کمک قطرات باران به پانل های خورشیدی

قطرات باران ممکن است به نسل بعدی پانل های خورشیدی در تولید انرژی کمک کنند.

کمک قطرات باران به پانل های خورشیدی

به گزارش کلیک، فناوری خورشیدی به تدریج در طول دهه گذشته با پیشرفت های متمرکز بر استخراج انرژی از نور خورشید بهبود یافته است. با این حال، گروهی از محققان چین، با مشکل تولید انرژی در روزهای ابری و بارانی مقابله کرده اند.

دانشمندان دانشگاه اقیانوسی چین (چینگدائو) و دانشگاه عادی یوننان (کونمینگ، چین) سلول خورشیدی چهارفصل ابداع کرده اند که در هر دو شرایط خورشیدی و بارانی کار می کند. باور کنید یا نه، این فناوری از خصوصیات منحصر به فرد گرافن بهره می گیرد که امکان تولید انرژی را از قطرات باران میسر می سازد.

مانند بسیاری از پانل های خورشیدی، سلول خورشیدی جدید می تواند با استفاده از فناوری های موجود از نور خورشید در روزهای آفتابی انرژی تولید کند. وقتی که ابرها می آیند و باران شروع به بارش می کند، سلول های خورشیدی می توانند به سیستم جمع آوری انرژی مبتنی بر گرافن تغییر یابند. بخش مهم در سیستم مبتنی بر باران، فرم آبی گرافن است. گرافن مایع می تواند به علت الکترون های نامتمرکز موجود در آن رسانای برق باشد که به راه اندازی شبه خازن برای تولید برق کمک می کند.

وقتی قطره های باران به سلول های خورشیدی حاوی گرافن ضربه می زنند، باران به یون های مثبت و منفی تفکیک می شود. این یون های مثبت در درجه اول یون های مربوط به نمک، مانند سدیم، کلسیم و آمونیوم هستند که در سطح گرافن جمع می شوند. این لایه مثبت با الکترون های منفی در گرافن برای ایجاد یک سیستم دو لایه تعامل می کند که مانند یک شبه خازن عمل می کند. اختلاف پتانسیل بین دو لایه برای تولید ولتاژ و جریان به اندازه کافی مهم است.

محققان امیدوارند تحقیقاتشان فراتر از مرحله اثبات مفهوم رفته و با توسعه این فناوری به روش عملی برای تولید برق دست یابند. این سلول های چهارفصل منجر به پیشرفت فناوری سلول های خورشیدی خواهند شد که در حال حاضر تنها در روزهایی که نور خورشید کافی وجود دارد، کار می کنند. در شرایط آب و هوایی یا فصولی که ابر و باران زیاد است، یک پنل خورشیدی چهارفصل می تواند انرژی پاک را که با فن آوری های موجود امکان پذیر نیست، فراهم نماید.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر