تماشا کنید؛ مراحل جالب تولید هولوگرام صوتی

دانشمندان در موسسه مکس پلانک آلمان با استفاده از امواج صوتی موفق به تولید یک هولوگرام سه بعدی شدند. آن‌ها با حالت دادن به سطح صفحات نازک پلاستیکی با استفاده از پرینتری سه بعدی و قرار دادن آن درون آب موفق شدند الگوی مورد نظر را با استفاده از تاباندن امواج صوتی به صفحه ساخته شده و رساندن آن‌ها به سطح آب تولید نمایند.

تماشا کنید؛ مراحل جالب تولید هولوگرام صوتی

به گزارش کلیک، یکی از محققان این پروژه، پیِر فیشر از موسسه مکس پلانک در این رابطه توضیح می‌دهد که فرایند تولید هولوگرام صوتی با استفاده از صفحات پلاستیکی دارای الگوهای پیچیده محقق شده است، الگوهایی که بر روی سطح پلاستیک و با استفاده از پرینترهای سه بعدی قرار گرفته است. زمانی که صفحه پلاستیکی ساخته شده ما در مقابل یک اسپیکر قرار می‌گیرد بالغ بر ۱۵,۰۰۰ پیکسل از طریق امواج صوتی و الگوهای پیچیده کپی شده روی سطح پلاستیک در دست ما خواهند بود، به جای استفاده از سیستم‌های پیچیده مبدل صوت، یا اسپیکرهای متعدد ما از یک صفحه پلاستیکی چند دلاری استفاده کردیم که این زیباترین بخش دست‌آورد ما می‌باشد.

محققان می‌گویند هولوگرام صوتی می‌تواند میدان صوتی سه بعدی درست کند که صدها برابر دقیق‌تر از تولید آن با استفاده از تکنولوژی‌های دیگر است. هولوگرام صوتی را با استفاده از این امتیاز مهم‌اش می‌توان در عمل‌های جراحی حساس استفاده کرد، این دقت بسیار بالا می‌تواند به دکترها در راستای از بین بردن بافت ناخواسته بدون آسیب رساندن به قسمت‌های حیاتی بدن کمک کند-مانند از بین بردن سنگ کلیه.

در آزمایش مورد بحث گروه محقق موفق به استفاده از تنها یک منبع صوتی برای تحقق فرایند مورد نظرشان شدند و دلیل هم چیزی به جز صفحه پلاستیکی با الگوریتم سه بعدی چاپ شده بر رویش نیست. قسمت‌های ضخیم‌تر این اشکال چاپی اموج صوتی را دیرتر از سایر بخش‌ها از خود عبور می‌دهند و این خود دلیل تولید الگوی اعوجاج‌دار و پویایی در محیط انتشار امواج است(در این‌جا آب)، الگویی که در آخر خود را به سطح آب رسانده و سبب حرکت جسم مورد آزمایش می‌شود.

بر اساس گزارشی در Gizbodo از جنیفر اولته: این گروه آلمانی موفق به ساخت سیستمی شدند که امواج صوتی را با فرکانس و دامنه متفاوت و از زوایای گوناگون تنها توانسته‌ با یک صفحه کوچک و ساده پلاستیکی ایجاد نماید، و این کار بدون استفاده از منابع صوتی گوناگون و مبدل‌های پیچیده انجام پذیرفت.

همان‌گونه که در ویدیو مشاهده می‌کنید به دلیل تفاوت در ضخامت تولید شده بر روی سطح پلاستیک، امواجی در حال حرکت و معوج درون محیط آب تولید شده و به هنگام رسیدن به سطح آب سبب حرکت قایق پلاستیکی آزمایش می‌شوند.

امواج صوتی، تولید نیرو و فشار در بخش‌های مورد نظر می‌کنند، پیش‌تر از از این تکنیک در ساخت قیچی صوتی و ابزارهای اینچنینی در زمینه عمل‌های جراحی استفاده شده بود، گرچه ساخت چنین ابزارهایی به طراحی‌های پیچیده، مبدل‌های فراوان و کار زیاد نیاز داشت، با این موفقیت به نظر می‌رسد از این پس برای محقق کردن کارهای حساس، با استفاده از امواج صوتی تنها یک صفحه پلاستیکی ساده و ارزان‌قیمت کافی باشد.

ارسال نظر