هشت شی جالب که با چاپ سه بعدی ساخته شده‌اند

به گزارش کلیک، چه کسی پیش‌بینی می‌کرد از این دستگاه برای کمک به افراد معلول و حیوانات استفاده شود؟ یا برای تولید سلاح، خانه و حتی مواد غذایی به‌کار برده شود؟ شاید برای همه خانواده‌ها کاربردی نباشد اما این مثال‌ها نشان می‌دهند که چاپ سه‌بعدی می‌تواند موارد شگفت‌انگیزی را خلق کند.

هشت شی جالب که با چاپ سه بعدی ساخته شده‌اند

به گزارش کلیک، چه کسی پیش‌بینی می‌کرد از این دستگاه برای کمک به افراد معلول و حیوانات استفاده شود؟ یا برای تولید سلاح، خانه و حتی مواد غذایی به‌کار برده شود؟ شاید برای همه خانواده‌ها کاربردی نباشد اما این مثال‌ها نشان می‌دهند که چاپ سه‌بعدی می‌تواند موارد شگفت‌انگیزی را خلق کند.

در اینجا هشت شی جالب که توسط چاپ سه‌بعدی ساخته‌اند را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. منقار طوطی

gallery-1462271981-3d-printer-parrot-beak

این مثال کمی شبیه داستان کودکان به‌نظر می‌رسد. منقار یک طوطی پالم کوکاتو به‌نام هوئیزای در جنگ با یک طوطی دیگر شدیدا آسیب دید. این امر باعث شد هم‌نوعان وی او را اذیت کنند زیرا دیگر چندان یک پرنده کامل نبود. او اعتماد به نفس و اشتهای خود را از دست داد. پس از مدتی دیگر حتی از قفس خود بیرون نمی‌آمد.

یک کارمند باغ وحش نانجیانگ از موسسه تحقیقات ساختارهای افزودنی درخواست کمک کرد. آن‌ها با یک موسسه چاپ سه‌بعدی تماس گرفتند و تحت تاثیر این داستان منقار هوئیزای را به رایگان بازسازی کردند. منقار جدید از زرین ساخته شده بود. آن‌ها طوطی را بیهوش کرده و منقار جدید را با ۱۱ بست استخوانی به منقار اصلی متصل کردند. این طوطی اکنون مجددا توسط سایر طوطی‌ها پذیرفته شده و قادر است به‌طور طبیعی غذا بخورد.

  1. بستنی

icecream

حتما موارد مختلفی از چاپ سه‌بعدی شنیده‌اید اما در مورد چاپ بستنی نیز چیزی شنیده‌اید؟ برای سه دانش‌آموز موسسه فناوری ماساچوست(MIT) چاپ بستنی در اولویت بود. آن‌ها یک چاپ‌گر سه‌بعدی ساخته‌اند که قادر به بیرون دادن بستنی سفت و فریز کردن آن بود. هدف آن‌ها از این کار علاقه‌مند کردن کودکان به فناوری بوده است.

کریستین بانکر، یکی از این سه دانش‌آموز می‌گوید: "ما به این دلیل این چاپگر را طراحی کردیم زیرا در نظر داشتیم یک وسلیه مهیج با این فناوری محبوب بسازیم و همین‌طور نظر کودکان را به آن جلب کنیم. ما فکر کردیم مهم است که نسل جوان را به فناوری جدید و علوم جلب کنیم و محدودیت‌ها را کنار بزنیم."

  1. پاهای پره‌دار اردکی

http---i.blueprint.mashable.com-XRAQ-i-w1z2-UsOl1-pMw2n3dG4=-blueprint-api-production.s3.amazonaws.com-uploads-story-thumbnail-6301-duck3dthumb__1_

طوطی تنها حیوانی نیست که از چاپ سه‌بعدی سود برده است. یک اردک به‌نام فیلیپ نیز که به دلیل سرمازدگی پاهای خود را از دست داده بود، قرار بود به دلیل مشکلات زیاد کشته شود. یک معلم فناوری و دانش‌آموزانش یک جفت پای جدید با چاپ سه‌بعدی برای فیلیپ ساختند.

ساخت این پاها شش هفته به‌طول انجامید و از طریق آزمون و خطا در نهایت یک جفت پای مناسب ساخته شد. این اردک اکنون دوباره قادر است مثل یک اردک راه برود.

  1. اعضای بدن انسان و بافت زنده

gallery-1462272813-3d-printed-body-parts

انسان نیز از چاپ سه‌بعدی برای اعضای از دست رفته بهره برده است. چند ماه پیش، پزشکان در موسسه Wake Forest برای پزشکی ترمیمی اعلام کردند یک چاپگر سه‌بعدی بافت زنده و اندام‌ دارند که به‌درستی کار می‌کند. آن‌ها اذعان داشتن تا کنون تنها بر روی حیوانات کارکرده‌اند اما به احتمال بسیار زیاد بر روی انسان نیز جواب خواهد داد.

این تیم تا کنون عضله، استخوان و بافت گوش را چاپ کرده است و تمامی آن‌ها به اندازه کافی قوی بوده‌اند تا در بدن کار کنند. کلید این کار ادغام اعضا و چاپ سه‌بعدی است که از مواد "زیست تخریب‌پذیر پلاستیک مانند" برای ایجاد شکل بافت استفاده شده است. همچنین از یک جوهر مبتنی بر آب برای نگه داشتن سلول‌ها و یک سری میکروکانال برای جریان اکسیژن و مواد مغذی ایجاد کرده است. این امر بافت چاپ شده را قادر می‌سازد که به‌طور موثر با بافت بدن ادغام شود و مانند یک عضو واقعی کار کند.

در آزمایشات، یک گوش زیر پوست موش گذاشته شد و پس از دوماه عضروف و رگ‌های خونی رشد کرده بودند.

  1. لاک لاک‌پشت

gallery-1462272306-3d-printed-tortoise-shell

بازهم حیوانات به کمک نیاز دارند. کلئوپاترا که یک لاک‌پشت است دچار سوتغذیه شده و لاک وی به‌دلیل کمبود کلسیم ضعیف شده است. خوشبختانه کلئوپاترا توسط گروه نجات خزندگان و موسسه آموزش مخلوقات کانیون در کلرادو نجات یافت و یک رژیم غذایی سالم به او داده شد. تنها چیزی که آن‌ها قادر به تعمیرش نبودند، لاک آسیب‌دیده او بود. اما گروهی از دانش‌جویان دانشگاه فنی کلرادو و دنور به کمک آنان شتافتند.

لاک کلئوپاترا اسکن شد و راجر هنری حدود ۶۰۰ ساعت برای طراحی یک لاک جدید زمان صرف کرد. لاک نهایی از چهار قطعه چاپ شده از جنس پلی‌لاکتیک اسید، که یک نوع رزین مشتق شده از نشاسته ذرت زیست تخریب‌پذیر است ساخته شد و توسط چسب در جای خود چسبانده شد.

اکنون کلئوپاترا با لاک قرمز خود شیک‌ترین لاک‌پشت شهر محسوب می‌شود.

  1. یک آپارتمان شش طبقه

gallery-1462272553-3d-printed-building

شرکت مهندسی وین‌سان واقع در شانگهای با استفاده از بتن بازیافتی ۱۰ خانه چاپ کرده است و پس از آن نیز با کمک چاپ سه‌بعدی یک آپارتمان شش طبقه ساخت. این آپارتمان در یک فضای ۱۱۰۰ متر مربع قرار دارد و در پارک صنعتی سوژو رونمایی شد. این آپارتمان توسط یک چاپگر سه‌بعدی عظیم ساخته شده و جوهر مخصوص آن از زباله‌های ساختمانی مانند بتن، فایبرگلاس، ماسه و ماده سخت‌کننده تشکیل شده است.

مواد تشکیل دهنده آن باعث می‌شود که ساختمان انعطاف‌پذیر و در مقابل زلزله مقاوم باشد. با توجه به این‌که از مواد بازیافتی ساخته شده است، یک بنای دوست‌دار محیط زیست نیز محسوب می‌شود. قطعات آن با کمک میله‌های فولادی در داخل دیوارها تقویت می‌شوند. طبق گفته وین‌سان، ساخت یک خانه با این مواد، ۶۰ درصد مواد کمتر، ۳۰ درصد زمان و ۸۰ درصد نیروی کار کمتر از ساخت و ساز سنتی نیاز دارد.

  1. ابزار مینیاتوری

Lance-2015-04-3D-printer-shoot-020

با استفاده از چاپگر سه‌بعدی یک آپارتمان را می‌توان ساخت اما ساخت یک شی کوچک چالش‌برانگیزتر نیست؟ یک مرد نیوزیلندی به نام لنس ابرنتلی چنین نظری دارد. وی کوچکترین دریل دنیا را با استفاده از چاپ سه‌بعدی تولید کرده است.

البته این فرد به ساخت یک دریل بسنده نکرده و کوچکترین اره مدور دنیا را نیز با همین روش تولید کرده است. هردوی آن‌ها در اندازه نوک انگشتان هستند و از همه مهم‌تر اینکه این دو وسیله واقعا کار می‌کنند.

  1. یک اسلحه

در سال ۲۰۱۳ کودی ویلسون طرح اولین اسلحه چاپ شده دنیا را معرفی کرد. وی بی‌درنگ نامه‌ای از وزارت امور خارجه آمریکا دریافت کرد که از وی خواسته شده بود طرح را معدوم کند. او این‌کار را انجام داد اما پیش از پاک کردن طرح، علاوه بر این‌که بارها در سایت‌های مختلف به اشتراک گذاشته شد، بیش از ۱۰۰،۰۰۰ بار نیز دانلود شده بود.

این سلاح یک تفنگ دستی بود که تنها یک بار شلیک می‌کرد و البته به اندازه کافی کشنده بود.

منبع: digitalspy

ارسال نظر