بیست و یک فناوری که تا سال ۲۰۳۰ به اوج شکوفایی خود می رسند (بخش اول)

در این مطلب قصد داریم به معرفی بیست و یک فناوری جدیدی بپردازیم که طبق پیش بینی های انجام شده توسط متخصصان حاضر در شورای دستور کار جهانی، تا سال ۲۰۳۰ به اوج شکوفایی خود می رسند و به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

بیست و یک فناوری که تا سال ۲۰۳۰ به اوج شکوفایی خود می رسند (بخش اول)

کلیک - فناوری های جدید با سرعت سرسام آوری در حال رشد و شکوفایی هستند و در آینده ای نه چندان دور شاهد دنیایی خواهیم بود که با دنیای امروزی کاملا تفاوت دارد. بی تردید فناوری های جدید در آینده ای نزدیک دنیا را فرا خواهند گرفت؛ از خودروهای بدون راننده گرفته تا ربات های کارمند.

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد (که متعلق به شورای دستور کار جهانی است) در مورد آینده فناوری و نرم افزار، تمام این فناوری ها تا چهارده سال دیگر به اوج شکوفایی خود می رسند.

شورای دستور کار جهانی از ۸۰۰ نفر مدیر اجرایی و متخصص در زمینه فناوری های مختلف خواست تا برنامه ها و پیش بینی های خود در رابطه با حوزه فعالیت خود در آینده را با دیگران به اشتراک بگذارنند.

این شورا در پایان این بررسی اعلام کرد که ۲۱ فناوری تا پایان سال ۲۰۳۰ کاملا عملی خواهند شد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی این ۲۱ فناوری که انتظار می رود تا ۱۴ سال دیگر کاملا محقق شوند، بپردازیم.

  1. ذخیره سازی نامحدود و رایگان اطلاعات برای ۹۰ درصد جمعیت جهان تا سال ۲۰۱۸

۹۰-of-the-population-will-have-unlimited-and-free-data-storage-by-2018_new

بله درست است؛ این امر تا سال ۲۰۱۸ یعنی کمتر از سه سال دیگر محقق خواهد شد و ۹۰ درصد از جمعیت جهان می توانند تمام اطلاعات خود را به صورت نامحدود و رایگان در سرویس هایی که از تبلیغات نیز پشتیبانی می کنند؛ ذخیره کنند.

در حال حاضر نیز سرویس هایی برای ذخیره سازی اطلاعات که یا کاملا رایگان هستند و یا کاربران برای استفاده از آن ها باید مبلغ بسیار کمی را بپردازند، ایجاد شده اند؛ برای مثال کاربران در حال حاضر می توانند از سرویس Google Photo برای ذخیره سازی تصاویر خود به صورت نامحدود و رایگان استفاده کنند و آمازون نیز سرویسی را ایجاد کرده اند که کاربران با پرداخت تنها ۶۰ دلار در سال می توانند هر نوع اطلاعاتی را به صورت نامحدود در آن ذخیره کنند.

شرکت ها به دو دلیل این کار را انجام می دهند. اول اینکه این کار باعث کاهش قیمت حافظه های ذخیره سازی می شود و دوم اینکه راه اندازی چنین سرویس های برای ذخیره سازی حجم بالایی از اطلاعات که در چند سال اخیر ایجاد شده اند، واقعاً لازم است. طبق تخمین شورای دستور کار جهانی، اطلاعاتی که در دو سال اخیر در سراسر جهان تولید شده است، ۹۰ درصد اطلاعاتی را که تاکنون تولید شده است، تشکیل می دهد.

اگر چه مایکروسافت برنامه بلند مدت خود را برای ذخیره سازی نامحدود اطلاعات بر روی سرویس ابری خود یعنی OneDrive را متوقف کرده است و همین امر می تواند مانعی بر سر تحقق این هدف بزرگ باشد.

  1. به کارگیری نخستین ربات داروساز در آمریکا در سال ۲۰۲۱

aal0qfh_new

همه ما می دانیم که ربات ها در صنایع مختلف به کار گرفته شده اند و با پیشرفته تر شدن آن ها می توانند در زمینه های بیشتری برای خدمت به بشر به کار گرفته شوند.

افراد متخصص در زمینه پزشکی و داروسازی حاضر در بررسی انجام شده توسط شورای دستور کار جهانی، پیش بینی کردند که اولین ربات داروسازی در آمریکا در سال ۲۰۲۱ به کار گرفته خواهد شد.

  1. اتصال هزار میلیارد حسگر به اینترنت تا سال ۲۰۲۲

aal0b4b_new

با کاهش تدریجی قیمت حسگرها و همچنین افزایش قدرت کامپیوترهای پردازنده، تمام وسایل به تدریج به حسگرهایی مجهز می شوند که همیشه به اینترنت متصل هستند و در آینده از لباسی که می پوشید تا زمینی که روی آن راه می روید، همه و همه به حسگرهای متصل به اینترنت مجهز خواهند شد.

طبق گزارش منتشر شده از سوی شورای عالی دستور کار جهانی، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۲ هزار میلیارد حسگر در سراسر جهان به اینترنت متصل شود و تمام کالای فیزیکی تولید شده در جهان به زیرساخت ارتباطی که در همه جا گسترش یافته است، متصل شوند و حسگرها در همه جا امکان کنترل دقیق محیط پیرامونی را برای انسان ها فراهم کنند.

  1. استفاده از لباس های متصل به اینترنت توسط ۱۰ درصد از جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۱

cityzen-sciences-d-shirt-970x647-c_new

در حال حاضر خودروها، لوازم خانگی و وسایل کاربردی زیاد دیگری به طور فزاینده ای در حال متصل شدن به اینترنت هستند. طبق پیش بینی های انجام شده، در آینده حتی لباس های ما هم به اینترنت متصل خواهند شد.

متخصصان حاضر در بررسی پیش بینی کردند که ۱۰ درصد از جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۲ از لباس هایی استفاده خواهند کرد که مجهز به تراشه هایی هستند که با استفاده از آن ها می توانند به اینترنت متصل شوند و همیشه آنلاین باشند.

در حال حاضر بسیاری از وسایلی که از آن ها استفاده می کنیم (مانند ساعت ها و دستبندها) به اینترنت متصل هستند که با توجه به پیشرفت فناوری اصلا تعجب برانگیز نیست.

  1. تولید نخستین خودرو با کمک فناوری چاپ سه بعدی تا سال ۲۰۲۲

aal0b53_new

چاپگرهای سه بعدی روز به روز پیشرفته تر می شود و قدرت آن ها نیز به طور فزاینده ای در حال افزایش است؛ به طوری که می توانند اشیای پیچیده تری را با استفاده از انواع مختلفی از مواد چاپ کنند. در حال حاضر نیز بسیاری از شرکت های خودوساز، نمونه های اولیه چندین خودرو را با استفاده از این فناوری خلق کرده اند و حتی در تولید برخی از قطعات خودرو، نیز از این فناوری بهره مند شده اند.

به تازگی شرکت آئودی موفق شده است یک خودروی کوچک را با استفاده از پرینترهای آهنی خود چاپ کند. شرکت خودروساز نوپایی به نام Local Motors نیز قصد دارد در سال های آینده یک خودرو با ابعاد خودروی واقعی با کمک این فناوری بسازد. در ضمن این شرکت موفق شده است چندین نمونه اولیه از خودروی مورد نظر خود را با استفاده از این فناوری تولید کند و قصد دارد خودروی خود (تصویر بالا) را که به همین روش تولید خواهد کرد، به بازار عرضه کند.

  1. عرضه انبوه نخستین گوشی تلفن همراه با قابلیت کاشته شدن در بدن در سال ۲۰۲۵

۲۰۰۶-۰۳-۳۰-hands_new

این نوید را به شما می دهیم که تلفن همراه شما تا سال ۲۰۲۳ واقعاً همیشه همراه شما خواهد بود.

در حدود ۸۰ درصد متخصصان فناوری های مرتبط با گوشی های همراه حاضر در بررسی انجام شده، پیش بینی کردند که تا هفت سال دیگر عرضه گوشی های هوشمندی با قابلیت کاشته شدن در بدن به صورت رسمی آغاز خواهد شد. چنین گوشی هایی می توانند برای کنترل دقیق تر سلامتی افراد مورد استفاده قرار گیرند و طبق گزارش ارائه شده توسط شورای دستور کار جهانی، از طریق امواج مغزی یا فعالیت های مغزی با ذهن افراد ارتباط برقرار کنند.

کاشت وسایل مرتبط با سلامتی مانند Pacemaker یا ضربان ساز (سیستمی با مدارهای الکتریکی است که وظیفه کنترل ضربان قلب را بر عهده دارد و هر زمانی که ضربان قلب کاهش پیدا می کند یا دچار اختلال می شود، به صورت هوشمند شروع به تپیدن می کند) یا کاشت حلزون در گوش که برای ایجاد حس شنوایی در افراد ناشنوا یا کم شنوا انجام می شود، در حال حاضر نیز متداول است و به احتمال قوی تا سال ۲۰۲۵ شاهد فناوری های کاشتنی بیشتری خواهیم بود.

  1. جایگزین سرشماری با فناوری های کلان داده توسط نخستین دولت تا سال ۲۰۲۳

aal10on_new

در آینده مدیریت، جمع آوری و بررسی و فهم اطلاعات آسان تر خواهد شد و دولت ها از روش های قدیمی جمع آوری اطلاعات فاصله می گیرند و استفاده از فناوری های کلان داده به منظور خودکار سازی برنامه ها را در دستور کار خود قرار می دهند. کلان داده اطلاعات بسیار زیادی هستند که امروز توسط شرکت ها و سازمان های مختلف جمع آوری و پردازش می شوند.

طبق گزارش منتشر شده از سوی شورای دستور کار جهانی، این هدف تا چندین سال دیگر محقق خواهد شد و متخصصان این حوزه از فناوری هم پیش بینی کردند که نخستین دولت تا سال ۲۰۲۳ استفاده از فناوری کلان داده ها را جایگزین روش قدیمی سرشماری خواهد کرد.

در حال حاضر نیز برخی از کشورها مانند کانادا، دیگر از روش قدیمی سرشماری استفاده نمی کنند؛ با این وجود هیچ کدام از کشورها هنوز فناوری جدید کلان داده ها را جایگزین سرشماری نکرده اند.

  1. متصل شدن ۱۰ درصد از عینک های مطالعه به اینترنت تا سال ۲۰۲۳

aal0leh_new

زمانی که عینک مطالعه شما به اینترنت متصل باشد، ارتباط شما با دنیای اطرافتان کاملا متفاوت خواهد بود و قطعا روزی این اتفاق خواهد افتاد.

۸۶ درصد از متخصصان شرکت کننده در بررسی پیش بینی کردند که ۱۰ درصد از عینک های مطالعه تا سال ۲۰۲۳ به اینترنت متصل خواهند شد. افرادی که از این عینک ها استفاده می کنند، می توانند به صورت مستقیم به اپلیکیشن های اینترنتی که برای تجربه بهتر فناوری واقعیت افزوده بهینه سازی شده اند، دسترسی داشته باشند. فناوری دنبال کننده حرکات چشم نیز این امکان را برای کاربران فراهم می کند که رابط کاربری را بدون استفاده از دوستان خود کنترل کنند.

گوگل هم قبلا فناوری مشابهی تحت عنوان Google Glass یا عینک گوگل (پروژه ای مربوط به طراحی یا تولید یک نمایشگر برای اجرای فناوری واقعیت افزوده که بر روی سر نصب می شود) را معرفی کرده است و در حال حاضر نیز در حال کار کردن بر روی لنزی است که می تواند به اینترنت متصل شود.

  1. حضور فعال ۸۰ درصد از جمعیت جهان در اینترنت تا سال ۲۰۲۳

aal0oms_new

با افزایش استفاده از اینترنت، افراد بیشتری از هویت دیجیتالی برخوردار می شوند.

متخصصان حاضر در بررسی، پیش بینی کردند که ۸۰ درصد از مردم جهان تا سال ۲۰۲۳ در اینترنت حضور فعال خواهند شد و بخشی از فضای مجازی مانند یک وب سایت را به خود اختصاص خواهند داد. طبق گزارش منتشر شده توسط شورای دستور کار جهانی، پیوند زندگی دیجیتالی با زندگی عادی افراد روز به روز مستحکم تر می شود و در آینده نیز زندگی دیجیتالی از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

شرکت های بزرگی مانند گوگل و فیس بوک با انجام پروژه های مختلف، تمام تلاش خود را می کنند که افراد ساکن در مناطق محروم و دور از دسترس جهان نیز به اینترنت دسترسی داشته باشند.

  1. جمع آوری مالیات با استفاده از فناوری زنجیره قالب برای نخستین بار تا سال ۲۰۲۳

blockchain-consensus_new

در معاملاتی که در آن ها به جای پول واقعی، پول دیجیتالی تبادل می شود، از مکانیسمی تحت عنوان زنجیره قالب یا blockchain استفاده می شود. در واقع در این فناوری یک دفتر کل یا public ledger به اشتراک گذاشته می شود که چندین نفر می توانند آن را بررسی کنند و بررسی آن در اختیار یک نفر نیست. افراد با استفاده از این فناوری می توانند همیشه بر جریان معاملات نظارت داشته باشند.

لازم به ذکر است که فناوری زنجیره قالب می تواند کاربردهایی فراتر از بیت کوین ها داشته باشد. برخی از افراد این ایده را مطرح کرده اند که این فناوری می تواند برای پایگاه داده دولتی مانند املاک یا کالاهایی که تحت مالکیت افراد مختلف قرار دارند، مورد استفاده قرار گیرد. حتی NASDAQ که بزرگ ‌ترین بازار معامله الکترونیک سهام در آمریکا است، نیز به تازگی استفاده از این فناوری را برای ثبت اوراق بهادار معامله شده در شرکت های خصوصی آغاز کرده است.

پیش بینی می شود استفاده از این فناوری تا چندین سال دیگر به اوج خود برسد و همچنین پیش بینی می شود نخستین دولت تا سال ۲۰۲۳ برای جمع آوری مالیات از این فناوری استفاده کند.

منتظر بخش بعدی این مطلب باشید.

ارسال نظر