پنج دلیل برای نصب لینوکس روی لپ تاپ

هنگامی که زمان انتخاب یک سیستم عامل برای رایانه می شود، به غیر از MacOS و ویندوز ۱۰ شما گزینه دیگری نیز دارید.

پنج دلیل برای نصب لینوکس روی لپ تاپ

کلیک - اگر شما برای ماجراجویی بیشتر در دنیای رایانه ها آماده هستید، سیستم عامل لینوکس دارای قابلیت های مفید بی شماری است که می تواند در زمان شما صرفه جویی کرده و از کسل کنندگی کار با رایانه بکاهد. بهترین قابلیت آن نیز این است که به شما اجازه می دهد نرم افزار ها را پیش از آن که روی هارد خود ذخیره کنید، امتحان نمایید.

لینوکس در مدل های مختلفی عرضه می شود که اصطلاحا به آن ها توزیع (distros) می گویند و شما می توانید بر اساس سلیقه خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. اوبونتو (Ubuntu) را می توان محبوب ترین توزیع لینوکس دانست که برای افراد تازه کار هم مناسب تر است، بنابر این ما در اینجا تمرکز خود را روی آن گذاشته ایم، ولی پس از این که شما اصول اولیه را فرا گرفتید، می توانید توزیع های دیگر را هم به راحتی امتحان کنید.

۱ ) نیازی به حذف ویندوز (یا OS X) نیست

duov40fnkbg9al0hrdom

برای امتحان کردن لینوکس نیازی به خداحافظی با ویندوز (یا macOS) نیست چرا که خوشبختانه می توان اوبونتو را با یک سیستم با بوت دوگانه و یا حتی مستقیما از روی درایو USB اجرا کرد. دستور العمل موجود در سایت اوبونتو را برای این کار دنبال کنید: شما به یک حلقه DVD خام و یا یک حافظه فلش (USB) با حداقل ۲ گیگابایت ظرفیت نیاز دارید، و مراحل راه اندازی نیز بسیار واضح و آسان است.

مزیت استفاده از DVD یا درایو USB این است که سیستم عامل فعلی شما دست نخورده باقی می ماند. اما از طرف دیگر، عملکرد و پاسخ گویی سیستم چندان خوب نخواهد بود و محدودیت هایی وجود خواهد داشت (برای نصب اپلیکیشن ها و ذخیره کردن دائمی فایل ها، شما باید یک حافظه فلش که قابلیت ماندگاری (persistence) در آن فعال شده باشد، داشته باشید).

۲ ) راه اندازی و تنظیم آن ساده است

q6jwznqcryoe3julrezs

در گذشته نصب کردن نرم افزار و کدک (codec) های محبوب روی لینوکس یک فاجعه به تمام معنی بود، ولی این موضوع دیگر وجود ندارد. برای مثال اوبونتو به شما اجازه می دهد تنها با تیک زدن یک چک باکس کدک های رایج فرمت های صوتی و فیلم ها را دانلود کنید و در اکثر سیستم های جدید قادر است به سرعت شبکه های وای فای موجود را یافته و به آن ها متصل شود.

اگرچه طبیعتا کاربران همیشگی ویندوز و Mac OS X در ابتدای کار برای انجام هر کاری در لینوکس کمی سر در گم خواهند شد ولی با وجود پشتیبانی های فراوان موجود روی سایت اوبونتو، اکثر کاربران پس از اندک زمانی چگونگی کار کردن با آن را یاد گرفته و از آن لذت می برند.

۳ ) هرچه که نیاز داشته باشید در دسترس شما است

qtixsocfswn3ynog2iwu

اوبونتو با داشتن ابزار های کامل نیاز شما را در هر زمینه ای بر طرف می کند. این سیستم عامل به صورت پیش فرض برای وبگردی نرم افزار فایرفاکس را در خود دارد و برای ارسال ایمیل می توانید از Thunderbird و برای ویرایش اسناد متنی، صفحات گسترده و ارائه های خود از LibreOffice استفاده کنید. همچنین نرم افزار های رایگان و متن باز دیگری همچون GIMP (برای ویرایش تصاویر)، Evolution (نسخه لینوکس نرم افزار Outlook) و Kodi (سینمای خانگی و مدیریت فایل های رسانه ای) نیز به راحتی قابل دسترس اند.

نسخه های لینوکس نرم افزار های مشهوری همچون Google Chrome، Plex، VLC Player، Slack، Dropbox، Skype، و Spotify نیز برای استفاده موجود است. همچنین کلیه نرم افزار هایی که در مرورگر ها اجرا می شوند مثل نسخه آنلاین Microsoft Office و Google Play Music نیز در لینوکس نیز قابل اجرا هستند. همچنین اگر نرم افزار ویندوزی وجود دارد که شما می خواهید آن را در لینوکس هم داشته باشید، نگاهی به این سایت بیندازید.

۴ ) لینوکس بسیار امن است

wxg0ucmmkl39rauqtupf

از آنجایی که افراد کمی از لینوکس به عنوان سیستم عامل رایانه دسکتاپ خود استفاده می کنند، قطعا تعداد هکر های اندکی نیز به دنبال نفوذ به این سیستم عامل هستند، اما علاوه بر این، لینوکس یک سیستم عامل فوق العاده ایمن است. این سیستم عامل از پایه به گونه ای طراحی شده است تا کاملا ایمن باشد، از دسترسی های داده شده به کاربران گرفته تا کد های توسعه داده شده.

لینوکس نیز مانند هر سیستم عامل دیگری امکان نفوذ و قرار گرفتن در معرض خطر های امنیتی را داراست ولی تعداد بد افزار هایی که روی این سیستم وجود دارد بسیار کم بوده و همان تعداد نیز تاثیرات مخرب کمتری دارند که لینوکس را به یک انتخاب امنیتی بسیار مناسب تبدیل می کند. همچنین این سیستم عامل نسبت به رقبای خود کمتر با کندی و سنگینی مواجه می شود.

۵ ) لینوکس یک سیستم عامل متن باز و رایگان با نرم افزار های رایگان و با پشتیبانی جهانی

atnbz3cwz1azyoujgwpo

لینوکس بیشتر یک فلسفه است تا یک سیستم عامل. نه تنها نرم افزار های آن رایگان است (مانند گوگل کروم)، بلکه کد های منبع آن نیز باز و رایگان است (بر خلاف گوگل کروم). شما می توانید از این سیستم عامل و نرم افزار های آن به صورت کاملا رایگان استفاده نمایید و علاوه بر این به کد های آن دسترسی داشته و در آن ها تغییرات دهید.

هنگامی که شما از لینوکس استفاده می کنید، در واقع در حال پشتیبانی از یک اجتماع جهانی تشکیل شده از میلیون ها نفر هستید که نرم افزار های رایگان برای آن تولید می کنند. این فلسفه خلاقیت را برای وب، ویندوز، OS X و خود لینوکس به ارمغان آورده است. اگر شما قصد دارید قدم در راه توسعه نرم افزار بگذارید، لینوکس بهترین مکان برای شروع است.

ارسال نظر