انتشار ۲٫۹۵ میلیون قطعه عکس ماهواره‌ای رایگان از سطح زمین توسط ناسا

ناسا روز جمعه اعلام کرد که تمام تصاویر ماهواره‌ای از سطح زمین، متشکل از دو میلیون و نهصد و پنجاه هزار قطعه عکس منحصر به فرد که توسط تجهیزات پیشرفته سنجش از راه دور ژاپنی نصب شده بر روی فضاپیمای ترا (متعلق به ناسا) که از اواخر سال ۱۹۹۹ تاکنون گرفته شده‌اند به صورت کاملا رایگان برای عموم مردم قابل دسترس خواهند بود.

انتشار ۲٫۹۵ میلیون قطعه عکس ماهواره‌ای رایگان از سطح زمین توسط ناسا

به گزارش کلیک، سخنگوی آژانس ملی فضانوردی آمریکا (ناسا) طی اظهاراتی تصریح کرد که مردم قادر خواهند بود که دسترسی نامحدودی به پایگاه داده‌ای داشته باشند که در طی بیش از ۱۶ سال توسط وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (METI) و به کمک تجهیزات پیشرفته مداری انتشار حرارتی و رادیومتری انعکاسی (ASTER) برای تبدیل تصاویر هوایی به نقشه و نظارت بر تغییرات سطحی زمین ایجاد شده است.

پایگاه داده ASTER در حال حاضر، حاوی بیش از دو میلیون و نهصد و پنجاه هزار قطعه عکس منحصر به فرد از رخدادهای زمین است. این عکس‌ها از گستره بسیار وسیعی برخوردارند و از سیلی ویرانگر در پاکستان و فوران گدازه‌های آتش‌فشانی در ایسلند گرفته تا یک آتش سوزی گسترده در کالیفرنیای آمریکا، رخدادهای بسیاری را در ۱۶ سال اخیر به نمایش می‌گذارند.

پیش از این، کاربران قادر بودند که به نقشه‌های توپوگرافی دیجیتال زمین به صورت آنلاین و بدون هیچ گونه هزینه‌ای دسترسی داشته باشند، اما وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن برای استفاده از سایر محتویات پایگاه داده ASTER، کاربران را ملزم به پرداخت یک هزینه اشتراک مازاد می‌کرد.

ASTER که وارد سال پنجم راه اندازی خود می‌شود به کار خود به عنوان بخشی از مجموعه تجهیزات پیشرفته رصد زمین، بر روی فضاپیمای ترا ادامه خواهد داد.

مایکل آبرامز، سرپرست تیم علمی ASTER در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنای کالیفرنیا می‌گوید:«پیش بینی می‌کنیم که با نتایجی جدید و هیجان انگیز، شاهد افزایشی چشم گیر در تعداد کاربران داده‌های خود باشیم.»

ASTER برای تهیه نقشه‌هایی با جزئیات دقیق از درجه حرارت، انعکاس و ارتفاع سطح زمین، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تجهیزات سنجش از دور به کار گرفته شده در این پروژه، تصاویری با وضوح فضایی ۱۵ تا ۹۰ متر و در طول موج‌های مرئی و مادون قرمز حرارتی ثبت می‌کنند.

پوشش طیفی گسترده و قدرت تفکیک طیفی بالای ASTER، اطلاعاتی حیاتی را برای نقشه برداری سطحی و نظارت بر شرایط پویا و تغییرات آن‌ها در طول زمان، در اختیار دانشمندان علوم مختلف قرار می‌دهد.

برخی از کاربردهای این تصاویر، شامل نظارت بر پیشروی یا عقب نشینی سطح یخ‌های قطبی، نظارت بر آتش‌فشان‌های بالقوه فعال، شناسایی تغییرات زیست محیطی، تخمین مورفولوژی ابرها و خواص فیزیکی آن‌ها، ارزیابی تالاب‌ها، نظارت بر آلودگی‌های حرارتی، نظارت بر وضعیت صخره‌های مرجانی، نگاشت دمای سطحی خاک و همچنین اندازه‌گیری تعادل گرمایی سطح زمین می‌شوند.

برای دسترسی به این پایگاه داده می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

منبع: gadgets.ndtv

ارسال نظر