برگزاری سومین کنگره‌ بین المللی نقشه‌برداری مغز ایران

سومین کنگره‌ بین المللی نقشه‌برداری مغز ایران به ریاست پروفسور عباس علوی آغاز شد.

برگزاری سومین کنگره‌ بین المللی نقشه‌برداری مغز ایران

به گزارش کلیک، در افتتاحیه‌ی این کنگره که با حضور اساتید نامداری از دانشگاه‌ های مختلف جهان از جمله دانشگاه‌ های آکسفورد، کمبریج، هاروارد، کپنهاگ، مؤسسه‌ مکس پلانک و غیره در حال برگزاری است، دکتر زارعی(دبیر علمی کنگره، رئیس مرکز نقشه‌ برداری مغز ایران و رئیس پژوهشگاه دانش‌ های بنیادی)، دکتر طهماسیان (دبیر اجرایی کنگره) و دکتر ملک‌ زاده (معاون پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به ارائه‌ی سخنانی درباره‌ی معرفی کنگره، رویدادهای پیرامون آن و وضعیت پژوهش‌ های پزشکی در ایران پرداختند.
هم چنین دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، به مناسبت چهلمین سالگرد کشف روش FDG-PET scan در تصویربرداری مغز توسط پروفسور عباس علوی استاد دانشگاه پنسیلوانیا، از این استاد و پژوهشگر شهیر قدردانی و تجلیل کرد. شایان ذکر است پروفسور علوی، دارنده‌ معتبرترین جوایز علمی جهانی در حوزه‌ی پزشکی هسته‌ای و از مفاخر میهن اسلامی است.
این کنگره علاوه بر پنل‌ های تخصصی و کارگاه‌ های مرتبط با نقشه‌ برداری مغز، شامل سه رویداد مهم دیگر نیز هست؛«بزرگداشت چهلمین سالگرد ابداع روش FDG-PET»، «پنل یونسکو برای اخلاق پزشکی و فناوری» و «کنسرسیوم مراکز شناختی».

دبیر اجرایی سومین کنگره بین المللی نقشه برداری مغز در خصوص افراد حاضر در آن توضیح داد:«۳۰ سخنران خارجی و ۴۰ سخنران ایرانی و ۳۰۰ شرکت کننده در این کنگره حضور دارند. ۷۵ مقاله به دست مان رسیده که ۵۵ تا از آن ها را پذیرفتیم.»

وی در خصوص محورهای اصلی این همایش افزود:«یکی از محورهای اصلی، بحث MRI است که می‌تواند ساختاری یا عمکردی باشد که روش عملکردی روشی بسیار جدید است. از دیگر روش‌ها می‌توان به EEG یا نوار مغز اشاره کرد. MEG متد دیگری است که توسط آن میدان مغناطیسی عملکرد مغز بررسی می شود. اسکن PET نیز روشی است که با آن متابولیسیم مغز یا متابولیت های مغز را بررسی می کنیم که اگر توموری در مغز وحود داشته باشد، ببینیم خوش خیم است یا بدخیم، و جذب گلوکز را بررسی کنیم. متد دیگری که خیلی جدید است و در دانشگاه شهید بهشتی کار می شود، Optical imaging است یعنی تصویربرداری با استفاده از نور، که روی در این دانشگاه روی حیوان دارد کار می شود.»

طهماسیان در نهایت گفت امیدوار است با حضور این اساتید خارجی به دانشجویان کمک شود انگیزه پیدا کنند و برای انجام پروژه های مشترک بین المللی تشویق شوند. این دانشجویان هم چنین می تواننند سوالات علمی خود را از این طریق برطرف کنند.

لازم به ذکر است سومین کنگره‌ بین المللی نقشه‌برداری مغز ایران تا ۲۹ شهریور ادامه دارد.

ارسال نظر