راه اندازی اینترنت 5g در کیش برای جام جهانی 2022

با توجه به پیش‌بینی میزبانی جزیره کیش از مسافران خارجی در مراسم جام جهانی فوتبال قطر، شبکه نسل پنجم تلفن همراه (۵G) در این جزیره راه‌اندازی شده است.

راه اندازی اینترنت 5g در کیش برای جام جهانی 2022

پس از مواجه با ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه در دنیا طی سال‌های گذشته، چند سالی است که صحبت از ۵G یا همان نسل پنجم تلفن همراه با ویژگی‌هایی مانند کاهش تأخیر، ظرفیت بالای دسترسی، قابلیت اطمینان بسیار بالا و قابلیت اتصال و ارتباط اشیاء در سطح وسیع، مطرح می‌شود.

گفتنی است شبکه‌های ۵G یا نسل پنجم، سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با نسل قبلی دارند و قابلیت‌های آینده‌گرا مانند رانندگی خودران را امکان پذیر می‌کنند و کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد هستند پهنای باند این نسل از اینترنت بسیار بالاست، بنابراین اگر فناوری ۵G را مصداق یک اتوبان در نظر بگیریم، شاید فناوری ۴G یک اتوبان دو باندی و فناوری ۵G همان اتوبان با چهار باند باشد، بنابراین سرعت و کیفیت آن بالاتر می‌رود.

طبق گزاش‌های منتشر شده در سال جاری انتظار می‌رود تعداد اتصالات جهانی ۵G به یک میلیارد برسد که رقم بسیار عجیبی است، رقمی که پیش بینی می‌کردند تا سال ۲۰۲۵ دو برابر می‌شود و این نشان می‌دهد شوق و عطش جهانی به استفاده از این فناوری نوظهور بسیار بالاست، چراکه بسیار کارآمد است.

در همین رابطه علی‌اصغر ترحم- مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب شرق رگولاتوری- به تازگی با اشاره به راه‌اندازی ۵G در جزیره کیش اظهار کرد: تاکنون شش سایت توسط شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و پنج سایت توسط شرکت ارتباطات سیار ایران در جزیره کیش نصب شده و در مرحله بهره‌برداری است.

علاوه بر این، هشت ایستگاه تلفن همراه نسل‌های ۳ و ۴ اپراتورهای سیار به شبکه فیبر نوری متصل و در حال حاضر ۱۵ سایت BTS نیز در مرحله اتصال به فیبر نوری است، با اتصال سایت‌های تلفن همراه به فیبر نوری، پهنای باند شبکه تلفن همراه افزایش پیدا می‌کند.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در بحث توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری در این منطقه، نیز دو شرکت مخابرات ایران و توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ تلکام)، ۲۸۴ کیلومتر فیبر نوری نصب و راه‌اندازی کرده‌اند.

از سوی دیگر، شرکت مخابرات منطقه هرمزگان به منظور ارائه خدمات اینترنت پرسرعت، برای واگذاری به مشتریان خانگی، تجاری و اداری، ۲۰۹ کیلومتر فیبر نوری اجرا کرده است؛ شرکت توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ تلکام) ۷۵ کیلومتر فیبر نوری و تجهیزات فنی در شهرک‌های نوبنیاد۲، دامون کیش، فاز هفت شهرک صدف، فاز سه صنعتی و مدارس جزیره کیش نصب و راه‌اندازی کرده است.

ارسال نظر