مشاغلی که از دو هزار سال پیش تاکنون وجود دارد

از گذشته تا کنون شغل های بسیاری به وجود آمده است. برخی از همان ابتدا که بشر در یک جا ساکن شد و مفهوم روستا و بعدها شهرنشینی را خلق کرد، به وجود آمدند، برخی نیز به خاطر نیاز و برخی هم به مرور زمان برای بهبود رفاه ایجاد شدند.

مشاغلی که از دو هزار سال پیش تاکنون وجود دارد

در این مقاله تعدادی از شغل هایی که تقریبا از 2000 سال پیش تاکنون وجود داشتند و هم اکنون هم وجود دارند با نگاهی اجمالی معرفی می کنیم. با کلیک همراه باشید.

1 - نانوا

این پیکر کوچک مصری یک نانوا را در محل کار نشان می دهد. این پیکر کوچک مصری یک نانوا را در محل کار نشان می دهد.

حرفه نانوایی به تاریخی تقریبا 3000 سال پیش از میلاد مسیح هنگامی که امپراتوری مصر باستان در اوج شکوفایی بوده باز می گردد. آثار هنری بر روی مقبره های باستانی ، مجسمه ها و دیگر مصنوعات مصری ، تعداد زیادی از مردم را در حال ورز دادن خمیر و پخت نان به تصویر می کشد. با توجه به شواهد یافت شده از حفاری یک نانوایی با قدمت 3000 سال پیش نشان می دهد آن زمان، نانوا برای شکل دادن به نان خود از قالب سفالی سنگین استفاده می کرد و سپس قالب را در کوره قرار می داد تا نان پخته شود. در طول قرون وسطی، این حرفه تغییرات بسیاری کرد و نوعی مدرن سازی شد تا به امروز این تغییرات ادامه داشته و شاهد انواع متفاوتی از نان ها هستیم.

2 - قصاب

این کتیبه یک قصاب رومی را در حال قطعه قطعه کردن گوشت نشان می دهد این کتیبه یک قصاب رومی را در حال قطعه قطعه کردن گوشت نشان می دهد

کمی سخت است که با اطمینان بگوییم اولین قصاب فروشگاه حرفه ای خود را چه زمانی افتتاح کرده است. اما دانشمندان و باستان شناسان دانشگاه میامی باقی مانده یک قصابی با قدمت 12000 سال پیش را در یک گودال فلوریدا پیدا کرده اند. این که آیا این قصابی حرفه ای بود است یا خیر معلوم نیست ولی مطمئنا قصابی در دوران روم باستان شغلی حرفه ای و بسیار مهم و هم رده شغل سنگ تراشان و مجسمه سازان بوده است.

این حرفه در طول قرن ها محبوب تر شد که اوج آن در قرن های 19 و 20 بود. اما با آغاز قرن 21 و پیشرفت علم پزشکی که مصرف گوشت قرمز را مضر سلامت اعلام کرد، تعداد قصابان و فروشگاه های قصابی کمرنگ شد.

3 - نجار

این تخت خواب چوبی حکاکی شده به شکل یک گاو است از مقبره توت عنخ آمون کشف شده است این تخت خواب چوبی حکاکی شده به شکل یک گاو است از مقبره توت عنخ آمون کشف شده است

نجاری حرفه دیگری بوده که در مصر باستان رونق داشته و برخی از نجاران کارکنان دائمی فرعون بودند و دستمزد بسیار بالایی دریافت می کردند، در حالی که کارگران در کارگاه زحمت می کشیدند. بسیاری کسب و کار نجاری خود را به ساخت ابزار آلات قبر معطوف می کردند. در مصر باستان ساخت زیور آلات چوبی برای مردگان رواج داشت، برخی نیز به ساخت درب، پنجره و تخت مشغول بودند.

همانند دیگر حرفه ها نجاری هم در گذر زمان دست خوش تحول بسیاری شد. اختراع ابزار آلات پیشرفته مکانیکی و ظهور فناوری های مدرن باعث شده شغل نجاری همانند گذشته بسیار پرطرفدار باشد.

4 - صاحب مسافرخانه (مهمان خانه دار)

این کنده کاری یک سنگ قبر در ایتالیا است و مهمانخانه دار و مشتری او را نشان می دهد این کنده کاری یک سنگ قبر در ایتالیا است و مهمانخانه دار و مشتری او را نشان می دهد

مسافرخانه و کلا مکان هایی برای استراحت در امپراطوری روم رونق داشتند. مسافرخانه ها بیشتر به عنوان محل اقامت شبانگاهی و استراحت طیور مورد استفاده قرار می گرفت. در اواخر قرون وسطی انگلستان، صاحبان مسافرخانه ها اعضای طبقه بالا و شهروندان با نفوذ بودند. در ایالات متحده، مردم برای اولین بار در سال 1700 میلادی شروع به سفر برای کسب و کار یا گردشگری کردند و باعث شدند دلیجان ها به وجود بیاید، این دلیجان ها اکثرا برای مسافرخانه ها کار کرده و با بردن مسافر مبلغی دریافت می کردند. اما امروزه این مسافرخانه ها جای خود را به هتل های بزرگ چند ستاره داده و با ارائه امکانات رفاهی عالی خود سعی در جذب مشتری می کنند.

5 - قاضی

لوح سنگی مربوط به قرن پنجم میلادی، نشان دهنده قاضی و کاتب در سمت راست لوح سنگی مربوط به قرن پنجم میلادی، نشان دهنده قاضی و کاتب در سمت راست

در طول پادشاهی در دوران مصر باستان (3000 سال قبل از میلاد )، هیچ قاضی رسمی وجود نداشت که شغلش مشخصا قضاوت باشد و این کار به عهده کائنان و علمای دین بو د. اما در پادشاهی خاورمیانه ( حدود 1500 پیش از میلاد) قاضی به طور رسمی وجود داشت و مقام قضاوت معمولا از پدر به پسر به صورت موروثی منتقل می شد و افرادی که در جامعه دارای مقام اجتماعی پائینی بودند، توانایی قضاوت نداشتند. قتل، سرقت، قاضی شدن را نداشتند. مالکیت و مواردی از این قبیل مواردی است که یک قاضی از گذشته تا به امروزه بر آن نظارت می کند.

منبع: howstuffworks.com

ارسال نظر