۹ فناوری که بازار فناوری سال ۲۰۱۷ را قبضه خواهند کرد

پیش بینی های موسسات تحقیقاتی مختلف نشان می دهد که فناوری های نوظهوری که در همین چند سال اخیر پا به دنیای فناوری گذاشته اند، بخش عظیمی از بازار فناوری در سال های آتی را تصاحب خواهند کرد. در ادامه به معرفی نه مورد از این فناوری ها می پردازیم.

۹ فناوری که بازار فناوری سال ۲۰۱۷ را قبضه خواهند کرد

کلیک - یک شرکت تحقیقاتی فعال در زمینه تحقیقات بازار مالی به نام Gartner پیش بینی کرده است شرکت های مختلف در سال آینده ۳ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بودجه صرف زمینه های مختلف فناوری اطلاعات (IT) خواهند کرد.

طبق پیش بینی های این شرکت انتظار می رود تمام شرکت ها به جای خرید سخت افزارها، مبالغ غیر قابل تصوری را صرف خرید نرم افزار و دریافت خدمات مختلف کنند. به گونه ای که تمام شرکت ها فناوری های مورد نیاز خود را از طریق مدل های محاسبات ابری خریداری می کنند و فناوری هایی که به این صورت خریداری می شوند، در مرکز داده ای که آن را عرضه کرده است، میزبانی می شوند و به عنوان یک سرویس از طریق اینترنت به افراد ارائه می شوند.

طبق برنامه ریزی های انجام شده، میزان مبلغ هزینه شده برای خرید نرم افزارهای مختلف، در سال ۲۰۱۶، ۶ درصد و در سال ۲۰۱۷ به میزان ۷ درصد به کل مبلغ ۳۵۷ میلیارد دلار اضافه می شود. در ضمن طبق پیش بینی های انجام شده، شرکت های مختلف در سال ۲۰۱۷ مبلغی معادل ۹۴۳ میلیارد دلار برای خرید نرم افزارها هزینه خواهند کرد که از مبلغ صرف شده برای همین کار در سال ۲۰۱۶ است، نزدیک به ۵ درصد بیشتر است.

تمام این موارد به معنای این است که در سال های آتی میلیاردها دلار برای فناوری های مختلف سرمایه گذاری خواهد شد و فناوری هایی جدیدی که در همین چند سال اخیر ظهور پیدا کرده اند، در سال های آینده به عنوان فناوری های اصلی و تاثیرگذار مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

شرکت Gartner و دیگر شرکت های فعال در زمینه تحقیقات بازار پیش بینی کرده اند که سال آینده ۹ فناوری بیشترین سهم را در بازار فناوری به خود اختصاص خواهند داد؛ در ادامه به معرفی و بررسی این نه فناوری پیشتاز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی پیشرفته

۱

این دو فناوری در سال ۲۰۱۶ بیشترین سرمایه و توجه را به خود اختصاص دادند. گوگل و مایکروسافت انواع مختلف سرویس های هوش مصنوعی را به سرویس تحلیلگر خود اضافه کردند و شرکت Salesforce نیز یک سرویس تحلیلی مبتنی بر هوش مصنوعی را در این سال اجرا کرد. حتی شرکت های نوپا نیز به تازگی در اپلیکیشن های خود از هوش مصنوعی استفاده کرده اند، برای مثال سایت و اپلیکیشن Gogobot که برای برنامه ریزی برای سفر و یافتن مقصدهای مناسب استفاده می شود، یکی از این موارد است.

طبق گفته مسئولان شرکت Gartner، دیگر زمان آن رسیده است که فناوری یادگیری ماشینی در سطح پیشرفته، برای ایجاد سیستم هایی با قابلیت یادگیری، پیش بینی، انطباق و حتی عملکرد خودکار، جایگزین الگوریتم های قدیمی شود.

شرکت تحقیقات بازار Markets and Markets پیش بینی کرده است که سهم هوش مصنوعی در بازار فناوری از ۴۲۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ به ۵٫۰۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کند.

دستیارهای مجازی

۲

با توجه به اینکه هوش مصنوعی در تمام زمینه ها (از سرویس های ابری گرفته تا اینترنت اشیا) می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، استفاده از دستیارهای مجازی می تواند میزان هوشمند سازی وسایل در سال ۲۰۱۷ را افزایش دهد.

دستیارهای مجازی Siri (دستیار مجازی آیفون)، Cortana (دستیار مجازی ویندوز ۱۰) و Google Now (دستیار مجازی و صوتی اندروید) که در سیستم عامل ها به کار گرفته شده اند، در حال حاضر در زمینه های بیشتری از آن ها استفاده می شود.

به عنوان مثال اپل در سال جاری امکان استفاده توسعه دهندگان مستقل از Siri را فراهم کرد؛ بنابراین کاربران می توانند از Siri برای ارسال پولی به فرد از طریق روش پرداخت موبایلی Venmo استفاده کنند. کاربران می توانند از Cortana در مجموعه نرم افزارهای آفیس ویندوز نیز استفاده کنند.

طبق پیش بینی های انجام شده توسط شرکت تحقیقات بازار Grand View Research، سهم فناوری دستیارهای مجازی هوشمند در بازار فناوری در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۱۲٫۲۸ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

اینترنت اشیا

۳

طبق پیش بینی های انجام شده توسط شرکت Gartner، استفاده از هوش مصنوعی در زمینه اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۷ به میزان گسترده ای افزایش خواهد یافت.

اینترنت اشیا شامل هر چیزی که مجهز به تراشه یا حسگر باشد و یا دارای اپلیکیشن باشد و یا به اینترنت متصل باشد، می شود؛ از مسواک گرفته تا خودرو. به طور کلی پیش بینی می شود فناوری یادگیری ماشینی در اپلیکیشن های مورد استفاده برای کنترل اشیا نیز به کار گرفته شود.

طبق پیش بینی های انجام شده، استفاده از وسایل هوشمندی که از قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر و همچنین کمک به یکدیگر برای دست یافتن برای عملکردی مناسب برخودار هستند، در سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا می کند.

مسئولان Gartner معتقدند که با گسترش استفاده از وسایل هوشمند مانند پهپادهای هوشمند، خودروهای خودران و وسایل خانگی هوشمند، این وسایل هوشمند دیگر به صورت مستقل عمل نخواهند کرد و برای دست یافتن به عملکردی خوب، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

طبق پیش بینی های انجام شده توسط شرکت Gartner، احتمالا ۶ میلیارد وسیله هوشمند متصل به اینترنت، تا سال ۲۰۱۸ نیازمند پشتیبانی پلتفرم های هوش مصنوعی خواهند شد.

پیش بینی می شود که سهم اینترنت اشیا در بازار فناوری، از ۱۵۷٫۰۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۶۶۱٫۷۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کند.

واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)

augmented-reality-versus-virtual-reality

هر دو فناوری فوق العاده شگفت انگیز واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال ۲۰۱۶ ظهور پیدا کردند و توانستند بسیار موفق ظاهر شوند؛ اما شاید ورود افراد به محل کارشان در حالی که یک هدست واقعیت مجازی روی سر آن ها است، چندان خوشایند نباشد؛ اما مطمئن باشید که این دو فناوری به زودی دنیای سرگرمی و همچنین حرفه های مختلف را متحول خواهند کرد.

برنامه های زیادی برای پیشرفت این دو فناوری در سال ۲۰۱۷ در نظر گرفته شده است. مایکروسافت در نظر دارد در سال ۲۰۱۷ هدستی به نام Hololens عرضه کند که اشیای سه بعدی مجازی را با کیفیت بالایی در محیط زندگی شما ایجاد می کند. فیس بوک در مراحل آغازین استفاده از هدست واقعیت مجازی Oculus Rift در زمینه های کاری است و اطلاعاتی نیز در این زمینه ارائه داده است.

شرکت تحقیقات بازاری IDC پیش بینی کرده است که درآمد حاصله از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از ۵٫۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۱۶۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا خواهد کرد.

دوقلوهای دیجیتالی

dt

زمانی که هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را با یکدیگر ترکیب می کنید، نتیجه چه خواهد شد؟ پاسخ این است که اشیایی به وجود می آیند که در اصطلاح به آن ها دوقلوهای دیجیتالی گفته می شود؛ برای مثال مدل های ۳ بعدی که توسط چاپگرهای سه بعدی از اشیا تهیه می شوند، یک همتای دیجیتالی برای آن ها محسوب می شوند. این فرآیند را می توان بازآفرینی کامپیوتری اشیایی در دنیای واقعی دانست که با استفاده از اطلاعات حسگرها به وجود آمده اند. دوقلوهای دیجیتالی در آینده تبدیل به روشی خواهند شد که افراد می توانند به وسیله آن ها با اشیایی که در پیرامون آن ها قرار دارند، ارتباط برقرار کنند.

دوقلوهای دیجیتالی می توانند برای کنترل اینترنت اشیا، تشخیص معایب وسایل هوشمند و بررسی راه حل های آزمایشی مورد استفاده قرار گیرند و حتی می توان برای خلق اشیای جدید نیز از دوقلوهای دیجیتالی آن ها استفاده کرد. استفاده از این فناوری در سال آینده به میزان چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

تخمین زدن آمار مالی در مورد دوقلوهای دیجیتالی کمی دشوار است؛ اما قطعا در سه تا پنج سال آینده، صدها میلیون شی توسط دوقلوهای دیجیتالی آن ها باز آفرینی می شوند.

زنجیره قالب ( block chain ) و دفتر توزیع شده ( distributed ledgers )

blockchain-consensus

آیا در مورد پیدایش بیت کوین ها در سال ۲۰۱۵ چیزی می دانید؟ آن ها نوعی جدید از پول دیجیتالی بدون پشتوانه هستند و تغییر بزرگی را در اقتصاد دیجیتالی به وجود آورده اند؛ اما باید بدانید که ارزش سکه های بیت کوین بسیار کمتر از فناوری خالق آن ها یعنی فناوری زنجیره قالب است.

فناوری زنجیره قالب روشی برای توزیع مرکز داده در بین کامپیوترهای دور از دسترس است. این فناوری می تواند برای کنترل موارد مختلف در مورد سکه های دیجیتالی همانند بیت کوین ها مورد استفاده قرار گیرد. کنسرسیوم ها (اتحادیه های متشکل از چند شرکت تجاری) به تازگی استفاده از فناوری زنجیره قالب را در اپلکیشن های مرتبط با صنایع مالی، مراقبت های سلامتی و موارد دیگر آغاز کرده اند.

مسئولان شرکت تحقیقات بازار Market Reports Hub معتقدند که سهم فناوری زنجیره قالب در بازار فناوری از ۲۱۰٫۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به ۲٫۳ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا خواهد کرد.

سیستم های مکالمه ای

ai-bots-7-26

در حال حاضر استفاده از چت بات ها (نرم افزاری که برای شبیه سازی مکالمه با انسان ها مخصوصا از طریق اینترنت طراحی شده است) به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است که این امکان برای شما فراهم می کند که از طریق پیام های متنی با تمام انواع اپلیکیشن ها ارتباط برقرار کنید.

مسئولان Gartner معتقدند که چت بات ها هنوز در ابتدای راه خود قرار دارند و در آینده نه تنها امکان برقراری تعامل با اپلیکیشن ها از طریق پیام های متنی و همچنین صحبت با وسایلی مانند بلندگوی هوشمند آمازون با نام Alexa (که به کلمه Alexa واکنش نشان می دهد) که کارهایی را برای ما انجام می دهند، فراهم خواهد شد، بلکه روزی خواهد رسید که تمام وسایل هوشمند از یک سری رابط های کاربری مکالمه ای برخوردار خواهند شد.

نشانه هایی از این موضوع در حال حاضر نیز کاملا مشهود است؛ به عنوان مثال شرکت Oracle که یکی از شرکت های بزرگ در تولید نرم افزار است، در حال ایجاد چت بات هایی برای اپلیکیشن های خود است.

TMA Associates که یکی از شرکت های دیگر تحقیقات بازار است، معتقد هستند که سهم رابط های کاربری مکالمه ای در بازار فناوری تا سال ۲۰۲۰ به ۶۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا می کند.

شبکه های توری و معماری سرویس گرا

meshandapp

شرط لازم برای آنلاین شدن تمام وسایل هوشمند و برقراری ارتباط آن ها با ما و با یکدیگر، استفاده از یک سیستم فناوری اطلاعات (IT) مناسب برای این کار است و دو فناوری شبکه های توری و معماری سرویس گرا یا MASA می توانند برای این منظور مورد استفاده قرار گیرند.

می توان از خدمات و سیستم های فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از اپلیکیشن ها به منظور برقراری ارتباط با یکدیگر، کار کردن با یکدیگر، یادگیری و مشارکت استفاده کرد.

این فناوری در ابتدای راه خود توانسته است نظر افراد زیادی را به خود جلب کند. شبکه اینترنت اشیای شرکت Cisco Jasper که تولید کننده پلتفرم های نرم افزاری مبتنی بر سیستم های ابری است و همچنین سرویس های ابری اینترنت اشیای مایکروسافت و Salesforce از جمله مواردی هستند که در آن ها از این فناوری ها استفاده شده است.

MASA بخشی از بازار اینترنت اشیا است و شرکت Markets and Markets پیش بینی کرده است که سهم این فناوری از بازار فناوری تا سال ۲۰۲۱ به ۶۶۱٫۷۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ خواهید رسید.

معماری امنیتی تطبیقی

۷۴sagenet-advanced-threat-protection

وسایل هوشمند به همان اندازه که مفید هستند، می توانند خطرناک نیز باشد. اخیرا هکرها موفق شدند با یک حمله سایبری از طریق اشیای متصل به اینترنت، اختلالات گسترده ای را در اینترنت یک منطقه ایجاد کنند؛ اما به زودی فناوری های جدیدی معرفی خواهند شد که به این وسایل هوشمند کمک می کنند تا بهتر از خود محافظت کند.

علاوه بر این در آینده ابزار مورد استفاده توسط متخصصان امنیتی IT، از هوش مصنوعی بهره مند خواهند شد و این همان ایده ای است که فناوری معماری امنیتی تطبیقی آن را مطرح می کند.

شرکت تحقیقات بازار Research and Markets پیش بینی کرده است که سهم فناوری امنیت تطبیقی در بازار فناوری تا سال ۲۰۲۱ به ۷٫۰۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

ارسال نظر