قابلیت فیلمبرداری ۶K به دوربین حرفه ای GH5 پاناسونیک اضافه شد

رسانه کلیک - شرکت پاناسونیک، فریمور جدیدی را برای دوربین حرفه ای GH5 معرفی کرد که قابلیت های بسیاری را به این دوربین اضافه می کند.

قابلیت فیلمبرداری ۶K به دوربین حرفه ای GH5 پاناسونیک اضافه شد

زمانی که شرکت پاناسونیک اولین بار دوربین حرفه ای GH5 را معرفی کرد، این شرکت در همان زمان وعده داده بود که فیلمبرداری ۶K با ٣٠ فریم در ثانیه را به این دوربین اضافه می کند. حالا شرکت پاناسونیک فریمور جدیدی را برای دوربین GH5 توسعه کرده که قابلیت هایی را به این دوربین اضافه می کند.

فیلمبرداری آنامورفیک ۶K با رزولوشن ۴۹۹۲x3744 ده بیتی و اضافه شدن حالت intra-frame به دوربین که پوشش کامل از کیفیت ۴K ده بیتی را برای کاربر فراهم می کند از جمله این قابلیت ها هستند. همچنین با استفاده از قابلیت جدید intra-frame، هر فریم بصورت جداگانه در سرعت ۴۰۰ مگابیت در ثانیه فشرده می شود. فشرده سازی فریم ها جزو مزیت های ویژه یک دوربین حرفه ای محسوب می شود.

1th pic

اگرچه پاناسونیک با هدف اجرایی کردن رزولوشن ۶K یعنی ۴۹۹۲x3744 در دوربین GH5 این فریمور را عرضه می کند اما به نظر می رسد کیفیت در حد ۵K است. معلوم نیست که ویژگی جدید چگونه کار می کند اما طبق توضیحات فریمور قابلیت های جدید به درستی کار خواهند کرد. برای رزولوشن آنامورفیک ۶K، دوربین GH5 در واقع تمام سنسور ۲۰٫۳ مگاپیکسلی خود را به کار می گیرد.

سنسور ۲۰ مگاپیکسلی جدید پاناسونیک که در GH5 به کار رفته است، از فیلتر AA استفاده نمی‌کند تا کیفیت تصویر افزایش یابد. نکته‌ی جالب در توسعه‌ی این سنسور عدم تجهیز آن به تشخیص فازی است. ظاهرا پاناسونیک از توانایی‌های الگوریتم فوکوس خودکار DFD خود که سال‌ها در حال توسعه آن بوده، کاملا مطمئن شده است و اکنون نیازی به سیستم‌های تشخیص فازی ندارد.

پیش از این شاهد عملکرد بسیار خوب DFD در سایر محصولات این شرکت ژاپنی بودیم. پاناسونیک در تکنولوژی (DFD (Depth from Defocus از یک جفت عکس استفاده می‌کند تا نواحی خارج از فوکوس لنز را پیدا و عمق میدان را درک کند. بدین ترتیب دوربین‌های این شرکت در کنار سرعت فوکوس بالا، قادر به ایجاد جلوه‌ی بوکه بسیار قدرتمندی هستند. البته الگوریتم DFD لومیکس GH5 بهبود یافته است تا در صورت وجود سوژه‌های در حال حرکت و سریع، دوربین بتواند به فوکوس مؤثر و صحیح خود ادامه دهد.

2th pic

پاناسونیک پیش از این قابلیتی با نام ۴K Photo را در برخی از دوربین‌های خود تعبیه کرده بود که به کاربران اجازه می‌داد تصاویر ۸ مگاپیکسلی از درون ویدیو‌های ۴K‌ استخراج کنند. اما در صورتی که این قابلیت را فوق‌العاده می‌دانید، بد نیست بدانید که GH5 اکنون می‌تواند عکس‌هایی با رزولوشن ۶K یا ۱۸ مگاپیکسل با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ثبت کنند. این قابلیت با توجه به فوکوس و نوریابی پیاپی، بسیار کاربردی خواهد بود. در کنار قابلیت ۶K Photo، کاربران GH5 اکنون قادر خواهند بود با رزولوشن ۴K یا ۸ مگاپیکسل و با نرخ باورنکردنی ۶۰ فریم بر ثانیه به عکاسی پیاپی بپردازند.

نتیجه ای که از ویژگی آنامورفیک ۶K برای یک عکس بدست آمده، رزولوشن ۶۱۴۴x3072 را برای عکس مورد نظر ثبت کرده است. به هر حال شما برای استفاده از قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فرد آنامورفیک ۶K نیاز به لنز آنامورفیک دوربین GH5 دارید که تصویر عریض را طی ثبت و ظبط به ٢:١ تنظیم کند. (این لنزها یک ظاهر منحصر به فرد را دارند که عمدتا از جنس آینه های لنز JJ Abrams هستند).

3th pic

با انتشار و عرضه فریمور جدید، دوربین GH5 یکی از دوربین های حرفه ای آنامورفیک ۶K با بالاترین رزولوشن در مقایسه با مدل های RED و الکسا، EOS HD محسوب می شود. ضمن اینکه از لحاظ قیمت نسبت به این مدل ها ارزان تر است. اگرچه تصاویری که این دوربین هندل می کند ١٠ بیتی هستند اما Data Rate برای هر حالت (۲۰۰ مگابیت در ثانیه) است که در مقایسه با دوربین های رقیب، این میزان کم است. اگر می خواهید Data Rate بیشتری بگیرید، می توانید ۴K آنامورفیک (رزولوشن ۳۳۲۸x2496) را در ۴۰۰ مگابیت در ثانیه اجرا کنید. امیدوارم، پاناسونیک در آنامورفیک ۶K سرعت Data Rate ها را کمی افزایش دهد.

یکی دیگر از ویژگی های جدید فریمور دوربین GH5 پاناسونیک، اضافه شدن حالتی به نام intra frame است که با کیفیت ۴K سر و کار دارد. اگرچه این ویژگی در مقایسه با ویژگی آنامورفیک ۶K چندان به چشم نمی آید اما در نوع خود ارزشمند است. اکثر دوربین های فعلی مصرف کنندگان، ویدیو و فیلم را در قالب فرمت های inter frame مانند: H.264, MPEG-4 یا Sony's XAVC ثبت و ظبط می کنند که این حالت در Data Rate فریم ها صرفه جوبی به عمل می آورد. intra frame حالت جدیدی است که پاناسونیک اولین بار با ارائه فریمور آن را به دوربین اضافه می کند که طی آن هر فایل بدون اعمال دستکاری در Data Rate ثبت و ظبط می گردد.

4th pic

تصاویر حاصل از این دوربین برای ویرایش بسیار ایده آل هستند و برای Action Sequenc ها می توانند بهتر عمل می کنند، اما به نظر می رسد بسیار بزرگتر از فایل های درون فریم هستند. بنابراین، پاناسونیک کدک ده بیتی All-I چهارصد مگابیت بر ثانیه را برای این دوربین معرفی کرد که میزان داده قبلی را دو برابر می کند. این کار از طریق بسیاری از دوربین های حرفه ای، از جمله دوربین ۷،۵۰۰ دلاری سونی با نام ۴K FS7 XDCAM انجام می شود اما دوربین GH5 پاناسونیک تنها کمتر از یک چهارم دوربین سونی قیمت دارد(۱۷۰۰ دلار). همانطور که پیش از این ذکر شد، Data Rate جدید برای آنامورفیک ۶K کار نمی کند و احتمالا شما به یک کارت حافظه SD پر سرعت از کلاس UHS-II نیاز داشته باشید.

دوربین GH5 پاناسونیک به امکانات و قابلیت‌های متعددی مجهز شده است. قابلیت‌های ویدیویی GH5 در نوع خود منحصر به فرد هستند و در هیچ محصول دیگری حتی با قیمت‌های بالاتر آن‌ها را نمی‌بینید. اما عکاسان گزینه‌های دیگری مانند نیکون D750 را پیش رو دارند که توانایی‌های فوق‌العاده‌ای در بخش عکاسی به همراه دارند.پاناسونیک سال گذشته با معرفی G85، قابلیت‌های زیادی را در ازای قیمت اندک در اختیار علاقه‌‌مندان حوزه عکاسی و فیلم‌برداری قرار داد. اما GH5 دقیقا در نقطه‌ی مقابل قرار دارد. پرچم‌دار دوربین‌های پاناسونیک تجهیزات بسیار خوبی مخصوصا در قسمت فیلم‌برداری دارد، اما در بخش قیمتی قدم در حوزه‌ای گذاشته است که محصولات موجود در آن محبوبیت بسیاری بین کاربران دارند و توانایی‌های خود را به‌خوبی اثبات کرده‌اند. با این حال این دوربین همانند نسل پیشین، خود را به عنوان گزینه‌ی اول فیلم‌برداران معرفی می‌کند.

5th pic

پاناسونیک همچنین از طریق فریمور جدید، فوکوس خودکار را برای حالت های Still و Video دوربین GH5 پاناسونیک بهبود داده است. همچنین حالت hybrid log gamma با این فریمور به دوربین GH5 اضافه می شود که به کاربر این امکان را می دهد تصاویری را ثبت کنند که در تلویزیون های ۴K HDR قابل پخش باشد. فریمور جدید دوربین GH5 اواخر ماه سپتامبر از طریق وبسایت اصلی پاناسونیک در دسترس خواهد بود.

ارسال نظر