چاپ سه بعدی در علم پزشکی

این که پرینترها قادر به تولید سلول و یا حتی برخی اندام های بدن انسان مانند قلب و کبد باشند،بیشتر شبیه یک فیلم علمی تخیلی است، اما دانشمندان در دنیای واقعی به دنبال این موضوع هستند که به آن جامه عمل بپوشانند.

چاپ سه بعدی در علم پزشکی

به گزارش کلیک ، به چند نمونه از کاربردهای این نوع چاپ که می تواند در علم پزشکی انقلابی به پا کند اشاره می نمائیم.

  • چاپ عروق خونی و بافت های قلب

تا کنون چاپ تعدادی از انواع بافت های بدن انسان به مرحله عمل رسیده است. عده ای از دانشمندان در دانشگاه میسوری کلمبیا اخیراً موفق به چاپ عروق خونی و ورقه هایی از بافت قلب شده اند که مانند یک قلب واقعی می تپد. جزئیات این عمل موفقیت آمیز در مارس 2008 در مجله مهندسی بافت چاپ شد و این محصول از طریق شرکت ارگانو آماده عرضه به بازار است.
گروهی از دانشمندان نیز در انستیتو فراهور آلمان با چاپ مولکول های زیستی مصنوعی توسط یک چاپگر جوهری سه بعدی و شکل بخشیدن به آن توسط نور لیزر توانستند بافت های خونی ایجاد نمایند.

  • چاپ پوست

در 25 سال گذشته شاهد پیشرفتهای شگرفی در زمینه ایجاد پوست با مهندسی بافت بودیم که برای جایگزینی پوست آسیب دیده ناشی از سوختگی ها، بیماری های پوستی و یا علل دیگر می تواند به کار گرفته شود. اخیرا نیز دانشمندان پوست چاپ شده سه بعدی رابه مجموعه پژوهش های تحت مطالعه خود افزوده اند؛ در همین راستا گروهی از دانشمندان در آلمان توانسته اند سلول های پوستی را با لیزر چاپ نمایند که گزارش این موفقیت در مجله مهندسی بافت چاپ شد.

  • درمان قلب آسیب دیده

محققین در حال کار بر روی تولید یک وصله برای قلب هستند که از سلول های سه بعدی چاپی تهیه شده و قادر به درمان قلب بیمار است. رالف گابل از دانشگاه روستوک آلمان و همکارانش این وصله را با استفاده از تکنیک چاپ کامپیوتری مبتنی بر لیزر ایجاد نمودند. آنها وصله هائی را که از سلول های انسانی ساخته شده بود در قلب موشهائی که دچار حمله قلبی شده بودند ، کاشتند و پس از آن شاهد بهبود عملکرد قلب های ترمیمی موش ها بودند. این موضوع را دانشمندان در مجله Biomaterials در دسامبر2011 گزارش کرده اند.

  • چاپ غضروف و استخوان

سیستم اسکلت بدن نیز شاهد تلاش های فراوان دانشمندان برای چاپ سلول های 3 بعدی بوده است. درسال 2011همان گروه آلمانی که موفق به ساخت پوست شده بود توانست با استفاده از چاپ لیزری از طریق سلول های بنیادی به پیوند بافتها دست یابد که منجر به تولید غضروف و استخوان شد. این فعالیت در دسامبر 2011 در مجله مهندسی بافت چاپ شد.

  • مطالعه سرطان با استفاده ازسلول های چاپ شده

چاپ سلول ها می تواند منجر به روش های مطالعات بهتر بر روی بیماری ها در آزمایشگاه شده و همین مسئله می تواند درنهایت به بهبود راههای درمان بیماری ها کمک کند. به عنوان مثال یک گروه از محققین یک روش خودکار جهت چاپ سلول های سرطان تخمدان در داخل ژلی در ظرف آزمایشگاه یافتند که در آنجا می توانستند ژل ها را پرورش داده و مطالعه نمایند. رویکرد چاپ می تواند دانشمندان را قادر به مطالعه سلول های تومور در محیطی سیستماتیک تر کرده تا از این طریق قادر به تست داروها با روش های نوین باشند.

  • چاپ اندام های بدن

آیا ما می توانیم به جای پیوند اعضاء، اعضای بدن را پروش دهیم؟ این سوالی بود که Anthony Atala در مصاحبه TED talk پرسید و به سرعت بازتاب پیدا کرد. ده سال قبل، آقای Atala که مدیر موسسه Wake Forest در زمینه پزشکی احیاء کننده بود ، سلول های بنیادی یک بیمار راکه دچار اختلال مثانه بود گرفت و توانست مثانه جدیدی پرورش داده و آن را به بیمار دیگر پیوند بزند. این دانشمند فرهیخته اخیراً بر روی چاپ اعضاء متمرکز شده و پس از آن قصد دارد آزمایش هایی در زمینه چاپ کبد انسان به صورت اختصاصی انجام دهد.

منبع:livescience.com

ارسال نظر