سال 2016 آغازی بر آینده دنیای واقعیت مجازی خواهد بود

در نمایشگاه CES امسال نام واقعی مجازی یا VR در همه جا دیده می‌شود، اما منتظر باشید تا چند ماه خبری بسیار بزرگ را بشنوید

سال 2016 آغازی بر آینده دنیای واقعیت مجازی خواهد بود

به گزارش کلیک، من الان در یک کمپ پناهجویان در مریخ هستم، در داخل یک آکواریوم ماقبل تاریخ در حال پرواز بوده و سعی می‌کنم مناظر زنده را تماشا کنم. همچنین از یک پل چوبی بر فراز اورست در حال گذر بوده و با یک شعله نوری در هوا نقاشی می‌کنم. بله، سال 2016 در راه است و ما هنوز هیچ چیزی ندیدیم.

سال 2016 نقطه عطفی برای تکنولوژی واقعیت مجازی به حساب می‌آید. سیستم‌هایی که تا پیش از آن انواع آزمایشات و دمو را گذرانده‌اند بالاخره باید رونمایی شوند. نرم‌افزارهای مخصوص به آنها نیز ایجاد شده است. شرکت‌های بزرگ دیجیتال هر کدام محصول واقعیت مجازی خاص خود را ارائه داده‌اند. البته همه محصولات و تجربیات VR موفق و یا حتی خوب نبوده‌اند. اما از طرفی برخی از آنها فوق‌العاده بوده‌اند و بسیاری دیگر نیز هنوز در حال آزمایش هستند. آیا شما آمادگی رویارویی با آن را دارید؟ در فهرست پایین محصولاتی از VR را معرفی می‌کنیم و انتظار داریم در سال 2016 بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

oculus-rift-oculus-touch-virtual-reality-8523 کلاه پوشیدنی Oculus Rift که به PC متصل شده و به زودی عرضه خواهد شد

Oculus Rift ، Vive ، PlayStation VR : رقابت بزرگ سرانجام فرا رسید

Oculus Rift بزرگ، یک فناوری نمایشی بازی‌های ویدیویی که در سه سال اخیر تلاش‌های زیادی برای ارتقای آن انجام شده است، قرار است در اوایل سال 2016 رونمایی شود. رقیب این محصول یعنی HTC Vive نیز همین مسیر را دنبال می‌کند. هر دوی این محصولات به کامپیوترهای شخصی با قابلیت‌های گرافیکی بسیار بالا نیازمندند. در این میان، PlayStation VR خود را برای ورود به این رقابت بزرگ آماده کرده و قرار است در PlayStation 4 رونمایی شود.

project-morpheus-sony-vr-2147-005 کلاه PlayStation VR که با کنسول PS4 کار می کند

این سیستم‌ها برای هر کسی ساخته نشده‌اند. شما برای استفاده از آنها باید یا PS4 و یا یک سیستم PC بسیار قوی در اختیار داشته باشید. و این سیستم‌های پیشرفته در عین حال که تجربه بی‌نظیری را به شما می‌دهند، نسبت به VR همراه حفظ و نگهداری بیشتری می‌طلبند. همه این سیستم‌ها متصل هستند: یعنی شما باید یک کابل از سیستم‌ PC یا کنسول به هدست VR خود متصل کنید.

همچنین شما باید در داخل اتاق خود دوربین و یا سنسور حرکتی داشته باشید تا بتوانید از امکان نگاشت فضایی اضافی (همانند سنسور Kinect مخصوص Xbox One) آن بهره ببرید. همه این محصولات کنترل‌های خاص خود را داشته و به شما کمک می‌کنند تا در دنیای مجازی واقعا احساس واقعیت داشته باشید: کنترل‌های حرکتی PlayStation Move، عصای جادویی Vive و یا دستکش‌های کنترلی که به شما اجازه می‌دهند به اشیاء مجازی دسترسی داشته باشید.

htc-vivedemo04 HTC Vive نیز دسته ها و سنسورهای اتاق مخصوص به خودش را دارد

البته شما می‌توانید از دسته‌های بازی استاندارد نیز استفاده کنید، اما این کجا و آن کجا؟ این سیستم‌های به هیچ وجه ارزان نیستند و در ازای تجهیزات بیشتر شما هیجان بیشتری نیز دریافت خواهید کرد. چیزی که آنها ارائه می‌دهند فوق‌العاده است... اما حقیقتاً نمی‌دانم چند نفر می‌توانند این مقدار هزینه کنند تا از هیجان چنین محصولاتی بهره‌مند شوند.

بازی‌ها و برنامه‌های VR

همانند بسیاری دستگاه‌های دیگر در کل دو نوع محتوا برای VR ساخته شده است: بازی و برنامه که از گرافیک‌ کامپیوتری برای خلق دنیاهای بی‌نظیر استفاده می‌کنند. برخی از این تصاویر به صورت 360 درجه و پانورامایی ساخته شده و برخی دیگر نیز به صورت سه‌بعدی. این تصاویر با یک سری دوربین و نرم‌افزار ویرایشی خاص تولید شده‌اند و امید است در آینده‌ای نزدیک به واقعیت مجازی سینمایی دست پیدا کنیم.

google-io-2015-gopro-jump-vr-360-degree-camera-5722 JumpVR: حلقه‌ای از دوربین‌های GoPro که قابلیت ضبط تصاویر 360 درجه را دارند.

لازم نیست برای دیدن ویدیوهای 360 درجه از هدست‌های VR استفاده کنیم- بسیاری از نرم‌افزارها نظیر YouTube و VRSE به هر کسی این امکان را می‌دهند که گوشی یا تبلت خود را در یک ارتفاع مشخص قرار داده و فیلمبرداری کند. اما بعضی از فیلمسازان VR در ساختن فیلم‌هایی با دنیاهای شگفت‌انگیز و زیبا مهارت داشته و آنها را می‌توان در پلتفرم‌های مختلف، چه همراه چه کابلی تماشا کرد. دسترسی به چنین دوربین‌های خاصی برای هر کسی مقدور نیست، اما شرکت‌های سازنده دوربین‌های عکاسی بر روی راهکارهایی برای حرفه‌ای ها و آماتورها تمرکز خواهند کرد. دیگر YouTube تنها مکانی نخواهد بود که این ویدیوها در آن آپلود می‌شوند - به نظر ما شرکت‌های زیادی سعی دارند برنامه‌ها و یا روش‌هایی برای به اشتراک‌گذاری ویدیوهای 360 درجه ارائه دهند.

ozo-press-photo-shade Nokia Ozo: یک دوربین حرفه‌ای با امکان ضبط تصاویر 360 درجه و صدای فضایی

نمایشگاه CES در راه است. بزرگترین نمایشگاه تجاری در حوزه تجهیزات الکترونیکی که در اولین هفته ماه ژانویه هر سال در لاس‌وگاس برگزار شده و دستورالعمل اجرایی یک سال شرکت‌ها را مشخص می‌کند. مطمئنا این نمایشگاه پر از شرکت‌هایی خواهد بود که به دنبال گرفتن فیلم‌های 360 درجه هستند. شرکت‌های دیگر نیز در حال تولید نرم‌افزارهای مربوط به این ویدیوها هستند. شما شاهد روزهای آغازین حضور از راه دور هستید. دیگر گرفتن تصویر 360 درجه از زندگی و نمایش دادن زنده آن کار سختی نخواهد بود.

fd-samsung-gear-vr-review-02657 Samsung Gear VR یک دستگاه واقعیت مجازی که فقط با گوشی های سامسونگ کار می کند

Mobile VR هم‌اکنون در دسترس شما بوده و به سرعت رشد خواهد کرد

Samsung Gear VR اولین هدست VR بود و توسط Oculus، که اکنون توسط فیس بوک خریداری شده است، عرضه گردید. این محصول فول‌العاده بوده و نسبت به قیمت ارزان 100 دلاری‌اش طراحی بسیار زیبایی دارد و می‌تواند به عنوان یک صفحه نمایش سه‌بعدی عمل کند. این تجربه همراه و آسان به خوبی می‌تواند دنیای واقعیت مجازی را برای شما تعریف کند. قیمت آن پایین و استفاده از آن راحت است. خوبی این دستگاه آن است که با گوشی‌های سری Galaxy Samsung همخوانی دارد.

google-cardboard-review-pics-6 Google Cardboard یک عینک VR با قیمت ارزان و سهولت کاربری که با اکثر گوشی ها کار می کند

محصول دیگری که در زمینه Mobile VR به خوبی عمل کرده، Google Cardboard نام دارد. Cardboard که به خاطر جنس کاغذی و سبک آن نامگذاری شده، به اکثر تلفن‌های هوشمند اندروید و iPhone کار می‌کند. درحالیکه اکثر برنامه‌ها و تجربیات بر اساس ارائه ویدیوهای 360 درجه ساخته شده‌اند، این محصول روشی بسیار آسان و ارزان برای تجربه‌کردن دنیای VR است. Cardboard با قیمت باورنکردنی 20 دلار قابل عرضه است.

اکثر مردم هرگز از VR استفاده نکرده‌اند، بنابراین هم Gear VR و هم Google Cardboard کار را برای آنان آسان خواهد کرد. قیمت Gear VR در حال کاهش بوده (قیمت آن نسبت به اوایل سال حدود 50% کاهش یافته است) و Google Cardboard نیز از طرف برخی نشریات مانند New York Times، Verizon و دیگر شرکت‌ها به عنوان هدیه بر روی بسته‌هایشان ارائه می‌شود. همین کار باعث می‌شود استفاده از VR تاحد زیادی بین مردم رواج پیدا کند.

microsoft-hololens-holostudio تصویری که مایکروسافت از محصول HoloLens خود ارائه داد که البته در واقعیت کمی متفاوت است.

واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مخلوط: VR درحال واردشدن به زندگی روزمره ماست

وقت آن رسیده که منظومه شمسی را در اتاق خود داشته باشید و یا یک فیل را در دستانتان بگیرید و یا بر روی میز ناهارخوری بازی Minecraft را بازی کنید. همه این عجایب از موهبات واقعیت افزوده یا واقعیت مخلوط است؛ ویژگی منحصربفردی دیگر که VR برای ما به ارمغان آورده است. Microsoft HoloLens پرکاربردترین نمونه این فناوری درحال حاضر است. یک کلاه با لنزهای شفاف که تصاویر اشیاء سه‌بعدی را در دنیای واقعی ما تشکیل می‌دهد. این کلاه با استفاده از فناوری تشخیص عمق هر شیئی را در فاصله دقیقش قرار می‌دهد. HoloLens می‌تواند دستان شما را حس کند پس می‌توانید در هوا کلیک کرده و اشیاء مجازی را بدون کنترلر جابجا کنید.

نسخه توسعه‌دهندگان Microsoft HoloLens اوایل سال بعد با قیمت تقریبی 3000 دلار عرضه خواهد شد که البته برای مصرف‌کنندگان عادی قیمت بسیار بالایی بوده و محدودیت‌های آن نیز در مقایسه با دیگر محصولات VR بسیار بیشتر است. اما عرضه همزمان محصولات AR در سال 2016 اتفاق خواهد افتاد.

ایده‌های جدید و مرموز به زودی فرا خواهند رسید

اگر فکر می‌کنید ما از هر چیزی اطلاع داریم، باید بگوییم سخت در اشتباهید. حتی فهرستی که اشاره شد تنها تکه کوچکی از یک کوه یخی است. در نمایشگاه‌هایی نظیر CES، توسعه‌دهندگان و تازه‌واردان گرسنه دوست دارند هر ایده‌ی جدیدی را امتحان کنند- که البته برخی از آنها موفق می‌شوند و بسیاری نیز شکست می‌خورند.

VR به بهینه‌سازی حس واقعیت نیاز به تجهیزات جانبی دیگر دارد: برای حال حاضر، به یک اتاق، دوربین‌های حسگر و کنترلرهای حرکتی با بازخورد لرزشی. اما در خصوص لباس‌هایی که کاملا بر تن پوشیده می‌شوند و یا دوربین‌های سه‌بعدی که می‌توانند دستانتان را اسکن کرده و آنها را در VR قرار دهند چطور؟ ما تنها چشمه‌ای از این فناوری‌ها را دیده ایم، اما سال 2016 سال ارائه ایده‌های جدید در خصوص فناوری‌های مرتبط با VR است و از آنجاییکه سخت‌افزارهای مرتبط با آن در دسترس عموم قرار گرفته است پس باید شاهد شکوفایی آن باشیم.

منبع : CNet

ارسال نظر