معرفی پنج مورد از کاربرد پهپاد ها

در این مطلب قصد داریم به بررسی برخی از کاربردهای پهپادها در زمینه حفاظت از محیط زیست و حیات وحش، امداد رسانی، انتقال کالاهای مختلف، اینترنت رسانی به نقاط محروم و دور از دسترس و حتی ساخت سازه ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی پنج مورد از کاربرد پهپاد ها

کلیک - زمانی که مردم برای نخستین بار با پهپادها آشنا شدند، تصور می کردند که این هواپیماهای بدون سرنشین تنها برای اهداف نظامی و جاسوسی قابل استفاده هستند. در صورتی که اصلا این چنین نیست و کاربرد پهپادها فراتر از این موارد می تواند باشد. سال ها پس از تولید نخستین پهپاد، فناوری های جدیدی ایجاد شدند که می توانستند امکان استفاده از پهپادها برای کمک به مردم، حیات وحش و محیط زیست را نیز فراهم کنند. پهپادها در حال حاضر برای محافظت از حیوانات در حال انقراض آفریقایی در برابر شکارچیان، اینترنت رسانی به نقاط محروم و دور از دسترس جهان که قبلا از نعمت اینترنت بی بهره بودند و حتی برای ساخت برخی از سازه ها در نقاط مرتفع، مورد استفاده قرار می گیرند. انسان ها در حال حاضر از پهپاد ها در پروژه ها و فعالیت های مختلف، از پروژه های کنجکاوانه گرفته تا پروژه های جالب و سرگرم کننده، استفاده می کنند. جالب است که بدانید انجام هیچ یک از این فعالیت ها، بدون استفاده از پهپادهای خودکار، ممکن نبوده است. در ادامه قصد داریم به بیان چند مورد از فعالیت هایی بپردازیم که برای بشریت و سیاره زمین واقعاً مهم بوده است و پهپادها در به ثمر رسیدن آن ها نقش مهمی داشته اند.

مبارزه با خشکسالی از طریق بارور کردن ابرها

drone-cloud-seeding_new

با وجود اینکه هنوز بشر به یک روش واقعاً کاربردی برای کنترل آب و هوا دست نیافته است؛ اما تلاش های زیادی برای تحت تاثیر قرار دادن آن انجام شده است. بارور کردن ابرها روشی برای افزایش میزان بارش از طریق تزریق یدید نقره به ابرها است. این کار در حال حاضر توسط هواپیمای کوچک انجام می شود؛ اما با استفاده از پهپادها می توان این کار را بسیار راحت تر کرد. اوایل سال جاری ابرها در صحرای نوادا برای نخستین بار توسط پهپادها بارور شدند و هزینه لازم برای این کار نیز توسط دولت آمریکا تأمین شد. پهپادهایی که برای این منظور طراحی شده بودند و مجهز به منورهای حاوی یدید نقره بودند، در ارتفاع ۴۰۰ متری به پرواز درآمدند و منورهای خود را به سمت ابرها شلیک کردند. با وجود اینکه بعید به نظر می رسید ابرهای بارور شده ببارند، اما مسئولان موفق شدند برای نخستین بار از پهپادها برای بارور کردن ابرها در مناطقی مانند کالیفرنیا و نوادا که سال ها خشکسالی مانع کشاورزی در این مناطق شده است، استفاده کنند.

محافظت حیوانات در برابر شکارچیان

۱۳۱۱_game-tech_additional_12-jpg__1072x720_q85_crop_subject_location-1203205_new

شکار بی رویه برخی از حیوانات در آفریقا باعث شده است، تعداد گونه های خاصی از حیوانات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. فیل و کرگدن در معرض بیشترین خطر انقراض هستند. به تازگی در کشور زیمبابوه برای کنترل فعالیت شکارچیان و محافظت بیشتر از حیوانات در معرض خطر، از پهپادها استفاده می شود. در پارک ملی هوانگ واقع در زیمبابوه نیز برای کنترل پارک از پهپادها استفاده می شود؛ زیرا پهپادها می توانند وسعت بیشتری از اراضی را نسبت به انسان کنترل کنند. علاوه این، پهپادها می توانند در هنگام شب به پرواز درآیند و فیلم ضبط کنند؛ زیرا شکارچیان در این زمان در مکان های مخفی پنهان می شوند و منابع آبی پارک ملی را مسموم می کنند.

انتقال بسیار سریع دارو

ambulance-drone_inuse-1940x1212_new

شاید این طور به نظر برسد که یک شرکت تولید کننده اسباب بازی قادر به ارائه خدمات پزشکی که بتواند جان انسان های زیادی را نجات دهد، نباشد؛ اما یک شرکت ژاپنی تولید کننده هلی کوپترهای اسباب بازی کنترلی به نام Hirobo در سال ۲۰۱۳ از هلی کوپتری به نام HX-1 برای امداد رسانی رونمایی کرد. این هلی کوپتر بدون سرنشین کوچک طوری طراحی شده است که در شرایط سخت آب و هوایی به راحتی حرکت می کند و می تواند به مناطق دور از دسترس نیز امداد رسانی کند. قیمت پایه این هلی کوپتر بدون سرنشین، حدود ۸۰ هزار دلار است. هلی کوپتر HX-1 می تواند به تجهیزات لازم برای انتقال خون و اعضای بدن مجهز شود و برای انتقال سریع دارو و برای جمع آوری اطلاعات از یک مکان، نیز مورد استفاده قرار گیرد. تمام خدمات امداد رسانی ارائه شده توسط این هلی کوپتر می تواند جان انسان های زیادی را نجات دهد و قطعا هواپیماهای بدون سرنشین امداد رسان می توانند بهتر و سریع تر از انسان ها عمل کنند.

اینترنت رسانی به مناطق محروم و دور از دسترس

ascenta_new

فیس بوک مدتی قبل اعلام کرد که قصد دارد از یک پهپاد برای اینترنت رسانی به مناطق محروم جهان استفاده کند و سرانجام در ماه ژوئن امسال، پهپاد خود با نام Aquila را در ارتفاعی بلند در آسمان آریزونا به پرواز درآورد. پهپاد فیس بوک که نیروی آن توسط انرژی خورشیدی تأمین می شود، توانست در نخستین آزمایش خود ۹۶ دقیقه بدون هیچ مشکلی پرواز کند و پس از آن نیز با امنیت کامل بر روی زمین فرود آمد. پهپاد Aquila واقعاً منحصر به فرد است؛ زیرا برخلاف اینکه طول بال های آن با طول بال های یک بوئینگ ۷۳۷ قابل مقایسه است، اما به راحتی می تواند به حرکت خود ادامه دهد. آزمایشگاه FaceBook Cpnnectivity Lab در حال بهبود دادن طراحی این پهپاد است. در آینده این پهپاد به قابلیت ارسال امواج اینترنتی نیز مجهز می شود و می تواند برای اینترنت رسانی به مناطقی که از اینترنت محروم هستند، به کار گرفته شوند.

انتقال کالاهای مختلف به مناطق محروم در آفریقا

foster-partners-droneport-africa-2-1020x610_new

در اوایل سال جاری یک شرکت مشهور در زمینه معماری به نام Foster + Partners تصمیم خود را برای ایجاد یک فرودگاه برای پهپادها اعلام کرد. این فرودگاه برای انتقال کالا به نقاط دور از دسترس شرق آفریقا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این فرودگاه در پروژه ای تحت عنوان Droneport ایجاد خواهد شد و برای انتقال وسایل گوناگون همانند داروها، وسایل الکترونیکی و حتی لوازم یدکی به نقاط محروم آفریقا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سه ساختمان این فرودگاه تا سال ۲۰۲۰ تکمیل خواهند شد.

ساخت سازه هایی در نقاط بلند که دسترسی به آن ها برای انسان دشوار است

drone-rope-bridge-by-eth-zurich-2_new

پهپاد ها اساسا ربات هایی هستند که از قابلیت پرواز برخوردار هستند. افراد می توانند به آن ها برنامه دهند و حتی یک الگوی پروازی برای آن ها مشخص کنند. پهپاد ها می توانند بسته به تجهیزات خود و با کمترین دخالت انسان، کارهای مختلفی را انجام دهند. گروهی از افراد در پروژه ای پیچیده با استفاده از پهپادهای خودکار موفق شدند، یک پل متشکل از طناب با ارتفاع ۲۴ فوت (تقریبا ۷٫۵ متر) ایجاد کنند که می تواند وزن انسان را تحمل کند و انسان به راحتی می تواند بر روی آن راه برود. این پروژه ثابت کرد که پهپاد ها در آینده می توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

ارسال نظر