باز سازی صنعت مالی دنیا توسط ۳ ترند برتر فناوری

تجارت و امور مالی از دیرباز از مسائل مهم جوامع بوده اند و همواره دستخوش تغییراتی نیز شده است؛ اما در دنیای فناوری امروز سه ترند مهم در حال بازسازی این صنعت است.

باز سازی صنعت مالی دنیا توسط ۳ ترند برتر فناوری

به گزارش کلیک ، وقتی انقلاب صنعتی به نقطه اوج خود سید، بسیاری از حوزه ها در بانکداری و تجارت تغییرات زیادی پیدا کردند. این تغییرات را می توان در ۳ دسته مهم قرار داد. دانستن و آشنایی با این ۳ دسته می تواند به افراد در درک شکل گیری صنایع مالی دنیا و همچنین آینده پیش رو برای این صنایع بسیار کمک کننده باشند.

یکی از این تغییرات وابسته به پیشرفت تکنولوژی هوش مصنوعی است. شاید در نگاه اول این دو حوزه یعنی حوزه مربوط به هوش مصنوعی و حوزه مالی و مسائل مربوط به تجارت ارتباطی به یکدیگر نداشته باشند اما با گسترش تکنولوژی یادگیری ماشینی الگوریتم های زیادی در جهت تحلیل داده های مالی بزرگ و همچنین یافتن الگوهایی که از طریق آن بتوان نحوه رفتار بازارهای مختلف را پیش بینی کرد گسترش زیادی پیدا کرده است. مثلا الگوریتم هایی در زمینه یافتن الگویی برای درک رفتارها و واکنش های بازار بورس به مسائل مختلف.

پیش از این شرکت ها و صندوق های تامین مالی و بورس توانسته اند با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی پیش بینی های دقیقی را در زمینه بازار سرمایه و تصمیم گیری های هوشمندانه تر در این زمینه انجام دهند. دو صندوق تامین مالی بورس به نام های Numeri و Sentient در حال حاضر با استفاده از الگوریتم های مبنی بر هوش مصنوعی خود توانسته اند در مقابل غول سرمایه گذاری و بورس یعنی وال استریت قد علم کنند.

به تازگی در سیستم های بانکداری نیز از هوش مصنوعی و الگوریتم های وابسته به آن بهره های زیادی برده می شود. نتایج یک مطالعه بر روی حدود ۶۰۰ بانک معتبر در سطح جهان نشان دادند که در طی سه سال اخیر اکثر بانک های مهم برای رقابت با یکدیگر و جذب سرمایه از الگوریتم های هوش مصنوعی استفاده می کنند.

برای مثال بانک ABN ARMO که یکی از بانک های معتبر دنیا است از هوش مصنوعی و الگوریتم های وابسته به آن برای ارائه تسهیلات بهتر و مطلوب تر به مشتریان و کارمندان خود استفاده می کند. برای مثال این بانک از اپلیکیشنی با نام Grip app که در آن از تکنولوژی یادگیری ماشینی استفاده شده برای برآورد خودکار هزینه ها و در آمد مشتریان استفاده می کند.

این بانک همچنین از هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار در انجام برخی از کارهای بانکداری استفاده می کند. این بانک مجهز به بات هایی است که در واقع کار از آن ها برای تبادل با مشتری استفاده می کند.

همچنین استفاده از هوش مصنوعی می تواند به عنوان راهی برای جلوگیری از اختلاس و دزدی در سیستم های پرداخت بانکی بسیار کارآمد و کمک کننده باشد. اختلاس و کلاه برداری به ویژه در تجارت الکترونیک می تواند با استفاده از به کارگیری الگوریتم های یادگیری ماشینی کمتر شود.

استفاده از سیستم و پلت فرم بلاک چین نیز یکی دیگر از تغییراتی است که اخیراً در سیستم مالی و تجاری دنیا نفوذ پیدا کرده است. مدل های سنتی در تبادلات مالی بر اساس وجود واسطه های قابل اعتماد طراحی شده بودند که نه تنها هزینه بر بلکه زمان بر نیز بوده اند. اما این مدل های سنتی امروزه با استفاده از نوعی ارز به نام بیت کوین تغییرات زیادی داشته اند. بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است که امکان تبادل پول در بین طرفین بدون نیاز به کارگذار قابل اعتماد را میسر می سازد. بیت کوین به خودی خود در قرار داده به صورت مستقیم وارد عمل نمی شود. اما بلاک چین که در واقع بیت کوین بر روی آن استوار است در سال های اخیر جایگاه خود را پیدا کرده است. در واقع بلاک چین یک پایگاه داده است که اطلاعات آن به جای اینکه به صورت متمرکز ذخیره شوند بر روی گره های مختلف در مکان های مختلف ذخیره می شوند.

با توجه به حذف واسطه ها استفاده از بلاک چین و روی کار آمدن آن باعث شده است تا هزینه ها و هم چنی مدت زمانی که برای انتقال و تبادلات مالی صرف می شد تا حد زیادی کاهش یابد. این مسئله به خصوص برای انجام تبادلات کوچک و همچنین تبادلات بسیار با ارزش در حوزه هایی که اعتماد سازی و همچنین یکپارچگی در آن ها کم است بسیار مناسب و کاربردی است. در این میان صنایعی از جمله بازی های رایانه ای، موسیقی، زنجیره تامین و همچنین اینترنت اشیا از بلاک چین نهایت بهره و استفاده را می برند.

بعد از کنار گذاشته شدن بیت کوین برای سال هاِ، اخیراً صنایع وابسته با بانکداری و همچنین امور مالی قصد دارند تا از بلاک چین نهایت بهره و استفاده را ببرند. استفاده از بلاک چین می تواند صرفه جویی زیاد را در هزینه ها و زمان به دنبال داشته باشد.

برای مثال Ripple که یکی از توسعه دهندگان بلاک چین است قصد دارد تا با استفاده از بلاک چین تا حد زیادی هزینه های مربوط به تبادل پول در میان کشورها و حوزه هایی که واحد پولی یکسانی ندارند را کاهش دهد. سال گذشته در یک استارتاپ ۱۲بر روی این پلت فرم ۱۲ بانک که از آن میان می توان به بانک هایی از جمله ABN ARMO و UK's BARclays، Royal Bank کانادا و همچنین بانک استرالیاییNational Austrailia Bank اشاره کرد، مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند. همان طور که گفته استفاده از این پلت فرم ها می تواند به گونه ای نه تنها هزینه ها بلکه زمان لازم برای انجام انتقالات بانکی و پولی را تا حد زیادی کاهش دهد که این موضوع بیشتر به نفع مشتری بانک ها است.

یکی دیگر از تغییراتی که در زمینه امور مالی و بورس به چسم می خورد ظهور پدیده ای به نام بانکداری باز یا همان Open Banking است. در حالی که بانک های مختلف در سعی در افزایش سرعت و بهره وری در دنیای امروزی هستند استاندارد بانکداری باز در واقع منجر به ایجاد چهارچوبی برای به اشتراک گذاری و دسترسی به داده های بانکی با سرعت بالا، مطمئن و کم هزینه شده است.

این استاندارد ها باعث شده است شرکت های تاسیس شده به رقابت بیشتری با بانک های کوچک و جدید بپردازند. این امر منجر به کاهش هزینه ها، استفاده از تکنولوژی های مفید و کار آمد تر و همچنین ارائه خدمات بهتر به مشتریان شده است. همچنین ارائه اطلاعات شفاف و بی طرفانه به مشتریان باعث شده است تا ارائه خدمات مالی با کیفیت بالاتری به مشتریان انجام شود. از طرفی دسترسی باز به API های وابسته به بانکداری باز باعث می شود تا توسعه دهندگان سرویس های مختلف بتوانند از آن برای ارائه سرویس ها و اپلیکیشن های متنوعی به منظور بهره مندی از بانکداری باز به مشتریان استفاده نمایند. این API ها نه تنها باعث شده اند تا تجارت دقیق تر انجام شود بلکه مدیریت داده های مالی و همچنین اطلاعات مالی بهتر با استفاده از آن ها بهتر انجام خواهد شد.

البته برای به تکامل رسیدن بانکداری باز هنوز راه زیادی مانده است اما در همین مراحل اولیه نیز استفاده از بانکداری باز باعث شده است تا رقابت شدید میان بانک های مختلف برای ارائه تسهیلات و خدمات بهتر به مشتریان ایجاد شود و دیدگاه آن ها نسبت به مشتری و خدماتی که می توانند به آن ارائه دهند بسیار تغییر کرده است.

ارسال نظر