بهترین ها و بدترین های ویندوز 10

برای سال های طولانی ویندوز XP سیستم عامل مورد علاقه من بود ولی ویندوز های ویستا، 7، و 8 نتوانست نظر من را جلب کند. حتی این قضیه آنقدر مرا آزار داد که مجبور شدم ویندوز را کلا کنار گذاشته و از سیستم عامل اختصاصی OS X استفاده کنم.

بهترین ها و بدترین های ویندوز 10

کلیک - وقتی ویندوز 10 در سال 2015 عرضه شد، تصمیم گرفتم تا به مایکروسافت شانسی دوباره بدهم و آن را امتحان کنم. به طور کلی تجربه بازگشت به ویندوز برای من لذت بخش بود و قابلیت های جدید ویندوز 10 لذت آن را بیشتر می کرد. البته هنوز نواقص اندکی وجود دارد که امیدوارم مایکروسافت در نسخه های بعدی آن ها را بهبود دهد.

در اینجا قصد دارم تا مزیت ها و معایب این سیستم عامل را برای شما تشریح کنم. با کلیک همراه باشید.

مزایای ویندوز 10

بازگشت منوی Start

در ویندوز 8 مایکروسافت تصمیم گرفت منوی Start را حذف کند ولی در ویندوز 10 این منو مجددا بازگردانده شده است. منوی Start که رفیق دیرینه ما از زمان ویندوز 95 بود اکنون با live tiles (کاشی های رنگارنگ موجود در منوی start) بازگشته است که با استفاده از آن ها می توانید به صورت میانبر به اپلیکیشن های پرکاربرد خود دسترسی پیدا کنید. البته من برنامه های پیش فرض موجود در live tiles را زیاد نمی پسندم، ولی می توان آن ها را به آسانی حذف کرد یا تغییر داد.

tiles

برای سفارشی سازی کاشی ها (tiles) کافیست روی آن ها کلیک کرده و بکشید و جای آن ها را تنظیم کنید و با کلیک راست کردن می توانید همه آن ها را حذف کنید. با کشیدن یک کاشی به سمت پایین منو می توانید یک گروه جدید ایجاد کرده و نام آن را تعیین کنید. برای تغییر اندازه یک کاشی می توانید روی آن کلیک راست کنید و از قسمت Resize اندازه مورد نظر را انتخاب کنید. برای اضافه کردن یک کاشی به این منو، برنامه مورد نظر را از قسمت All apps یا ستون سمت چپ پیدا کرده و روی آن کلیک راست کنید، سپس روی Pin to Start کلیک کنید.

live tiles (کاشی های زنده) در حقیقت به صورت مداوم تغییر می کنند. برای مثال آیکون مربوط به اخبار یا آب و هوا در طول روز عوض می شود و آخرین اخبار یا وضعیت هوا را نشان می دهد. ولی اگر می خواهید کاشی ها این اطلاعات زنده را نمایش ندهد و به صورت ثابت نمایش داده شود روی آن ها کلیک راست کرده و گزینه Turn live tile off را انتخاب کنید.

با کورتانا در جهان سیر و سیاحت کنید

امروزه دستیار های شخصی هوشمند طرفداران زیادی پیدا کرده اند. مایکروسافت نیز برای رقابت در این زمینه کورتانا را ارائه کرده است. دستیار هوشمند کورتانا برای اولین بار در کنفرانس BUILD در سال 2014 برای ویندوز 8.1 معرفی شد. نام این سیستم از یکی از شخصیت های باهوش بازی ویدیویی iconic Halo مایکروسافت گرفته شده است. دستیار هوشمند کورتانا در پلت فرم های مختلف از جمله: ویندوز 10، ویندوز 10 موبایل، Microsoft Band، Xbox One، iOS و اندروید قابل استفاده است.

Cortana

شما مجبور نیستید که الزاما از کورتانا در ویندوز 10 استفاده کنید ولی من به شدت توصیه می کنم این کار را انجام دهید. با استفاده از کورتانا زندگی کردن آسان تر می شود. این دستیار هوشمند به شما کمک می کند موارد مورد نظر خود را روی رایانه جستجو کنید، تقویم خود را مدیریت کنید، فایل های خود را پیدا کنید و حتی لطیفه بگویید! با قابلیت های مخصوص نوت بوک آن با دسترسی به اطلاعاتی مثل: علاقه مندی های شخصی خود، داده های مکان، یادآور ها و مخاطبین فقط یک کلیک فاصله دارید. از آنجایی که کورتانا روی پلت فرم های دیگر نیز قابل اجراست، اطلاعات شخصی شما تقریبا از هر جایی قابل دسترس است.

صفحه نوتیفیکشن (اطلاع رسانی) قابلیتی جدید در ویندوز 10

همانند دستیار های شخصی هوشمند صفحه نوتیفیکشن مرکزی (central notification screen) نیز به یک ویژگی رایج در بین سیستم عامل ها تبدیل شده است. در ویندوز 10 با کلیک روی آیکون نوتیفیکشن (شبیه به فلش) صفحه نوتیفیکشن باز می شود. همچنین برای انجام این کار می توان از فشار همزمان کلید های Windows + A استفاده کرد.

windows-registry-tweaks-action-center-640x360

با استفاده از این صفحه می توانید به اطلاعت و پیام های اطلاع رسانی نرم افزار های مختلف دسترسی یافته و همچنین به راحتی مواردی مثل میزان شارژ، وضعیت اتصال به شبکه و موقعیت دستگاه خود را چک کنید. این قابلیت ها در نسخه نوت بوک و تبلت ویندوز نیز موجود است.

پیشرفت و بهینه سازی حالت Tablet Mode

مثل اینکه نهایتا مایکروسافت در ساخت ویندوز 10 فهمیده است که تبلت ها و رایانه ها به صورت متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از قابلیت Continuum می توانید tablet mode (حالت مخصوص تبلت) را از طریق سیستم نوتیفیکشن ها فعال کنید. پلت فرم همگانی ویندوز مایکروسافت (Universal Windows Platform) این فرایند را بهبود داده است. با استفاده از آن توسعه دهندگان می توانند قابلیتی را در نرم افزار های خود جای دهند تا در صورت لزوم به صورت لمسی نیز قابل استفاده باشد. هم اکنون نرم افزار هایی مثل Netflix، Pandora، Uber و اپلیکیشن The Wall Street Journal این قابلیت را ارائه می کنند.

Tablet-mode1

شما از طریق صفحه نوتیفیکشن مرکزی ویندوز می توانید بین حالت رایانه یا صفحه لمسی منتقل شده و یا می توانید از طریق تنظیمات ویندوز 10 Tablet Mode را انتخاب کنید.

معایب ویندوز 10

یک مرورگر پیش فرض جدید

سرانجام مرورگر اینترنت اکسپلورر همزمان با ارائه ویندوز 10 بازنشسته شد و مرورگر Edge جای آن را گرفت، اگر چه فعلا برای اظهار نظر کردن در مورد مفید بودن این اقدام مایکروسافت خیلی زود است. مرورگر Microsoft Edge علاوه بر داشتن یک نام فانتزی جدید دارای قابلیت های جدیدی است که اینترنت اکسپلورر هیچ وقت آن ها را نداشت که شامل حالت text-only reader (فقط خواندن متن)، ابزار حاشیه نویسی و دستیار کورتانا می شود. همچنین به زودی امکان ساخت و نصب افزونه نیز برای این مرورگر فراهم می شود.

edge

Microsoft Edge آینده خوبی را خواهد داشت ولی در حال حاضر به دلیل عدم پشتیبانی از افزونه ها چندان کامل به نظر نمی رسد و نیاز به تکمیل شدن دارد. اما مشکل اصلی آنجاست که، چه شما ویندوز 10 را از ابتدا نصب کنید و چه سیستم عامل قبلی خود را به 10 ارتقا بدهید، Microsoft Edge به عنوان مرورگر پیش فرض رایانه شما تعیین می شود. یعنی حتی اگر در نسخه قبلی سیستم عامل خود از کروم یا فایرفاکس استفاده می کرده اید با ارتقای ویندوز مرورگر پیش فرض نیز عوض می شود.

البته خوشبختانه امکان عوض کردن مرورگر پیش فرض با ورود به بخش تنظیمات ویندوز 10 وجود دارد. از قسمت تنظیمات می توان گزینه Web browser را یافت و تغییرات مورد نظر را اعمال کرد.

ذخیره اطلاعات و داده های شخصی کاربر (Keylogging)

انتشار ویندوز 10 در سال گذشته یک موفقیت برای مایکروسافت به حساب می آمد ولی مشخص شد که این ویندوز در زمینه رعایت حریم شخصی کاربران مشکلات متعددی را داراست. ویندوز 10 به صورت پیش فرض بسیاری از اطلاعات کاربران را کنترل و ردیابی می کند. البته خوشبختانه ترفند هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان اینگونه ردیابی ها را از بین برد.

privacy

بزرگترین مشکل من از نظر حریم شخصی با ویندوز 10 سیستم key logging (ذخیره سازی کلید های فشرده روی کیبورد) آن است. همانطور که در بخش پرسش های متداول (FAQ) مایکروسافت هم اشاره شده، ویندوز 10 اطلاعاتی مانند گفت و گوی های شما و عبارت های تایپ شده توسط شما (شامل نوشته های تقویم شخصی و مخاطبان) را جمع آوری می کند تا تجربه کار با ویندوز را شخصی سازی کند.

شما می توانید key logging را در ویندوز 10 غیر فعال کنید. برای انجام این کار به برنامه تنظیمات ویندوز 10 رفته و گزینه Privacy را انتخاب کنید. در پنجره جدید روی General کلیک کرده و Send Microsoft info about how I write to help use improve typing and writing in the future را خاموش کنید. سپس از منو سمت چپ گزینه Speech, Inking and Typing را انتخاب کنید و روی دکمه Stop getting to know me کلیک کنید.

سیستم بروزرسانی گیج کننده

همانطور که می دانید مایکروسافت سیستم دانلود و نصب آپدیت ها را در ویندوز 10 تغییر داده است. در واقع بروزرسانی در ویندوز 10 امری الزامی است که البته می توان آن ها را به تعویق انداخت.

به ندرت پیش می آید که مایکروسافت یک آپدیت نامناسب منتشر کند ولی در هر صورت این اتفاق هر از گاهی پیش می آید و وقتی این اتفاق بیفتد تجربه بسیار بدی را برای کاربر رقم می زند. حال تصویر کنید که انجام بروزرسانی اجباری شده است و این می تواند خون شما را به جوش بیاورد.

البته خوشبختانه برای این مورد هم راه حل هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان بروزرسانی های نامناسب را حذف کرد.

منبع: makeuseof

ارسال نظر