بررسی تخصصی: پورشه ۹۱۱ GT2 RS

پورشه با مدل ۹۱۱ GT2 RS طوفانی عجیب را در صنعت خودرو ایجاد کرده است. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به جدیدترین ساخته پورشه در کلاس ۹۱۱.

بررسی تخصصی: پورشه ۹۱۱ GT2 RS

۹۱۱ GT2 RS قدرت موتور را به دیفرانسیل عقب ماشین منتقل می کند و به همراه یک شاسی مسابقه ای، سیستم آیرودینامیک و سبکی وزن و امکان فرمان دهی ماشین از چرخ های عقب، سریع ترین و قدرتمند ترین پورشه ۹۱۱ تولیدی تا به الان است. در ادامه شما رو با شاهکار ۹۱۱ های جهان بیشتر آشنا می کنیم:

پیست "گود وود" در کشور انگلستان، شاهد هنر نمایی دو ماشین استون مارتین ولکان پرو و جدید ترین پورشه ۹۱۱ بود. گرچه استون مارتین "ولکان پرو" یک ماشین مسابقه ای مخصوص پیست نیست و هدف اصلی از تولید آن یک ماشین سوپر اسپرت خیابانی بوده است. اما برای مقایسه و سنجش توانایی های آن، در پیست "گود وود" انگلستان مورد آزمایش قرار گرفت. پورشه در اولین ظهور خودش توانست بخوبی تمام فاکتور های فنی و آزمایشی را پر کند و خودی نشان دهد، حتی از مقامات شرکت پورشه بیان کردند که بزودی حرف این ماشین بر سر زبان ها می افتد و محبوب خواهد شد.

پورشه ۹۱۱ مدل Turbo s مجهز به یک موتور تخت ۶ سیلندری ۳٫۸ لیتری بود، اما GT2 RS از یک موتور بزرگتر به همراه ۲ عدد توربو و سیستم خنک کننده (کولینگ) جدیدی بهره می برد، این سیستم جدید خنک کننده آب را به روی اینترکولر اسپری میکند تا دمای موتور و هوای گردشی سریعتر و بهتر پایین بیاید که مناسب احتراق عالی موتور باشد.

ویژگی هایی که ذکر شد باعث می شود تا موتور این هیولا ۷۰۰ اسب بخار توان تولیدی و گشتاور حدودا ۸۰ کیلوگرم متر را به جعبه دنده PDK آن که دارای ۷ سرعت با قابلیت انتقال سریع و یا به اصلاح فست شیفت (Fast shift) می باشد را منتقل کند.

نه تنها قدرت این ماشین نسبت به مدل قبلی ۹۱۱، ۱۲۰ اسب بیشتر تولید می کند، بلکه از مدل قدیمی تر GT2 RS هم ۹۰ اسب جلوتر است. زمانی که پورشه ۹۱۸ اسپایدر به عنوان گل سرسبد محصولات پورشه شناخته می شد، باز هم توان و قدرت پورشه ۹۱۱ زبانزد خاص و عام بود. با اینکه توان ۹۱۱ به اندازه اسپایدر ۹۱۸ نیست و تولید توان ۸۸۷ اسب بخاری برای کلاس ۹۱۱ دور از انتظار است،ولی تولید چنین قدرتی در مدل ۹۱۱ پورشه به عنوان یک انقلاب و تحول در این نسل از ماشین ها شناخته می شود.

عواملی که باعث می شود این هیولا بهترین هنرنمایی و قدرت خود را به نمایش بگذارد: تقلیل وزن بلوک موتور، یعنی کاهش حجم و مواد بکار برده شده در موتور به عرضه هر چه بیشتر قدرت این موتور کمک می کند. یک اگزوز تیتانیومی جدید باعث کاهش ۶٫۸ کیلوگرمی وزن ماشین در مقایسه با پورشه ۹۱۱ توربو اس شده، همچنین به کار بردن کربن و منیزیم در قسمت سقف، جلوی ماشین، سپر، شیشه ها و سایر قسمت ها باعث شده در کل وزن این ماشین به ۱۴۷۰ کیلوگرم برسد. و همه ی ویژگی های بالا در نهایت ۹۱۱ GT2 RS را تنها در عرض ۲٫۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند و سرعت بیشینه ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرده است.

توانایی کنترل بی نظیر و ساده ی ماشین حتی در سخت ترین پیچ ها و مسیرها را مدیون سیستم هندلینگ چرخ های عقبی هستیم البته از نقش لاستیک های ۲۶۵/۳۵ ZR 20 جلویی و لاستیک های ۳۲۵/۳۰ ZR 21 نمی توان صرف نظر کرد و تا حد زیادی حرکت نرم این ماشین به لطف لاستیک های بی نظیر آن هاست. شایان ذکر است که دو نوع سیستم تعادلی حساس و عادی را برای ماشین در نظر گرفته که بسته به نوع جاده و شرایط رانندگی، میتوان هر کدام را انتخاب کرد. ترمزهای کامپوزیت سرامیکی ۹۱۱ GT2 RS باعث میشن هنگام ترمز شدید از جیغ کشیدن لاستیک ها و سر خوردن ماشین جلوگیری بشه و براحتی در لحظه بایستند.

نکته ی دیگر اینکه سرعت و هندلینگ بی نظیر این ماشین تنها بخاطر موتور و قطعات فنی منحصر به فرد آن نیست، اسپویلر عقبی ماشین، سیستم پخش کننده نیروی آیرودینامیک بدنه، ورودی های بزرگ هوا در جلو و کنار ماشین، اسپویلر جلویی، بدنه ی پهن و تا حد ممکن نزدیک به زمین، دریچه هوای روی کاپوت (درب موتور) و قطعات کربنی به کار رفته در ماشین مثل رینگ ها و سقف و غیره کمک بسیار زیادی در شتاب گرفتن و افزایش سرعت ناگهانی آن دارد.

راننده و مسافر GT2 RS حس رانندگی و لذت سواری را به هیچ عنوان فراموش نخواهند کرد، به لطف طراحی و ترکیب رنگ هنرمندانه آلکانتارا و صندلی های اسپرت هواپیمایی و صندلی های تقویت شده عقب ماشین، ایمنی و راحتی بیشتری عاید این سوپر اسپرت ایتالیایی شده است. سیستم کنترل داخلی ماشین به همراه یک صفحه نمایش بزرگ و قرار گیری آن در قسمتی که راننده به راحتی می تواند کنترل تمام ماشین را در دست بگیرد، بیشتر حس کنترل یک هواپیما را به راننده میدهد، تا حدی که راننده غرور سواری با پورشه را با هیچ چیز دیگری عوض نخواهد کرد.

پورشه ۹۱۱ GT2 RS در حال حاضر ۲۹۳,۲۰۰ دلار یعنی ۱۱,۲۵۳,۶۰۲,۴۰۰ ریال ایرانی ارزش دارد و اگر الان سفارش این خودرو ثبت شود حدودا سال بعد آماده تحویل خواهد بود.

در پایان قابل ذکره که پورشه با این اقدام قصد ارائه یک ۹۱۱ جدید و بهتر نسبت به مدل قبلی یعنی ۹۱۱ turbo s عرضه کند و با بکار بردن اگزوز تیتانیومی، لوازم و قطعات متفاوت، طراحی کیت بدنه مخصوص به خود و استفاده ترکیبی از فلز، کربن و منیزیم به همراه هنر طراحی داخلی و ترکیب رنگ بی نظیر ماشین، حرفی برای گفتن نذاشته و یک ماشین همه فن حریف و بسیار جذاب برای اکثر سلیقه ها تولید کرده است.

ارسال نظر