6 اتفاق خوبی که در سال 2015 رخ داد

 دوره ی سختی برای مواجهه با آینده پیش رو داریم.

6 اتفاق خوبی که در سال 2015 رخ داد

به گزارش کلیک ، با وجود تلاش های بی وقفه و محسوس و مشارکتهای جهانی برای تغییرات آب و هوایی و انرژی، تمامی صفحات روزنامه ها و تلویزیونهای ما، ماه ها است که پر شده است از مباحث مربوط به تروریسم و جنگ! اما این موضوعات منفی در واقع در حال مخفی کردن تصویر واقعی آنچه در جهان اتفاق افتاده است، می باشد.
سه سال متوالی است که، سال را با اخبار مثبت و خوشحال کننده ای از سالی که گذشت و شاید آنها را از دست داده باشید و یا نشنیده باشید، به اتمام می رسانم. این تجربه، به طور خاص امسال بهتر و مهمتر بود. خوش حالم که چند مورد از این موارد خوب را در زیر لیست میکنم.

1- آفریقا یک سال را بدون هیچ موردی از فلج اطفال سپری کرد
در 24 جولای، نیجریه اعلام کرد که یک سال را بدون حتی یک مورد فلج اطفال در کشورش سپری کرد که یک بیماری کشنده محسوب میشود. این آخرین کشور در آفریقا بود که توانست شیوع وحشیانه ی فلج اطفال را مهار کند. این دستاورد بیانگر پیروزی بزرگی بود. چیزی که برخی متخصصان معتقد بودند هرگز بدست نخواهد آمد. اینکار مستلزم شمارش تمامی خانه های شمال کشور و سرشماری کودکان در هر خانه، تحویل واکسن فلج اطفال بارها در سال و کار کردن با صدها هزار رییس سنتی قبیله ها و اجرای آن در مناطقی که افراط گراها حضور داشتند بود. تلاشهای نیجریه نشان میدهد که استراتژیهای هوشمند حتی در شرایط سخت نیز موفق عمل می کنند.
وقتی کمپین جهانی برای ریشه کن کردن فلج اطفال در سال 1988 به راه افتاد، این بیماری در 125 کشور وجود داشت و در حال حاضر تعداد این کشورها به دو کشور تقلیل یافته است که آن دو کشور افغانستان و پاکستان هستند. ما 99 درصد راه را برای ریشه کنی کامل فلج اطفال پیموده ایم و خیلی خوشحالم که می توانیم این راه را به اتمام برسانیم.

2- نیل تایسون مورد حیرت اوری را در علم معرفی کرد
در ماه آوریل، ستاره شناس معروف نیل تایسون، عالی ترین جایزه، آکادمی ملی دانش را دریافت کرد. من این مورد را در لیست خودم اورده ام نه به خاطر جایزه گرفتن، چرا که دکتر تایسون در طول فعالیت کاریش جایزه های ارزشمند بسیاری دریافت کرده است. این مورد را به خاطر سخنرانی بی نظیر او در روز اهدای جوایز به لیستم اضافه کردم. زیباترین بحثی را که تا به حال در مورد نقش علم در سیاست گذاری شنیده بودم را ایراد کرد. خیلی کوتاه و تاثیر گذار و تنها با 272 کلمه ! سخنرانی دکتر تایسون را دانشجویان حتما باید مطالعه نمایند تا طرز سخنرانی کردن را مانند بر آنچه او انجام داد یاد بگیرند.

3- مبدعان سلامتی جهانی جایزه نوبل را بردند
در پنجم اکتبر، با اخبار شگفت انگیزی مواجه شدم، چرا که جایزه نوبل امسال در روانشناسی و پزشکی به سه محقق که ابزارهای ضروری مورد نیاز برای مبارزه با بیماریهای افراد فقیر را بررسی کردند، اهدا شد. ویلیام کمپل، از ایالات متحده و ساتوشی اومارا از ژاپن برای تلاشهایشان برای کشف داروی Ivermectin که دردرمان بسیاری از بیماریهای ناشی از کرمها و انگلها موثر هستند، مورد تقدیر قرار گرفتند . تو یویو از چین به خاطر توسعه Artemisinin مورد تقدیر قرار گرفت که به عنوان عامل اصلی عملهایی است که درمان مالاریا را امکان پذیر میکند و بیش از 100000 نفر را در جهان هر ساله نجات می دهد. این دو دارو در واقع دارو های جادویی هستند و در عمل نشان داده اند که اثر گذاری انها می تواند بسیار بیشتر از یک کشف ساده باشد.

4- SAT ، حالا آزمایش Prep برای هر فردی مجانی است
در ماه ژوئن، کمپانی که SAT ساخته بود به آکادمی Khan کمک کرد تا پرتال یادگیری انلاینی را برای هر دانشجویی که میخواهد برای SAT و یا PSAT آماده شود، راه اندازی نماید. سایت آنها را حتما خودتان چک نمایید. اگر من را دوست دارید، به این ابزارهای متعامل و درسهای ویدوئی نگاه کنید و بعد از دیدن انها آرزو میکنید ای کاش این موارد در دوران دبیرستان ما برایمان فراهم بودند من در رابطه با این پیشرفت علمی بسیار شگفت زده و هیجان زده ام چرا که دیگر لازم نیست بچه ها هزینه های سنگین برای امادگی قبل امتحان و گرفتن معلم خصوصی پرداخت نمایند.

5- بانکداری موبایلی از آنچه تصور می کردیم هم فراتر رفت
همانطور که ملندینا و بنده در مقاله سالانه امسال به آن اشاره کردیم بانکداری سیار یکی از بهترین ابزارها و امکاناتی است که ما تا به الان برای رهای از فقر دیده ایم. امروزه، بیش از دو میلیارد نفر از مردم جهان هیچگونه دسترسی به خدمات بانکی ندارند و این موضوع امکان وام گرفتن آنها را به شدت کم میکند و انها قادر به پس انداز یا سرمایه گذاری و شرکت در جریان اصلی اقتصاد نیستند. اما این موضوع خیلی سریع در حال تغییر است. در گزارش اخیر موسسه بروکینگز نشان داده شده که بسیاری از کشورها تعهدات ملی را برای کمک به بانکداری سیار انجام داده اند. کنیا، نمونه ی خوبی از این موضوع است، بطوریکه در حال حاضر 75 درصد مردم کنیا حساب بانکی در یک بانک یا بانک سیار دارند در حالیکه این رقم در سال 2011، تنها 42 درصد بود. دیگر کشورها که سرمایه گذاری زیادی برروی این بخش کرده اند عبارتند از برزیل، رواندا، تانزانیا،بنگلادش،هند. دوست دارم وقتی به این کشورها سفر میکنم، توسعه دیجیتالی تراکنش های مالی را که در کشورهای ثروتمند دیده ام را ببینم.

6- آمریکا توانست بیماری سرخک سرخجه را ریشه کن کند
در ماه آوریل، مقامات بهداشت کشور اعلام کردند که آمریکا اولین کشور در جهان است که توانسته بیماری سرخجه را مهار و ریشه کن نماید در این زمینه از تلاشهای گسنرده 15 ساله برای واکسینه کردن مردان و زنان و بچه ها و هر کسی در امریکا تشکر میکنیم. سرخجه در المان هم بیماری شایع و مرگباری محسوب می شود و به سرخک معروف است و نوزادان با نقص عضو زیادی در هنگام تولد به خاطر این بیماری جان خود را از دست می دهند و این به خاطر ابتلای مادر نوزاد در هنگام حاملگی به سرخجه است . کمپین مبارزه با سرخجه در امریکا ، از ابتلای 100000 کودک به سندروم سرخجه جلوگیری کرد و در حدود 3 میلیارد دلار صرفه جویی اقتصادی رو موجب شد که کشور میتواند در بخش های دیگر سلامت هزینه نماید.

ارسال نظر