تحول صنعت خودرو با این ۶ فناوری جدید در دهه آینده

تحول صنعت خودرو با این ۶ فناوری جدید در دهه آینده می تواند نوید بخش راندن آسان و بی خطر باشد.

تحول صنعت خودرو با این ۶ فناوری جدید در دهه آینده

کلیک - با گسترش روز افزون فناوری در حوزه های مختلف، صنعت خودرو نیز یکی از صنایع اثر پذیر از این موضوع به شمار می رود که در زیر به آینده این صنعت و تکنولوژی می پردازیم:

اتومبیل‌های خودکار تا سال ۲۰۲۰
اگرچه اتومبیل خودکار شرکت نیسان به اندازه خودروی بدون راننده گوگل شهرت ندارد اما انتظار می‌رود این خودرو تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار فروش شود.
جایگاه سوپرشارژ Tesla
مالکین خودروهای تسلا می‌توانند اتومبیل‌های خود را با سرعت بیشتری در جایگاه‌های تعیین شده شارژ کنند. در حال حاضر این جایگاه‌ها در ایالات کالیفرنیا، کنتاکی، فلوریدا، تگزاس، واشنگتن، دلاور، ایلی نویز و اورگان قرار دارد. طرح معاوضه باتری هم به زودی عملی می‌شود.
نسل جدید از ایمنی فعال
سیستم )DWE برآورد حجم عملکرد راننده(شرکت فورد مجهز به سنسورهایی است که قادر به اندازه‌گیری میزان واکنش‌های بیولوژیکی راننده به محرک‌ها بوده و به کاهش حواس‌پرتی راننده کمک می‌کند.
سوپر کروز کادیلاک
سیستم خودکار کروز کنترل این مدل به حرکت خودرو در مرکز مسیر کمک کرده و فاصله استاندارد خود را با خودروی جلویی حفظ می‌کند.
ارتباطات بین خودرویی
پیرو یک آزمایش واقعی در زمینه ارتباطات خودرو به خودرو، پژوهشکده حمل و نقل دانشگاه میشیگان و NHTSA تقریباً ۳۰۰۰ اتومبیل هوشمند را در خیابان‌های آن آربور به مرحله امتحان گذاشتند.
خودروهای شبکه‌ای
مدل EN-V شرکت جنرال موتورز، خودرویی ۲ نفره برقی بدون راننده است که از طریق شبکه Wi-Fi، میزان سرعت، موقعیت مکانی و دسترسی خود را با دیگر خودروها به اشتراک می‌گذارد.
خودروهای پرنده
اتومبیل پرنده Terrafugia's TF-X، ترکیبی از بالگرد، ماشین برقی هیبریدی و اتومبیل خودکار معمولی است. شاید روزی برسد که با آن از جلوی درب منزل به هوا پرواز کنیم.
از اینکه برنامه‌ها و فیلم‌های موردعلاقه دوران کودکی‌مان درباره آینده هیجان‌انگیز خودرو وعده‌هایی داده بودند که هرگز جامه عمل به خود نگرفتند، دلخور نباشید. آنها توهمات نبودند بلکه از تکنولوژی زمان خود فراتر بودند. در واقع هرگونه پیشرفت تکنولوژی در صنعت اتومبیل ما را به سوی آینده‌ای هیجان‌انگیز هدایت کرده است. بوق هشداردهنده در سیستم کنترل مسیر در خودروی سدان نمونه فن‌آوری است که ما را به دنیای وسیعی از خودروهای بدون راننده و برقی وارد می‌کند که با یک اشاره دست یا تماس تلفنی به کار می‌افتند. ما همچنان در حال پیشی گرفتن از یکدیگر هستیم. مبتکرین به ده سال فرصت نیاز دارند تا شیوه رانندگی شما را دگرگون کنند.
اتومبیل‌های خودکار
حتماً تا به حال در مورد اتومبیل‌هایی خودران شنیده‌اید. به لطف وجود دوربین‌ها، سنسورها، رادار، لیزر و جادو این امر امکان‌پذیر شده است. در چند سال اخیر مشهورترین و موفق‌ترین پروژه متعلق به شرکت گوگل است اما اکثر سازندگان اتومبیل در تلاش هستند تا در ده سال آینده نمونه واقعی از این خودرو را وارد بازار کنند. نیسان وعده داده که در مدت کمتری (تا سال ۲۰۲۰) این کار را انجام خواهد داد. برخی فن‌آوری‌ها مانند "سیستم ایمنی فعال" شدیداً به راننده کمک کرده و در حال تبدیل به سیستمی هستند که در آینده‌ای نزدیک قادر به کنترل کامل فرآیند رانندگی خواهد بود. این خدمات عبارت‌اند از کروز کنترل تطبیقی، اجتناب از برخورد، حفظ مسیر و کمک به پارک خودرو.
در واقع حضور سیستم ایمنی فعال در خودروهای تولیدی، گامی مهم به سوی متقاعد کردن مردم برای رانندگی با اتومبیل‌های خودران در اماکن عمومی بدون مشکل، خواهد بود; این فعالیت‌ها در واقع آماده‌سازی اذهان عمومی برای پذیرش اتومبیل‌های خودکار است. گام مهم بعدی در زمان عمومی‌سازی خودرو، قانونی بود که در سه ایالت (نوادا، فلوریدا و کالیفرنیا) تصویب شد و طبق آن مالکین اتومبیل‌های خودکار مجاز به انجام رانندگی آزمایشی در جاده‌ها بودند.
کسانی هم هستند که با وجود لذت بردن از رانندگی این سؤال برایشان پیش می‌آید که چرا باید کنترل فرمان را به یک رایانه بسپاریم؟ یک جواب این است که اتومبیل‌های خودکار به‌طورجدی موجب کاهش ترافیک، تصادفات و تلفات می‌شود. نباید با آن مخالفت کرد چون پاسخ دیگر این است که اتومبیل‌های خودران گزینه فوق‌العاده‌ای برای رفت و آمد روزانه خواهند بود. شما را به محل کارتان برده، در طول مسیر می‌توانید مطالعه داشته باشید یا با مادرتان تلفنی صحبت کنید. در این صورت می‌توانید اتومبیل معمولی خود را برای گردش در روزهای تعطیل نگه دارید.
اتومبیل الکتریکی پر زرق و برق: خودروهای ارزان‌قیمت برقی با برد حرکتی بالا و شبکه‌های شارژ پرسرعت در سراسر کشور
برای اکثر افراد دو دلیل برای نخریدن اتومبیل‌های برقی وجود دارد: گران‌قیمت هستند و یا اینکه آیا برای مسافرت جاده‌ای مناسب هستند.
مورد اول صحت دارد، در حال حاضر خودروهای برقی از همتاهای بنزینی و حتی هیبریدی خود گران‌تر هستند و این اختلاف نرخ بیشتر به دلیل باتری‌های لیتیوم یونی است که در خودروهای برقی (و گوشی‌های همراه) استفاده می‌شود و تا زمانی‌که از قیمت این باتری‌ها کاسته نشود، قیمت خودروهای برقی نیز بالا خواهد بود.
خوشبختانه محققین در تلاش‌اند تا وضعیت این باتری را بهبود ببخشند و کارشناسان عقیده دارند قیمت باتری در سال‌های آینده ارزان‌تر خواهد شد. دلیل دیگر کاهش قیمت باتری، ساخت باتری‌های لیتیوم- پلیمری است که سبک‌تر، سازگارتر و قوی‌تر بوده و هزینه تولید پایین‌تری دارد.
اساتید مهندسی مواد نانو در دانشگاه ولونگانگ استرالیا به موفقیتی دست یافته‌اند. آنها با استفاده از یک ماده بر اساس ژرمانیم، عنصری که به وفور در پوسته زمین یافت می‌شود، قابلیت ذخیره انرژی باتری لیتیوم یونی را تا پنج برابر ظرفیت معمول خود افزایش داده‌اند. هر چند قیمت ژرمانیوم باید برای پیشرفت این پروژه کاهش یابد اما نکته اینجاست که ما گزینه‌های دیگری نیز برای را بهینه‌سازی داریم.
بنابراین بهبود ذخیره‌سازی انرژی باعث کاهش قیمت و افزایش دامنه فروش است. اگر بخواهیم این خودرو را به مسافرت جاده‌ای ببریم مطمئناً در طول مسیر به جایگاه شارژ نیاز خواهد بود که در اینجا سازندگان اتومبیل وارد عمل می‌شوند.
نیسان سازنده خودروی محبوب Leaf EV اعلام کرده است که با یکی از تأمین‌کنندگان شارژ خودرو مشارکت داشته و تعداد ۴۸ جایگاه شارژ پرسرعت در کالیفرنیا ایجاد کرده است. تعداد بیشتری از شارژرها در جایگاه‌های منتخب نصب شده و تحت قانون فدرال ChargePoint and Ecotality به فعالیت می‌پردازند. شرکت تسلا نیز تاکنون ۲۱ جایگاه شارژ ساخته است. همچنین تسلا در برخی از جایگاه‌ها خدمات تعویض باتری را برای افرادی که عجله دارند، ارائه می‌کند.
هم‌اکنون جایگاه‌های شارژ تسلا فقط برای رانندگان این خودرو باز است (شارژ رایگان است اما تعویض باتری نه). دیگر سازندگان نیز با دیدن برنامه‌های ساخت جایگاه شارژ توسط نیسان و تسلا به این طرح پیوستند. عجیب نیست که بگوییم روزی شما قادر خواهید بود مسافت خانه مادربزرگتان را در مدت منطقی با رانندگی طی کنید.
امکانات نسل جدید ایمنی فعال
ویژگی‌های ایمنی فعال (اجتناب از برخورد با خودرو جلویی، کنترل کروز تطبیقی و مشابه آن) برای سال‌ها در دسترس بوده اما نسل جدیدی از این سیستم برای یاری به رانندگان ظهور کرده است. یک صفحه نمایشگر فوق‌العاده چند تصویری را در نظر بگیرید. درحالی‌که صفحه‌نمایش سنتی روی شیشه جلو اتومبیل چند بخش از اطلاعات کلیدی (که میزان سرعت و نوع دنده رانندگی شما را نشان می‌دهد) را به منظور کاهش نیاز راننده به بررسی چشمی پانل ابزاری ارائه می‌دهد، صفحه‌نمایش چند تصویری فوق‌العاده این ایده را به همراه اطلاعات پیشرفته‌تر و فن‌آوری بالا به آینده معرفی می‌کند.
علامت‌های جاده‌ای را در نظر بگیرید، فلش‌هایی که حرکت شما را به هر طرف تعیین می‌کند و یا تابلوهایی که نام خیابان‌ها روی آنها نوشته شده و در فاصله دوری قرار دارد. تصور کنید دو نمایشگر جداگانه برای راننده و مسافر وجود دارد که اجازه می‌دهد مسافر اطلاعات مقصد را وارد سیستم ناوبری خودرو کرده و بدون ایجاد حواس‌پرتی برای راننده به تماشای فیلم بنشیند.
روزی حتی ممکن است با خیال راحت در مه سنگین با صفحه‌نمایش بالای سر که با کروز کنترل تطبیقی و دوربین‌های داخلی یکپارچه شده، قادر به رانندگی باشید. این سیستم از طریق یک صفحه‌نمایش واقعی نصب شده در شیشه جلو اتومبیل (بسیار شبیه به یک نسخه بازی ویدیویی جهان واقعی اطراف شماست) باعث از بین رفتن مه شده و در شرایط نامناسب و دید کم، توانایی شما را برای دیدن خطوط نشانه‌گذاری، خودروها و دو طرف جاده افزایش می‌دهد.
نیروهای خارجی می‌توانند توانایی‌های رانندگان را به چالش بکشند، تماس‌های تلفنی، جاده‌های شلوغ، آب و هوای نامناسب بیشتر از عوامل دیگر ذهن راننده را از مهم‌ترین کار یعنی رانندگی ایمن منحرف می‌سازند. خودروسازان در حال تلاش برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های حسگر بیومتریک برای کمک به کنترل استرس و احساسات راننده هستند.. در اینجا به بررسی نمونه‌ای از مدل فورد، به نام Driver Workload Estimator, می‌پردازیم.
وظیفه سنسورهای تعبیه شده در نقاط تماس راننده با ماشین (صندلی، فرمان و کمربند ایمنی) جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و اندازه‌گیری ضربان قلب، تنفس و تعریق است. آنها این داده‌ها را با اطلاعات جمع‌آوری‌شده از محیط اطراف خودرو و نیروی اعمالی راننده به پدال گاز، پدال ترمز و فرمان ترکیب می‌کنند سپس سیستم، میزان سرگرمی و ارتباطات راننده را بسته به حجم عملکرد رانندگی به‌طورکلی اندازه‌گیری و مدیریت می‌کند. به طور مثال: هنگام ترافیک سنگین در یک روز داغ تابستانی، با افزایش ضربان قلب، تنفس تند و تعویض سریع پدال گاز و ترمز توسط راننده، خودرو سیگنال‌هایی (مزاحم نشوید) را در سیستم رادیویی وارد می‌کند بدین ترتیب تا فرا رسیدن زمان مناسب تماس‌های تلفنی را به تأخیر انداخته، سیستم صوتی را خاموش کرده و از حواس‌پرتی راننده می‌کاهد.
در نهایت، چیزی که ما در اوایل سال ۲۰۱۴ از کادیلاک دیدیم، کروز کنترل تطبیقی بود که خودرو را در مرکز خطوط مسیر نگه داشته فاصله امن از ماشین جلویی را حفظ می‌کند (کادیلاک آن را نسخه سوپر کروز نامیده است) این سیستم با استفاده از اطلاعات دوربین‌ها، رادار و سیستم‌های مافوق صوت، با سرعت بیشتری نسبت به راننده به نوسانات ترافیکی واکنش داده و خودرو را بدون دخالت راننده در مسیر حفظ می‌کند.
ارتباطات خودرو به خودرو یا خودرو به سایر وسیله‌ها
ارتباطات خودرو با خودرو بی‌شک در آینده به صنعت اتومبیل افزوده خواهد شد. با استفاده از سنسورهای داخلی و فرستنده‌های ساخته شده برای ارتباط به دستگاه‌های کنار جاده‌ای، اتومبیل‌های متصل قادر به ارسال و دریافت میزان سرعت و موقعیت مکانی یکدیگر تحت دامنه‌های کوچک ارتباطی خواهند بود (مانند (wi-fi. هدف این سیستم بهبود جریان ترافیک، جلوگیری از تصادف (یا حداقل کاهش آسیب‌های وارده) و هشدار به رانندگانی است که تازه وارد مسیرهای پرترافیک می‌شوند تا در صورت لزوم تصمیم بهتری بگیرند. تمام این اقدامات از طریق میدان ارتباطی نزدیک و بهره‌وری از سنسورها و فرستنده‌های مستقر در جاده‌ها امکان‌پذیر است.
در سال ۲۰۱۲، پژوهشکده حمل و نقل دانشگاه میشیگان در جریان همکاری با موسسه ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، حدود ۲۸۰۰ خودرو را در خیابان‌های آن آربور به آزمون کشید که بزرگ‌ترین آزمون در نوع خود در شمال امریکا است. علاوه بر انتقال داده‌های مربوط به ایمنی، وسایل نقلیه متصل، راننده را از زمان تغییر چراغ‌قرمز به سبز و رعایت شرایط ایمنی آگاه می‌سازد. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این اطلاعات زمان واقعی گزارش بسیار دقیق ترافیک است که در حال حاضر روی خودرو نصب شده است.
خودروهای شبکه‌ای
خودروهای شبکه‌ای می‌توانند انقلاب بزرگی برای میلیون‌ها نفر مردم ساکن در مناطق شلوغ شهری باشند. خودروهای شبکه‌ای، بخشی به شکل تاکسی برقی برای کرایه، بخشی وسیله حمل و نقل عمومی بسیار سفارشی، می‌توانند با یکدیگر صحبت کنند. مدل EN-V از شرکت جنرال موتورز نمونه خوبی برای این توصیف است.EN -V یک مدل برقی ۲ نفره بدون راننده است که می‌تواند اطلاعات مربوط به میزان سرعت، موقعیت مکانی و دسترسی را با سایر اتومبیل‌های موجود در شبکه از طریق ارتباط بی‌سیم به اشتراک بگذارد.
اگر نیاز دارید به جایی بروید، برای یک ماشین شبکه‌ای از طریق یک برنامه تلفن هوشمند یا رایانه تماس بگیرید. یک ماشین برقی در محل حاضر شده و شما را سوار می‌کند، اطلاعات مقصدتان را وارد کرده و خودرو با توجه به سیستم گزارش ترافیکی بهترین مسیر را انتخاب کرده و شما را به مقصد می‌رساند. خودرو شما را پیاده کرده و به سراغ مسافر دیگر یا جایگاه شارژ می‌رود. فکر می‌کنید این یک داستان علمی تخیلی است؟ جنرال موتورز قصد دارد آزمون مهمی را برای نسل دوم EN-V در چندین شهر بزرگ در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۰ برگزار کند. کارشناسان به این اشاره دارند که چنین خودروهایی می‌توانند به استقلال عده‌ای از افراد ناتوان در رانندگی از جمله افراد سالخورده، ناتوان حرکتی و خیلی جوان کمک شایانی داشته باشند.
خودروهای پرنده
خودرویی که شاید بال یا ملخ پروازی درآورده است. مطمئناً، ایده ماشین پرنده مسئله جدیدی نیست. پیدایش اولین نمونه به سال ۱۹۱۷ بازمی‌گردد. نام آن کورتیس بود و به پرواز درآمد. طولی نکشید که وارد صنعت سرگرمی و برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها مملو از این ماشین پرنده شدند.
اما چه اتفاقی برای یک ماشین تولیدی پرنده می افتد؟ خب، بسیاری از شرکت‌های مدرن بر روی خودرویی هستند که بتواند از مسیرهای شلوغ به آسمان پرواز کند. یکی از این نمونه‌های کاربردی Terrafugia است که اولین پرواز عمومی خود را در جولای ۲۰۱۳ انجام داد.
مورد بعدی TF-X است. این نمونه ترکیبی از بالگرد، خودروی هیبریدی برقی و اتومبیل خودکار معمولی است. شما هنگام استفاده از آن اطلاعات مقصد خود را وارد سیستم ناوبری کرده و به صورت عمودی از مسیر خود خارج می‌شوید. بقیه کارها از جمله پرواز و فرود را به رایانه بسپارید.
Terrafugia می‌گوید تولید این نمونه ۱۲-۸ سال دیگر صورت خواهد گرفت. در واقع، کاربرد اولیه این نوع وسیله به خودروهای خدمات اضطراری، مجریان قانون و افراد فوق‌العاده ثروتمند محدود شده است. این دقیقاً چیزی است که در مورد گوشی‌های iPhone گفتند و ببینید که اکنون ما در کجا ایستاده‌ایم.

منبع :carinsudtry

ارسال نظر