۶ تغییری که متولدین دهه هفتاد در دنیای فناوری جهان ایجاد خواهند کرد

نسل جوان یا همان نسل Z، همیشه اولین کسانی هستند که از فناوری های جدید استقبال کرده و صاحبان فناوری را به سمت ایجاد ابداعات بیشتر سوق می دهند. اما نسل Z شامل چه کسانی است؟

۶ تغییری که متولدین دهه هفتاد در دنیای فناوری جهان ایجاد خواهند کرد

به گزارش کلیک، نسل Z را به متولدین بعد از نسل هزاره اطلاق می کنند؛ یعنی کسانی که بین سال های میانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ (یا به عبارتی اواسط دهه ۷۰ شمسی تا دهه ۸۰) به دنیا آمده اند.

دنیای فناوری به طور دائمی در حال حرکت و تغییر است. بازی های ویدیویی جدید هر چند روز یک بار به بازار می آیند، اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی به روز رسانی های هفتگی شان را ارسال می کنند و اپل در سپتامبر هر سال (حدود شهریور ماه)، یک گوشی هوشمند نازک تر را به بازار می فرستد!

جامعه امروزی گاهی از روند پیشرفت فناوری عقب می ماند و به نظر می رسد که قرار نیست این روند چشمگیر رشد فناوری، روزی از سرعت خود بکاهد! در این عصر ابداعات و اختراع سریع، دیگر همه انسان ها شاهد چنین تغییرات عظیمی هستند، اما باز هم تنها داده های آماری هستند که حجم عظیم این تغییرات را به درستی نشان می دهند و مشخص می کنند که فناوری ما در حال تجربه چه تغییراتی است.

نسل Z معمولا اولین کسانی هستند که از محصولات جدید فناوری استفاده می کنند. این در حالی است که همیشه هم گفته می شود که همین متولدین نسل Z هستند که تسونامی ابداعات آینده را به راه می اندازند. در این جا به بررسی ۶ دلیلی می پردازیم که نسل Z پتانسیل ایجاد تغییرات اساسی در آینده فناوری دنیا را دارد:

۱- مصرف فراوان

هیچ شکی در این نیست که جوامع امروزی به بیماری فرهنگی مصرف گرایی مبتلا شده اند و محصولات و خدمات را از هر نوعی که باشد، در خود می بلعند! نسل Z همیشه در صف اول خریداران محثولات فناوری بوده اند و به نظر می رسد که هیچ وقت از مصرف محصولات دنیای فناوری سیر نخواهند شد!ُ

۳۵٫۵ درصد از مصرف کنندگان متولد نسل Z اعلام کرده اند که به طور متوسط حدود ۶ تا ۱۰ ساعت از زمان روزانه خود را با دستگاه های تلفن همراهشان می گذرانند. پس جای تعجب ندارد که چرا فناوری با این سرعت در حال پیشرفت است! وقتی این اشتهای سیری ناپذیر را با برخی از محصولات خوب صنعت فناوری که هر روزه به دنیای ما پا می گذارند ترکیب کنیم، متوجه می شویم که در چه موقعیتی قرار گرفته ایم.

انتظارات مصرف کنندگان، شرکت های تولید کننده فناوری را مجبور می کند تا به طور مداوم دست به ابداع و اختراع بزنند و ابداعات مداوم همان چیزی است که انتظارات مصرف کنندگان را می سازد؛ این چرخه به همین شکل ادامه دارد. همین چرخه ادامه دار است که در آن هر طرف، طرف دیگر را تغذیه کرده و شکل می دهد. وقتی تقاضا برای محصول بالا می رود، تولید کنندگان تشویق می شوند که با سرعت بیشتری تولید کنند! و هرچه محصولات جذاب تری وارد بازار می شوند، مصرف کنندگان بیشتر به خرید محصولات جدید علاقه نشان می دهند.

۲- تقاضای فوری

به عنوان اعضای یک جامعه، ما با مفهوم خشنودی فوری آشنایی داریم. محصولات و خدمات تقریبا به طور فوری در دسترس هستند. پس ما به عنوان مصرف کننده طوری تربیت یافته ایم و عادت کرده ایم که در لحظه درخواست کنیم و تقاضایمان برآورده شود.

خدماتی مثل Netflix، Hulu و VIDGO همگی امکان استریم کردن محتوا را فراهم می کنند اما موفقیت این خدمات تنها به دلیل محبوبیتی نیست که قابلیت استریم کردن در بین مردم دارد؛ بلکه ذات فوری بودن این خدمات جدید است که برای مردم جالب و جذاب است. در واقع، براساس گزارش Nielsen، ۴۰ درصد از مصرف کنندگان نسل Z در حال برنامه ریزی هستند تا خدمات قدیمی و مرسوم تلویزیون های موجود را کنار گذاشته و به انتخاب های آنلاین روی بیاورند.

تقاضای فوری می تواند عادت های فناوری را شکل داده و مشاغل مختلف را تشویق کند که به صرعت عمل کرده و جدیدترین محصولاتشان را بر اساس تقاضای جدید مشتریان تولید کنند.

۱

۳- تاثیر شبکه های اجتماعی

در جامعه امروزی، اینترنت و شبکه های اجتماعی در هر زمینه ای نفوذ کرده اند. هر کسی می تواند صدای اعتراضات و نظراتش را از طریق شبکه های اجتماعی به گوش دیگران برساند. دسترسی آسان به این شبکه های اجتماعی است که باعث محبوبیت بیشترشان می شود. تنها یک مرور سریع از نظرات مردم درباره یک محصول بر روی شبکه های اجتماعی و اینترنت، می تواند اطلاعات زیادی را در اختیار هر کسی قرار دهد.

متولدین نسل Z هم نظرات زیادی را بر روی شبکه های اجتماعی و وبسایت های مختلف ایجاد کرده اند؛ ۴۲ درصد از افراد این نسل اعلام کرده اند که چیزی که در پلتفرم های اجتماعی می خوانند، به طور مستقیم بر روی چیزی که احساس و فکر می کنند تاثیر می گذارد.

هرچه مصرف کنندگان نسل Z درباره هر چیز جدید که به دنیای فناری پا می گذارد، بحث می کنند، شرکت های فناوری تشویق می شوند تا بیشتر ابداع کرده و چیزهای بیشتری برای صحبت کردن به دست آن ها بدهند.

۴- کدنویس های مستقل

بیشتر مصرف کنندگان دنیای امروز قادر هستند تا صدای خود را به گوش شرکت های فناوری برسانند و این راهی مطمئن برای دریافت چیزی است که توجه شان را به خود جلب کرده است. اما چیزی که در دنیای امروز کمتر به آن توجه شده است، ظرفیت مصرف گنندگان، به خصوص مصرف کنندگان جوان تر برای تولید چیزی است که می خواهند!

با توجه به وجود حجم عظیمی از اطلاعات که بر روی اینترنت قابل دستیابی است، افراد عادی هم که اگر علاقه داشته باشند، می توانند از این آموزش رایگان استفاده کرده و جا پای غول های بزرگ فناوری بگذارند.

به عنوان یک مثال، تعدادی بسیار زیادی از افراد جوان در جامعه یاد گرفته اند که چگونه یک بازی یا اپلیکیشن گوشی بسازند و حتی در معرفی این محصول به بازار هم موفق بوده اند. از آن مهم تر، توانسته اند حق این اپلیکیشن یا بازی را به شرکت های برزگ فناوری بفروشند! این یعنی نسل جوان و به ویژه نسل Z، می توانند در کنار مصرف فناوری، خودشان در تولید فناوری هم شرکت کنند.

با این که برنامه نویسی یک حیطه مستقل بوده و ربط چندانی به حضور مستمر در کلاس های آموزشی و درسی ندارد، اوباما در سال ۲۰۱۶ حدود ۴ میلیارد دلار را برای کمک به کلاس های علوم کامپیوتری در ایالات متحده هزینه کرد.

این تغییرات در کنار وجود سایت هایی مثل code.org، به طور قطع به تثویت توانایی افراد برای ایجاد ابداعات در برنامه نویسی کمک خواهند کرد.

۲

۵- خشنودی لحظه ای

بیشتر فناوری موجود در بازار در زیرشاخه گوشی های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ ها قرار می گیرند. داده های آماری مربوط به نسل Z نشان می دهند که گوشی های هوشمند و فناوری ارتباطات بیشترین سهم استفاده را در نسل Z به خود اختصاص داده اند.

هیچ نسلی مانند متولدین نسل Z از شبکه های اجتماعی، اینترنت و پیغام های متنی استفاده نمی کند. یک مطالعه موضوعی توسط Tech.co نشان داد که ۱۳ درصد از متولدین نسل Z هر چند ثانیه تلفن همراهشان را چک می کنند و ۱۴ درصد از آن ها بیش از ۱۲ ساعت در روز از گوشی های همراهشان استفاده می کنند.

این بیشتر به آن دلیل است که این نسل هدف اصلی بیشتر شرکت های فناوری است. خواسته های نسل Z است که دنیای فناوری را شکل داده و تاثیر آن ها بر فناوری بیشتر از هر نسل دیگری حتی نسل هزاره (یک نسل قبل از نسل Z) است.

هرچه زمان جلوتر برود، شرکت های فناوری بیشتر متوجه تمایلات و خواسته های نسل Z شده و بیشتر خود را با خواسته ها و تمایلات آن ها مثل صفحات نمایش بزرگ تر، گوشی های باریک تر و ابداعات دیگر وفق می دهند

۶- اختلاف نسلی

نظرات مبنی بر به درد بخور بودن یاحتی مناسب بودن این تمایلات موجود در نسل Z در گروه های سنی مختلف متفاوت است. در حالی که مصرف کنندگان مسن تر تمایل دارند که این فناوری های جدید را با بدبینی و شک گرایی بررسی کنند، نسل های جوان تر با آغوش بازتری از این فناوری ها استقبال می کنند.

در مطالعه ای که بر روی ۱۰۰۰ نفر بین سنین ۱۴ تا ۶۹ سال صورت گرفته بود، متولدین نسل Z تقریبا همگی معتقد بودند که ۱۳ سالگی سن مناسبی برای شروع استفاده از تلفن های هوشمند است. در حالی که مسن ترها معتقد بودند که سن مناسب ۱۸ سالگی است.

همین اختلافا نسلی در متولدین سال های مختلف است که بر روی برنامه ریزی شرکت های فناوری تاثیر می گذارد. در حالی که نسل Z بیشترین مصرف کنندگان فناوری حال حاضر و آینده را تشکیل می دهند، دنیای فناوری قطعا ترجیح می دهد که بیشتر به خواسته های این گروه توجه کند.

ارسال نظر