تا ۵ سال آینده لپتاپ نخرید

اگر می‌خواهید امسال لپ تاپ و یا هر وسیله جدید دیگری بخرید، بهتر است دست نگه دارید زیرا در پنج سال آینده فناوری‌هایی ارائه خواهد شد که لپ تاپ‌های کنونی فاقد آن‌ها هستند. با توجه به این موضوع ممکن است خرید لپ تاپ در سال ۲۰۱۶ کار درستی نباشد.  

تا ۵ سال آینده لپتاپ نخرید

به گزارش کلیک، پیش بینی شده است که تا ۵ سال دیگر لپ تاپی همانند لپ تاپ‌های کنونی وجود نخواهد داشت. لپ تاپ‌ها شروع خوبی داشتند. اما اکنون زمانی است که کابران بیشتر به سمت گوشی‌ها و تبلت‌ها گرایش دارند و اپلیکیشن‌ها نیز در این وسایل بهینه‌ شده‌اند و ابتکار بیشتری در آن‌ها به خرج داده شده است. با این اوصاف می‌توان گفت لپ تاپ‌های قدیمی فلزی در آینده دیگر وجود نخواهند داشت.

به همین دلیل خریدن لپ تاپ در سال ۲۰۱۶ کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. اگر قصد دارید پول زیادی برای لپ تاپ مورد نظر خود بپردازید، حتما می‌خواهید حداقل تا پنج سال دیگر از آن استفاده کنید. مشکل این است که هیچ کدام از لپ تاپ‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود هستند، قابلیت سازگاری با تغییرات آینده دنیای فناوری را ندارند.

با وجود شایعاتی مبنی بر عرضه لپ تاپ‌های Macbook Pro اپل به همراه وجود نوار لمسی در بالای صفحه کلید دکمه‌ای با قابلیت فعال شدن از طریق حسگر اثر انگشت و مشخص کردن وظیفه هر یک دکمه‌ها، اپل در سخنرانی روز دوشنبه خود در کنفرانس WWDC هیچ لپ تاپ جدیدی را معرفی نکرد. هنوز هم شایعاتی مبنی بر عرضه این لپ تاپ مبتکرانه در تابستان امسال وجود دارد؛ اما حتی این لپ تاپ هم فاقد ویژگی‌هایی است که مشتریان انتظار دارند تا پنچ سال آینده در لپ تاپ‌های خود داشته باشند

هیچ شرکتی تا کنون هیچ لپ تاپ هیبریدی (چند منظوره‌‌) با قابلیت تبدیل شدن به تبلت با نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها و هوش مصنوعی سازگار تولید نکرده است. اما در صورتی که چنین محصولی تولید شود، انتخاب بعدی مشتریان خواهد بود.

در این مطالب قصد داریم پنج فناوری مبتکرانه را معرفی کنیم که در سال‌های پیش رو عرضه خواهند شد.

لپ تاپ‌های هیبریدی (ترکیبی از لپ تاپ و تبلت)

شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و اپل لپ تاپ‌هایی را عرضه کرده‌اند که قابلیت تبدیل شدن به تبلت را نیز دارند. اما آن‌ها در برخی از ویژگی‌ها با یکدیگر ترکیب شده‌اند (ویژگی‌های سخت افزاری یا نرم افزاری). برای مثال شما در حال استفاده از گوشی آیفون هستید و وقتی که می‌خواهید چیزی را بنویسید، آن را به یک کامپیوتر تبدیل می‌کنید. نه فقط به خاطر اینکه کامپیوتر یک صفحه کلید کامل دارد، بلکه ممکن است هنگام نوشتن یک سری از مطالب تب‌های (سربرگ) زیادی باز شوند و تغییر دادن تب‌ها در صفحه نمایش آیفون کمی دشوار باشد.

چرا تبلت‌های iPad Pros از همان سیستم عامل‌های گوشی‌های آیفون بهره می‌برند؟ این موضوع نمی‌تواند باعث پیشرفت کارها شود. تب‌های سازمان یافته تنها چیزی نیستند که باعث برتری تبلت‌ها نسبت به وسایل دیگر می‌شود، اما شاید شما فقط به خاطر یک مرورگر خوب با تعداد زیادی از تب‌ها، از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید و لپ تاپ‌های هیبریدی گوگل و اپل که قابلیت تبدیل به تبلت را دارند، از قابلیت‌های بیشتری برخوردارند.

ویندوز ۱۰ برای پر کردن شکاف بین لپ تاپ‌ها و وسایل همراه، از پایه و اساس دوباره طراحی شد. اما لپ تاپ هیبریدی Surface Book که از این سیستم عامل استفاده می‌کرد، فاقد برنامه‌های مناسب بود و سخت افزار آن نیز عالی نبود و با قیمت ۱۴۰۰ دلار، دچار شیب کاهشی قیمت شد و لپ تاپ هیبریدی Surface Pro 4 هم همراه با صفحه کلید اختیاری با قیمت ۱۰۰۰ دلار عرضه شد (باید صفحه کلید خریداری شود زیرا این وسیله یک تبلت مستقل عالی نیست).

لپ تاپ‌های هیبریدی از نظر سخت افزاری عالی هستند. اما توصیه نمی‌شود قبل از اینکه نرم افزاری از آن‌ها پشتیبانی کند، خریداری شوند. هر شرکتی که به چنین هدفی دست پیدا کند، برگ برنده را در دست دارد.

۱۱۱۱

یکی از مشتریان در حال امتحان کردن iPad Pro اپل با صفحه نمایش ۹٫۷ اینچی

شارژ سریع

یکی ار بهترین مزایای داشتن یکی از دستگاه‌های اپل این است که در آینده می‌توانید از کابل‌های شارژ سازگار استفاده کنید؛ اما باید کمی منتظر بمانید زیرا در آینده تغییر بزرگی در مورد این کابل‌ها رخ می‌دهد.

وسیله بعدی که خریداری خواهید کرد، به پورت USB نوع C مجهز خواهد بود. کابل USB نوع C دو طرفه است (قسمت بالا و پایین این کابل تفاوتی با یکدیگر ندارد). از این کابل می‌توانید برای انتقال داده‌ها، شارژ کردن، اتصال به هدفون، اتصال به موس و نمایش صفحه نمایش گوشی روی تلویزیون استفاده کنید. این کابل چند منظوره است و می‌تواند تمام نیازهای شما را برطرف کند.

جدیدترین مک بوک اپل تنها به یک پورت USB نوع C مجهز است که در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نیز دیده می‌شود، اما بسیاری از وسایل هنوز به این پورت مجهز نیستند.

آیا در سال ۲۰۲۰ این موضوع که لپ تاپ مدل ۲۰۱۶ شما تنها وسیله‌ای است که به این پورت مجهز نیست، آزار دهنده نیست؟ ممکن است در آن زمان همکاران شما به راحتی وسایل خود را با کابل USB نوع C شارژ کنند و شما به خاطر اینکه شارژر خود را در خانه جا گذاشته‌اید، نتوانید از لپ تاپ خود استفاده کنید.

۲۲۲۲

کایل شارژ USB نوع C که در آینده تمام وسایل به آن مجهز خواهند شد

هوش مصنوعی

هنگامی که جدیدترین نسخه سیستم عامل مک در ماه سپتامبر عرضه شد، اپل در کنفرانس توسعه دهندگان جهانی WWDC اعلام کرد که Siri (دستیار هوشمند اپل) به زودی در مک بوک‌های این شرکت، نیز به کار گرفته می‌شود. این خبر بسیار خوبی است، زیرا حتی صاحبان لپ تاپ‌های قدیمی‌تر نیز می‌توانند از ویژگی‌های این دستیار هوشمند که با استفاده از هوش مصنوعی عمل می‌کند، در دستگاه‌های خود بهره مند شوند. این دستیار هوشمند همانند Cortona در ویندوز ۱۰ و Google Now در دستگاه‌های اندرویدی عمل می‌کند. Siri می‌تواند همانند آیفون، تمام وظایف خود را در مک بوک هم انجام دهد و یک سری از ویژگی‌های دیگر را نیز در اختیار کاربران مک بوک قرار دهد. این دستیار هوشمند می‌تواند تنها با انتخاب منوی کناری فایل‌ها را مدیریت کند، موسیقی پخش کند، به دوستانتان پیام بفرستد، بلیط بخرد و مطالب را در اینترنت جستجو کند.

لازم به ذکر است که در بین این سیستم‌های هوش مصنوعی مختلف، تفاوت‌هایی نیز دیده می‌شود. مشخص است که گوگل به دلیل میزان گسترده‌ای از جستجوها، می‌تواند اطلاعات بیشتری را به دست آورد. اپل نیز در حفظ حریم خصوصی کاربران، بهترین است و مایکروسافت نیز معتقد است می‌تواند در Chatbot یا ربات گفتگو (یک برنامه کامپیوتری است که برای شبیه‌سازی یک مکالمه هوشمند با یک یا چند کاربر انسانی از طریق صدا یا متن طراحی شده است) بر خلاف مشکلات به وجود آمده در ربات Tay، (ربات گفتگوی طراحی شده توسط مایکروسافت که با استفاده از هوش مصنوعی عمل می‌کند) پیشتاز باشد.

هوش مصنوعی با گذشت زمان بهتر و بهتر می‌شود و شرکتی که بتواند آن را به بهترین شکل اجرا کند و آن را برای حفظ خصوصی با دستگا‌ه‌های شما سازگار کند، در آینده پیروز میدان خواهد بود.

Pens ،Pencils و قلم‌های نوری

استیو جابز از قلم‌های نوری متنفر بود. او در رونمایی عمومی گوشی آیفون در سال ۲۰۰۷ نیز تفنر خود را از قلم‌های نوری نشان داد.

اپل در حال حاضر یک قلم نوری گران قیمت ۱۰۰ دلاری تحت عنوان Pencil به بازار عرضه کرده است. این وسیله می‌تواند باعث سرگرمی و خلاقیت در کاربران شود. بنابر این Surface Pen مایکروسافت که شبیه به خودکار است، نیز می‌تواند برای این اهداف به کار گرفته شود.

کودکان می‌توانند برای کشیدن نقاشی‌های کودکانه از آن‌ استفاده کنند؛ هنرمندان نقاش می‌توانند برای خلق آثار هنری خود از آن بهره مند شود و معماران نیز می‌توانند برای ترسیم نقشه‌های مختلف از آن کمک بگیرند. با پیشرفت‌های به وجود آمده در زمینه واقعیت مجازی، استفاده از قلم‌های نوری نیز در حال گسترش است. تصور کنید با استفاده از یک قلم نوری در حال ترسیم چیزی هستید و می‌توانید آن را در آخرین نسخه واقعیت مجازی بازی Minecraft (فرد در این بازی می‌تواند آزادانه در دنیای مجازی سیر کند) که در حال اتفاق افتادن در اتاق شما است، ظاهر کنید. این آینده‌ای است که می‌توانید بخشی از آن باشید، اما باید بدانید با محدودیت‌های بسیار زیادی نیز مواجه خواهید شد.

۳۳۳۳

کاربری در حال استفاده از Pencil جدید اپل بر روی یکی از آیپدهای این شرکت

ادغام سیستم عامل‌ها توسط گوگل

کاملا واضح و مشخص است که گوگل در حال برنامه ریزی برای ادغام کردن سیستم عامل کروم بوک‌های خود یعنی ChromeOS با سیستم عامل اندروید است.

ماه گذشته گوگل اعلام کرد که قصد دارد اپلیکیشن‌های بسیار متنوع اندروید را در سیستم عامل کروم به کار بگیرد، که به معنای اجرای اپلیکیشن‌های بیشتر بر روی لپ تاپ‌ها است. در حال حاضر لپ تاپ‌هایی که قیمت آن‌ها زیر ۵۰۰ دلار است تنها برای وب گردی مناسب هستند و نباید انتظار بیشتری از آن‌ها داشت. این لپ تاپ‌ها قدرت لازم برای ویرایش فیلم و عکس را ندارند و همچنین توانایی لازم برای اجرای نسخه کامل نرم‌افزارهای Adobe Suites را که شامل طراحی گرافیکی، ویرایش فیلم و طراحی وب می‌شود،ندارند.

در صورتی که گوگل بتواند مسیری همانند ویندوز ۱۰ را دنبال کند که طراحی در آن بتواند بدون هیچ محدودیتی از گوشی‌ها به تبلت و از تبلت به کامپیوتر انتقال پیدا کند، این شرکت می‌تواند به تولید دستگاهی با قابلیت سازگاری بسیار بالا دست پیدا کند. کاربران اندروید به دنبال دستگاهی هستند که بتواند با گوشی‌های گوگل همگام (سینک) شود؛ درست همانند کاری که اپل در میان پلتفرم‌های مختلف خود انجام داده است.

۴۴۴۴

اگر می‌خواهید امسال لپ تاپ بخرید، توصیه ما خرید مک بوک است، اما اگر بتوانید کمی صبر کنید، بهتر است.

ارسال نظر