سال ۲۰۱۶ رکورد گرما را شکست

این هفته ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا(NOAA) تایید کردند که سال ۲۰۱۶ گرم ترین سال بوده است.

سال ۲۰۱۶ رکورد گرما را شکست

به گزارش کلیک ، شاید این مسئله چندان هشدار دهنده نباشد زیرا به هر حال شرایط آب و هوایی مختلفی آمده و رفته اند. اما واقعیت این است که تغییرات دمایی زمین طی ۴٫۵ میلیارد سال وجودش، در مقایسه با آنچه در قرن گذشته شاهد بوده ایم، هیچ است.

جدول زمانی برای نشان دادن تغییرات متوسط دما در هر سال استفاده می شود اما در این تایم لپس ۲۰ ثانیه ای که توسط ناسا منتشر شده، اهمیت آن را خواهید دید:

داده های این ویدئو به سال ۱۸۸۰ بر می گردند، زمانی که ما شروع به گردآوری و ثبت دما کردیم و امروزه تعدادشان به ۶۳۰۰ ایستگاه آب و هوایی و کشتی ها و شناورهای ناظر می رسد.

تا دهه ۱۹۷۰ می‌بینید که دما طبق انتظار، نوسان دارد و رنگ های نارنجی و قرمز نشان دهنده دمای بیشتر و آبی ها مربوط به سال های خنک تر هستند. اما از دهه ۱۹۸۰ به بعد رنگ آبی اندکی در جهان باقی می ماند و به تدریج به نارنجی، زرد و قرمز پوشیده می شود و به سال ۲۰۱۶ می رسد.

دماسنج مرجع که در گوشه سمت چپ بالای تصویر مشاهده می‌کنید، نشان دهنده اختلاف دمای بین هر سال است و در اواسط قرن ۲۰ به مقیاس صفر می‌رسد.

در پایان سال گذشته متوسط دمای سیاره به حدود ۱ درجه سلسیوس(۱٫۸ درجه فارنهایت) بالاتر از نقطه مرجع است. گاوین اشمیت مدیر موسسه فضایی گودارد ناسا می گوید "سال ۲۰۱۶ سومین سال قابل ملاحظه در این سری است. ما انتظار نداریم هر سال رکورد داشته باشیم اما روند طولانی مدت گرمایش کاملا مشخص است."

همان‌طور که در ویدئو نیز مشاهده کردید به لطف رویدادهای آب و هوایی همچون ال نینو یا لا نینا، همه‌ی این گرمایش هم زمان در یک سال رخ نمی دهد.

برای مثال، ۴۸ ایالت آمریکا سال ۲۰۱۶ را به عنوان دومین سال گرم در این رکورد تجربه کرده‌اند اما قطب شمال گرم‌ترین سال خود را داشت و همین‌طور رکورد پایین‌ترین پوشش سطح یخ دریا را نیز داشت.

اگر ویدئو شما را کمی سردرگم می کند، ناسا یک گیف نیز منتشر کرده است که افزایش سال‌به‌سال دما را نشان می دهد.

هر طور که به تصویر نگاه کنید، ما در دوره‌ی گرمایش بی‌سابقه‌ای قرار داریم. پس بهتر است هرچه سریع‌تر راه مقابله با افزایش دما را یاد بگیریم.

ارسال نظر