سومین نشست کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه برگزار می‌شود

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، سومین نشست کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه امروز در مسکو پایتخت روسیه تشکیل می‌شود.

سومین نشست کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه برگزار می‌شود

به گزارش کلیک، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران و دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، امروز به عنوان روسای طرف ایرانی و روسی کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه، سومین نشست این کمیسیون را برگزار می‌کنند.

براساس این گزارش، در این نشست که با حضور روسا و اعضای کارگروه‌های ذیل کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه تشکیل خواهد شد، طرفین درباره گسترش و تعمیق همکاری‌های فناوری دو کشور و پیگیری مصوبات نشست‌های پیشین این کمیسیون بحث و تبادل نظر می‌کنند.

با توجه به جایگاه ویژه کشور روسیه در حوزه علم و فناوری و پیشرفت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته در برخی از حوزه‌های مختلف علمی و فناوری کسب کرده است، و از سوی دیگر، علی رغم روابط سیاسی در سطوح عالی بین دو کشور، اما مکانیزم و ساختاری برای پیگیری برنامه‌های همکاری فناوری بین دو کشور، پیشتر به وجود نیامده بود.

بر همین اساس معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در سفر نخست خود در سال ۱۳۹۳ به روسیه، پیشنهاد کرد این مکانیزم برای پیگیری، راهبری، مدیریت و رفع موانع همکاری‌های فناوری ایجاد شود که روس‌ها از این پیشنهاد استقبال کردند.

در نتیجه کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری تشکیل شد که نخستین جلسه‌اش در سفر دوم به روسیه در مردادماه سال ۱۳۹۴ به ریاست سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از ایران و دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر از فدراسیون روسیه تشکیل شد.

براساس این گزارش، در رفت و آمدهایی که بین مسوولان ایرانی و روسیه طی دو سال گذشته صورت گرفته است، نزدیک به ۴۰ پروژه در زمینه‌های مختلف از جمله نانو، بیو، تجهیزات پزشکی، درمان بیماری‌های صعب العلاج، علوم شناختی، همکاری‌های دانشگاهی و حوزه‌هایی از این دست برای شروع همکاری‌های تازه، مطرح و برخی از آن‌ها نهایی شده و برخی نیز در حال مذاکره است که در سومین نشست کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه و کارگروه‌های ذیربط، بررسی و درباره آن‌ها تصمیم گیری می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (دوشنبه) در راس یک هیئت عالی‌رتبه علمی به مسکو پایتخت فدراسیون روسیه سفر کرده است.

ارسال نظر