بررسی عملکرد کمپانی‌های فعال تلفن همراه در سال 2015

سال 2015 میلادی از هر نظر سالی پر از واقعه و اتفاقات جالب توجه بوده است. البته هر ساله این روال طی می‌شود و در هر زمینه‌ای شاهد فراز و نشیب‌های متعددی هستیم.

بررسی عملکرد کمپانی‌های فعال تلفن همراه در سال 2015

کلیک- صنعت گوشی‌های هوشمند هم از این موضوع مستثنا نبوده و در سال 2015 فراز و نشیب‌های منحصر به فرد خود را داشته است. کمپانی‌های تولید کننده‌ی گوشی‌های هوشمند هم در این بین نقاط اصلی مربوط به نمودار صعودی و نزولی صنعت موبایل در سال 2015 را تشکیل می‌دهند. اما در هر صورت سال 2015 تقریبا رو به اتمام است و روز به روز به سال 2016 میلادی نزدیک و نردیک‌تر می‌شویم. در حالی که امیدواریم سال 2016 سالی بسیار پرتکاپو برای صنعت موبایل و گوشی‌های هوشمند و همچنین کمپانی‌های فعال در این زمینه باشد، بد نیست که نیم نگاهی به آمار سال 2015 نیز بیاندازیم و زمینه‌های متفاوت صنعت موبایل را در این سال مورد بررسی قرار دهیم. ما در این مقاله قصد داریم که مروری کلی بر صنعت موبایل و عملکرد کمپانی‌های فعال در این زمینه در طول سال 2015 داشته باشیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با کلیک همراه باشید.

بیشترین سهم بازار

بیایید پیش از هر چیز منظورمان از سهم بازار را برای شما علاقمندان به دنیای تکنولوژی توصیف کنیم. سهم بازار یا همان Market Share در واقع از جمع‌آوری آمار فروش یک کمپانی در بازه‌ی زمانی خاصی و نهایتا تقسیم آن آمار بر میزان کل فروش‌های صورت گرفته در همان بازه‌ی زمانی به دست می‌آید. به عنوان مثال تصور کنید که شما یک تولید کننده‌ی ادکلن با مارک اختصاصی خود هستید و توانستید در طول یک هفته 5 نمونه از ادکلن‌های مارک خود را بفروشید. حال طبق بررسی انجام شده متوجه می‌شوید که کل ادکلن‌های فروخته شده (از هر ماکی) در طی این یک هفته برابر با 200 عدد بوده است. برای محاسبه‌ی سهم بازار یا Market Share شما در این زمینه کافیست که فروش خود را بر فروش کل صورت گرفته تقسیم کنید (یعنی 5 تقسیم بر 200 شود که به عدد 0.025 می‌رسید) و سپس عدد به دست آمده را در 100 ضرب کنید تا درصد سهم شما به دست آید (0.025 ضربدر 100 برابر با 2.5 درصد خواهد شد، که نشان دهنده‌ی میزان سهم بازار شما در بازه‌ی زمان یک هفته‌ای مد نظر است).

اطلاعات مربوط به آماز فروش گوشی‌های هوشمند کمپانی‌های مختلف به شکل فوق‌العاده دقیقی توسط شرکت بین المللی داده‌ها (International Data Corporation) مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. بر اساس اطلاعاتی که این شرکت برای سال 2015 منتشر کرده، مشخص شده که سامسونگ در زمینه‌ی موبایل بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است. پس از آن شرکت اپل قرار دارد و بعد از اپل به ترتیب کمپانی‌های هوآوی، لنوو و شیائومی قرار دارند. در جدول زیر اطلاعات دقیق‌تر مربوط به این موضوع را مشاهده می‌کنید. شایان ذکر است که اطلاعات متدرج در جدول زیر مربوط به سه ماه سوم سال 2015 میلادی و سه ماه سوم سال 2014 هستند.

1

بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت بین المللی داده‌ها (IDC) میزان سهم بازار گوشی‌های هوشمند در سه ماه سوم سال 2015 نسبت به همین بازه‌ی زمانی در سال 2014 رشد 6.8 درصدی داشته است. بنا به گزارشات ارائه شده، در سه ماه سوم سال 2015 میلادی چیزی در حدود 355.2 میلیون نسخه گوشی هوشمند عرضه شده است. شایان ذکر است که بررسی‌های انجام گرفته نشان داده که کاربران نسبت خرید گوشی‌های هوشمند با قیمت مابین 400 الی 500 دلار علاقه‌ی بیشتری نشان داده‌اند و میزان فروش محصولاتی که در این بازه‌ی قیمتی قرار دارند نسبت به سایر محصولات بیشتر بوده است. در ادامه به بررسی عملکرد تک تک کمپانی‌های نامبرده شده در لیست فوق خواهیم پرداخت.

سامسونگ

کمپانی سامسونگ در سال 2015 پرچمداران جدید خود یعنی گوشی هوشمند گلکسی اس 6، گلکسی اس 6 اج، گلکسی نوت 5 و گلگسی اس 6 اج پلاس را روانه‌ی بازار کرد. این محصولات از نظر طراحی، کیفیت ساخت و قابلیت‌های سخت افزاری محصولات فوق‌العاده‌ای هستند. سامسونگ در طراحی گلکسی اس 6 اج خود یک نوآوری کامل را ارائه کرد و دو لبه‌ی صفحه نمایش آن را به طور خمیده طراحی نمود. میزان استقبال کاربران نیز از این گوشی‌های هوشمند خوب بوده است. اگر چه خود سامسونگ پیش بینی بیشتری نسبت به فروش این محصولات داشت، اما میزان فروش محصولات این کمپانی در سال 2015 به گونه‌ای بوده که این شرکت کره‌ای را در صدر جدول سهم بازار نیمسال سوم 2015 قرار داده است.

2

اما در سمت مقابل سری محصولات گلکسی A سامسونگ هم نقش مهمی در افزایش فروش‌های این شرکت ایفا می‌کنند. نسخه‌های جدید و 2016 سه گوشی هوشمند گلکسی A3، گلکسی A5 و گلکسی A7 به تازگی از سوی سامسونگ معرفی شده‌اند و مطمئنا نقش بسیار مهمی در افزایش فروش سامسونگ در سه ماه چهارم سال 2015 و حتی سه ماه نخست سال 2016 میلادی ایفا خواهند کرد.

اپل

رقیب همیشگی و دیرینه‌ی سامسونگ از نظر سهم بازار توانست در بین تمامی کمپانی‌های فعال در صنعت موبایل رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص دهد. اپل در سه ماه سوم سال 2015، 13.5 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. اپل کسب این درصد از سهم بازار را مدیون فروش آیفون‌های با کیفیت و همچنین ساعت مچی هوشمند خود با نام اپل واچ (Apple Watch) است. ساعت هوشمند این شرکت در سال 2015 درآمدهای میلیونی را برای این شرکت به همراه داشته است.

3

جالب است بدانید که اپل در سال 2015 توانسته 95 درصد از سود و درآمد خالص صنعت گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص دهد. این موضوع در حالیست که میزان فروش گوشی‌های هوشمند اپل تنها 20 درصد از فروش کلی گوشی‌های در سراسر دنیا را شامل می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد که اپل با فروش هر یک از آیفون‌های خود سودی فوق‌العاده را به جیب می‌زد و با استفاده از روش‌های خاصی میزان هزینه‌های ساخت این سری از حصولات خود را کاهش داده و در عین حال کیفیت آن‌ها را روز به روز افزایش می‌دهد.

هوآوی

4

میزان عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند هوآوی در سه ماه سوم سال 2015 میلادی 81 درصد رشد داشته و این شرکت توانسته 7.5 درصد از سهم بازار مربوط به صنعت موبایل را از آن خود نماید. این موضوع سبب شد که هوآوی جایگاه شرکت شیائومی را به خود اختصاص دهد. به طور کلی هوآوی از جمله شرکت‌های چینی است که در صنعت گوشی‌های هوشمند توانسته پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته باشد. این کمپانی حتی در تولید نکسوس 6 پی گوگل با این شرکت همکاری می‌کند و این امر سبب شده تا میزان اعتماد افراد و جامعه‌ی بزرگ موبایلی نسبت به ان شرکت بیشتر و بیشتر شود.

شیائومی

5

کمپانی شیائومی با رونمایی و عرضه‌ی پرچمدار خود یعنی گوشی هوشمند Mi 5 مجددا تواسنت تا حدی به جایگاه پیشین خود بازگرشته و یا حداقل نزدیک شود. گوشی هوشمند Mi 5 شیائومی یکی از اولین گوشی بهره‌مند از سیستم روی یک چیپ (SoC) اسنپدراگون 820 کوالکام محسوب می‌شد. بدون تردید کمپانی چینی شیائومی برای آینده برنامه‌ریزی‌های دقیقی را دارد، اگرچه این کمپانی در حال حاضر از نظر سهم بازار رتبه‌ی پنجم را به خود اختصاص داده اما مطمئن باشید در آینده‌ی نزدیک شاهد پیشرفت‌های بیشتری از سوی این کمپانی خواهیم بود.

لنوو

6

تفاوت مابین سهم بازار کمپانی لنوو و شیائومی در سه ماه سوم سال 2015 تنها 0.1 درصد است. در واقع میزان سهم بازار لنوو در این بازه‌ی زمانی 0.1 درصد بیشتر از سهم بازار شرکت شیائومی بوده است. لنوو که در واقع صاحب کنونی شرکت موتورولاست توانسته از سود و پیشرفت‌های این شرکت نیز استفاده کند. موتورولا نسبت به سال گذشته رشدی 16 درصدی داشته و در بازارهای ایالات متحده عملکرد بسیار مطلوبی را از خود نشان داده است.

کمترین سهم بازار

حال بیایید نگاهی به بدترین‌های سال 2015 بیانداریم. منظور از بدترین‌های، کمپانیی‌هایی هستند که در سه ماه سوم سال 2015 میلادی کمترین سهم بازار صنعت موبایل را به خود اختصاص داده‌اند. در جدول زیر لیست مربوط به پنج نمونه از بدترنی کمپانی‌های صنعت موبایل در سه ماه سوم سال 2015 ارائه شده است.

7

ال‌جی

8

کمپانی کره‌ای ال‌جی در سال 2015 روند پر فراز و نشیبی را طی کرده است. در هر صورت، آمار به دست آمده نشان می‌دهد که میزان فروش محصولات ال‌جی در بازارهای جهانی طی سه ماه سوم سال 2015 تقریبا 6 درصد افزایش یافته و میزان فرئش محصولات این شرکت در آمریکای شمالی نیز در حدود 21 درصد افزایش یافته است. با امر سبب شده که تا حدی ال‌جی از بحران افت درآمد 21 درصدی سال گذشته‌ی خود بیرون بیاید، اما با این وجود این کمپانی کره‌ای در حال حاضر جزو 5 کمپانی ضعیف و کم درآمد در صنعت موبایل سال 2015 محسوب می‌شود.

سونی

پرچمداران سونی محصولات فوق‌العاده‌ای هستند. بدون تردید گوشی‌های هوشمند اکسپریا زد 5 و اکسپریا زد 5 کامپکت سونی هم اکنون از جمله برترین محصولات اندرویدی موجود در بازار به شمار می‌روند، اما با این وجود عملکرد و فروش محصولات موبایلی این شرکت ژاپنی روند نزولی را طی می‌کند. آمار به دست آمده نشان می‌دهد که میزان فروش گوشی‌های هوشمند سونی در سه ماه سوم سال 2015 نسبت به سه ماه سوم سال 2014 تا 15.2 درصد افت داشته است.

9

میزان افت فروش و زیان‌های سونی در بخش موبایل تا حدی زیاد بود که حتی چندی پیش اخباری مبنی بر احتمال کناره‌گیری این شرکت از صنعت موبایل منتشر شد. اگرچه سونی در قبال این موضوع عکس‌العمل نشان داده و رسما اعلام کرده که قصد کناره‌گیری از این عرصه را نداشته و برای آینده برنامه‌ریزی‌های دقیقی را در سر دارد، اما بدون تردید اگر این روند نزولی برای سونی همچنان حفظ شود شاهد ورشکستگی بخش موبایل این کمپانی ژاپنی خواهیم بود.

مایکروسافت

10

کمپانی مایکروسافت به تازگی دو ویندوزفون جدید خود یعنی لومیا 950 و لومیا 950 ایکس ال را معرفی و روانه‌ی بازار کرده است. این دو ویندوزفون از جدیدترین نسخه از سیستم عامل ویندوز یعنی ویندوز 10 بهره‌مند هستند و احتمالا میزان فروش سری محصولات لومیا مایکروسافت را افزایش خواهند داد. اما با این وجود آمار به دست آمده نشان می‌دهد که عملکرد مایکروساف در زمینه‌ی سهم بازار و فروش محصولاتش چندان جالب توجه نبوده و این شرکت هم در حال طی نمودن یک سیر نزولی است. مایکروسافت طی سه ماه سوم سال 2015 مجموعا 5.8 میلیون گوشی هوشمند را فروخته و درآمدهای حاصل از فعالیت‌های موبایلی مایکروسافت حدود 54 درصد کاهش یافته است. در هر صورت باید امدیوار باشیم که با عرضه‌ی ویندوزفون‌های لومیا 950 و لومیا 950 ایکس ال در این روند نزولی فروش‌هایی مایکروسافت تغییراتی ایجاد شود.

اچ‌تی‌سی

11

کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی در سال 2015 پرچمدار خود یعنی گوشی هوشمند وان ام 9 را معرفی کرد که تا حد بسیار زیادی شبیه به نسخه‌ی پیشین خود بود. متاسفانه میزان استقبال کاربران از این گوشی هوشمند به هیچ وجه رضایت‌بخش نبود و نهایتا فروش آن‌ نتوانست انتظارهای اچ‌تی‌سی برآورده سازد. این موضوع سبب شد که اچ‌تی‌سی در ماه اکتبر گوشی هوشمند One A9 را معرفی کند. پیش از رونمایی از گوشی هوشمند One A9 و طی سه ماه سوم سال 2015 درآمدهای کمپانی اچ‌تی‌سی 7 درصد کاهش یافت و این شرکت تایوانی چیزی در حدود 157 میلیون دلار سرمایه را از دست داد. اچ‌تی‌سی هم اکنون تنها 2.0 درصد از سهم کل بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است.

بلک‌بری

12

کمپانی بلک‌بری به سختی در تلاش است تا بتواند به صنعت موبایل و بازارهای مربوط به این عرصه بازگردد. این کمپانی در این راستا دو گوشی هوشمند پسوورد (BlackBerry Password) و پریو (BlackBerry Priv) را روانه‌ی بازار کرد. گفته شده که بلک‌بری قصد دارد در آینده‌ی نزدیک یک گوشی هوشمند جدید دیگر نیز را معرفی و عرضه کند. اما با وجود تمامی تلاش‌های صورت گرفته، بلک‌بری نتوانسته از نظر سهم بازار در سه ماه سوم سال 2015 عملکرد مطلوبی را از خود به ثبت برساند و نهایتا آمار ارائه شده نشان می‌دهد که سهم بازار این شرکت در این بازه‌ی زمانی برابر با 0.2 درصد بوده است.

بیشترین تعداد گوشی‌های عرضه شده

اما آمار عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند در سال 2015 چگونه بوده است؟ منظور از آنار عرضه در واقع تعداد گوشی‌های هوشمندی هستند که توسط کمپانی‌های تولید کننده‌ی این محصولات تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند. از این نظر هم سامسونگ جایگاه نخست را به خود اختصاص داده و نسبت به سایر کمپانی‌های فعال در این زمینه فاصله‌ی شایان ملاحظه‌ای را دارد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، آمار مربوط به تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه شده توسط 5 کمپانی برتر موجود طی 9 ماه نخست سال 2015 ارائه شده و در ستون آخر هم مجموع تعداد گوشی‌های عرضه شده توسط هر یک از این شرکت‌ها طی این بازه‌ی زمانی قابل مشاهده است.

13

همانطور که می‌بینید در سال 2015 بیشتری آمار عرضه توسط سامسونگ به ثبت رسیده است. این کمپانی طی نه ماه نخست امسال در مجموع 240.1 میلیون نسخه گوشی‌ هوشمند را عرضه کرده است. رتبه‌ی دوم را شرکت اپل به خود اختصاص داده است. این کمپانی طی این 9 ماه 156.7 میلیون نسخه از محصولات موبایلی خود را عرضه کرده است. جالب است بدانید که بشترین آمار عرضه‌ی محصولات اپل مربوط به سه ماه نخست سال 2015 بوده است. هوآوی هم در جایگاه سوم قرار دارد. این شرکت چینی طی نه ماه نخست سال 2015 چیزی در حدود 73.4 میلیون نسخه از محصولات موبایلی خود را روانه‌ی بازار کرده است، انتظار می‌رود که هوآوی در پایان سال 2015 رمسا اولین شرکت چینی شود که توانسته در طول یک سال بیش از 100 میلیون نسخه از گوشی‌های هوشمند و محصولات موبایلی خود را به بازار عرضه کند. همانطور که در تصویر می‌بینید کمپانی لنوو و و شیائومی هم به ترتیب با ثبت آمار عرضه‌ی 53.8 میلیون نسخه‌ای و 52.5 میلیون نسخه‌ای جایگاه چهارم و پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

کمترین تعداد گوشی‌های عرضه شده

در سمت مقابل کمپانی‌هایی قرار دارند که طی نه ماه نخست سال 2015 از نظر تعداد گوشی‌های عرضه شده آمار چندان مناسبی را از خود برجای نگذاشته‌اند. بدترین آمار عرضه مربوط به شرکت بلک‌بری است که ظرف مدت زمان 9 ماه تنها 1.9 میلیون نسخه گوشی هوشمند را به بازار عرضه کرده است. پس از آن کمپانی اچ‌تی‌سی قرار داشته و به دنبال آن کمپانی‌های سونی، مایکروسافت و نهایتا ال‌جی قرار دارند.

14

پرکاربردترین سیستم عامل

در ساعت 2015 همچنان سیستم عامل اندروید به عنوان برترین و پرکاربردترین سیستم عامل موبایلی موجود شناخته می‌شود. این سیستم عامل سهم کلی در حدود 52.61 درصدی را به خود اختصاص داده است و طبق پیش بینی‌های انجام شده حداقل تا 5 سال آینده همچنان به عنوان برترین و پرطرفدارترین سیستم عامل موبایلی موجود در بازار باقی خواهد ماند.

15

پس از اندروید، سیستم عامل آی او اس اپل جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. این سیستم عامل توانسته سهمی معادل با 40.28 درصدی را به خود اختصاص دهد. در این بین ویندزفون مایکروسافت‌ سهمی برابر با 2.47 درصد داشته و بک‌بری هم در حدود 1.06 درصد از سهم کل سیستم عامل‌های موبایلی را ازآن خود کرده است.

16

درآمد ناشی از فروش اپلیکیشن‌ها

در این زمینه آمار بسیار جالب توجه‌ای به دست آمده است. بر اساس گزارشات ارائه شده، تعداد دانلود اپلیکیشن‌های موبایلی در فروشگاه گوگل پلی (Google Play) بیشتر از فروشگاه اپل استور (Apple Store) بوده است، اما با این وجود درآمدی که اپل استور به دست آورده بسیار بیشتر از درآمد فروشگاه گوگل پلی بوده است. آمار دقیق ارائه شده نشان می‌دهد که تعداد کل اپلیکیشن‌های دانلود شده از فروشگاه گوگل پلی در سه ماه نسخت سال 2015 در سراسر دنیا 90 درصد بیشتر از تعداد مجموع اپلیکیشن‌های دانلود شده در اپل استور است. اما در سمت مقابل درآمدهای ناشی از فروش اپلیکیشن‌های آی او اسی در اپل استور 80 درصد بیشتر از درآمدهای ناشی از فروش اپلیکیشن‌های اندرویدی موجود در گوگل پلی بوده است.

17

آمار ارائه شده نشان می‌دهد که هم اکنون در فروشگاه گوگل پلی چیزی در حدود 2،023،688 عدد اپلیکیشن به منظور دانلود وجود دارد و در فرشگاه اپل استور نیز در حدود 1،826،463 عدد اپلیکیشن به منظور دانلود و استفاده موجود است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

با توجه به آمار کلی که برای نه ماه نخست سال 2015 میلادی ارائه شده، کاملا مشخص است که صنعت گوشی‌های هوشمند توسط دو کمپانی بزرگ سامسونگ و اپل تسخیر شده است. بررنامه‌ریزی‌های دقیق سامسونگ به گونه‌ای بوده که این شرکت کره‌ای تنها در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند موفق نبوده و فعالیت‌های خود را زمینه‌هایی همچون تولید تراشه، تلویریون‌ها هوشمند، گجت‌هایی نظیر هدست‌ها واقعیت مجازی و ... نیز گسترش داده است. بنابراین در صنعت موبایل هم اکنون سامسونگ و اپل رقیب‌های اصلی یکدیگر به شمار می‌روند. در سمت مقابل کمپانی‌های چینی نظیر هوآوی پیشرفت‌های شایان ملاحظه‌ای را داشته‌اند و مطمئنا در آینده‌ی نزدیک شاهد پیشرفت‌های بیشتر این کمپانی‌های خواهیم بود.

اما در سمت مقابل شرکت‌هایی همچون مایکروسافت، سونی، اچ‌تی‌سی و بلک‌بری به هیچ وجه وضعیت مطلوبی را نداشته و سیر نزولی کسب درآمدهای آن‌ها در صنعت موبایل همچنان ادامه دارد. سال 2015 میلادی برای این شرکت‌ها سالی بسیار نا امید کننده بوده است. همچنین کمپانی کره‌ای ال‌جی هم تقریبا در مرکز رده‌بندی قرار گرفته و باید تلاش کند تا وضعیت خود را بهبود بخشد. در هر صورت سال 2015 در حال اتمام است و به سال 2016 میلادی نزدیک می‌شویم. باید منتظر باشیم و ببینیم که این کمپانی‌ها در سال 2016 چه برنامه‌ریزی‌هایی را پیاده‌سازی خواهند کرد و نهایتا چگونه عمل می‌کنند.

منبع: phonearena

ارسال نظر