بررسی 18 قابلیت جالب Google Photos

شاید Google Photos، یک سرویس معمولی برای به اشتراک‌گذاری تصاویر به نظر برسد، اما در واقع این سرویس، قدرت‌های فراوانی دارد.

بررسی 18 قابلیت جالب Google Photos

کلیک- این سرویس خلأ میان سرویس‌های ابری و سرویس‌های میزبانی و اشتراک عکس را پر می‌کند؛ همچنین، رقیب سرسختی برای فلیکر، آی کلود، دراپ باکس و وان درایو به حساب می‌آید.
احتمالاً می‌دانید که این سرویس قادر است تا تصاویر را از دستگاه‌های اندرویدی و آی او اس شما دریافت و ذخیره کند تا بتوانید از طریق اینترنت، به مجموعه تصاویر خود دستیابی داشته باشید. حتی ممکن است این را هم بدانید که در صورت انتخاب تنظیمات «کیفیت بالا»، این سرویس فضای نامحدودی را برای ذخیره عکس‌ها، در اختیارتان می‌گذارد (یعنی عکس‌هایی تا 16 مگاپیکسل و فیلم‌هایی تا 1080 پیکسل). در صورت رعایت نکردن این محدودیت‌ها، از فضای گوگل درایو شما استفاده خواهد شد. هرچند، مدتی است که اکثر ویژگی‌ها و خدمات این سرویس موردبحث و بررسی قرار گرفته‌اند، اما در اینجا می‌خواهیم یک سری ترفندهایی، فراتر از موارد پیش‌پاافتاده را که ممکن است از آن‌ها خبر نداشته باشید، معرفی کنید.

  • جستجوی افراد، مکان‌ها و اشیا

این سرویس به صورت خودکار، عکس‌های شما را بر اساس زمان و مکان گرفته شده، دسته‌بندی می‌کند. با استفاده از سیستم پیشرفته شناسایی عکس و بانک داده‌های وسیع گوگل، قادر است تا موضوع تصاویر شما را به سادگی پیدا کند. می‌توانید در هر زمینه‌ای که مایل هستید، تصاویر خود را جستجو کنید، مواردی همچون: جشن عروسی شما در ماه گذشته، عکس‌هایی که در تعطیلات گرفته‌اید، تصاویر حیوان خانگی، غذا و سایر موارد مربوط به خودتان. از گوشه پایین سمت راست، علامت جستجو را لمس کنید و در کادری که نمایش داده می‌شود، نام هر آنچه را که می‌خواهید پیدا کنید، از جمله غذا، خودروها و یا حیوان خانگی خود را بنویسید و Enter یا Search را بزنید.
این سرویس از یک سری فنون پردازشی پیچیده برای تقسیم‌بندی تصاویر استفاده می‌کند. تصاویری که به صورت خودکار گروه‌بندی شده‌اند، در صفحه اصلی جستجو به نمایش گذاشته خواهند شد. طبقه‌بندی‌هایی که در این قسمت می‌بینید، بستگی به این دارد که از چه چیزهایی عکس گرفته باشید. این گروه‌ها می‌توانند، مکان‌هایی که به آنجا رفته‌اید، افرادی که می‌شناسید؛ مواردی همچون غذا، خودروها، موتورسیکلت‌ها و سایر موارد این‌چنینی باشد. در قسمت بالایی، چندین نمایه از مواردی که این سرویس در میان عکس‌های شما پیدا کرده است را خواهید دید.

  • دسته‌بندی چهره‌های شبیه به یکدیگر و برچسب زدن به آن‌ها

این سرویس، بر اساس تصاویری که از شما دریافت می‌کند، الگویی طراحی می‌کند تا چهره‌های شبیه به یکدیگر را در یک گروه قرار دهد. بر این اساس، می‌توانید در میان عکس‌های خود به دنبال تصویر فرد خاصی بگردید (مثلاً «مادر» و یا «محمد»). گروه‌های این‌چنینی و برچسب‌های آن‌ها، کاملاً شخصی و منحصر به حساب خودتان خواهند بود و برای هیچ‌یک از افرادی که تصاویر خود را به آن‌ها به اشتراک گذاشته‌اید قابل‌رؤیت نخواهند بود. برای برچسب زدن به یک گروه، بر روی جمله Who is this?، در بالای هر گروه، ضربه بزنید. یک نام واقعی یا مستعار را وارد کنید و یا از پیشنهادهایی که ارائه می‌شود استفاده کنید. پس از برچسب‌زنی، می‌توانید از قسمت جستجو، گروه موردنظر خود را با استفاده از همان برچسب پیدا کنید.
اگر قصد تغییر و یا حذف یکی از برچسب‌ها را دارید، از قسمت Options، Edit or Remove name label را انتخاب کنید.
اگر برای یک فرد، بیش از یک گروه وجود دارد، می‌توانید آن‌ها را با یکدیگر ادغام کنید. کافی است تا هر دو گروه را با یک نام، برچسب بزنید. پس از انجام این کار، این سرویس از شما می‌پرسد که آیا مایل به ادغام این دو گروه هستید؟ قابلیت گروه‌بندی تصاویر بر اساس چهره‌ها، به صورت پیش‌فرض فعال است، اما اگر مایل باشید، می‌توانید از قسمت تنظیمات، آن را غیرفعال کنید. از قسمت بالا سمت چپ، فهرست کناری که معروف است به منوی همبرگری را بزنید و کلید موجود در کنار Group faces similar را خاموش کنید. وقتی این کار را انجام دهید، تمامی گروه‌های این‌چنینی، الگوهای چهره‌ای و برچسب‌های مربوط به حساب شما، پاک‌سازی خواهند شد.

  • تغییر تنظیمات همگام‌سازی و پشتیبان‌گیری

عکس‌ها و فیلم‌های شما، در یک حساب مشخص گوگل، ذخیره می‌شوند. بااین‌وجود، می‌توانید تعیین کنید که از کدام حساب استفاده شود، کدام تصاویر ذخیره شوند و سایر موارد این‌چنینی که قابل‌تغییر هستند. در گوشه بالا سمت چپ، منوی همبرگری را لمس کنید و از قسمت تنظیمات، Back up and sync را انتخاب کنید.
حساب فعال: برای تغییر حسابی که فیلم‌ها و عکس‌های شما در آن ذخیره می‌شود، نام حساب موردنظر خود را لمس کنید تا انتخاب شود.
حجم آپلود: در اینجا می‌توانید از بین دو گزینه «کیفیت بالا» و «اصلی»، یکی را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه «کیفیت بالا»، می‌توانید میزان نامحدودی عکس و فیلم ذخیره کنید؛ این گزینه بیشتر برای افرادی مفید است که به کیفیت تصاویر، اهمیت زیادی نمی‌دهند و به همان کیفیت‌های معمولی برای چاپ و به اشتراک‌گذاری راضی هستند. با انتخاب گزینه «اصلی»، فضای محدودی (15 گیگابایت) در اختیار شما قرار می‌گیرد، اما اگر به کیفیت تصاویر خود اهمیت می‌دهید و عکس‌هایی با دوربین‌های دیجیتال تک‌لنزی بازتابی می‌گیرید، این گزینه برای شما مناسب خواهد بود. در قسمت Upload Size، می‌توانید تنظیمات کیفیتی خود را تغییر دهید، اما به یاد داشته باشید که در صورت انتخاب گزینه «اصلی» باید فضای کافی در حساب خود داشته باشید.
ذخیره کردن عکس‌ها از راه بی‌سیم یا شبکه‌های سلولی و یا هر دو: دست شما در انتخاب ذخیره کردن عکس‌ها از طریق بی‌سیم و یا شبکه‌های سلولی، کاملاً باز است. با انتخاب گزینه «ذخیره کردن همه»، می‌توانید فیلم‌های خود را هم ذخیره کنید. به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از شبکه تلفن همراه خود، ممکن است از حجم شما کاسته و یا هزینه‌هایی از طرف سرویس‌دهنده برای شما در نظر گرفته شود.
فقط در هنگام شارژ شدن: اگر این گزینه را فعال کنید، عکس‌ها و فیلم‌های شما، تنها زمانی آپلود خواهند شد که دستگاه شما به یک منبع برق خارجی متصل باشد. پس اگر در تعطیلات به سر می‌برید، نگران عمر باتری خود نباشید.

  • حذف عکس‌ها پس از آپلود

اگر می‌خواهید عکس‌های خود را بر روی سرویس ابری آپلود کنید، چه لزومی دارد که آن‌ها را در گوشی خود نگه دارید؟ Google Photos، می‌تواند به صورت خودکار و پس از آپلود آن‌ها، نسخه‌های زائد و اضافی را حذف کند. قبلاً، این ویژگی فقط درصورتی‌که تنظیمات «دقت تصویر اصلی کامل» را انتخاب می‌کردید برای شما فعال می‌شد که بخشی از فضای متعلق به شما در Google Drive را اشغال می‌کرد؛ اما حالا، در صورت انتخاب تنظیمات «کیفیت بالا» هم در دسترس است. یکی از ویژگی‌های این سرویس که «دستیار» نام دارد، زمانی که محدودیت فضا وجود دارد، به شما پیغام می‌دهد که عکس‌های خود را از روی گوشی پاک کنید. اگر این پیشنهاد را قبول کنید، اطلاعاتی در مورد اینکه در صورت حذف فیلم‌ها و عکس‌ها چقدر فضای بیشتری به دست خواهید آورد، در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
اگر ویژگی پشتیبان‌گیری و همگام‌سازی، همیشه روشن باشند، می‌توانید به صورت دستی، نسخه‌های ذخیره‌شده محلی از فیلم‌ها و عکس‌های خود را هم پاک کنید. در قسمت بالا سمت چپ، منوی همبرگری را لمس کرده و تنظیمات را انتخاب کنید. سپس گزینه Free up device storage را بزنید تا فیلم‌ها و عکس‌هایی که قبلاً پشتیبان‌گیری شده‌اند اما همچنان درون گوشی وجود دارند، حذف شوند.

  • پشتیبان‌گیری از عکس‌های سایر برنامه‌ها

سیستم پشتیبان‌گیری خودکار این سرویس، کار را راحت کرده است، اما به‌صورت پیش‌فرض، تنها از عکس‌هایی یک نسخه پشتیبان تهیه می‌کند که توسط برنامه پیش‌فرض دوربین گرفته شده باشند. می‌توانید در صورت تمایل، عکس‌هایی را که در اینستاگرام، وایبر و سایر برنامه‌های مشابه گرفته‌اید را هم پشتیبان‌گیری کنید. کافی است بدانید که این برنامه‌ها، عکس‌های خود را در کجا ذخیره می‌کنند.
برنامه Google Photos را در گوشی خود اجرا کرده و منوی همبرگری را که در بالا سمت چپ قرار گرفته است، بزنید. گزینه Device Folders را انتخاب کنید. در اینجا متوجه خواهید شد، پوشه‌های مختلفی وجود دارند که عکس‌های برنامه‌های مختلفی همچون اینستاگرام، برنامه‌های پیام‌رسان و عکس‌های صفحه را در خود جای داده‌اند. با انتخاب هر پوشه، می‌توانید تعیین کنید که شامل فرآیند تهیه نسخه پشتیبان باشند یا نباشد. مثلاً اگر می‌خواهید از به‌هم‌ریختگی جلوگیری کنید، هر پوشه‌ای را که مایل نیستید انتخاب نکنید؛ و مثلاً اگر می‌خواهید که عکس‌های اینستاگرام، پوشش داده شوند، به روی علامت ابری شکل، ضربه بزنید تا در آینده، این پوشه هم تحت پوشش این فرآیند قرار بگیرد.
راه دیگری هم برای انجام این کار وجود دارد؛ با رفتن به بخش تنظیمات و انتخاب گزینه پشتیبان‌گیری و همگام‌سازی، Choose folders to back up را بزنید و پوشه‌های موردنظر خود را انتخاب کنید. به این نکته توجه داشته باشید که این قابلیت، تنها در دستگاه‌های اندرویدی، در دسترس است.

  • تغییر نما به کمک با انگشت

حتماً می‌دانید که با باز و بسته کردن دو انگشت خود بر روی یک عکس می‌توانید آن را بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی کنید، اما این کار در سرویس موردنظر، نتایج دیگری هم دارد. به صورت پیش‌فرض، این برنامه تصاویر شما را در نمای روزانه و با نمونه‌هایی که بر اساس زمان، مرتب شده‌اند به نمایش می‌گذارد؛ اما یک سری امکانات دیگری همچون نمای ماهانه و نمای «راحت» وجود دارد که عکس‌ها را در پهنای تصویر، گسترده می‌کند. تنها با باز و بسته کردن دو انگشت خود، می‌توانید نمای این قسمت را به سادگی تغییر دهید. همچنین می‌توانید با بستن انگشتان خود بر روی یک عکس، آن را انتخاب کنید و یا با باز کردن انگشتان خود به روی عکسی که به صورت تمام صفحه‌نمایش داده می‌شود، آن را به فهرست قبلی خود باز گردانید. کشیدن دست به بالا و پایین به هنگام تمام صفحه بودن تصویر هم همین کارایی را خواهد داشت.
انتخاب چندین عکس، تنها با یک ضربه
تصور کنید که می‌خواهید 100 عکس را از گالری خود انتخاب کنید، پس باید 100 بار به صفحه دستگاه خود، ضربه بزنید. واقعاً خسته‌کننده است! باید از این سرویس که اجازه می‌دهد تا چندین عکس را به صورت هم‌زمان، انتخاب کنیم، تشکر کرد. وقتی‌که در حال تماشای تصاویر در برنامه این سرویس هستید، انگشت خود را بر روی یکی از تصاویر نگهدارید تا انتخاب چندگانه عکس‌ها آغاز شود. سپس بدون این‌که دست خود را بردارید، آن را به سمت بالا، پایین و یا اطراف بکشید. این فرایند شما را قادر می‌سازد تا به سرعت و بدون نیاز به برداشتن دست خود از روی دستگاه، چندین عکس را انتخاب کنید. در اینترنت، این کار با نگه‌داشتن کلید شیفت انجام می‌شود.

  • انصراف از حذف تصاویر

فرض کنید که با استفاده از ویژگی ذکر شده در بالا، به صورت تصادفی، چندین عکس را اشتباهاً حذف کرده‌اید. یا فرض می‌کنیم که نظرتان را بعد از حذف کردن چندین عکس، عوض کردید. این سرویس، تصاویر حذف شده توسط شما را حداقل به مدت 60 روز در قسمت زباله‌دان، نگه می‌دارد. تمام کاری که باید انجام دهید این است که به پوشه زباله‌دان بروید، عکس‌های موردنظر خود را پیدا کرده و بعد از نگه‌داشتن دست خود به روی آن‌ها، فلش بازیابی در قسمت بالا سمت راست را بزنید. همچنین، می‌توانید تصاویر موجود در این پوشه را برای همیشه پاک‌سازی کنید؛ به این شکل که با انتخاب عکس‌های موردنظر خود، گزینه Delete را انتخاب کنید و از شر آن‌ها خلاص شوید.
نکته: اگر مشاهده می‌کنید که عکس یا فیلمی، پس از پاک کردن، دوباره بازمی‌گردند، از طریق برنامه گالری دستگاه، آن‌ها را پاک‌سازی کنید. این عکس‌ها و فیلم‌هایی که تلاش می‌کنید پاکشان کنید، به‌احتمال‌زیاد بر روی یک کارت حافظه، درون دستگاه شما قرار دارند.

  • آپلود سریع‌تر به کمک برنامه‌های دسکتاپ

نه‌تنها این سرویس، تصاویر را به صورت خودکار، از گوشی، آپلود می‌کند؛ بلکه کارخواه‌هایی هم برای ویندوز و مکینتاش دارد. همچنین، می‌توانید با کشیدن و انداختن پوشه‌های خود از دسکتاپ به سایت این سرویس، فوراً آن‌ها را آپلود کنید. کارایی این ویژگی، زمانی مشخص می‌شود که نیاز به آپلود تعداد زیادی عکس دارید و می‌خواهید راهی سریع‌تر از آنچه شرکت خدمات رسان شبکه شما ارائه می‌کند، بیابید. این برنامه قادر است تا به صورت خودکار، عکس‌های گرفته شده در دوربین‌های دیجیتال و کارت‌های حافظه را به محض متصل کردن آن‌ها، آپلود کند. این ویژگی برای کسانی که از دستگاه‌های دیگری به‌جز گوشی‌های خود، برای عکس گرفتن استفاده می‌کنند، بسیار کارا است.

  • به نمایش گذاشتن عکس‌ها در تلویزیون از طریق Chromecast

اگر این وسیله را دارید، می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های خود را بر روی نمایشگرهای بزرگ، به نمایش بگذارید. برنامه این سخت‌افزار را نصب کنید و مطمئن شوید که دستگاه شما از شبکه بی‌سیم یکسان با این سخت‌افزار، استفاده می‌کند. در گوشه بالا سمت راست، cast icon را بزنید و Chromecast را انتخاب کنید. یک عکس و یا فیلم را بر روی دستگاه خود انتخاب کنید و با زدن cast icon، آن را بر روی تلویزیون نمایش دهید. با تغییر تصاویر در دستگاه، تصاویر تلویزیون هم تغییر خواهند کرد. اگر از رایانه‌های شخصی و یا مکینتاش استفاده می‌کنید، می‌توانید این کار را به وسیله مرورگر «کروم»، انجام دهید. کافی است تا افزونه Google Cast را نصب کنید و راهنمایی‌های ارائه شده را قدم‌به‌قدم، انجام دهید.

  • دانلود تمام عکس‌های خود به صورت یکجا

برخلاف Dropbox، آپلود کننده Google Photos دسکتاپ، یک نرم‌افزار تک منظوره است. به این معنا که نمی‌توانید مستقیماً، عکس‌های خود را از آن، دانلود کنید. اگر بخواهید تمام تصاویر خود را یک‌دفعه از سرورهای گوگل، دانلود کنید، باید از Google Takeout، کمک بگیرید. وارد حساب گوگل خود شده و صفحه Google Takeout را باز کنید. Google Photos را انتخاب کنید و آلبوم‌های موردنظر خود را گزینش کنید. اکنون می‌توانید تمام تصاویر گزینش شده را در قالب یک فایل ZIP، دانلود کنید؛ بدون اینکه نیاز به انتخاب تک‌تک عکس‌ها که کار خسته‌کننده‌ای است، داشته باشید.

  • همکاری سرویس عکس و سرویس فضای مجازی گوگل

سازگاری بین برنامه‌ای، به هنگام استفاده از برنامه‌های متفاوت سرویس‌های ابری، یک موضوع بسیار مهم است؛ بنابراین، سرویس تصاویر گوگل با سرویس فضای ذخیره‌سازی گوگل، به خوبی کار می‌کند. حتی به این صورت که Google Photos، می‌تواند در پوشه اصلی Google Drive، خود را جای دهد و به عنوان یک پوشه معمولی عمل کند. برای فعال کردن این ویژگی، به تنظیمات Google Drive، بروید و گزینه Automatically put your Google Photos into a folder in My Drive»» را تیک بزنید. حال، تمام عکس‌ها و فیلم‌های شما در پوشه‌ای تحت عنوان Google Photos، در درون Google Drive، قرار خواهند گرفت و می‌توانید با هر وسیله‌ای به آن‌ها دسترسی داشته باشید.
اگر عکسی در درایو مجازی گوگل دارید و می‌خواهید آن را از طریق سرویس تصاویر گوگل ویرایش کنید، منوی همبرگری را بزنید و Show Google Drive photos and videos in your Photos» «Library را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که اگر تصویری را به کمک سرویس تصاویر گوگل ویرایش کنید، تغییرات اعمال شده، به درایو مجازی انتقال نخواهند یافت. ضمناً، اگر حساب گوگل شما به وسیله یک شرکت و یا مدرسه مدیریت می‌شود، قادر به استفاده از این ویژگی نخواهید بود. یکی از مزایای استفاده از درایو مجازی گوگل در کنار سرویس تصاویر آن، قابلیت به اشتراک‌گذاری و قرار دادن عکس‌ها در قسمت Docs، Sheets و Slides است.

  • فرستادن عکس‌ها و فیلم‌ها به جیمیل و یوتیوب

سرویس تصاویر گوگل به صورت پیش‌فرض، قابل‌دسترسی از طریق جیمیل نیست؛ اما اگر همان‌طور که در مورد قبلی توضیح داده شده، تصاویر خود را به درایو مجازی گوگل انتقال دهید، می‌توانید تمامی موارد موجود در سرویس تصاویر گوگل را به رایانامه‌های خود انتقال دهید. کافی است تا گزینه «Insert from Drive» را در جیمیل خود، بزنید و پوشه Google Photos را کنکاش کنید.
این کار را می‌توانید با یوتیوب هم انجام دهید. به صفحه آپلود یوتیوب بروید و مشاهده کنید که در آنجا گزینه‌ای برای انتقال کلیپ‌ها، مستقیماً از سرویس تصاویر گوگل به کانال یوتیوب وجود دارد، در اینجا می‌توانید به فیلم‌های خود عنوان بدهید، برچسب بزنید و یا آن‌گونه که می‌خواهید آن‌ها را به اشتراک بگذارید.

  • به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و فیلم‌ها با همگان

به کمک سرویس تصاویر گوگل، قادر خواهید بود تا یک عکس، آلبوم، فیلم و یا موضوعی را با هر کسی که می‌خواهید، تنها از طریق یک لینک، به اشتراک بگذارید؛ حتی اگر این افراد از برنامه سرویس تصاویر گوگل استفاده نمی‌کنند. برنامه این سرویس را باز کنید و عکس‌هایی را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید را انتخاب کنید. در قسمت بالا سمت راست، علامت «اشتراک‌گذاری» را بزنید. اکنون می‌توانید انتخاب کنید که چگونه این کار را انجام دهید. هم می‌توانید از یک برنامه استفاده کنید و هم می‌توانید با استفاده از گزینه «Get link»، یک لینک برای هر کس که می‌خواهید، بفرستید.
هر کسی که این لینک‌ها را دریافت کند، می‌تواند تصاویر انتخاب شده را تماشا کند، علاوه بر این، می‌توانید هر چند وقت یکبار آن‌ها را بازبینی کنید و مواردی را که دیگر نیازی به آن‌ها ندارید را پاک کنید. در قسمت بالا سمت چپ، منوی همبرگری را بزنید و گزینه «Shared links» را بزنید. از قسمت «Option»، علامت «پاک کردن لینک» را بزنید. اگر افرادی وجود داشته باشند که از موارد ارسالی شما، کپی گرفته یا آن‌ها را دانلود کرده باشند، پاک‌سازی این تصاویر توسط شما، به آن‌ها آسیبی نمی‌رساند.
به اشتراک‌گذاری آلبوم‌ها هم دیگر به آسانی انجام می‌شود. در قسمت بالا سمت راست، علامت «+» را بزنید. صفحه‌ای از پایین، باز می‌شود که باید گزینه «Shared album» را انتخاب کنید.
عکس‌ها و فیلم‌هایی را که می‌خواهید، انتخاب کنید و «گزینه اشتراک‌گذاری» را بزنید. لینک موردنیاز این آلبوم را دریافت کنید و آن را برای دوستان و خانواده خود بفرستید. همچنین، با فعال کردن گزینه «Collaborate»، می‌توانید به دیگران هم اجازه دهید تا تصاویری را به این آلبوم، اضافه کنند. برای انجام این کار، آلبوم موردنظر خود را باز کنید. در قسمت بالا سمت راست، «Options» را بزنید. گزینه «Sharing options» را انتخاب کنید و از صفحه بعدی، «Collaborate» را فعال کنید. اگر این گزینه را نمی‌بینید، ابتدا «Share album» را فعال کنید.
لینکی که برای آلبوم به شما داده می‌شود را از طریق رایانامه‌ها و یا سایر برنامه‌های پیام‌رسان، به اشتراک بگذارید. اگر می‌خواهید تمام آلبوم‌هایی را که به اشتراک گذاشته‌اید را ببینید، منوی همبرگری را لمس کنید و گزینه «Shared albums» را انتخاب کنید. ممکن است عکس افرادی را که به آلبوم شما ملحق شده‌اند را ببینید. قابلیت حذف افراد به صورت فردبه‌فرد، وجود ندارد بلکه برای جلوگیری از اضافه شدن تصاویر توسط دیگران، باید Collaborate را خاموش کنید و یا اینکه کلاً، عمل اشتراک‌گذاری را متوقف کنید.

  • پنهان کردن اطلاعات مکان عکس و فیلم

اطلاعات مربوط به مکان تصاویر، به گوگل کمک می‌کند تا عکس‌ها را با یکدیگر پیوند بزند، اما لازم نیست که هنگام به اشتراک‌گذاری این تصاویر، اطلاعات مکانی را هم شامل کنید. منوی همبرگری را در سمت چپ بزنید و از قسمت تنظیمات، در بخش مکان، گزینه «Remove Geo-location» را فعال کنید؛ این کار باعث می‌شود تا مشخصات جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌هایی که از طریق لینک، به اشتراک گذاشته‌اید، مخفی بمانند.

  • استفاده از سرویس تصاویر گوگل بدون اتصال به اینترنت

می‌توانید بدون اتصال به یک شبکه بی‌سیم و یا همراه، همچنان از سرویس تصاویر گوگل استفاده کنید. اگر گزینه «Backup and sync» را فعال کرده باشید، عکس‌ها و فیلم‌هایی که به هنگام دسترسی نداشتن به اینترنت ثبت کرده‌اید، به محض اتصال دوباره به شبکه بی‌سیم یا موبایل، پشتیبان‌گیری خواهند شد. یک علامت آپلود بر روی عکس‌ها و فیلم‌هایی که هنوز پشتیبان‌گیری نشده‌اند، به نمایش گذاشته خواهد شد و در صورت تهیه نکردن نسخه پشتیبان در طول روزها و یا هفته‌ها، این برنامه به طور مرتب، شما را در جریان خواهد گذاشت.

  • ساختن رویداد، انیمیشن و سلسله تصاویر زیبا از عکس‌های خود

ویژگی «Stories» سرویس Google Photos، این قابلیت را دارد که یک روایت داستان گونه از آلبوم تصاویر شما، بر اساس زمان‌بندی تقویمی، ایجاد می‌کند. این ویژگی، تنها برای برنامه‌های گوشی‌های همراه، در نظر گرفته شده است. برنامه این سرویس را باز کنید و از گوشه بالا سمت راست، نشان ایجاد کردن (+) را بزنید. «Story» را انتخاب کنید و پس‌ازآن قادر خواهید بود تا عکس‌ها و فیلم‌های مربوطه را گزینش کرده و اطلاعات مربوط به مکان‌ها و جزئیات آن‌ها را اضافه کنید؛ همچنین، امکان تغییر جلد آن‌هم وجود دارد. بعدها هم می‌توانید با باز کردن قسمت کلکسیون، تصاویر این‌چنینی را مشاهده کنید. در هر زمانی که مایل باشید، می‌توانید رویداد موردنظر خود را حذف کنید، بدون اینکه تصاویر درون آن حذف شوند. ضمناً، به کمک سرویس تصاویر گوگل، می‌توانید انیمیشن و یا زنجیره‌ای از عکس‌ها را به وجود بیاورید، کافی است تا همان مراحل مربوط به بخش رویداد را انجام دهید و تنها گزینه «Animation» یا «Collage» را در انتها، انتخاب کنید.

  • ویرایش تصاویر از طریق کابل OTG

این سرویس به شما اجازه می‌دهد تا به کمک دستگاه خود، فیلترهایی را برای تصاویر خود اضافه کنید یا آن‌ها را دسته‌بندی کنید و یا از سایر امکانات دیگر این سرویس، استفاده کنید. اگر Backup and sync را فعال کرده باشید، ویرایش‌های اعمالی شما با تصاویر موجود در گالری Google Photos، یکپارچه‌سازی خواهند شد. برنامه این سرویس را باز کنید و عکسی را که می‌خواهید ویرایش کنید، انتخاب کنید. بر روی علامت ‌ «مداد» ضربه بزنید و شاهد امکانات فراوانی که در اختیار شما قرار داده می‌شود، باشید. همچنین، می‌توانید از قابلیت تنظیم رنگ و نور خود کار این سیستم استفاده کنید و در صورت تمایل می‌توانید نورپردازی، رنگ و سایر افکت‌ها را به صورت دستی، تغییر دهید. هنگامی‌که در حال ویرایش تصویر خود هستید، می‌توانید با نگه‌داشتن دست خود بر روی آن، نمونه ویرایش شده را با نمونه اصلی مقایسه کنید.
پس از اتمام ویرایش، علامت تیک را بزنید و گزینه «Save» را انتخاب کنید. تغییرات اعمالی شما، بر روی یک نمونه جدید از تصویر اصلی، ذخیره خواهد شد. نمونه اصلی تصویر هم در گالری این سرویس باقی خواهد ماند. پس اگر از تغییرات اعمال شده خرسند نیستید، می‌توانید نسخه ویرایش شده را حذف کنید. در نظر داشته باشید تا زمانی که خودتان، نسخه اصلی را پاک نکنید، آسیبی به آن نخواهد رسید.
در حال حاضر، سرویس تصاویر گوگل، به صورت پیش‌فرض بروی اکثر گوشی‌های اندروید، وجود دارد که کارایی بسیار بیشتری از یک برنامه گالری معمولی دارد. دیگر نیازی نیست که از تصاویر خود، یک نسخه پشتیبان به روی حافظه‌های خارجی و یا سی‌دی‌ها، تهیه کنید. با پیشنهاد فضای نامحدود سرویس تصاویر گوگل، دلیلی ندارد که خاطرات با ارزش خود را بروی یک سرویس ابری، پشتیبان‌گیری کنید، تنها کافی است تا از مجموعه ویژگی‌های شگفت‌انگیز گوگل، بهره ببرید.

ارسال نظر