سومین دوره داوری طرح های فناورانه و نوآورانه

در دومین روز از سومین دوره داوری طرح های فناورانه و نوآورانه مرکز فن آفرینی نوتک، ۲۲ تیم طرح های خود را ارائه کردند.به گزارش کلیک، مرکز فن آفرینی نوتک در اولین فراخوان خود در تابستان امسال، ۷۰۰ طرح و ایده از سراسر کشور دریافت کرد. گزینش تیم های برتر از میان آن ها طی چندین مرحله ارزیابی صورت گرفته و از میان آن ها تیم های برگزیده در این رویداد به ارائه کسب وکار نوپای خود در مقابل داوران بین المللی پرداخته و به پرسش های آنان پاسخ دادند.

سومین دوره داوری طرح های فناورانه و نوآورانه

به گزارش کلیک، مرکز فن آفرینی نوتک در اولین فراخوان خود در تابستان امسال، ۷۰۰ طرح و ایده از سراسر کشور دریافت کرد. گزینش تیم های برتر از میان آن ها طی چندین مرحله ارزیابی صورت گرفته و از میان آن ها تیم های برگزیده در این رویداد به ارائه کسب وکار نوپای خود در مقابل داوران بین المللی پرداخته و به پرسش های آنان پاسخ دادند.

طبق برنامه Know-Tech تیم هایی که شرایط ورود به پیش شتاب دهی را از نظر هیئت داوران کسب نمایند در یک برنامه فشرده بین المللی با حمایت مربیان مجرب داخلی و خارجی ایده خود را به یک کسب و کار نوپا تبدیل خواهند کرد.

حسین حیدری، مدیر مرکز فن آفرینی نوتک در مورد فعالیت های شرکت نوتک توضیح داد:«مرکز فن آفرینی نوتک سه بخش دارد. یکی آموزشی، که در قالب کمپ های آموزشی برگزار می شود، بخش شتاب دهی، که تیم هایی که یک محصول ابتدایی دارند برای کمک کردن به تجاری سازی و کمک به جذب سرمایه وارد آن می شوند. این شرکت هم چنین یک فضای استدیویی نیز دارد که برای تیم هایی که مارکت دارند، یعنی محصول شان آماده است و می خواهند وارد مارکت های بین المللی شوند کاری شبیه انکوبارتور انجام می دهد.»

وی افزود:«برنامه ای که امروز داریم برای انتخاب ورودی تیم های شتاب دهنده است. فراخوان این برنامه را ابتدای تابستان اعلام کردیم و ۷۰۰ طرح ثبت نام کردند که اغلب حوزه هایشان ICT بوده اما Bio، نانو، علوم شناختی نیز بین آن ها بودند. در برنامه امروز در همه موضوعات حداقل یک طرح را داریم. کلا ه ۳۳ طرح به این مرحله رسیده اندکه ۱۱ طرح دیروز ارائه شده و ۲۲ طرح امروز ارائه می شود.»

حیدری در خصوص تفاوت شرکت ها و استارتاپ ها تصریح کرد:«شرکت ها بر ساختارهایشان مانور می دهند و روی آن فرایند محصولی را تولید می کند. استارتاپ ها فقط روی محصول شان مانور می دهند. برای همین ریسک هایی وجود دارد که شتاب دهنده، یعنی ما، کارش این است که این ریسک ها را کم کند و به تجاری سازی محصول کمک کند. قرار است با دفترهایی که در کشورهای اروپایی که با آن ها به تفاهم رسیده ایم، به تجاری سازی این محصولات در کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه ای کمک شود.»

مدیر مرکز فن آفرینی نوتک در مورد سرنوشت طرح هایی که در داوری نهایی می شوند گفت:«۱۰ الی ۱۵ تا از طرح هایی که امروز تایید می شوند در نهایت وارد فرایند شتاب دهندگی می شوند که برای گذراندن یک دوره آموزشی در (احتمالا استکهلم یا برلین) و دیدن استارتاپ های مشابه خودشان وارد کشورهای اروپایی می شوند. ما نیز در این شهرها دفتر داریم که برای تجاری سازی کارشان کمک می کنند. احتمال دارد بازار این تیم ها بازار داخلی باشد و صرفا سرمایه گذار خارجی بخواهند. سرمایه گزار خارجی همراه با سرمایه تجربه خودش را نیز همراه می آورد چون دارد روی آن محصول ریسک می کند. ممکن هم هست بازارشان بازار منطقه ای یا بین المللی باشد.»

وی در نهایت گفت:«ما به هر تیم حدود ۸۰ میلیون کمک نقدی می کنیم.»

لازم به ذکر است این برنامه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت توسعه کارآفرینی بهمن ، برای ارتقاء سطح کسب و کارهای نوپای کشور و ورود به بازارهای منطقه ای و بین المللی برگزار می شود.

ارسال نظر