در باندهای فرکانسی نیز از انجام مذاکرات مداوم و امضای توافقنامه برای کاهش تداخل امواج مرزی با کشورهای همسایه خبر داد.

ارسال نظر