بیست هزار گجت در نمایشگاه CES 2017 رونمایی خواهند شد

در این مطلب قصد داریم به بررسی وضعیت گجت های مختلف در نمایشگاه CES 2017 بپردازیم و نگاهی کلی به گجت های مختلف و تاثیر آن ها بر زندگی خود خواهیم داشت. پیش بینی می شود بیست هزار گجت مختلف در نمایشگاه امسال رونمایی شوند.

بیست هزار گجت در نمایشگاه CES 2017 رونمایی خواهند شد

به گزارش کلیک - در اوایل این ماه یکی از مقاله نویسان روزنامه نیویورک تایمز، به نام فرهاد مانجو، مقاله ای منتشر کرد که بازدید کنندگانی را که قصد بازدید از نمایشگاه CES 2017 که در تاریخ ۱۵ و ۱۶ دی آغاز به کار خواهد کرد، کمی ناامید کرد(زمان بندی شروع رویدادهای مختلف نمایشگاه در انتهای مطلب). این مقاله نویس که فرهاد مانجو نام دارد، با ارائه تحلیل هایی معتقد است که گجت ها در این نمایشگاه وضعیت خوبی نخواهند داشت و نمی توانند توجه عموم مردم و رسانه ها را به خود جلب کنند؛ اما شاون دوبرُواچ که مسئولیت سازمان دهی برنامه های نمایشگاه را بر عهده دارد، با فرهاد مانجو موافق نیست. برای دانستن نظرات و عقاید این دو فرد، با ما همراه باشید.

تردیدی نیست که انتشار این مقاله، بسیاری از شرکت هایی را که قصد دارند گجت های خود را در نمایشگاه CES امسال در معرض نمایش قرار دهند، متعجب کرده است و تقریبا آن ها را شوکه کرده است؛ زیرا طبق برآورده های انجام شده، شرکت های مختلف قصد دارند ۲۰۰۰۰ گجت خود را در این نمایشگاه رونمایی و معرفی کنند؛ در حالی که مانجو معتقد است در نمایشگاه CES امسال اصلا از گجت ها استقبال خوبی نخواهد شد. پس از انتشار این مقاله، رسانه های مختلف با شاون دوبرواچ، اقتصاددان ارشد انجمن فناوری مصرف کننده که سازماندهی برنامه های نمایشگاه CES را بر عهده دارد، تماس گرفتند و از او خواستند تا نظر خود را در مورد مقاله فرهاد مانجو بیان کند. وی در پاسخ به آن ها این چنین گفت:

"ما در نمایشگاه سال گذشته رکود بی سابقه ای در فروش گجت های مختلف داشتیم و امسال نیز مطمئنا فروش گجت ها بیش از هر زمان دیگری خواهد بود."

در ادامه با ما باشید تا به بررسی ابعاد مختلفی از این اختلاف نظر بپردازیم.

دوبرواچ و اعضای تیمش هر سال در ابتدای شروع نمایشگاه CES، گزارش مفصلی از بازار وسایل الکترونیکی در سراسر جهان ارائه می دهند. امسال نیز چند روز دیگر، گزارشی با این موضوع و با جزییات کامل منتشر خواهد شد؛ اما ما در این مطلب قصد داریم قبل از انتشار این گزارش، به بررسی اشتباهاتی که مقاله نویس نیویورک تایمز در تحلیل وضعیت بازار گجت های مختلف داشته است، بپردازیم و ثابت کنیم که گجت های مختلف در حال تکامل و پیشرفت هستند.

فرهاد مانجو به بیان برخی از اشتباهات بزرگ در ساخت گجت هایی مانند ساعت هوشمند Pepple و پهپادی که توسط شرکت GoPro ساخته شد و مشکل موتورهای این پهپاد باعث سقوط آن می شد، پرداخته است و این اشتباه ها را سرآغاز یک بحران بزرگ برای گجت های مختلف دانسته است. او چندین بار روی این موضوع تاکید کرده است که گجت ها اصلا همانند گوشی های هوشمند که تحولی بزرگ در دنیای فناوری ایجاد کرده اند، تاثیرگذار نبوده و نخواهند بود؛ اما از سویی دیگر دوبرواچ تنها با استناد به آمار و ارقام فروش گجت ها، مخالف نظر مانجو است. با وجود اینکه نرم افزارها نقش مهمی را در دنیای امروز ایفا می کنند، شرکت هایی بزرگی همانند گوگل، آمازون و اسنپ بیشتر به تولید سخت افزار تمایل دارند.

موفقیت نرم افزارها و محتوای های مختلف، در گرو دستیابی به موفقیت در تولید سخت افزارها است. ممکن است برای یک شرکت کمی دشوار باشد که تنها هدفش تولید سخت افزار باشد ؛ اما این هدف همیشه درست بوده است.

دوبرواچ با توجه به گفته های فرهاد مانجو، به بیان این مطلب می پردازد که ما در حال حرکت به سمت دورانی هستیم که ساخت گجتی که بتواند در بازار موفقیت زیادی به دست آورد و تقاضای زیادی برای خرید آن وجود داشته باشد، اگر غیر ممکن نباشد، بسیار دشوار است؛ مخصوصا تولید گجتی همانند گوشی های آیفون. وی معتقد است که به نظر می رسد بسیاری از گجت های که امسال رونمایی و عرضه می شوند، عمر زیادی نخواهند داشت و به میزان زیادی تولید نخواهند نشد و مورد استقبال نیز قرار نخواهند گرفت. مثلا محصولات Echo که متعلق به آمازون است، مثال خوبی در این زمینه است. این محصول توانست در جلب رضایت کاربران موفقیت خوبی به دست آورد و تعداد زیادی از آن ها به فروش رسید. شاید در نگاه اول به نظر برسد که این گجت ها فروش خوبی داشته اند، اما زمانی که فروش آن ها را با فروش میلیون ها دستگاه گوشی هوشمند در سراسر جهان مقایسه می کنیم، متوجه می شویم که این گجت ها در بازار شکست خورده اند.

amazon-echo-table_new

بلندگوی هوشمند Amazon Echo

از سویی دیگر دوبرواچ شاهد این موضوع است که گجت های مختلف در حال رشد و ترقی هستند و هر کسی متناسب با نیاز خود، تعدادی از آن ها را انتخاب و خریداری می کند. امروزه ما به خوبی می بینیم که مردم به طور فزاینده ای در حال خرید گجت های هوشمند هستند و به این صورت به تدریج زمینه را برای هوشمند سازی منازل خود فراهم می کنند.

معمولا برخی از افراد تصور می کنند که هوشمند سازی منازل با کشیدن تعداد زیادی سیم در سراسر منزل برای متصل کردن لوازم زیادی که باید همزمان با یکدیگر خریداری شوند، صورت می پذیرد؛ اما درواقع این ایده اصلا درست نیست و مردم می تواند مرحله به مرحله و همچنین با استفاده از سیستم های قوی، به راحتی منازل خود را هوشمند سازند. دوبرواچ پیش بینی کرده است که در نمایشگاه فناوری CES 2017، فناوری های جدیدی برای برقراری ارتباط بی سیم قوی تر از طریق سیستم های وای فای، معرفی خواهد شد. ممکن است رونمایی و معرفی این فناوری ها توجه رسانه های مختلف را به خود جلب نکنند، اما قطعا در اتصال وسایل هوشمند مختلف به یکدیگر نقش مهمی را ایفا می کنند.

در آینده شبکه ایجاد شده از گجت های مختلف به وسیله فرمان های صوتی که در سال های اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته اند، کنترل خواهند شد. میزان خطای فناوری تشخیص صدا در سال ۲۰۱۳ به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد و مایکروسافت به تازگی اعلام کرده است که درصد خطای این فناوری به پنج درصد کاهش یافته است.

می توان گفت پیشرفت گجت های مختلف در ۳۰ ماه اخیر حتی نسبت به ۳۰ سال گذشته بیشتر شده است و همین امر موجب ایجاد گجت های هوشمندی مانند Google Home و Amazon Echo شده است.

google-home-0-0_new

Google Home

زمانی که شبکه ایجاد شده از شبکه های هوشمند گسترده تر و پیشرفته تر شوند، قادر به انجام کارهایی خواهند بود که در حال حاضر برای ما دور از ذهن است. دوبرواچ گوشی های آیفون را یکی از بخش های این شبکه می داند که در حال حاضر از قابلیت های زیادی برخوردار هستند.

زمانی که استیو جابز نخستین گوشی آیفون را در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد؛ این وسیله را ترکیبی از یک آیپاد، یک گوشی و وسیله ای برای اتصال به اینترنت است. اما در آن زمان اصلا در مورد دوربین این گوشی حرفی نزد؛ در حالی که امروز دوربین یکی از بخش های اصلی گوشی های آیفون و هر گوشی دیگری محسوب می شود و اپل در طراحی آیفون های جدید توجه زیادی به دوربین می کند و سعی می کند در هر مدل جدیدی، کیفیت آن را نسبت به مدل های قبلی افزایش دهد؛ زیرا در سال های اخیر عکاسی به وسیله گوشی های هوشمند، به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است و کاربران تصاویر با کیفیت خود را در فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. از سویی دیگر استفاده از دوربین های سلفی، نیاز به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است.

در آن زمان استیو جابز حتی تصور هم نمی کرد که دوربین این گوشی ها تا این حد اهمیت پیدا کند و روزی برسد که دوربین گوشی ها به دوربین اصلی مردم تبدیل شود. دوبرواچ به بیان این مطلب پرداخت که نباید روند پیشرفت فناوری های مبتکرانه را دست کم گرفت و معتقد است که به زودی اتفاقات بسیار زیادی در دنیای گجت رخ خواهد داد و در آن زمان معنای واقعی کاربرد گجت ها را درک خواهیم کرد.

زمان بندی شروع نمایشگاه CES 2017

زمان بندی شروع نمایشگاه CES 2017

ارسال نظر