تجهیز گوشی های هوشمند به نمایشگرهای 4K بدون افت بازدهی باتری

دنیای دستگاه‌های هوشمند موبایلی روز به روز در حال پیشرفت است و این پیشرفت‌ها در هر زمینه‌ای قابل مشاهده هستند. صفحه نمایش دستگاه‌های هوشمند هم از این موضوع مستثنا نیست. به گزارش کلیک، طی چند سال اخیر وضوح تصویر یا اصطلاحا رزولوشن صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به عنوان مثال هم اکنون وضوح تصویر صفحه نمایش بسیاری از پرچمداران اندرویدی از نوع QHD یا 2560 در 1440 پیکسلی است. حال برخی از کمپانی‌ها به چیزی فراتر از این امر اندیشیده و تمایل دارند که محصولات خود را به صفحه نمایش‌های با وضوح تصویر Ultra HD 4K مجهز کنند. در این بین اگرچه افزایش کیفیت و وضوح تصویر صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند موضوعی جالب توجه و خوشایند محسوب می‌شود، اما در سمت مقابل مشکلاتی را نیز به همراه دارد که عمده‌ترین این مشکلات هزینه‌ی بالا و مصرف انرژی بسیار زیاد این نوع صفحه نمایش‌هاست.

تجهیز گوشی های هوشمند به نمایشگرهای 4K بدون افت بازدهی باتری

به گزارش کلیک، طی چند سال اخیر وضوح تصویر یا اصطلاحا رزولوشن صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به عنوان مثال هم اکنون وضوح تصویر صفحه نمایش بسیاری از پرچمداران اندرویدی از نوع QHD یا 2560 در 1440 پیکسلی است. حال برخی از کمپانی‌ها به چیزی فراتر از این امر اندیشیده و تمایل دارند که محصولات خود را به صفحه نمایش‌های با وضوح تصویر Ultra HD 4K مجهز کنند. در این بین اگرچه افزایش کیفیت و وضوح تصویر صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند موضوعی جالب توجه و خوشایند محسوب می‌شود، اما در سمت مقابل مشکلاتی را نیز به همراه دارد که عمده‌ترین این مشکلات هزینه‌ی بالا و مصرف انرژی بسیار زیاد این نوع صفحه نمایش‌هاست.

متاسفانه پیشرفت‌هایی که در زمینه‌ی باتری و منابع تامین انرژی گوشی‌های هوشمند ایجاد شده به هیچ وجه در حد و اندازه‌های پیشرفت‌هایی که در سایر زمینه‌ها به وجود آمده نبوده است. از اینرو هم اکنون اصلی‌تری مانع به منظور استفاده از صفحه نمایش‌های با وضوح تصویر 4K در گوشی‌های هوشمند مربوط به معضل تامین انرژی آن‌ها خواهد بود. اما محققین دانشگاه کوگاکویین و کمپانی فوجیتسو در ژاپن به تازگی روشی به منظور کاهش انرژی مصرفی نمایشگرهای 4K در طول خروجی‌‌های آن‌ها یافته‌اند. این امر در نهایت می‌توان منجر شود که تجهیز گوشی‌های هوشمند به صفحه نمایش‌های با وضوح تصویر 4K هیچ خلل و افت توان شارژدهی در باتری این محصولات ایجاد نکند.

بدین منظور محققین دانشگاه کوگاکویین و مهدنسین کمپانی فوجیتسو وارد یک همکاری شدند و نهایتا توانستند برنامه‌ای طراحی کنند که قادر است وضوح تصویر ویدئوهای پخش شده بر روی نمایشگر گوشی‌های هوشمند را تا 3840 در 2160 پیکسل یا همان 4K افزایش دهد. از آنجایی که این امر اط طریق برنامه‌ریزی‌های نرم افزاری ایجاد می‌شود هیچ خللی در عملکرد باتری و مصرف انرژی دستگاه ایجاد نمی‌کند. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان ویدئوهای با وضوح تصویر Ultra HD و با نرخ فریمی 30 فریم در هر ثانیه را بدون هیچ افزایش مصرف انرژی در دستگاه اجرا کرد. محققین دانشگاه کوگاکویی همچنین مدعی شده‌اند که این امکان وجود دارد تا نرخ فریمی پخش ویدئوها را تا 60 فریم در هر ثانیه نیز افزایش داد.

1

همانگونه که می‌دانید در حال حاضر گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم کمپانی سونی (Sony Xperia Z5 Premium) تنها محصولی است که از صفحه نمایش با وضوح تصویر 4K بهره می‌برد. این موضوع سبب شده که قیمت این محصول به طرز چشمگری افزایش پیدا کند و میزان مصرف انرژی دستگاه در حین پخش ویدئوهای با وضوح تصویر 4K نیز فوق‌العاده افزایش یابد. با این وجود این محصول به نوعی برنامه‌ریزی شده که تنها در حین اجرای فایل‌های مولتی‌مدیا وضوح تصویر 4K را ارائه می‌کند و در سایر موارد این وضوح تصویر ارائه نمی‌شود. به عنوان مثال هنگامی که شما در حین وب‌گردی باشید، وضوح تصویر صفحه نمایش دستگاه 4K واقعی نبوده و شما هم متوجه این امر نمی‌شوید چرا که چشم غیرمسلح انسان قادر به تشخیص تفاوت‌های مابین وضوح تصویر بسیار بالای 4K و QHD نخواهد بود.

محققین دانشگاه کوگاکویی مدت‌هاست که بر روی این پروژه فعالیت می‌کنند و تقریبا مطالعات خود را از سال 2012 آغاز کرده‌اند. این تکنولوژی در ابتدا با استفاده از اجزاهای سخت افزاری و با وضوح تصویر بالای Keisoku Giken's FE و همچنین سیستم نرم‌ افزاری و برنامه‌ریزی شده‌ی خاصی پیاده‌سازی می‌شد و از این طریق می‌توانست ویدئوهای ضبط شده از طریق دوربین‌های حرفه‌ای را با وضوح تصویر 4K ارائه کند. سپس به منظور بهبود این تکنولوژی و همچنین ساده‌سازی آن، کمپانی فوجیتسو نیز وارد عمل شد و نهایتا این امر سبب شد که این تکنولوژی ساده شده و بر روی گوشی‌های هوشمند نیز قابل پیاده‌سازی شود. نهایتا پیشرفت‌های حاصل به نحوی پیش رفت که هم اکنون به منظور پیاده‌سازی این تکنولوژی در گوشی‌های هوشمند هیچ نیازی به استفاده از اجزاء سخت افزاری منحصر به فردی وجود ندارد.

در حالی که تجهیز تلویزیون‌ها به پنل‌های با وضوح تصویر بالا و 4K به امری کاملا رایج تبدیل شده، هنوز به دلیل مشکلاتی همچون هزینه و مصرف انرژی زیاد استفاده از این پنل‌ها در گوشی‌های هوشمند رواج نیافته است. تکنولوژی جدید ارائه شده می‌توان ددر این زمینه تحولی ایجاد کند. اگرچه با استفاده از این تکنولوژی همچنان هزینه‌ی بالای محصولات ساخته شده باقی می‌ماند و و شاید هم حتی به دلیل پیاده‌سازی این تکنولوژی افزایش یابد. در حال حاضر کمپانی فوجیتسو و محققین دانشگاه کوگاکویی تلاش‌های خود را ادامه می‌دهند تا باز هم این فناوری را ساده‌تر و ارزان قیمت‌تر کنند. در این بین گوشی‌های هوشمند تنها یک نمونه از دستگاه‌هایی هستند که با استفاده از این تکنولوژی دست‌خوش تحولات عظیمی خواهند شد. این تکنولوژی جدید می‌تواند در زمینه‌هایی همچون مراقبت و نظارت‌های پیشرفته‌ی پزشکی، موارد درمانی گوناگون و .... نیز گسترش یافته و مورد استفاده قرار بگیرد.

ارسال نظر