۵ دلیل بر نامناسب بودن گوشی های شیائومی در بازار ایران

خیلی از افراد شرکت شیائومی را یکی از پدیده‌های دهه گذشته می شناسند که با تولید محصولات مختلف در کاربردهای گوناگون، توانسته سهم خیلی خوبی از بازار لوازم دیجیتال را به خود اختصاص دهد. اما آیا گوشی های این شرکت مناسب کاربران ایرانی است؟

۵ دلیل بر نامناسب بودن گوشی های شیائومی در بازار ایران

کلیک، گفته می شود بیشترین تمرکز فروش این شرکت چینی بازار بزرگ چین است، و حتی زمانی موفق شد تا رتبه نخست فروش در این کشور را به دست آورد، البته این رتبه را پس از مدتی از دست داد. در چند سال اخیر شرکت شیائومی سعی کرده تا فروش خود را محدود به بازار چین ننموده و آن را به خارج از مرزهای این کشور نیز گسترده کند و دامنه بازار خود را به کشور ایران نیز گسترش داد.

بنابراین مهم‌ترین عامل در فروش محصولات کمپانی شیائومی در ایران را می‌توان حمایت و پشتیبانی یکی از اپراتورهای همراه کشورمان دانست. بیشتر از هر عامل دیگری، محصولات این شرکت به‌خاطر مقرون به صرفه بودن و به نوعی ارزش بالای کالا در برابر هزینه و بهای پرداختی، به موفقیت قابل توجهی رسیدند. اما همانگونه که می دانید گوشی‌های شیائومی چندان هم بی نقص و خالی از ایراد نیستند و نمی توان همیشه تنها به واسطه قیمت محصول و بر روی کاغذ دست به انتخاب زد. در ادامه مطلب ۵ دلیل برای اثبات اینکه بدانید گوشی‌های شیائومی، چندان هم خوب نیستند برای شما ذکر می کنیم.

۱- هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست!
هنگامی که یک گوشی شیائومی به‌ ویژه در بخش بالا رده آن را در دست خود می‌گیرید، در نگاه اول طراحی و کیفیت آن توجه شما را به خودش جلب می‌کند. از آنجایی که بیشتر مشتریان و کاربران موبایل در همان لحظه اول با دیدن و در ‌دست گرفتن یک تلفن هوشمند، تصمیم نهایی خود را درباره خریدن آن می‌گیرند، به نظر میرسد در حقیقت تولید کننده گوشی بسیار حرفه ای است. اما پس از خرید و در مدت زمان استفاده از تلفن همراه، این شما هستید که باید تاوان انتخاب خود را بدهید! چه تاوانی؟ تاوان ضعیف و نازک بودن بدنه گوشی و خسارت دیدن بیش از حد آن در برابر ضربات وارد شده و یا زمین خوردن آن! به خوبی به‌ یاد دارم که زمانی یکی از پرچم‌داران این شرکت را برای مدتی به عنوان تلفن همراه اصلی‌ خود انتخاب کردم. در ابتدای استفاده، استایل خوش دست بدنه و ظاهر زیبای شیشه‌ای و فلزی‌اش حسابی مرا جذب کرده بود.
همیشه از خودم سوال می کردم که چگونه ممکن است یک پرچم‌دار با این زیبایی و کیفیت با چنین قیمت مناسبی به بازار عرضه شود. بر اساس عادت همیشگی در مورد گوشی های قبلی، برای دستگاه قاب و چوششی در نظر نگرفتم و به همین دلیل چندبار گوشی از دستم و یا از روی میز روی زمین افتاد! پس از هر بار افتادن و بررسی گوشی، متوجه ساختار بسیار ضعیف‌تر و نازک تر بدنه آن نسبت به بقیه رقبا می‌شدم . می دیدم این گوشی با هر ضربه مختصر به سرعت فرو رفتگی و آسیب دیدگی پیدا میکند و حتی یک بار درب پشتی آن با ضربه‌ای نه چندان محکم، از بدنه جدا شد! در آنجا بود که دریافتم هیچ ارزانی، بی‌دلیل نیست!

۲- نمایندگی‌ای که فقط گران می‌فروشد
اگر شما بخواهید گوشی‌های هوشمند شیائومی را در بازار ایران تهیه کنید، با دو نکته منفی روبه‌رو خواهید شد. اول اینکه زمان ورود رسمی محصولات این شرکت توسط نماینده‌ رسمی آن با عرضه جهانی آن بسیار فاصله دارد و بسیار دیده شده است که زمانی عرضه می شود که اخبار معرفی پرچم‌دار جدید شروع به منتشر شدن می‌کنند، گوشی قبلی تازه وارد بازار شود. نکته دوم اینکه، تفاوت قیمت این گوشی ها با محصولات بدون گارانتی نسبتا زیاد است که رسما موجب می‌شود که مزیت اصلی محصولات شیائومی که در مقرون به‌صرفه بودن آن است هم از بین برود! در واقع خیلی وقتها این تفاوت به اندازه ای نمایان خواهد شد که شما عطای گارانتی و خدمات پس از فروش این شرکت که کارنامه چندان روشن و درخشانی هم ندارد، به لقایش بخشیده و نسخه بدون گارانتی آن را خریداری می کنید.
جدیدترین مطالب قرار گرفته در سایت نمایندگی شیائومی در ایران مربوط به تاریخ ۱۷ مهرماه سال گذشته است. تنها ۴ گوشی قدیمی نیز در قسمت محصولات، قرار دارد و حتی پرچم‌دار سال گذشته یعنی مدل Mi 5 هم وجود ندارد (Mi 6 که هیچ!). با این اوصاف به‌راحتی می‌توان این موضوع را درک کرد که از شرکتی که حتی یک اپراتور ساده برای به روزرسانی سایتش به کار نگرفته است، نباید انتظار خدمات و پشتیبانی آنچنانی را داشت. چیزی که در بازه زمانی گذشته و در بخش‌هایی چون روابط عمومی و فروش (به‌خصوص شهرستان‌ها) به‌خوبی ثابت کرده است.

۳- به روزرسانی هایی که دیر می‌آیند و یا هرگز نمی‌آیند!
سیستم عامل مورد استفاده در تقریبا همه تلفن های هوشمند تولیدی شیائومی، سیستم عامل محبوب اندروید یعنی گوگل می باشد. رابط کاربری اختصاصی شیائومی که هواداران و البته منتقدان زیادی هم دارد بر روی آن نصب و راه اندازی شده و به کاربران ارائه می‌شود. اما داشتن یک رابط کاربری نسبتا سنگین ظاهرا موجب شده تا شیائومی به روزرسانی اندروید را برای گوشی‌هایش انجام ندهد (بجز برخی گوشی‌های پرچم‌دار و خاصش). اینگونه که تاکنون دیده شده است محصولات شیائومی معمولا به ندرت و تنها یک یا شاید دو بار به‌روزرسانی‌های اندروید را دریافت کنند و کاربر برای داشتن یک نسخه جدیدتر از گوشی خود، مجبور است گوشی خود را به کناری گذاشته و به سراغ یک محصول جدید بروند! البته اینترفیس و رابط کاربری معمولا زیاد آپدیت می گیرد. به نظر شما آیا این موضوع معقول و منطقی است که به‌جای دریافت به‌روزرسانی نرم‌افزاری اندروید، به ارتقای سخت‌افزاری گوشی پرداخته شود؟

۴- محصولاتی که اصالت ندارند!
بسیاری از کاربران به خوبی می‌دانند که شیائومی، شرکتی است که تقلید را برای پیشرفت در تعداد زیادی از محصولات خود برگزیده و به‌ غیر از برخی کالاهای ویژه تولیدی خود مانند می‌میکس، راه پیشرفت و فروش بهتر را بر این بنا استوار کرده که ببیند مردم وجود چه ویژگی را از سایر کمپانی‌ها دوست دارند، تا همان را تقلید کند و سپس تولید نماید! در این بین نمونه‌های بسیار زیادی وجود دارد، سری نوت این شرکت و به‌خصوص گوشی می نوت ۲ که پس از مشکلات گلکسی نوت ۷ و نه تنها با اسمی شبیه بلکه با ظاهری مشابه چون وجود نمایشگر خمیده در دو طرف و سایز همسان عرضه شد، خود به خوبی نشان می‌دهد که اصالت برای این شرکت واژه معنا داری نمی باشد! در همان ابتدای ورود این کالا به بازار، بسیاری از محصولات آن را به‌درستی به شبیه سازی از روی اپل متهم می‌کردند و حتی رابط کاربری‌اش را نزدیک به iOS می‌دانستند. جالب است بدانید این شرکت در آخرین پرچم‌دار خودش یعنی Mi 6 با حذف جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، بار دیگر به‌خوبی نشان داد که اپل را به‌عنوان یک الگوی تقلید همیشه مدنظرش قرار می‌دهد! همچنین نام‌گذاری لپ‌تاپ‌های اولترابوکش با نام Air خود به روشنی نشان‌گر اصالت کالاهای این شرکت تولید کننده لوازم دیجیتال است.

۵- قطعاتی که به مرور خراب می‌شوند
به طور متوسط هر کاربر در کشور ما، از یک گوشی در حدود دو سال استفاده می‌کند. در این بین بدیهی است که انتظار کاربر از تلفن هوشمندش، این است که در طی این مدت زمان نه چندان بلند، گوشی به‌خوبی کار کند اما متاسفانه باید بگوییم همیشه این گونه نیست! البته مسئله خرابی در بین همه گوشی‌ها وجود دارد اما برای برخی از محصولات بیشتر است و همین نشان از کیفیت پایین‌تر آن دارد. برای نمونه مدلی از شیائومی که خود شخصا با آن کار می‌کردم، پس از مدتی دکمه‌های صدایش دچار ایراد شد و در زمان بالا بردن صدا، ناگهان گیر می‌کرد! و یا گوشی میان رده یکی دیگر از دوستانم در عرض کم‌تر از ۶ ماه ، کلید پاور و همچنین ژیروسکوپش از کار افتاده بود. شایان ذکر است به‌طور حتم کسانی هستند که گوشی شیائومی آن‌ها دچار مشکل نشده اما در حالت کلی و گزارش کاربران، ایرادات این‌چنینی و درصد خرابی در محصولات شیائومی بیشتر مشاهده شده است.

ارسال نظر